Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.616.2023.2.GK
Temat interpretacji
Powstanie obowiązku podatkowego zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu, prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu oraz brak obowiązku złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe ‒ w zakresie powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu,
- prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu,
- nieprawidłowe ‒ w zakresie braku obowiązku złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2023 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Pani wniosek z 22 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu, prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu oraz braku obowiązku złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie - pismem przesłanym za pośrednictwem platformy ePUAP 8 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani czynnym polskim podatnikiem VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani z (…) z siedzibą w (…) w Szwecji działającą pod firmą A. AB (zwaną dalej również: (…)) umowę na dostawę nowego jachtu.
Przedmiotem dostawy jest nowy jacht pełnomorski (oceaniczny) model: (…). Długość kadłuba jachtu wynosi około 10 m. Jacht nie należy do jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
A.AB jest czynnym podatnikiem VAT zrejestrowanym pod numerem (…).
Dostawa jachtu (jego faktyczny odbiór połączony z przejściem na Panią prawa własności jachtu) zaplanowana jest na dzień (…) 2024 r. Umowa przewiduje dostawę według Reguły Incoterms 2000 Ex works, tzn. jacht zostanie we wskazanym dniu postawiony do Pani dyspozycji przez A. AB. na wodzie w (…) w Szwecji.
Zgodnie z umową elektronika i inny sprzęt nawigacyjny będą na moment wydania jachtu jedynie pobieżnie skalibrowane. W związku z powyższym jacht pozostanie jeszcze przez okres od dwóch do trzech miesięcy w Szwecji, w celu dokonania ostatecznej kalibracji, doposażenia jachtu i przeprowadzenia testów niezbędnych do rozpoczęcia żeglugi. Po zakończeniu tych prac jacht wypłynie do Polski. Zgodnie z planem jacht powinien dopłynąć do Polski w (…) lub (…) 2024 r.
Jacht będzie zarejestrowany w Polsce przed odbiorem i będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią. Jacht będzie przeznaczony do wykorzystania przy wykonywaniu przez Panią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. przede wszystkim będzie przez Panią wynajmowany za wynagrodzeniem. Jednocześnie przewiduje Pani również możliwość wykorzystania jachtu w ramach prowadzonej działalności do celów takich jak przykładowo: organizacja spotkań z kontrahentami, prowadzenie szkoleń, organizacja imprez integracyjnych dla pracowników.
Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią obejmuje m.in. działalność w obszarze wynajmu jachtów. Prowadzi Pani działalność gospodarczą dającą co do zasady prawo do pełnego odliczenia podatku VAT (nie rozlicza się współczynnikiem). Jacht będzie stanowił u Pani środek trwały podlegający amortyzacji.
Tytułem zapłaty uiściła Pani dwie zaliczki (każda po ⅓ ceny) na podstawie faktur zaliczkowych wystawionych przez A. AB w dniach (…) 2022 r. oraz (…) 2023 r. Zgodnie z treścią umowy jest Pani zobowiązana uiścić trzecią (ostatnią) płatność przed terminem wydania jachtu. Jeśli ta płatność nie zostałaby dokonana, wówczas jacht w myśl zapisów umownych pozostałby własnością A. AB do momentu, kiedy A. AB otrzyma pełną płatność. Uiści Pani pozostałą do zapłaty część ceny przed dniem (…) 2024 r., czyli przed umowną datą dostawy jachtu. Po uiszczeniu ostatniej płatności przez Panią jacht zostanie pozostawiony do Pani dyspozycji przez A. AB w (…) w Szwecji, gdzie zostanie odebrany przez Panią i z tym momentem stanie się Pani własnością. Umowa nie precyzuje, kiedy zostanie wystawiona ostatnia faktura przez A. AB.
W umowie podano wyłącznie cenę netto jachtu (cenę bez VAT). Na wystawionych fakturach zaliczkowych podatek VAT nie został doliczony. Również ostatnia płatność dokonana zostanie bez VAT jako, że transakcja traktowana jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, a nie w Szwecji.
Pytania
1.Czy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania jachtu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (A. AB)?
2.Czy przysługiwać będzie Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu?
3.Czy prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu będzie przysługiwać w myśl art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT w okresie, w którym zostanie wykazany podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu?
4.Czy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu nie będzie ciążyć na Pani obowiązek złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1 Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania jachtu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (A. AB). Fakt, iż fizyczne przemieszczenie jachtu do Polski nastąpi po upływie od trzech do czterech miesięcy od dnia jego dostawy (odebrania jachtu od podatnika podatku od wartości dodanej będącego jego zbywcą wraz z jednoczesnym przejściem prawa własności na Panią), co związane jest z koniecznością przeprowadzenia niezbędnych prac dodatkowych oraz czasem żeglugi ze Szwecji do Polski, nie ma wpływu na uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu art. 9 ustawy o VAT i ocenę momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.
