Brak zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku sprzedaży towarów wymienionych we wniosku oraz brak obowiązku umieszczania na wystawion... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.39.2024.2.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.39.2024.2.MM

Temat interpretacji

Brak zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku sprzedaży towarów wymienionych we wniosku oraz brak obowiązku umieszczania na wystawionych fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku sprzedaży towarów wymienionych we wniosku oraz braku obowiązku umieszczania na wystawionych fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2024 r. (wpływ 6 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. z siedzibą w (…) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej metali i rud metali (PKWiU 46.72.Z).

W ramach prowadzonej działalności, spółka sprzedaje towary o kodach:

  • CN 7604 21 00 00 – Kształtowniki drążone ze stopów aluminium, gdzie indziej nieklasyfikowane, co odpowiada kodowi 24.42.22.0 w PKWiU - Płaskowniki, walcówka, pręty i kształtowniki, z aluminium i stopów aluminium;
  • CN 7604 29 90 00 - Kształtowniki ze stopów aluminium, gdzie indziej nieklasyfikowane, co odpowiada kodowi 24.42.22.0 w PKWiU - Płaskowniki, walcówka, pręty i kształtowniki, z aluminium i stopów aluminium;
  • CN 7610 10 00 00 - Drzwi, okna oraz ramy do nich i progi drzwiowe, z aluminium (z wyłączeniem okuć drzwiowych), co odpowiada kodowi 25.12.10.0 w PKWiU - Drzwi i podłogi drzwiowe, okna i ramy do nich, z metalu;
  • CN 8302 49 00 90 - Oprawy, okucia i podobne artykuły, z metalu nieszlachetnego (z wyłączeniem zamków z kluczami, zamknięć i okuć z zamknięciami, zawierających zamki, zawiasów, kółek samonastawnych, opraw i okuć, nadających się do budynków, pojazdów silnikowych i mebli), co odpowiada kodowi 25.72.14.0 w PKWiU - Zawiasy, zamocowania, obsady i podobne wyroby do pojazdów silnikowych, drzwi, okien, mebli itp., wykonane z metali nieszlachetnych;
  • CN 3916 90 10 - Przędza jednowłóknowa (monofilament), którego dowolny wymiar przekroju poprzecznego > 1 mm, pręty, pałeczki i kształtowniki profilowane, z produktów polimeryzacji kondensacyjnej lub z przegrupowaniem, nawet modyfikowanych chemicznie, nawet obrobione powierzchniowo, ale nieobrobione inaczej (z wył. z poliestrów, poliamidów i żywic epoksydowych), co odpowiada kodowi 22.21.10.0 w PKWiU - Włókna pojedyncze o przekroju poprzecznym > 1 mm, pręty, pałeczki i kształtowniki, z tworzyw sztucznych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Faktury dokumentujące sprzedaż towarów opiewają na kwotę należności ogółem brutto  przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość. Nabywcy towarów będących przedmiotem zapytania są podatnikami podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę towary sprzedawane przez A. sp. z o.o. (oznaczone kodami: CN 7604 21 00 00, CN 7604 29 90 00, CN 7610 10 00 00, CN 8302 49 00 90, CN 3916 90 10), spółka zobowiązana jest przyjmować płatności za faktury dokumentujące zakup ww. towarów, poprzez mechanizm podzielonej płatności oraz do umieszczania na wystawionych fakturach sformułowania „mechanizm podzielonej płatności”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z tytułu sprzedaży towarów oznaczonych kodami: CN 7604 21 00 00, CN 7604 29 90 00, CN 7610 10 00 00, CN 8302 49 00 90, CN 3916 90 10, nie jest zobowiązana do przyjmowania płatności za sprzedaż ww. towarów poprzez mechanizm podzielonej płatności oraz do umieszczania na wystawianych fakturach sformułowania „mechanizm podzielonej płatności”.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego należy zauważyć, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności, dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. - dalej jako u.p.t.u.).

Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a u.p.t.u., wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a u.p.t.u., jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b u.p.t.u.).

W myśl art. 108a ust. 2 u.p.t.u. - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Załącznik nr 15 do u.p.t.u. – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” - zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

1.będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);

2.będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3.czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży m.in. kształtowników ze stopów aluminium, w tym drążonych, drzwi, okien oraz ram do nich oraz progów drzwiowych, zawiasów, zamocowań i obsad do drzwi, okien i mebli z metali nieszlachetnych oraz włókien pojedynczych o przekroju poprzecznym > 1 mm, prętów, pałeczek i kształtowników z tworzyw sztucznych.

