Skutki podatkowe wykonania Infrastruktury Kanalizacyjnej. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.712.2023.4.MŻA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.712.2023.4.MŻA

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wykonania Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wykonania Infrastruktury Kanalizacyjnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 lutego 2024 r. (data wpływu 26 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

B. sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie (...). Spółka świadczy swoje usługi m.in.(...)

Spółka oferuje usługi (...).

Spółka jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku.

Wnioskodawca jest właścicielem działek budowlanych o nr ewidencyjnych: 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 2 obręb (…) (dalej: „Nieruchomości”), położonych w miejscowości (…) gm. (…), na których obecnie realizuje inwestycję budowy serwerowni „B” (dalej: „Inwestycja”).

Warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji jest zapewnienie dla Nieruchomości dostępu do sieci kanalizacyjnej w sposób umożliwiający pełne zaspokojenie potrzeb Inwestycji w zakresie dostępu do wody i odprowadzania ścieków. Z tego względu Spółka oraz Gmina – A. w (…) (dalej: „A”) zawarły 27 czerwca 2023 r. porozumienie obejmujące ustalenie warunków budowy sieci kanalizacyjnej (dalej: „Infrastruktura Kanalizacyjna”) przez Spółkę oraz warunków przekazania jej Gminie (dalej: „Porozumienie”).

W ramach Porozumienia Spółka zobowiązała się do wykonania i nabycia projektu budowlanego oraz wybudowania zgodnie z nim Infrastruktury Kanalizacyjnej. Przy czym wszelkie koszty wykonania i nabycia projektu budowlanego i budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej w całości poniesie Spółka. Spółka przy budowie Infrastruktury Kanalizacyjnej zobowiązała się do zachowania następujących zasad:

  • wykonanie robót będzie prowadzone zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez A. w (…) oraz z zachowaniem wszelkich wymogów wynikających z obowiązujących przepisów, zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej i obowiązującymi w tym zakresie normami technicznymi, przepisami BHP oraz o ochronie przeciwpożarowej,
  • będą stosowane materiały dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie, zgodnie z wymogami ustawy prawo budowlane i przepisami odrębnymi,
  • zostanie wykonane i utrzymane na koszt Spółki ogrodzenie terenu budowy, dróg dojazdowych do placu budowy, zorganizowane zaplecze budowy i jego zlikwidowanie po zakończeniu budowy, ochrona znajdującego się na terenie budowy mienia, a także zapewnienie warunków bezpieczeństwa pracy,
  • zostanie zapewniona w trakcie budowy obsługa geodezyjna na koszt Spółki,
  • Spółka zobowiązana jest do uzyskania wymaganych prawem zezwoleń na prowadzenie robót od właściwych jednostek uprawnionych do wydawania zezwoleń na terenach będących w ich zarządzie oraz oznakowanie ulic w razie konieczności na czas prowadzenia robót - zgodnie z warunkami wydanymi przez właściwy organ zarządzający ruchem drogowym.

A. w ramach zawartego Porozumienia zastrzegł sobie prawo do kontrolowania przebiegu budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej.

W terminie 3 miesięcy od wybudowania Infrastruktury Kanalizacyjnej, po jej przyłączeniu do sieci kanalizacyjnej Spółka przekaże nieodpłatnie Gminie Infrastrukturę Kanalizacyjną na podstawie protokołu przekazania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz przeniesie na Gminę wszelkie uprawnienia z tytułu rękojmi i gwarancji jakości w stosunku do wykonawców robót budowlanych wykonanych w ramach budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Ponadto, Spółka w ramach Porozumienia zobowiązała się, że w dniu przekazania Infrastruktury Kanalizacyjnej Spółka przekaże Gminie  akt notarialny, zawierający ustanowienie nieodpłatnej na czas nieoznaczony służebności przesyłu, jeśli Infrastruktura Kanalizacyjna będzie wymagała poprowadzenia przez grunty będące własnością prywatną, na rzecz Gminy i A. oraz ich następców prawnych polegającej na prawie korzystania z części Nieruchomości oraz możliwości swobodnego dostępu w każdym czasie do części Nieruchomości, pasa gruntu o szerokości 2,0 m wzdłuż sieci kanalizacyjnej, w celu wykonywania wszelkich czynności związanych z obsługą sieci, a także w celu dokonania wszelkich napraw, remontów, konserwacji i modernizacji istniejących urządzeń oraz ich rozbudowy, przy czym Gmina  i A lub ich następcy prawni będą w każdym przypadku wykonywania prawa obowiązani do przywrócenia Nieruchomości do stanu pierwotnego.

