Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.28.2024.2.MC
Temat interpretacji
Zwolnienie z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w wypożyczalni samochodów przy płatnościach kartą przez terminal.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2024 r. (wpływ 6 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest osobą prawną będącą polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek. Spółka posiada (...).
W toku swojej działalności Spółka zawiera następujące rodzaje umów z najemcami pojazdów (dalej: Najemcy): umowy zawierane on-line, umowy zawierane telefonicznie oraz umowy zawierane w lokalu Spółki.
Niezależnie od formy zawarcia umowy z Najemcą, domyślną formą dokumentowania transakcji przez Spółkę jest przesyłanie faktur. Faktury są udostępniane w formie elektronicznej na podany przez Najemcę adres e-mail. W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, wraz z wystawieniem faktury Spółka dokonuje fiskalizacji obrotu przy pomocy jednej, centralnej drukarki fiskalnej, zainstalowanej w siedzibie firmy.
Spółka w całości zrezygnowała z obrotu gotówkowego. W przypadku umów zawieranych w lokalu Spółki, zgodnie z ogólnymi warunkami najmu pojazdu obowiązującymi w Spółce, Najemcy są każdorazowo zobowiązani do dokonywania zapłaty czynszu najmu (w niektórych przypadkach powiększonego o koszty dodatkowych usług) jedynie w formie bezgotówkowej (kartami płatniczymi).
Płatności są przyjmowane przez Spółkę przy wykorzystaniu terminali płatniczych. Pracownik przyjmujący płatność jest każdorazowo zobowiązany do wpisania na terminalu płatniczym numeru rezerwacji, której wpłata dotyczy.
Spółka otrzymuje od operatora systemu płatności zbiorczą wpłatę wszystkich płatności kartą zrealizowanych w danym okresie (obejmującym zazwyczaj klika dni) na rachunek bankowy. Operator systemu płatności udostępnia Spółce codzienne raporty wszystkich płatności, w podziale na pojedyncze transakcje, zawierające m.in. numery rezerwacji wpisane przez pracowników podczas przyjęcia wpłaty (oznaczone na raporcie jako Numer transakcji). Możliwe jest zatem zidentyfikowanie poszczególnych wpłat i powiązanie ich z konkretnym numerem rezerwacji.
Ponadto, w uzupełnieniu wskazali Państwo, iż:
Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w odniesieniu zarówno do usługi podstawowej – wynajem samochodów, jak i usług dodatkowych.
Pod pojęciem „dodatkowych usług” mieszczą się wszystkie usługi, które są komplementarne do podstawowej usługi – wynajmu pojazdów. Wśród wskazanych w umowie usług można wskazać poniższe:
·zwrot w innym oddziale,
·wydanie pojazdu w oddziale,
·opłata przygotowawcza,
·dodatkowy kierowca (możliwość prowadzenia pojazdu przez inne osoby niż wynajmujący),
·wyjazd za granicę,
·podstawienie pojazdu (za km),
·podstawienie (opłata inicjalna),
·ryczałt za podstawienie,
·podstawienie na lotnisko,
·odbiór (za km),
·odbiór (opłata inicjalna),
·ryczałt za odbiór w mieście,
·odbiór pojazdu z lotniska,
·dopłata za wyższy segment,
·wydanie pojazdu w godzinach nocnych,
·dostęp do danych telemetrycznych,
·podstawienie pojazdu poza granice miasta,
·odbiór pojazdu poza godzinami pracy oddziału.
Opłaty za dodatkowe usługi są nakładane na Najemców w przypadku zamówienia przez nich jednej z dodatkowych usług.
W przypadku, gdy Najemca zamówi usługę dodatkową podczas rezerwacji, występuje ona na fakturze dokumentującej czynsz najmu, jednak stanowi ona odrębną pozycję.
W przypadku, gdy Najemca zdecyduje się na dodatkową usługę w trakcie wynajmu lub zostanie nią obciążony po zwrocie pojazdu, wystawiana jest odrębna faktura dokumentująca te dodatkowe usługi.
Każda taka faktura zawiera jednakże również numer rezerwacji, której dotyczą dodatkowe usługi.
Na fakturze związanej z najmem pojazdu zawsze widnieje numer rezerwacji, który jest wpisywany na terminalu płatniczym przy dokonywaniu opłaty.
Pytanie
Czy Spółka może na podstawie zwolnienia określonego w pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie) w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, opłacanych z wykorzystaniem kart płatniczych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółka może na podstawie zwolnienia określonego w pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, opłacanych z wykorzystaniem kart płatniczych.
Uzasadnienie Państwa stanowiska:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: uptu), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 uptu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zgodnie z art. 2 pkt 6 uptu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 uptu, przez świadczenie usług, o którym mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W rozumieniu art. 2 pkt 22 uptu, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 111 ust. 1 uptu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten stanowi generalną regulację, zgodnie z którą obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 uptu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Dnia 22 grudnia 2021 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.
Jednocześnie, wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 Rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 Rozporządzenia.
W pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia wskazano, że z ww. zwolnienia korzysta: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Z przedstawionych regulacji wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
1)świadczący usługę (podatnik) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;
2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
3)przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 Rozporządzenia.
Zdaniem Spółki, wszystkie powyższe warunki są spełnione. Poniżej Spółka przedstawia swoją argumentację w stosunku do poszczególnych warunków.
Ad. 1
Jak stanowi art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych.
W ust. 3 ww. przepisu wskazano, że rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności:
1)poleceniem przelewu;
2)poleceniem zapłaty;
3)czekiem rozrachunkowym;
4)kartą płatniczą.
Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 Prawa bankowego, pod pojęciem karta płatnicza rozumie się kartę płatniczą w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
W myśl art. 2 pkt 15a ustawy o usługach płatniczych – karta płatnicza oznacza kartę uprawniającą do wypłaty gotówki lub umożliwiającą złożenie zlecenia płatniczego za pośrednictwem akceptanta lub agenta rozliczeniowego, akceptowaną przez akceptanta w celu otrzymania przez niego należnych mu środków, w tym kartę płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 rozporządzenia (UE) 2015/751.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 36 ustawy o usługach płatniczych – zlecenie płatnicze oznacza oświadczenie płatnika lub odbiorcy skierowane do jego dostawcy zawierające polecenie wykonania.
W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wypełnienie drugiego z warunków wskazanych w pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia nie budzi wątpliwości.
Ad. 2
Jak wskazano, pracownik Spółki przyjmujący płatność jest każdorazowo zobowiązany do wpisania na terminalu płatniczym numeru rezerwacji, której wpłata dotyczy. Spółka otrzymuje od operatora systemu płatności zbiorczą wpłatę wszystkich płatności kartą zrealizowanych w danym okresie (obejmującym zazwyczaj klika dni) na rachunek bankowy.
Operator systemu płatności udostępnia Spółce codzienne raporty wszystkich płatności, w podziale na pojedyncze transakcje, zawierające m.in. numery rezerwacji wpisane przez pracowników podczas przyjęcia wpłaty (oznaczone na raporcie jako Numer transakcji). Możliwe jest zatem zidentyfikowanie poszczególnych wpłat i powiązanie ich z konkretnym numerem rezerwacji. W rezultacie dowody dokumentujące zapłatę wskazują jednoznacznie, jakiej konkretnie czynności dotyczą poszczególne płatności.
Ad. 3
Spółka wskazuje, że przedmiotem analizowanego świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 Rozporządzenia. Przedmiot świadczenia stanowi wyłącznie wynajem i dzierżawa pojazdów, tj. usługi, które nie mieszczą się w dyspozycji ww. przepisu.
Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że spełnione są przez nią wszystkie warunki dla zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia.
Stanowisko Spółki potwierdza m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 lipca 2023 r., sygn. I SA/Kr 530/23, w którym skład sędziowski orzekł, że jeżeli:
-pracownik przyjmujący płatność jest zobowiązany do wpisania na terminalu płatniczym numeru rezerwacji, której wpłata dotyczy;
-podatnik otrzymuje zbiorczą wpłatę wszystkich płatności kartą zrealizowanych w danym dniu na rachunek bankowy;
-operator systemu płatności udostępnia podatnikowi raport wszystkich płatności, zawierający m.in. numer rezerwacji wpisany podczas przyjęcia wpłaty,
to spełniony jest warunek otrzymania w całości zapłaty za pośrednictwem banku.
W podobnym tonie orzekł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 30 marca 2021 r., w wyroku o sygn. III SA/Wa 1390/20 uznając, że: Płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala nie mają charakteru gotówkowego, wobec czego nie wykluczają stosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kar rejestrujących.
Podczas płatności kartą płatniczą przez Najemcę na rzecz Spółki dochodzi więc do złożenia przez Najemcę zlecenia płatniczego, tj. oświadczenie skierowane do dostawcy (banku) zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej. W wyniku tej transakcji dochodzi do transferu środków pieniężnych na rzecz Spółki. Jednocześnie Spółka otrzymuje całość płatności za pośrednictwem banku na swój rachunek bankowy.
Istotę płatności kartą płatniczą wyjaśnił także WSA w Krakowie, w wyroku z dnia 13 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Kr 530/23 wskazując, że: Transakcja płatności kartą polega na dokonaniu zlecenia przekazania środków z rachunku właściciela karty na rachunek odbiorcy płatności, a karta służy jedynie do dokonania takiego zlecenia. Karta sama w sobie nie stanowi gotówki. W rzeczywistości – jak słusznie zauważono w skardze – transakcja dokonana za pomocą karty jest bardzo podobna do zwykłego przelewu. Różnica między płatnością kartą a płatnością przelewem sprowadza się wyłącznie do tego, że w przypadku płatności kartą instrumentem do dokonania transferu środków między rachunkami nie jest np. komputer czy placówka banku (gdzie następuje zlecenie przelewu), ale karta płatnicza, ewentualnie współdziałająca z terminalem płatniczym. Płatność kartą skutkuje przekazaniem środków z jednego rachunku bankowego na drugi, jest to więc transakcja o charakterze czysto bezgotówkowym.
