Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.95.2024.1.DS
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna –
stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn.: „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, zawierające część ewidencyjną i deklaracyjną, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu wynajmu i dzierżawy oraz sprzedaży energii cieplnej, wody, odbioru ścieków.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (...) i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - sprzedaż osiągana przez jednostki jest wykazywana w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy (...) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1)Urząd Gminy (...),
2)Zespół (...) Szkół w (...),
3)Ośrodek Opieki Społecznej w (...),
4)Szkoła Podstawowa im. (…),
5)Szkoła Podstawowa im. (…),
6)Szkoła Podstawowa im. (…),
7)Szkoła Podstawowa w (...).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (zadania własne) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (m.in. wynajem na cele niemieszkalne lokali, sprzedaż energii cieplnej, wody, odbiór ścieków, sprzedaż nieruchomości) zwolnioną (wynajem na cele mieszkalne lokali, sprzedaż nieruchomości).
Gmina jest właścicielem różnych nieruchomości, w tym (...), w których mieszkańcy Gminy mają możliwość zaspokajać potrzeby integracji społecznej oraz realizacji lokalnych inicjatyw.
Gmina jest właścicielem budynku (...). Budynek jest wykorzystywany przez Gminę w zakresie działalności kulturalnej i rekreacyjnej. Gmina (...) wykorzystuje i będzie wykorzystywać przedmiotowy budynek do działalności niepodlegającej podatkowi VAT.
Gmina w 2024 r. będzie realizować zadanie „(...)”. Na realizację powyższego zadania Gmina otrzymała dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020. Umowa nr (…) z 29 grudnia 2023 r. została podpisana z Województwem (…) reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Dofinansowaniem objęte jest 100% kosztów kwalifikowalnych (w tym podatek VAT), w wysokości (...) zł. W wyniku realizacji projektu osiągnięty został cel: (...).
Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretną inwestycję (termomodernizację budynku (...)), zgodną ze złożonym przez Gminę wnioskiem. Środki z dofinansowania będą mogły być przeznaczone tylko na inwestycję, nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi.
Część wydatków na termomodernizację budynku Gmina (...) pokryje z własnych środków. Przewidywana wartość inwestycji wyniesie (...) zł, wartość dofinansowania z Programu wynosi (...) zł, wkład własny wyniesie (...) zł (w tym w zakresie wydatków kwalifikowalnych (...) zł i w zakresie wydatków niekwalifikowalnych (...) zł).
Gmina realizując inwestycję wykonuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9).
W ramach inwestycji zostaną wykonane następujące prace: (...).
Wykonawca jest zobowiązany wykonać zamówienie w terminie (...) od dnia podpisania umowy (umowa zostanie podpisana w miesiącu (...) 2024 r.). Rozliczenie wynagrodzenia za prace wykonawcy nastąpi jedną fakturą końcową.
Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę (...), na fakturach będzie wykazany podatek VAT.
Po dokonanej termomodernizacji nie zmieni się wykorzystanie budynku. Zrealizowana inwestycja ma służyć potrzebom wewnętrznym Gminy (...).
Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z termomodernizacją budynku (...).
Termomodernizacja budynku stanowi nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone w związku z termomodernizacją wyniosą powyżej 15 tys. zł i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT.
Realizowana inwestycja - „(...)” służy czynnościom niepolegającym VAT. Inwestycja nie ma komercyjnego charakteru, a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie bezpłatne, wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek (...) służy i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych poprzez np. nieodpłatne udostępnianie (...). Gmina nie będzie świadczyć odpłatnych usług najmu (...) po zakończeniu termomodernizacji.
Podatek VAT dotyczący inwestycji nie podlega odliczeniu. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z termomodernizacją budynku, które służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.
Budynkiem (...) zarządza Gmina (...). Gmina, jako właściciel budynku, wykorzystuje go do własnych celów - niepodlegających VAT. Gmina wykonuje czynności publicznoprawne i w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy w związku z wykorzystaniem budynku do czynności niepodlegających VAT, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy (...), w odniesieniu do wydatków służących czynnościom niepodlegającym VAT dotyczących inwestycji „(...)” Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Uzasadnienie
Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem. Wydatki poniesione na realizację projektu, są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z powyższego wynika, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
- wydatek ponoszony jest przez podatnika,
- wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
- nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.
Tym samym, nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:
- z 5 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.783.2023.1.NW, w której uznano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem - jak Państwo wskazali - inwestycja nie ma komercyjnego charakteru a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Tym samym, w odniesieniu do Projektu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu”;
- z 2 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.596.2023.1 .AAR, gdzie uznano, że „W wyniku realizacji przedmiotowego zadania, zapewniono mieszkańcom miejsce spotkań i rekreacji oraz dokonano rozwoju infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej poprzez przebudowę wnętrza świetlicy wiejskiej wraz z utworzeniem terenu zieleni wokół świetlicy w A.. Są Państwo właścicielem budynku świetlicy wiejskiej w A. oraz działki, na której znajduje się świetlica. Ponoszone przez Państwa wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Państwa fakturami. Nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanego zadania. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, rozliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT naliczonego, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, nabyte w ramach realizacji zadania towary i usługi wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, nie przysługuje Państwu również prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”;
- z 23 stycznia 2024 r, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.579.2023.1.AKS, w której określono, że „przebudowa i wyposażenie świetlic wiejskich w miejscowościach: (...) mają na celu zapewnienie mieszkańcom obszarów wiejskich podstawowych usług kulturalnych oraz warunków do uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych, kulturalnych i integracyjnych, a także będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Gmina z poczynionej inwestycji nie będzie osiągać żadnych dochodów. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu. Podsumowując, Gminie, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję”.
Według Gminy (...) w związku z wykorzystaniem budynku (...) do czynności niepodlegających VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w
jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.
119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art.
86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem czynnym podatnikiem VAT. Są Państwo właścicielem budynku (...), który jest wykorzystywany przez Państwa w zakresie działalności kulturalnej i rekreacyjnej. Wykorzystują Państwo i będą Państwo wykorzystywać przedmiotowy budynek do działalności niepodlegającej podatkowi VAT. W 2024 r. będą Państwo realizować zadanie pn.: „(...)”. Na realizację powyższego zadania otrzymali Państwo dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020. W wyniku realizacji projektu osiągnięty został cel: (...). Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Państwa, na fakturach będzie wykazany podatek VAT. Po dokonanej termomodernizacji nie zmieni się wykorzystanie budynku. Realizowana inwestycja - „(...)” - służy czynnościom niepolegającym VAT. Inwestycja nie ma komercyjnego charakteru, a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji nie będą Państwo pobierali żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie bezpłatne, wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. (...) służy i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych poprzez np. nieodpłatne udostępnianie (...), nie będą Państwo świadczyć odpłatnych usług najmu (...) po zakończeniu termomodernizacji.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony. Z opisu sprawy wynika bowiem, że realizowana inwestycja pn.: „(...)” służy czynnościom niepolegającym VAT. Inwestycja nie ma komercyjnego charakteru, a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji nie będą Państwo pobierali żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie bezpłatne a wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek (...) służy i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych poprzez np. nieodpłatne udostępnianie (...). Nie będą Państwo świadczyć odpłatnych usług najmu (...) po zakończeniu termomodernizacji.
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację inwestycji pn.: „(...)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).