Z kolei A, na podstawie zawartego Porozumienia, zobowiązał się do wydania Spółce warunków technicznych budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej i przyłączenia do sieci Nieruchomości oraz zawarcia ze Spółką umowy na odprowadzanie ścieków za pośrednictwem wybudowanej przez Spółkę Infrastruktury Kanalizacyjnej z zastrzeżeniem obowiązku spełnienia warunków przyłączenia Nieruchomości do sieci określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

Spółka oraz A. zastrzegły możliwość odstąpienia od Porozumienia na warunkach w nim zawartych.

Na moment składania wniosku Spółka nie poniosła kosztów budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej. Rozpoczęcie budowy Odcinka Sieci Kanalizacyjnej jest planowane w 2024 r. Planowany termin ukończenia to (…) r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług niepodlegającą zwolnieniu.

Wybudowana serwerownia będzie służyć wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług niepodlegającej zwolnieniu polegającej na świadczeniu usług (...).

Gmina (…) nie jest zobowiązana do udzielenia żadnego świadczenia wzajemnego na rzecz Wnioskodawcy w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Po przekazaniu nakładów poniesionych w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej, Gmina wyda Wnioskodawcy warunki techniczne budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej i przyłączenia do sieci nieruchomości Wnioskodawcy oraz zawrze z Wnioskodawcą umowę na odprowadzanie ścieków za pośrednictwem wybudowanej przez Wnioskodawcę Infrastruktury Kanalizacyjnej. Należy przy tym wskazać, że będą to wyłącznie czynności administracyjne, do wykonywania których obowiązany jest organ administracji. Podstawą tych czynności jako taką nie jest natomiast umowa pomiędzy stronami i nie mogą być uznane za świadczenie wzajemne za przekazane przez Wnioskodawcę nakłady w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową Infrastruktury Kanalizacyjnej Wnioskodawca otrzyma faktury z wykazaną kwotą podatku VAT.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przysługiwać mu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie Gminie poniesionych nakładów przez Wnioskodawcę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Państwa zdaniem, przysługiwać Państwu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

2.Państwa zdaniem, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

Stanowisko w zakresie Pytania 1

Państwa zdaniem, przysługiwać Państwu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w zakresie Pytania 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższa regulacja wskazuje, iż warunkiem niezbędnym do realizacji prawa do odliczenia podatku VAT jest wykorzystywanie towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie wskazuje jednak jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik miał prawo do odliczenia. Związek ten może być zatem zarówno bezpośredni, jak i pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odprzedaży lub w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Z kolei ze związkiem pośrednim mamy do czynienia wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Ponadto, granicę w tak przyznanym podatnikom prawie do odliczenia podatku naliczonego określa art. 88 Ustawy o VAT, który stanowi katalog sytuacji, w ramach których ex lege podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego (tzw. przesłanki negatywne odliczenia).

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie m.in. (...)

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizowaną Infrastrukturą Kanalizacyjną będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową serwerowni „B” i jej późniejszą eksploatacją w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie (...), a także w zakresie usług na rynku (...). Bez odpowiedniej infrastruktury kanalizacyjnej nie tylko korzystanie z budynku, ale także oddanie do użytku po zakończeniu realizacji Inwestycji byłoby niemożliwe.

Oznacza to, że pomiędzy poniesionymi przez Państwa wydatkami na budowę Infrastruktury Kanalizacyjnej, a wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi występuje pośredni związek. Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej dla Inwestycji jest warunkiem koniecznym do jej realizacji.

W tej sprawie nie ma również zastosowania ograniczenie odliczenia do kwoty wynikającej z zastosowania współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT, ponieważ całość nabywanych towarów i usług będzie służyć wykonywaniu działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT.