Ad 2 Będzie Pani przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT.
Ad 3 Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać Pani w okresie, w którym zostanie wykazany podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu w pliku JPK_V7.
Ad 4 W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu nie będzie ciążyć na Pani obowiązek złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Uzasadnienie Pani stanowiska:
Ad 1
Zgodnie z art. 9 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium Polski z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w sytuacji, gdy nabywca i dostawca są podatnikami VAT. Nie ma zatem wątpliwości, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru. Obie strony czynności są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, a w wyniku transakcji towar zostanie przemieszczony ze Szwecji do Polski, gdzie będzie wykorzystywany.
Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania jachtu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (A. AB.). Fakt, iż fizyczne przemieszczenie jachtu do Polski nastąpi po upływie od trzech do czterech miesięcy od dnia jego dostawy (odebrania jachtu od podatnika podatku od wartości dodanej będącego jego zbywcą wraz z jednoczesnym przejściem prawa własności na Panią), co związane jest z koniecznością przeprowadzenia niezbędnych prac dodatkowych oraz czasem żeglugi ze Szwecji do Polski, nie ma wpływu na uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i ocenę momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Ustawa o VAT nie wskazuje bowiem szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla tego rodzaju przypadków, nakazującego powiązanie okresu właściwego do wykazania podatku należnego z momentem faktycznego przemieszczenia towaru do Polski. Z tego względu w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie obowiązujące w tym zakresie reguły ogólne, które dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących nowe środki transportu wyznacza art. 20 ust. 9 ustawy o VAT.
Skoro prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostanie przeniesione na Panią z chwilą odebrania jachtu w dniu (…) 2024 r., a jednocześnie ostatecznie jacht w wyniku transakcji zostanie przemieszczony ze Szwecji do Polski, należy uznać, że moment powstania obowiązku podatkowego powinien być rozpatrywany zgodnie z treścią art. 20 ust. 9 ustawy o VAT. Tym samym będzie Pani zobowiązana do wykazania podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z chwilą odebrania jachtu, czyli w rozliczeniu za (…) 2024 r. Jeżeli przed dniem dostawy jachtu A. AB wystawi fakturę (niebędącą fakturą zaliczkową), wówczas obowiązek podatkowy w VAT może powstać w okresie wcześniejszym, zatem moment wystawienia faktury może mieć wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu. Z kolei okoliczność, że faktyczne przemieszczenie towaru do Polski będzie miało miejsce w okresie późniejszym, tj. w (…) lub (…) 2024 r., nie ma wpływu na ocenę, kiedy powinien być rozpoznany obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 sierpnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3- 3.4012.126.2021.2.PK.
Ad 2
Jak wynika z opisu stanu faktycznego sprawy zakup jachtu dokonany zostanie przez czynnego podatnika podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na cele związane z tą działalnością. Jacht będzie służyć bezpośrednio do świadczenia przez Panią czynności opodatkowanych (świadczenie usług wynajmu za wynagrodzeniem), jak również do realizowania czynności mających pośredni związek z tą działalnością (prowadzenie szkoleń personelu firmy, organizowanie spotkań z kontrahentami itp.). Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługiwać będzie Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem jachtu.
Przykładem potwierdzającym prawidłowość takiego stanowiska może być treść interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dnia 14 września 2022 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.242.2022.2.ABU.
Ad 3
Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przysługuje pod warunkiem, że został wykazany podatek VAT należny z tytułu WNT. Jeśli podatnik wykaże podatek należny z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów we właściwym okresie, tj. w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT, wówczas w tym właśnie okresie przysługuje mu także prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Tym samym będzie Pani przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie, w którym rozliczy Pani zgodnie z właściwymi uregulowaniami ustawy o VAT kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu w pliku JPK_V7. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma bowiem w założeniu stanowić czynność neutralną dla podatnika VAT, któremu przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Ad 4
W niniejszej sprawie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, która to transakcja zgodnie z polską ustawą o VAT, jak i obowiązującym na terenie Unii Europejskiej systemem opodatkowania podatkiem VAT, stanowi czynność neutralną dla podatnika. Obowiązek rozliczenia podatku ciąży w przypadku transakcji uznawanych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wyłącznie na nabywcy, który jest jednocześnie uprawniony z racji posiadania przymiotu czynnego podatnika VAT do dokonania odliczenia podatku VAT (oczywiście przy zachowaniu - tak jak w niniejszej sprawie - wymogów określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W ten sposób ustawodawcy unijny i krajowy zrealizowali ideę neutralności podatku VAT w przypadku transakcji spełniających przesłanki uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Tym samym, na Pani ciążyć będzie wyłącznie obowiązek wykazania w odpowiednim okresie w pliku JPK_V7 wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego, a także złożenia informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z tej regulacji wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).
