Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.17.2024.2.RG
Temat interpretacji
Brak obowiązku zwrotu podatku VAT w związku z otrzymaniem faktur korygujących mimo braku zwrotu wpłaconych zaliczek.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku zwrotu podatku VAT w związku z otrzymaniem faktur korygujących mimo braku zwrotu wpłaconych zaliczek. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 marca 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1.Dnia 11.07.2019 r., prowadząc działalność gospodarczą X (NIP ….) wraz z mężem … podpisała Pani przedwstępną umowę sprzedaży lokalu niemieszkalnego oznaczonego roboczo nr … z Y Sp. z o.o. z siedzibą w … (adres: …, NIP: …). Umowa sporządzona została w formie Aktu notarialnego Repertorium A Numer ….
2.Na Konto Y zgodnie z umową wpłaciła Pani zaliczki:
2.1Faktura VAT … na kwotę …. PLN brutto,
2.2Faktura VAT … na kwotę … PLN brutto,
2.3Faktura VAT …. na kwotę … PLN brutto,
2.4Faktura VAT … na kwotę …. brutto.
2Y nie wywiązały się z umowy co spowodowało rozwiązanie przedwstępnej umowy sprzedaży w postaci Aktu Notarialnego Repertorium A Numer … dnia ….03.2022r.
3Niestety nie nastąpił zwrot wpłaconych zaliczek przez Y.
4Sąd Okręgowy w … dnia ….06.2022r. w Pani sprawie wydał wyrok i zasądził od Y zwrot kwoty … zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie. Sygnatura akt ….
5Niestety nie nastąpił zwrot pieniędzy.
6Dnia ….08.2022r została wszczęta egzekucja komornicza na dłużniku Y - do dnia dzisiejszego nieskutecznie.
7Dnia ….01.2024r. odebrała Pani nadane pocztą Faktury korygujące do faktur zaliczkowych, tj.
7.2FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -…. PLN brutto,
7.3FVK …. z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -… PLN brutto,
7.4FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę - … PLN brutto,
7.5FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -… PLN brutto.
Jako przyczynę wystawienia fvk Y podają „Zawarcie przez Sprzedającego oraz Nabywcę w dniu …03.2022 r. porozumienia w formie aktu notarialnego, Rep. A nr … w przedmiocie rozwiązania umowy przedwstępnej sprzedaż lokalu niemieszkalnego oznaczonego roboczym nr …”.
Niestety pomimo wystawienia faktur korygujących nie nastąpił zwrot zapłaty. Nadmieniła Pani, że wystawione faktury korygujące nie były z Panią w żaden sposób ustalane i nie zawierają terminu ani formy zwroty zapłaty. Jest Pani jedną z wielu poszkodowanych przez Y, które mają bardzo duże zobowiązania również wobec Urzędu Skarbowego i wystawiając faktury korygujące dążą do obniżenia swojego długu wobec US kosztem wielu oszukanych osób.
W odpowiedzi na wezwanie Organu doprecyzowała Pani złożony wcześniej wniosek:
1.Zamiar nabycia lokalu niemieszkalnego od Y Sp. z o.o., o którym mowa we wniosku, był związany z wykorzystaniem go do prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej.
2.Ww. lokal niemieszkalny zamierzała Pani wykorzystywać do:
− czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
3.Podatek naliczony z faktur dokumentujących wpłatę przez Panią zaliczek na poczet nabycia lokalu niemieszkalnego wykazała Pani w deklaracji VAT-7, za okresy:
- 07.2019; 10.2019; 11.2019; 12.2019.
4.Otrzymała Pani zwrot podatku naliczonego, wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wpłatę przez Panią zaliczek na poczet zakupu Lokalu niemieszkalnego w: 16.03.2020; 11.02.2020; 15.01.2020; paź. 2019.
Pytanie
Czy otrzymane przez Panią faktury korygujące zobowiązują Panią do zwrotu podatku VAT mimo braku zwrotu zapłaty?
Pani stanowisko w sprawie
Czuje się Pani oszukana i pokrzywdzona, wpłaciła Pani ponad cztery lata temu pieniądze na zakup lokalu którego nie otrzymała ani nie doszło do zwrotu zapłaty. Pani zdaniem jest Pani jedną z wielu poszkodowanych przez Y, które mają bardzo duże zobowiązania również wobec Urzędu Skarbowego i wystawiając faktury korygujące dążą do obniżenia swojego długu wobec US kosztem wielu oszukanych osób. Pani zdaniem nie powinna Pani płacić podatku VAT od wystawionych faktur korygujących ponieważ nie doszło do zwrotu zapłaty i jest to niemoralne. Nie powołuje się Pani na żadne akty prawne, gdyż jest Pani tylko drobnym przedsiębiorcą i ich nie zna, ale liczy Pani, że Państwo nie będzie obojętne wobec Pani krzywdy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Należy zauważyć, iż celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług czy też otrzymania zaliczki, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.
Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia, mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że dokument ten zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem, faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.
Nie ulega wątpliwości, że pomiędzy otrzymaniem przez podatnika zaliczki, a czynnością opodatkowaną (dostawą towarów lub wykonaniem usługi) musi istnieć bezpośredni związek. Część należności ma bowiem stanowić wynagrodzenie związane z wykonaniem czynności, za którą zapłata jest należna. W innym przypadku sam transfer pieniędzy – następujący bez związku z przyszłą czynnością opodatkowaną, na poczet której jest dokonywany – pozostaje obojętny na gruncie VAT (nie stanowi opodatkowanej zaliczki, przedpłaty, raty itp.).
W przypadku odstąpienia od zrealizowania transakcji, na poczet której uiszczono zaliczkę, istotne znaczenie ma fakt, że w następstwie tego odstąpienia ostatecznie nie dochodzi do czynności opodatkowanej na poczet której płatność (zaliczka) została przyjęta. Odstąpienie od umowy powoduje, że przedmiot opodatkowania (dla którego przyjęta płatność była częścią podstawy opodatkowania) nie zaistnieje. Nie ma więc czego obejmować opodatkowaniem. Konsekwencją powyższego musi być upadek obowiązku podatkowego od zaliczki. Nie ma bowiem przedmiotu podatku (czynności podlegającej opodatkowaniu), od którego obowiązek podatkowy miałby powstać.
Dotyczy to zarówno przypadku, gdy płatność miała charakter zaliczki i jest zwracana nabywcy, jak i sytuacji, gdy płatność stanowiła wadium zatrzymywane przez sprzedawcę. Także w tym ostatnim przypadku nie ma przedmiotu podatku, zaś przyjęta zaliczka przestaje być wynagrodzeniem za spodziewaną czynność opodatkowaną. Pełni funkcję quasi-odszkodowawczą i nie łączy się z żadnym świadczeniem sprzedawcy.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Z opisu sprawy wynika, że podpisała Pani wraz z mężem przedwstępną umowę sprzedaży lokalu niemieszkalnego, oznaczonego roboczo nr … z … Sp. z o.o. Umowa sporządzona została w formie Aktu notarialnego Repertorium A Numer …. Zamiar nabycia lokalu niemieszkalnego od Y Sp. z o.o., o którym mowa we wniosku, był związany z wykorzystaniem go do prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej. Lokal niemieszkalny zamierzała Pani wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na Konto Y zgodnie z umową wpłaciła Pani zaliczki. Y nie wywiązały się z umowy, co spowodowało rozwiązanie przedwstępnej umowy sprzedaży w postaci Aktu Notarialnego Repertorium A Numer … dnia ….03.2022r. Nie nastąpił zwrot wpłaconych zaliczek przez Y. Sąd Okręgowy w … dnia ….06.2022r. w Pani sprawie wydał wyrok i zasądził od Y zwrot kwoty … zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie. Nie nastąpił zwrot pieniędzy. Dnia ….08.2022r. została wszczęta egzekucja komornicza na dłużniku Y - do dnia dzisiejszego nieskutecznie. Podatek naliczony z faktur dokumentujących wpłatę przez Panią zaliczek na poczet nabycia lokalu niemieszkalnego wykazała Pani w deklaracji VAT-7, za okresy: 07.2019; 10.2019; 11.2019; 12.2019. Otrzymała Pani zwrot podatku naliczonego, wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wpłatę przez Panią zaliczek na poczet zakupu Lokalu niemieszkalnego: 16.03.2020; 11.02.2020; 15.01.2020; paź. 2019.
Dnia 02.01.2024r odebrała Pani nadane pocztą Faktury korygujące do faktur zaliczkowych, tj.:
-FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -… PLN brutto,
-FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -… PLN brutto,
-FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę – … PLN brutto,
-FVK … z dnia 30.11.23r. do Faktura VAT … na kwotę -… PLN brutto.