Pod poz. nr 57 załącznika nr 15 do u.p.t.u. (wykaz towarów i usług w stosunku do których zastosowanie ma obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności) wymieniony został symbol PKWiU ex 25.11.23.0 - Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali, zaś pod poz. nr 46 ww. załącznika wymieniony został symbol PKWiU 24.42.11.0 - Aluminium nieobrobione plastycznie.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje towary oznaczone kodami: CN 7604 21 00 00 i CN 7604 29 90 00, którym odpowiada kod PKWiU 24.42.22.0, CN 7610 10 00 00, którym odpowiada kod PKWiU 25.12.10.0, CN 8302 49 00 90, którym odpowiada kod PKWiU 25.72.14.0, CN 3916 90 10, którym odpowiada kod PKWiU 22.21.10.0.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 2 pkt 30 u.p.t.u., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że poz. nr 57 załącznika nr 15 do u.p.t.u. dotyczy obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do pozostałych konstrukcji i ich części; płyt, prętów, kątowników, kształtowników wykonanych wyłącznie ze stali o symbolu PKWiU 25.11.23.0.

Towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, nie można zaliczyć do wymienionych w pozycji 57 załącznika nr 15 do u.p.t.u., gdyż wykonane są z aluminium, zaś pozycja 57 dotyczy towarów wytwarzanych jedynie ze stali. Z kolei, poz. 46 załącznika nr 15 u.p.t.u. dotyczy obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do aluminium nieobrobionego plastycznie. Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie prowadzi sprzedaży aluminium nieobrobionego plastycznie.

Nadto, Wnioskodawca wskazuje, że kody PKWiU towarów, których sprzedaż prowadzi, a których kody CN wskazał w niniejszym wniosku, nie znajdują się w załączniku nr 15 do u.p.t.u.

W związku z powyższym, skoro przedmiotami sprzedawanymi przez Wnioskodawcę są towary, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do u.p.t.u., to w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności, a zatem w odniesieniu do sprzedaży tych towarów nie powinien umieszczać na wystawianych fakturach sformułowania „mechanizm podzielonej płatności”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy:

Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 108a ust. 1b ustawy:

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy:

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że:

ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy:

Faktura powinna zawierać w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Należy wskazać, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki, tj. faktura:

1)będzie wystawiana na kwotę należności ogółem przekraczającą kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej,

2)będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3)czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy z tytułu sprzedaży towarów oznaczonych kodami: CN 7604 21 00 00, CN 7604 29 90 00, CN 7610 10 00 00, CN 8302 49 00 90, CN 3916 90 10 zobowiązani są Państwo do stosowania mechanizmu podzielonej płatności oraz umieszczania na wystawionych fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej metali i rud metali (PKWiU 46.72.Z), w ramach której sprzedają Państwo towary o następujących kodach:

  • CN 7604 21 00 00 - Kształtowniki drążone ze stopów aluminium, gdzie indziej nieklasyfikowane, co odpowiada kodowi 24.42.22.0 w PKWiU - Płaskowniki, walcówka, pręty i kształtowniki, z aluminium i stopów aluminium;
  • CN 7604 29 90 00 - Kształtowniki ze stopów aluminium, gdzie indziej nieklasyfikowane, co odpowiada kodowi 24.42.22.0 w PKWiU - Płaskowniki, walcówka, pręty i kształtowniki, z aluminium i stopów aluminium;
  • CN 7610 10 00 00 - Drzwi, okna oraz ramy do nich i progi drzwiowe, z aluminium (z wyłączeniem okuć drzwiowych), co odpowiada kodowi 25.12.10.0 w PKWiU - Drzwi i podłogi drzwiowe, okna i ramy do nich, z metalu;
  • CN 8302 49 00 90 - Oprawy, okucia i podobne artykuły, z metalu nieszlachetnego (z wyłączeniem zamków z kluczami, zamknięć i okuć z zamknięciami, zawierających zamki, zawiasów, kółek samonastawnych, opraw i okuć, nadających się do budynków, pojazdów silnikowych i mebli), co odpowiada kodowi 25.72.14.0 w PKWiU - Zawiasy, zamocowania, obsady i podobne wyroby do pojazdów silnikowych, drzwi, okien, mebli itp., wykonane z metali nieszlachetnych;
  • CN 3916 90 10 - Przędza jednowłóknowa (monofilament), którego dowolny wymiar przekroju poprzecznego > 1 mm, pręty, pałeczki i kształtowniki profilowane, z produktów polimeryzacji kondensacyjnej lub z przegrupowaniem, nawet modyfikowanych chemicznie, nawet obrobione powierzchniowo, ale nieobrobione inaczej (z wył. z poliestrów, poliamidów i żywic epoksydowych), co odpowiada kodowi 22.21.10.0 w PKWiU - Włókna pojedyncze o przekroju poprzecznym > 1 mm, pręty, pałeczki i kształtowniki, z tworzyw sztucznych.
  • Faktury dokumentujące sprzedaż towarów opiewają na kwotę należności ogółem brutto  przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość. Nabywcy towarów będących przedmiotem zapytania są podatnikami podatku od towarów i usług.
  • Podkreślić należy, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty odpowiadającej kwocie VAT wynikającej z nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.
  • Dokonując analizy załącznika nr 15 do ustawy, w powiązaniu do wymienionych przez Państwa  we wniosku towarów (oznaczonych kodami: CN 7604 21 00 00, CN 7604 29 90 00, CN 7610 10 00 00, CN 8302 49 00 90, CN 3916 90 10) i odpowiadającym im kodom PKWiU, tj.:
  • 24.42.22.0 - Płaskowniki, walcówka, pręty i kształtowniki, z aluminium i stopów aluminium,
  • 25.12.10.0 - Drzwi i podłogi drzwiowe, okna i ramy do nich, z metalu,
  • 25.72.14.0 - Zawiasy, zamocowania, obsady i podobne wyroby do pojazdów silnikowych, drzwi, okien, mebli itp., wykonane z metali nieszlachetnych,
  • 22.21.10.0 - Włókna pojedyncze o przekroju poprzecznym > 1 mm, pręty, pałeczki i kształtowniki, z tworzyw sztucznych,

