Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.577.2023.2.AGM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.577.2023.2.AGM

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w sytuacji wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w sytuacji wystąpienia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) rozliczanej w Holandii w ramach procedury szczególnej OSS.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów w Polsce. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lutego 2024 r. (wpływ 1 marca 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: „(…)”, „Spółka”, „Wnioskodawca”), spółka utworzona według prawa holenderskiego, posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Holandii i jest tam zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług.

Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest obecnie zarejestrowana dla celów VAT w Polsce. W najbliższym czasie Spółka zamierza zarejestrować się w Polsce jako podatnik VAT oraz podatnik VAT-UE.

Nowy model biznesowy

A. zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą poprzez wprowadzenie nowego modelu biznesowego dla klientów z Unii Europejskiej.

W tym celu Wnioskodawca zamierza kupować towary w Polsce od podmiotu B. (dalej: „(…)”), tj. spółki zarejestrowanej dla celów VAT w Polsce, która przechowuje towary w magazynie w Polsce. Zakupiony od B. towar przechowywany będzie w tym samym magazynie B. w Polsce. W momencie sprzedaży, towar pobierany będzie z magazynu z Polski i wysyłany bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy, usytuowanego w jednym z państw członkowskim Unii Europejskiej.

Następnie Spółka zamierza sprzedawać nabyte w ten sposób towary głównie na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT z innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Ponadto, pozostała część zakupionych towarów będzie dalej odsprzedawana na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych z siedzibą w Unii Europejskiej.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że:

  • nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz klientów indywidualnych z Polski;
  • w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (dalej „WSTO”) do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT będzie korzystał z unijnej procedury One Stop Shop (dalej: „VAT OSS”). Dla rozliczania podatku VAT należnego w owej procedurze OHBV zarejestruje się w Holandii;
  • sprzedaż towarów na rzecz podmiotów gospodarczych z UE będzie dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W tym celu Spółka będzie składała deklaracje VAT oraz deklaracje VAT-UE w Polsce;
  • transport towarów zarówno na rzecz klientów indywidualnych, jak również podmiotów gospodarczych, co do zasady, organizowany będzie przez Spółkę;

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania Państwo wskazali, że:

Pytanie nr 1

Czy Spółka na moment dokonania zakupów od Firmy B. będzie w Polsce zarejestrowana do podatku VAT oraz podatku VAT-UE?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Wnioskodawca informuje, że na moment dokonania zakupów od podmiotu B. będzie zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT oraz podatnik VAT-UE.

Pytanie nr 2

Czy faktury wystawione przez B. będą zawierały kwotę podatku VAT naliczonego?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Wnioskodawca informuje, że faktury wystawione przez podmiot B. będą zawierały kwotę podatku VAT naliczonego.

Pytanie nr 3

Do jakich czynności Spółce będą służyły zakupy dokonane od B. tj. czy zakupione towary będą służyły do czynności opodatkowanych niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT (należy opisać do jakiej sprzedaży będą wykorzystywane zakupione towary).

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Spółka oświadcza, że towary zakupione od podmiotu B. będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tj. A. zamierza sprzedawać zakupione towary na rzecz:

  • konsumentów z innych krajów członkowskich niebędących podatnikami VAT, sprzedaż w tym zakresie dokonywana będzie w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość oraz
  • zagranicznych podmiotów gospodarczych z siedzibą w Unii Europejskiej.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie dokonywał wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Pytanie:

Czy w świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółce, na podstawie artykułu 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od B.?

Państwa stanowisko

W Państwa ocenie w świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółce, na podstawie artykułu 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od B.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

A.Czynności opodatkowane

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów na terytorium kraju;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do powyższego, wśród czynności podlegających opodatkowaniu VAT ustawodawca wymienia m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei zgodnie z art. 13 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z przepisami, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma miejsce, jeśli nabywcą towarów jest podmiot spełniający poniższe warunki:

1.  jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski,

2.  jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski,

3.   jest podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, niewymienionymi w pkt. 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które - zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym - są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą,

4.   jest podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Ponadto wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje wówczas, gdy dokonującym dostawy jest:

  • podatnik prowadzący działalność gospodarczą,
  • czynny podatnik VAT,
  • zarejestrowany jako podatnik VAT-UE przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy.

