Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.29.2024.2.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.29.2024.2.MC

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lutego 2024 r. (data wpływu 29 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” jest zarejestrowane w KRS pod nr (…) i działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713). Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ubiega się o refundację środków związanych z realizacją projektu pt. „(...)” w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany we współpracy z 2 krajowymi lokalnymi Grupami Działania, są to: Stowarzyszenie A. Lokalna Grupa Działania oraz Stowarzyszenie LGD B. oraz zagraniczną Lokalną Grupą Działania C.

Celem głównym projektu współpracy jest „(…)”, a szczególnie:

1) Włączenie dziedzictwa historycznego do istniejącej oferty turystycznej.

2) Włączenie dziedzictwa kulinarnego do istniejącej oferty turystycznej.

3) Promocja produktów lokalnych partnerów.

W wyniku przeprowadzonych działań zostaną osiągnięte następujące rezultaty projektu współpracy:

1) Zwiększenie aktywności społecznej oraz integracja społeczności obszarów LGD poprzez rozwój krajowej i międzynarodowej współpracy partnerskiej.

2) Zwiększenie zainteresowania usługami i produktami turystycznymi partnerów projektu (zróżnicowanie narodowościowe turystów).

3) Zwiększenie wiedzy i umiejętności mieszkańców partnerskich LGD w zakresie odtworzenia, zachowania i efektywnego wykorzystania cennego dziedzictwa kulturowego.

W ramach projektu współpracy są realizowane następujące działania:

1) Działania przygotowawcze, których zadaniem jest zapewnienie warunków do realizacji pozostałych zadań zaplanowanych w projekcie (powołanie zespołu roboczego do przygotowania projektu, przygotowanie, konsultacje i podpisanie umowy partnerskiej, przygotowanie wniosku i zawarcie ogólnej umowy na realizację projektu współpracy, wizyta studyjna zespołu roboczego w (...) w celu transformacji doświadczeń i uwzględnienia szczegółowych uwarunkowań związanych z realizacji projektu).

2) Festiwal „(...)” pomyślany jest jako ciąg wzajemnie przeplatających się działań z zakresu dziedzictwa kulinarnego, kulturowego oraz tradycji rękodzielniczych realizowany w innowacyjnej interaktywnej formie, przy zastosowaniu współczesnych technik artystycznych. Zaplanowano m.in. cykl warsztatów kulinarnych, wizytę studyjną lokalnych liderów LGD w celu poznania kultury dziedzictwa lokalnego regionu (...), wizytę studyjną (...) liderów C. w Polsce mającą na celu udział partnerów w planowanych zadaniach, opracowanie przewodnika dobrych praktyk.

3) Dziedzictwo archeologiczne niewykorzystanym potencjałem LGD.

a) Wzmocnienie kapitału społecznego mieszkańców LGD B. - lekcje/warsztaty muzealne dla młodzieży w oparciu o zasoby (...).

b) Wizyta studyjna lokalnych liderów LGD w celu poznania kultury dziedzictwa lokalnego regionu (...).

c) 2 cykle terenowych szkoleń/warsztatów archeologicznych.

d) Konferencja archeologiczna w (…) z udziałem ekspertów regionu (...).

e) Opracowanie i wydanie publikacji o zabytkach regionu (...) i (…) wzbogacających ofertę turystyczną regionów ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk wśród partnerskich LGD.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że towary i usługi związane z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Realizacja opisanej we wniosku operacji polega na przeprowadzeniu szeregu wzajemnie przeplatających się działań przez Lokalną Grupę Działania (...), na które składają się:

1. Wizyta studyjna zespołu roboczego w (...) w celu transformacji doświadczeń i uwzględnienia szczegółowych uwarunkowań związanych z realizacją projektu. W ramach wizyty pokryto koszty przelotów, przejazdów i zakwaterowania i wyżywienia uczestników projektu.

2. Festiwal „(...)” pomyślany jest jako ciąg wzajemnie przeplatających się działań z zakresu dziedzictwa kulinarnego, kulturowego oraz tradycji rękodzielniczych (...) architektury podlaskiej, tworzenie użytkowych form opartych na tradycyjnych wzorach architektury z regionu (...) i (...)). Jeden cykl festiwalu planowany jest na dwa dni. Uczestnikami festiwalu będą mieszkańcy obszaru LGD, organizacje pozarządowe oraz przebywający w okolicy turyści. Udział w wydarzeniach festiwalowych jest otwarty i nieodpłatny.

3. Obsługa wizyty studyjnej (...) liderów C. w Polsce w zakresie zapewnienia im noclegów, wyżywienia i transportu mająca na celu udział partnerów w planowanych zadaniach: „(...)” oraz promocji produktów lokalnych z (...) i regionu (...) podczas „(...)”.

4. Opracowanie przewodnika dobrych praktyk w zakresie włączenia produktów lokalnych wzbogacających istniejące oferty turystyczne partnerów ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk wśród partnerskich LGD w formie elektronicznej (PDF) udostępnianego nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

5. Konferencja archeologiczna w (…) z udziałem ekspertów regionu (...). Prezentacja dorobku archeologicznego regionu (...) oraz najnowszych odkryć archeologicznych (…) i (…). Wizyty w miejscach odkryć archeologicznych. Sfinansowano wynajem sali konferencyjnej i tłumaczy, przejazdu uczestników konferencji oraz cateringu.

Planowana do realizacji operacja nie zakłada osiągania dochodu, publikacje i inne materiały lub produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą dystrybuowane poprzez partnerskie LGD nieodpłatnie bezpośrednio poprzez biura LGD lub na ich stronach internetowych. Udział w planowanych do realizacji wydarzeniach/szkoleniach/warsztatach/wizytach studyjnych jest nieodpłatny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” jest zarejestrowane w KRS pod nr (…) i działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713).

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że produkty i usługi związane z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.

Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.

Pytanie

Czy realizując projekt pt. „(...)” przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług, w związku z czym nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usługi tym samym nie nabywa statusu czynnego podatnika VAT. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 i 2 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie Stowarzyszenie LGD „(...)” nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi,  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z okoliczności sprawy, w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, nie uzyskali Państwo żadnych przychodów. W opisie sprawy wskazali Państwo, że produkty i usługi związane z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że nie są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym należy stwierdzić, że nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”. 

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).