Tym samym uważają Państwo, że będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji Inwestycji w myśl art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

Podkreślają Państwo, że Państwa stanowisko w zakresie możliwości prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.214.2022.1.KO, w której wskazano: „Mając na uwadze okoliczności, że wydatki poniesione w celu zrealizowania Inwestycji drogowej i Zjazdów będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, tj. realizacją przez Państwa Przedsięwzięcia deweloperskiego U polegającego na wybudowaniu budynków mieszkalnych i przebudowaniu istniejącego już budynku na budynek biurowo-usługowy, która będzie generować u Państwa sprzedaż opodatkowaną, to stwierdzić należy, że wydatki poniesione w celu zrealizowania Inwestycji drogowej i Zjazdów będą miały pośredni związek z prowadzeniem przez Państwa działalności gospodarczej generującej podatek należny. W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na realizację Inwestycji drogowej i Zjazdów przekazanej następnie na rzecz Miasta oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Państwa w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lokali mieszkalnych i usługowych w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Inwestycji drogowej i Zjazdów”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ, w której stwierdzono: „Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizowaną inwestycją drogową będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową obiektu handlowego i jego późniejszym odpłatnym wynajmem. Wynajem obiektu handlowego będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT, a zatem wydatki poniesione na budowę infrastruktury drogowej będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności generujących podatek należny. Oznacza to, że pomiędzy poniesionymi przez Spółkę wydatkami na budowę infrastruktury drogowej a wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi występuje pośredni związek. Zapewnienie odpowiedniej drogi dojazdowej do obiektu handlowego jest warunkiem koniecznym do zrealizowania całej inwestycji. Powyższe daje podstawę Spółce do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę infrastruktury”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja sierpnia 2021r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.112.2021.3.ST, w której wskazano: „W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionymi na realizację Infrastruktury przekazanej następnie na rzecz jednostek sektora publicznego oraz zakupem gruntu a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży Nieruchomości oraz sporadycznie na wynajmie. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Infrastruktury oraz przy zakupie gruntu. Jednak prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88. Podsumowując, Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bezpośrednich i pośrednich ponoszonych w związku z budową Infrastruktury oraz nabyciem gruntu, przekazywanych nieodpłatnie na rzecz jednostek sektora publicznego”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK, w której uznano, iż: „(...) należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację Inwestycji Drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jak wynika z opisu zdarzenia, realizacja Inwestycji Drogowej odbywa się wyłącznie w związku z Inwestycją Mieszkaniową - inwestycja jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji Mieszkaniowej, brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość rynkową inwestycji i możliwy do uzyskania przychód ze sprzedaży lokali mieszkalnych i usługowych. Zatem wybudowanie Inwestycji Drogowej będzie służyć zapewnieniu możliwości wykonywania przez Wnioskodawcę w przyszłości czynności opodatkowanych, polegających na sprzedaży wybudowanych lokali mieszkalnych i usługowych. Wobec tego w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku ww. Inwestycją Drogową są konieczne w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT”.

Oznacza to więc, że Państwa stanowisko w zakresie Pytania 1 jest prawidłowe i przysługiwać Państwu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Stanowisko w zakresie Pytania 2

Państwa zdaniem, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT).

Jednocześnie, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Wobec powyższego, Państwa zdaniem należy zauważyć, że efekty nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej od samego początku będą de facto stanowiły część składową infrastruktury należącej do Gminy.

Wskazują Państwo w tym miejscu na treść art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej „KC”), który określa, iż nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Ponadto, brzmienie art. 47 KC determinuje, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Jednakże, zgodnie z art. 49 § 1 KC, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

W rezultacie, w Państwa ocenie uznać należy, że nakłady poniesione przez Państwa w związku z budową Infrastruktury Kanalizacyjnej nie mogą być przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania staną się własnością Gminy (w momencie wybudowania, a więc podłączenia, wejdą w skład przedsiębiorstwa), tj. nie będą Państwo nigdy ich właścicielem, a tym samym nie będą Państwo mogli nimi swobodnie rozporządzać. Tym samym, nieodpłatne przekazanie nakładów na rzecz Gminy nie może być traktowane jako dostawa towarów.

W konsekwencji więc, jeśli nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będzie stanowiło dostawy towarów, należy rozważyć czy będzie ono mogło zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT).