- stwierdzić należy, że nie zostały one wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, tym samym nie są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że w sytuacji, kiedy płatność dokonywana przez Państwa klientów dotyczy zapłaty za towary, które nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, zastosowanie mechanizmu podzielanej płatności nie ma charakteru obligatoryjnego i tym samym nie będą Państwo zobowiązani do przyjmowania płatności za sprzedaż ww. towarów poprzez mechanizm podzielonej płatności.

Należy przy tym wskazać, że w sytuacji gdy dana transakcja nie spełnia warunków dla zastosowania obligatoryjnego MPP (np. nie dotyczy ona towarów/usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy) to transakcja taka podlega rozliczaniu na ogólnych zasadach. W zakresie takich transakcji nabywca może jednak zastosować mechanizm podzielonej płatności na zasadzie dobrowolności, gdyż regulowanie płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności daje podatnikowi poczucie bezpieczeństwa transakcji i pewność zachowania należytej staranności. 

Dobrowolność stosowania mechanizmu podzielonej płatności oznacza również, że może być on stosowany wybiórczo zarówno, jeśli chodzi o faktury, jak i kontrahentów. To znaczy, że podatnik (nabywca) ma możliwość wyboru, za które faktury chce płacić stosując MPP, a które faktury opłaci w inny sposób.

Jednocześnie podkreślić należy, że przyznanie inicjatywy co do wyboru stosowania mechanizmu podzielonej płatności płacącemu nie oznacza, że sprzedawca nie będzie mógł zastrzec w umowie, że nie chce stosować takiej formy rozliczeń. Kontrahenci mają w tym zakresie swobodę, wynikającą z zasady swobody umów i sami decydują w jaki sposób dokonują rozliczeń przeprowadzanych transakcji. Postanowienia umowne kontrahentów wywołują przy tym skutki tylko na poziomie relacji kontraktowej między kontrahentami i nie wpływają na regulacje ustawy wprowadzającej MPP.

W tym miejscu należy wskazać na zasadę swobody umów wynikającą z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). W świetle tego przepisu:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższego przepisu wynika, że strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Wobec powyższego, zastosowanie dobrowolnego mechanizmu podzielonej płatności odbywa się na zasadzie swobody umów (na co zgodę muszą wyrazić obie strony transakcji).

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji gdy zarówno Państwo jak i nabywcy towarów zdecydują się w sposób dobrowolny na zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności – odnośnie płatności z tytułu nabycia towarów wskazanych we wniosku – to w tej sytuacji istnieje możliwość regulowania faktur za pomocą tej metody.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku umieszczania na wystawionych fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów faktura dotycząca transakcji objętej obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”. Oznaczenie takie stanowi informację dla nabywcy, że dana faktura, z uwagi na przedmiot transakcji, jak i kwotę, powinna zostać zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Przy czym należy powtórzyć, aby wystąpił obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki, tj. faktura: będzie wystawiana na kwotę należności ogółem przekraczającą kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

W analizowanym przypadku nie są spełnione łącznie wszystkie warunki do wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy, nabywcy towarów będących przedmiotem zapytania są podatnikami podatku od towarów i usług i faktury dokumentujące sprzedaż towarów opiewają na kwotę należności ogółem brutto  przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość, lecz towary te nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy.

W konsekwencji, skoro przedmiotem sprzedaży, zgodnie z Państwa wskazaniem będą towary sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 24.42.22.0, 25.12.10.0, 25.72.14.0, 22.21.10.0, które nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, to należy stwierdzić, że nie będzie zachodził obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. obowiązek umieszczenia przez Państwa na fakturach dokumentujących sprzedaż ww. towarów wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”.

W związku z powyższym stanowisko Państwa uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowaliście Państwo sprzedawane towary do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).