B.Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy o VAT WSTO to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

  • podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów   i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  • podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem  podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  • podmiotem niebędącym podatnikiem

pod warunkiem, że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Miejscem dostawy towarów przy WSTO, co do zasady, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. Podstawowa zasada rozliczenia podatku VAT przez przedsiębiorców dokonujących sprzedaży towarów na odległość na rzecz konsumentów z UE to rozliczenie podatku VAT w kraju konsumenta.

Jednocześnie, podatnik może skorzystać z unijnej procedury VAT OSS. Rejestracja do procedury VAT OSS ma dobrowolny charakter, co oznacza, że przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość może zarejestrować się do VAT OSS lub dokonać rejestracji do podatku VAT w poszczególnych krajach członkowskich, w których prowadzi sprzedaż w ramach WSTO. Rejestracja do VAT OSS obliguje jednak przedsiębiorcę do rozliczania w ramach procedury VAT OSS wszystkich transakcji kwalifikujących się do tej procedury. Nie można jej zatem stosować wybiórczo.

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży w ramach WSTO mogą skorzystać z procedury VAT OSS, której celem jest uproszczenie obowiązków w zakresie rozliczenia należnego podatku VAT przy sprzedaży na rzecz konsumentów z innych krajów członkowskich. Elektroniczny punkt kompleksowej obsługi OSS umożliwia:

  • elektroniczną rejestrację dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim, a tym samym uniknięcie konieczności rejestracji do VAT w poszczególnych państwach członkowskich,
  • deklarowanie i opłacanie należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji,
  • współpracę z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej w języku danego podatnika, nawet jeśli dokonywane dostawy towarów mają charakter transgraniczny.

Przedsiębiorcy opodatkowują sprzedaż w ramach procedury VAT OSS według stawek podatku VAT obowiązujących w krajach nabywców.

C.Prawo do odliczenia VAT

Stosownie do artykułu 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei na podstawie artykułu 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika więc z powyższych regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku kumulatywnego spełnienia dwóch warunków, tj.:

1)Odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

2)Towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W świetle przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT na podstawie artykułu 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o VAT:

  • nie wykluczają możliwości odliczenia podatku VAT związanego z zakupami krajowymi towarów sprzedawanych przez przedsiębiorcę na rzecz konsumentów z innych krajów członkowskich, gdy sprzedaż podlega kwalifikacji jako WSTO, niezależnie od tego czy korzysta on z procedury VAT OSS w innym państwie UE;
  • wprost wskazują, iż czynnościami opodatkowanymi w VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza kupować towary w Polsce od podmiotu OCGB. Towary po dokonaniu zakupu przez OHBV będą przechowywane w magazynie w Polsce i w miarę składania zamówień, towar będzie sprzedawany do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT oraz podmiotów gospodarczych z UE. W ramach wykonywania czynności opodatkowanych (w zakresie WDT) zamierza zarejestrować się do VAT oraz do VAT- UE w Polsce. A zatem sprzedaż towarów będzie ściśle związana z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowo w odniesieniu do WSTO biorąc pod uwagę art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary lub usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Oznacza to, że w przypadku, gdyby przedsiębiorca sprzedawał towary w Polsce, to sprzedaż ta podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, dlatego wówczas, gdy podatnik dokonuje sprzedaży tych towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, to także może skorzystać z prawa do odliczenia VAT od zakupu tych towarów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że prawo do odliczenia VAT z faktur zakupu przysługuje tylko wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług. Aby odliczyć podatek VAT naliczony, przedsiębiorca dokonujący sprzedaży w ramach WSTO musi zatem posiadać status czynnego podatnika VAT i składać pliki JPK_V7.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy w świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółce, na podstawie artykułu 86 ust. 1 ustawy o VAT, po zarejestrowaniu dla celów VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od OCGB.