Jak wspomniano wcześniej, analiza regulacji art. 5 ust 1 Ustawy o VAT i art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, prowadzi do wniosku, iż „usługa” w rozumieniu przepisów ustawy VAT może wystąpić w sytuacji, gdy mamy do czynienia ze „świadczeniem”. Świadczeniem z kolei jest każde zachowanie obejmujące zarówno określone działanie, tzn. podjęcie określonych aktywnych zachowań na rzecz innego podmiotu, jak również powstrzymanie się od działania, tzn. nieczynienie, zaniechanie bądź tolerowanie. Co istotne, przy świadczeniu usług konieczne jest wystąpienie bezpośredniego konsumenta, odbiorcy ww. świadczenia, który bezpośrednio w wyniku tego świadczenia odnosi wymierną korzyść. Aby dane świadczenie uznać za „usługę” w rozumieniu regulacji VAT konieczne jest dodatkowo wystąpienie związku prawnego między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego świadczenie to jest realizowane. Należy również zauważyć, że co do zasady warunkiem uznania danego świadczenia za czynność opodatkowaną podatkiem VAT jako usługi, jest jego odpłatność. Pomimo, że odpłatność nie jest zdefiniowana w ustawie o VAT możliwe jest ustalenie pewnych cech jakie ją konstytuują. Odpłatnością jest wynagrodzenie, stanowiące zapłatę należną za wykonane świadczenie (i powiązaną ściśle właśnie z uzyskanym świadczeniem). Konieczne jest zatem istnienie bezpośredniego związku pomiędzy odpłatnością za otrzymane świadczenie a tym świadczeniem.

W tym miejscu należy podkreślić, że samo przekazanie nakładów nie będzie wiązało się z otrzymaniem jakiegokolwiek wynagrodzenia od Gminy na rzecz Spółki.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej, na podstawie Porozumienia, będzie stanowiło nieodpłatne świadczenie usług.

Nieodpłatne świadczenie usług w ściśle określonych przypadkach może podlegać opodatkowaniu VAT. Są to sytuacje określone w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, takie jak między innymi nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, czy też wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Czynność przekazania nakładów na rzecz Gminy nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem, ponieważ będzie miała związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazano powyżej budowa Infrastruktury Kanalizacyjnej jako obiektu związanego z doprowadzeniem mediów jest działaniem niezbędnym w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie Serwerowni. Jego przekazanie na rzecz A będzie z kolei niezbędnym (oraz prawnie dopuszczalnym na mocy art. 49 § 2 KC) działaniem pozwalającym włączyć wybudowane urządzenia przesyłowe do gminnej sieci wodociągowej i skorzystać z możliwości doprowadzania mediów do Serwerowni, w której Wnioskodawca będzie prowadzić działalność gospodarczą.