Faktu tego nie zmienia ewentualne zaangażowanie pośrednika płatniczego czy też urządzenia w postaci terminala. Obecnie płatności kartą można dokonywać bez użycia terminala – telefonem czy za pomocą komputera. Nie można uzależniać, tak jak zrobił to organ interpretacyjny, uznania transakcji za gotówkową lub nie od tego, czy do transakcji zaangażowano konkretne urządzenie (terminal, a nie np. telefon czy komputer), skoro po stronie dysponentów środków – banku i pośrednika – wykonywane są takie same operacje.
W pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia wskazano jedynie, że świadczący usługę ma otrzymać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Ustawodawca nie wskazuje przy tym, w jaki sposób (tj. przy wykorzystaniu jakich środków) zapłata ma zostać zrealizowana przez nabywcę – istotna jest jedynie perspektywa odbiorcy płatności. Zatem, wystarczający do zastosowania zwolnienia powinien być fakt otrzymania przez Spółkę płatności za pośrednictwem banku, co ma miejsce w przypadku dokonywania płatności przez Najemców kartami płatniczymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwanego dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W rozporządzeniu pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1. dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
2. świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz
– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
·świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
•przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego.
Z wniosku wynika, że przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek. Spółka posiada (...). Spółka zawiera następujące rodzaje umów z najemcami pojazdów: umowy zawierane on-line, umowy zawierane telefonicznie oraz umowy zawierane w lokalu Spółki. Niezależnie od formy zawarcia umowy z Najemcą, domyślną formą dokumentowania transakcji przez Spółkę jest przesyłanie faktur. Faktury są udostępniane w formie elektronicznej na podany przez Najemcę adres e-mail. Spółka w całości zrezygnowała z obrotu gotówkowego. W przypadku umów zawieranych w lokalu Spółki, zgodnie z ogólnymi warunkami najmu pojazdu obowiązującymi w Spółce, Najemcy są każdorazowo zobowiązani do dokonywania zapłaty czynszu najmu (w niektórych przypadkach powiększonego o koszty dodatkowych usług) jedynie w formie bezgotówkowej (kartami płatniczymi).
Dodatkowo wskazali Państwo, że Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia – w odniesieniu zarówno do usługi podstawowej – wynajem samochodów, jak i usług dodatkowych.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, opłacanych z wykorzystaniem kart płatniczych przy użyciu terminala płatniczego.
Wskazać w tym miejscu należy, że użyte w poz. 37 załącznika do rozporządzenia sformułowanie: „za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)” oznacza, że ściśle wskazano za pośrednictwem jakich instytucji ma zostać dokonana zapłata oraz że zapłata ma zostać dokonana odpowiednio na rachunek bankowy lub rachunek podatnika w SKOK. Ponadto musi być łącznie spełniony drugi warunek: musi być prowadzona ewidencja tych płatności, a dowody dokumentujące zapłatę muszą zawierać jednoznaczny opis (oznaczenie) czynności których dotyczyła zapłata.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem jak wskazano we wniosku, płatności są przyjmowane przez Państwa przy wykorzystaniu terminali płatniczych. Pracownik przyjmujący płatność jest każdorazowo zobowiązany do wpisania na terminalu płatniczym numeru rezerwacji, której wpłata dotyczy. Dodatkowo, otrzymują Państwo od operatora systemu płatności zbiorczą wpłatę wszystkich płatności kartą zrealizowanych w danym okresie (obejmującym zazwyczaj klika dni) na rachunek bankowy. Operator systemu płatności udostępnia Państwu codzienne raporty wszystkich płatności, w podziale na pojedyncze transakcje, zawierające m.in. numery rezerwacji wpisane przez pracowników podczas przyjęcia wpłaty (oznaczone na raporcie jako Numer transakcji). Ponadto, na fakturze związanej z najmem pojazdu zawsze widnieje numer rezerwacji, który jest wpisywany na terminalu płatniczym przy dokonywaniu opłaty.
Zatem, Państwa zdaniem możliwe jest zidentyfikowanie poszczególnych wpłat i powiązanie ich z konkretnym numerem rezerwacji, a co za tym idzie powiązania wpłat z konkretnymi zamówieniami oraz klientami na podstawie przekazanych danych w przelewie bankowym. Ponadto, co istotne nie będą Państwo dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podsumowując, należy stwierdzić, że mogą Państwo, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do niego do 31 grudnia 2024 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które zapłata przez klientów (osoby fizyczne) przekazywana będzie za pomocą terminala przy użyciu karty płatniczej pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów otrzymywanych z banku dokumentujących zapłatę, jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy jednej, centralnej drukarki fiskalnej, zainstalowanej w siedzibie Państwa firmy.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądu, pragnę wyjaśnić, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem, wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).