W tych okolicznościach Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy: 

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22a ustawy:

przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a. podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c. podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Zatem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku  wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Istotne pozostaje również to, że omawiany przepis nie wprowadza odrębnej definicji podatnika. Oznacza to, że za podatnika w rozumieniu tego przepisu uznać należy każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy), niezależnie od tego, gdzie ma on „rezydencję” podatkową. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej sytuacji przysługuje zarówno podatnikom z kraju, jak i z innych państw.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo jesteście spółką utworzoną według prawa holenderskiego, posiadającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Holandii i tam zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług. W Holandii Państwo będziecie zarejestrowani również do procedury One Stop Shop („VAT OSS”) w ramach której będziecie rozliczać wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość WSTO.

W Polsce nie posiadacie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i obecnie w Polsce nie jesteście zarejestrowani dla celów VAT.

Państwo zamierzacie rozszerzyć działalność gospodarczą poprzez wprowadzenie nowego modelu biznesowego dla klientów z Unii Europejskiej. W tym celu będziecie kupować towary w Polsce od podmiotu B. („…”), tj. spółki zarejestrowanej dla celów VAT w Polsce, która przechowuje towary w magazynie w Polsce. Faktury wystawione przez podmiot B. będą zawierały kwotę podatku VAT naliczonego. W momencie sprzedaży, towar pobierany będzie z magazynu z Polski i wysyłany bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy, usytuowanego w jednym z państw członkowskim Unii Europejskiej. Państwo zamierzacie sprzedawać nabyte w ten sposób towary głównie na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, a pozostała część zakupionych towarów będzie dalej odsprzedawana na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych z siedzibą w Unii Europejskiej. Państwo zaznaczacie, że nie będziecie dokonywali sprzedaży na rzecz klientów indywidualnych z Polski, wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) będzie rozliczana w Holandii w ramach unijnej procedury One Stop Shop („VAT OSS”), a sprzedaż towarów na rzecz podmiotów gospodarczych z UE będzie wykazywana w deklaracji VAT oraz VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów z Polski.

Transport towarów zarówno na rzecz klientów indywidualnych, jak również podmiotów gospodarczych, co do zasady, organizowany będzie przez Państwa.

Wskazali Państwo, że towary zakupione od podmiotu B. będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych oraz na moment dokonania zakupów będziecie zarejestrowani w Polsce jako podatnik VAT oraz podatnik VAT-UE.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów od B. na podstawie artykułu 86 ust. 1 ustawy w wyniku dokonywania przez Spółkę transakcji wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO), która będzie rozliczana w Holandii w ramach unijnej procedury One Stop Shop („VAT OSS”) oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z Polski.

Odpowiadając na powyższe wątpliwości jak wynika z wniosku nabyte przez Państwa towary od spółki B. na terytorium Polski wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych tj. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (w przypadku sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych z innych krajów UE) oraz do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii. Nabyte przez Państwa towary będą zatem wykorzystywane do dalszej dostawy, która albo podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (WDT), albo poza Polską (w przypadku raportowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w procedurze OSS w Holandii).    

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, że w przypadku gdy nabyte w Polsce towary od B., będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych poza Polską (wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczana w procedurze OSS w Holandii)  Państwu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Jak zostało przez Państwa wskazane we wniosku zakupione towary będą służyły do czynności opodatkowanych niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT.

Natomiast w zakresie towarów nabytych w Polsce, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, które podlegają opodatkowaniu w Polsce (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa Spółce, zarejestrowanej na moment nabycia towarów od B. jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce,  będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem tych towarów, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tym, że w przypadku sprzedaży stanowiącej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonywaną na rzecz podmiotów gospodarczych z poza Polski prawo to będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy natomiast w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w sytuacji wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w sytuacji wystąpienia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) rozliczanej w Holandii w ramach procedury szczególnej OSS.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).