W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. b) ustawy:
Przez nowy środek transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów: jednostki pływające o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku jednostki pływającej uznaje się dzień, w którym została ona wydana przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym została po raz pierwszy użyta dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:
1) nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
2) dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
– jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Wskazać należy, że z brzmienia art. 9 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel (na rzecz tego podmiotu ma być dokonana dostawa), a po drugie towary te w wyniku dokonanej dostawy mają zostać wysłane lub przetransportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Przy czym, pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Treść przepisu nie wskazuje również jednoznacznie, w jakim terminie ta wysyłka musi się odbyć.
Dodatkowo, transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że nabywcą towarów transportowanych z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego kraju członkowskiego jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.
Natomiast każde przemieszczenie nowego środka transportu pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel, stanowi - zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy w związku z art. 9 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowe nabycie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
W przypadku otrzymania faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia u polskiego podatnika nie powstaje obowiązek podatkowy. W przypadku otrzymania faktury zaliczkowej nie powstaje u polskiego podatnika obowiązek podatkowy, nawet, gdy otrzyma on od podatnika podatku od wartości dodanej fakturę zaliczkową na 100% wartości towaru.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 9 ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym polskim podatnikiem VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani ze A. AB. z siedzibą w (…) w Szwecji działającą pod firmą A. AB umowę na dostawę nowego jachtu. Przedmiotem dostawy jest nowy jacht pełnomorski (oceaniczny) model: (…). Długość kadłuba jachtu wynosi około 10 m. Jacht nie należy do jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. A. AB jest czynnym podatnikiem VAT zrejestrowanym pod numerem (…). Dostawa jachtu (jego faktyczny odbiór połączony z przejściem na Panią prawa własności jachtu) zaplanowana jest na dzień (…) 2024 r. Umowa przewiduje dostawę według Reguły Incoterms 2000 Ex works, tzn. jacht zostanie we wskazanym dniu postawiony do Pani dyspozycji przez A. AB na wodzie w (…) w Szwecji. Zgodnie z umową elektronika i inny sprzęt nawigacyjny będą na moment wydania jachtu jedynie pobieżnie skalibrowane. W związku z powyższym jacht pozostanie jeszcze przez okres od dwóch do trzech miesięcy w Szwecji, w celu dokonania ostatecznej kalibracji, doposażenia jachtu i przeprowadzenia testów niezbędnych do rozpoczęcia żeglugi. Po zakończeniu tych prac jacht wypłynie do Polski. Zgodnie z planem jacht powinien dopłynąć do Polski w (…) lub (…) 2024 r. Jacht będzie zarejestrowany w Polsce przed odbiorem i będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią. Jacht będzie przeznaczony do wykorzystania przy wykonywaniu przez Panią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. przede wszystkim będzie przez Panią wynajmowany za wynagrodzeniem. Jednocześnie przewiduje Pani również możliwość wykorzystania jachtu w ramach prowadzonej działalności do celów takich jak przykładowo: organizacja spotkań z kontrahentami, prowadzenie szkoleń, organizacja imprez integracyjnych dla pracowników. Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią obejmuje m.in. działalność w obszarze wynajmu jachtów. Jacht będzie stanowił u Pani środek trwały podlegający amortyzacji. Tytułem zapłaty uiściła Pani dwie zaliczki (każda po ⅓ ceny) na podstawie faktur zaliczkowych wystawionych przez A. AB (…) 2022 r. oraz (…) 2023 r. Zgodnie z treścią umowy jest Pani zobowiązana uiścić trzecią (ostatnią) płatność przed terminem wydania jachtu. Jeśli ta płatność nie zostałaby dokonana, wówczas jacht w myśl zapisów umownych pozostałby własnością A. AB do momentu, kiedy A. AB otrzyma pełną płatność. Uiści Pani pozostałą do zapłaty część ceny przed (…) 2024 r., czyli przed umowną datą dostawy jachtu. Po uiszczeniu ostatniej płatności przez Panią jacht zostanie pozostawiony do Pani dyspozycji przez A. AB w (…) w Szwecji, gdzie zostanie odebrany przez Panią i z tym momentem stanie się Pani własnością. Umowa nie precyzuje, kiedy zostanie wystawiona ostatnia faktura przez A. AB. W umowie podano wyłącznie cenę netto jachtu (cenę bez VAT). Na wystawionych fakturach zaliczkowych podatek VAT nie został doliczony. Również ostatnia płatność dokonana zostanie bez VAT jako, że transakcja traktowana jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, a nie w Szwecji.