Jako przyczynę wystawienia faktur korygujących Y podaje „Zawarcie przez Sprzedającego oraz Nabywcę w dniu ….03.2022 r. porozumienia w formie aktu notarialnego, Rep. A nr … w przedmiocie rozwiązania umowy przedwstępnej sprzedaż lokalu niemieszkalnego oznaczonego roboczym nr …”.
Pomimo wystawienia faktur korygujących nie nastąpił zwrot zapłaty. Wystawione faktury korygujące nie były z Panią w żaden sposób ustalane i nie zawierają terminu ani formy zwroty zapłaty.
W odniesieniu do okoliczności sprawy przedstawionej we wniosku należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że pomimo podpisania umowy przedwstępnej na zakup lokalu niemieszkalnego oraz wpłacenia przez Panią zaliczek na poczet przyszłej dostawy, do dostawy tej nie doszło, a więc transakcja nie została zrealizowana przez strony, które zawarły umowę przedwstępną. W takiej sytuacji, gdy nie doszło do zawarcia transakcji, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, regulujące wystawianie faktur korygujących podatek należny, wprost stanowią o możliwości wystawienia przez dostawcę nieruchomości, faktur korygujących podatek należny z tytułu otrzymanych zaliczek na poczet transakcji, do zrealizowania której de facto nie doszło.
Zdaniem tut. Organu odnosząc się kwestii objętej zakresem postawionego we wniosku pytania zasadnym jest odwołanie się do orzecznictwa TSUE, w szczególności wyroku z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie C-107/13, w którym Trybunał wskazał, że:
W odniesieniu do powstania ewentualnego obowiązku korekty dokonanego odliczenia naliczonego podatku VAT, art. 185 ust. 1 dyrektywy 2006/112 ustanawia zasadę, zgodnie z którą taka korekta jest dokonywana w szczególności w przypadku, gdy po złożeniu deklaracji podatku VAT nastąpi zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia (pkt 51).
Oceniając sytuację będącą przedmiotem postępowania, z której wynika, że dostawa towarów, na podstawie której podatnik zapłacił zaliczkę, nie zostanie wykonana, TSUE doszedł do wniosku, że:
(…) zmiana czynników branych pod uwagę w celu ustalenia kwoty rzeczonego odliczenia nastąpiła zatem po sporządzeniu deklaracji podatku VAT. W takiej sytuacji administracja podatkowa może więc żądać korekty podatku VAT odliczonego przez podatnika” (pkt 52).
TSUE wskazał ponadto, że:
Wniosku tego nie może podważyć okoliczność, że podatek VAT należny od dostawcy sam w sobie nie został objęty korektą (pkt 53).
Reasumując w ww. wyroku C-107/13 TSUE stwierdził, że:
Artykuł 65, art. 90 ust. 1, art. 168 lit. a), art. 185 ust. 1 i art. 193 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że wymagają one korekty odliczenia podatku od wartości dodanej dokonanego przez odbiorcę faktury wystawionej na zapłatę zaliczki dotyczącej dostawy towarów, jeżeli w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym dostawa ta nie została ostatecznie wykonana, mimo że dostawca pozostał zobowiązany do zapłaty tego podatku i nie zwrócił zaliczki.
Z powyższego orzeczenia wynika zatem, że nabywca zobowiązany jest do dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego z tytułu zapłaconej zaliczki niezależnie od tego czy otrzymał zwrot tej zaliczki i czy została wystawiona na tą okoliczność faktura korygująca, jeżeli po wpłaceniu zaliczki okaże się, że dostawa nie zostanie ostatecznie zrealizowana.
Zatem, skoro w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z wcześniej podjętymi czynnościami, zmierzającymi do realizacji podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów, zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonała Pani odliczenia podatku naliczonego, stwierdzić należy, że zobowiązana będzie Pani do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zaliczki na poczet dostawy nieruchomości (lokalu niemieszkalnego), która to dostawa nie została zrealizowana. Otrzymanie przez Panią faktur korygujących czy zwrot wpłaconych przez Panią zaliczek, w zaistniałej sytuacji, nie warunkuje dokonania przez Panią korekty podatku naliczonego. Odstąpienie od umowy należy bowiem uznać zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy za zmianę prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Reasumując, jest Pani zobowiązana do zwrotu podatku VAT, ponieważ nie doszło do zawarcia transakcji nabycia przez Panią lokalu niemieszkalnego. Na powyższe nie ma wpływu fakt niedokonania zwrotu zaliczek oraz otrzymanie przez Panią faktur korygujących.
W związku z powyższym, oceniając Pani stanowisko, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przez Panią przedstawionego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).