Pani wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą określenia czy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy, tj. z chwilą otrzymania jachtu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez A. AB.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środku transportu, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym, należy przyjąć, że jeżeli prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na nabywcę z chwilą dostarczenia towarów i w efekcie towar będący przedmiotem dostawy zostanie wysłany/transportowany z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju, to obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstanie z chwilą otrzymania tych towarów. Bez znaczenia dla powstałego w tym momencie obowiązku podatkowego pozostaje fakt, że pomimo otrzymania towarów nie został jeszcze przemieszczony z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju. Za prawidłowe należy zatem uznać - na gruncie obowiązujących przepisów – Pani stanowisko, że obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie z chwilą otrzymania tego jachtu, niezależnie od przemieszczenia towarów, które nastąpi po upływie od trzech do czterech miesięcy, z uwagi na konieczność przeprowadzenia niezbędnych prac oraz czasem żeglugi ze Szwecji do Polski. Tym samym obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu powstanie zgodnie z przepisem art. 20 ust. 9 ustawy, tj. z chwilą otrzymania jachtu (dostawa towarów wraz z przejściem na Panią prawa własności nastąpi (…) 2024 r.), nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury „końcowej” (niebędącej fakturą zaliczkową) przez A. AB.
Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe
Ponadto Pani wątpliwości dotyczą, w zakresie pytania nr 2 i 3, prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi: kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
a) (uchylona),
b) uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Na mocy art. 99 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.
Jak wskazała Pani w opisie sprawy jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Ponadto nabyty jacht z A. AB w Szwecji będzie wykorzystywany w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Jacht będzie przeznaczony do wykorzystania przy wykonywaniu przez Panią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. będzie przez Panią wynajmowany za wynagrodzeniem. Zatem w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu będzie Pani uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym odniesieniu do nabytych towarów powstanie obowiązek podatkowy, tj. (…) 2024 r., pod warunkiem, że rozliczy Pani kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jachtu w pliku JPK_VAT (zgodnie z art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. b) ustawy).
W związku z tym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 3 należy uznać za prawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również określenia czy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem jachtu nie będzie ciążył na Pani obowiązek złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Z przepisów w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym odnoszących się do nabycia nowych środków transportu wynika, że podmiotem zobowiązanym do odprowadzania podatku VAT z tytułu nabycia nowych środków transportu z innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, które zostaną przemieszczone na terytorium kraju, jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, nawet wówczas, gdy ostatecznym odbiorcą jest osoba fizyczna.
Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.
Stosownie do art. 103 ust. 4 ustawy:
Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.
W myśl art. 103 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.
Zgodnie z art. 103 ust. 7 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji środka transportu, w tym jego przebieg oraz datę pierwszego dopuszczenia do użytku.
Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 103 ust. 7 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 27 maja 2019 r. w sprawie wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1007) określił wzór informacji i jest to druk VAT-23, stanowiący załącznik do ww. rozporządzenia. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 czerwca 2019 r.
Wymienione przepisy ustawy zobowiązują podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o takim nabyciu oraz do zapłaty podatku z tego tytułu. Przy czym informacja i zapłata podatku dotyczy zarówno „nowych środków transportu” jak i „innych środków transportu”.
Jeżeli więc podatnik podatku od towarów i usług (rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych), przywozi nabyty z innego państwa Unii Europejskiej środek transportu/nowy środek transportu, który będzie chciał zarejestrować na terytorium Polski lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski jest on zobowiązany wpłacić należny podatek od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającą nabycie środka transportu. W informacji VAT-23 podatnik zaznacza, czy przedmiotem nabycia jest nowy środek transportu oraz jakiego jest rodzaju (pojazd lądowy, pływający lub powietrzny).
Odnosząc się do Pani wątpliwości przedstawionych w pytaniu nr 4 należy wskazać, że nowy jacht pełnomorski (oceaniczny) model: (…) będzie zarejestrowany w Polsce przed odbiorem i będzie wykorzystywany w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Zatem jest Pani zobowiązana zgodnie z art. 103 ust. 3 w zw. z art. 103 ust. 4 ustawy wpłacić należny podatek od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. (…) 2024 r. Jest Pani także zobowiązana zgodnie z art. 103 ust. 5 ustawy do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym jachcie, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającą nabycie jachtu. W informacji VAT-23 zaznacza Pani, że nabyty jacht jest nowym środkiem transportu (poz. 16 formularza VAT-23) oraz jednostką pływającą (poz. 17 formularza VAT-23).
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 4, zgodnie z którym przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu jachtu nie będzie ciążył na Pani obowiązek złożenia VAT-23 i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).