W związku z powyższym, w świetle obowiązujących przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będzie stanowiło dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT. Ponadto, należy również stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług - z uwagi na istnienie związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą - nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślają Państwo, że Państwa stanowisko odnośnie możliwości klasyfikacji nieodpłatnego przekazania Infrastruktury Kanalizacyjnej jako nieodpłatnego przekazania infrastruktury budowanej na gruntach objętych służebnością na rzecz nabywcy będącego podmiotem publicznym stanowiącego świadczenia niepodlegającemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.695.2020.1.MWJ: „(...) przekazanie praw do nakładów poniesionych w związku z przebudową przesyłowej linii energetycznej na rzecz Zakładu Energetycznego, które to linie nie należą do Zainteresowanego, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku nie wynika bowiem, aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do rozporządzania jak właściciel liniami energetycznymi, które został przebudowane. Zatem, przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych w związku z przebudową przesyłowej linii energetycznej oraz ustanowienie nieodpłatnej i nieograniczonej w czasie służebności przesyłu nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. Wobec powyższego, czynności te stanowią świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że przekazanie ww. nakładów oraz ustanowienie służebności przesyłu nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tych czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy. Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych w związku z przebudową przesyłowej linii energetycznej oraz ustanowienie nieodpłatnej i nieograniczonej w czasie służebności przesyłu, stanowi nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynności te nie spełniają wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej”.
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.414.2021.1.MG: „Na moment przekazania sieci do Gminy były one fizycznie połączone z (włączone do) istniejącej sieci wodno-kanalizacyjnej. Zatem przekazania przez Wnioskodawcę Infrastruktury nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. W konsekwencji, czynność ta stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpiło nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy1”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.112.2021.3.ST: „(...) przekazanie nakładów poniesionych w związku z realizacją Infrastruktury na rzecz Podmiotów trzecich będących właścicielami gruntów nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Po zakończeniu budowy elementów Infrastruktury technicznej związane z nią nakłady inwestycyjne poniesione przez Państwa zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Podmiotów Trzecich właścicieli gruntów. W momencie podpisania protokołu przekazania Infrastruktury dochodzi do przeniesienia władztwa ekonomicznego nad Infrastrukturą i Podmiotom Trzecim przysługuje prawo do rozporządzania nią jak właściciel. Skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie Infrastrukturą nie należy do Państwa. Przekazania przez Państwa Infrastruktury wybudowanej na gruntach Podmiotów trzecich nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. Zatem, czynność ta stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy”.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Państwa w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z  2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo aktywnym podatnikiem VAT i  prowadzą działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług niepodlegającą zwolnieniu. Realizują Państwo inwestycję budowy serwerowni. Wybudowana serwerownia będzie służyć wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług niepodlegającej zwolnieniu polegającej na świadczeniu (...). Warunkiem niezbędnym dla możliwości realizacji Inwestycji jest zapewnienie dla Nieruchomości dostępu do sieci kanalizacyjnej w sposób umożliwiający pełne zaspokojenie potrzeb Inwestycji w zakresie dostępu do wody i odprowadzania ścieków. Z tego względu Spółka oraz Gmina (…) - Zakład Wodociągów i Kanalizacji w (…) zawarły 27 czerwca 2023 r. porozumienie obejmujące ustalenie warunków budowy sieci kanalizacyjnej przez Spółkę oraz warunków przekazania jej Gminie. W ramach Porozumienia zobowiązali się do wykonania i nabycia projektu budowlanego oraz wybudowania zgodnie z nim Infrastruktury Kanalizacyjnej. Przy czym wszelkie koszty wykonania i nabycia projektu budowlanego i budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej w całości poniesie Spółka. W terminie 3 miesięcy od wybudowania Infrastruktury Kanalizacyjnej, po jej przyłączeniu do sieci kanalizacyjnej przekażą Państwo nieodpłatnie Gminie Infrastrukturę Kanalizacyjną na podstawie protokołu przekazania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz przeniesie na Gminę (…) wszelkie uprawnienia z tytułu rękojmi i gwarancji jakości w stosunku do wykonawców robót budowlanych wykonanych w ramach budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej. Ponadto, zobowiązali się Państwo, że w dniu przekazania Infrastruktury Kanalizacyjnej przekażą Państwo Gminie (…) akt notarialny, zawierający ustanowienie nieodpłatnej na czas nieoznaczony służebności przesyłu, jeśli Infrastruktura Kanalizacyjna będzie wymagała poprowadzenia przez grunty będące własnością prywatną, na rzecz Gminy (…) i A. oraz ich następców prawnych polegającej na prawie korzystania z części Nieruchomości oraz możliwości swobodnego dostępu w każdym czasie do części Nieruchomości, pasa gruntu o szerokości 2,0 m wzdłuż sieci kanalizacyjnej, w celu wykonywania wszelkich czynności związanych z obsługą sieci, a także w celu dokonania wszelkich napraw, remontów, konserwacji i modernizacji istniejących urządzeń oraz ich rozbudowy, przy czym Gmina (…) i A. lub ich następcy prawni będą w każdym przypadku wykonywania prawa obowiązani do przywrócenia Nieruchomości do stanu pierwotnego. Z kolei A, na podstawie zawartego Porozumienia, zobowiązał się do wydania Państwu warunków technicznych budowy Infrastruktury Kanalizacyjnej i przyłączenia do sieci Nieruchomości oraz zawarcia ze Spółką umowy na odprowadzanie ścieków za pośrednictwem wybudowanej przez Państwa Infrastruktury Kanalizacyjnej z zastrzeżeniem obowiązku spełnienia warunków przyłączenia Nieruchomości do sieci określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że wydatki związane z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, tj. realizacją przez Państwa Inwestycji polegającej na wybudowaniu  serwerowni, która będzie generować u Państwa sprzedaż opodatkowaną. Zatem stwierdzić należy, że wydatki poniesione w celu wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej będą miały pośredni związek z prowadzeniem przez Państwa działalności gospodarczej generującej podatek należny.

W analizowanej sprawie zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na wykonanie Infrastruktury Kanalizacyjnej oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług (...).

W konsekwencji będzie Państwu przysługiwało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii czy nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Państwa w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…)

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia (w całości lub w części) podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.),

częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że,

z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego,

urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania nakładów poniesionych przez Państwa w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Jak wynika z opisu sprawy po przyłączeniu Infrastruktury Kanalizacyjnej do sieci kanalizacyjnej przekażą ją Państwo nieodpłatnie Gminie (…). W dniu przekazania Infrastruktury Kanalizacyjnej przekażą Państwo Gminie akt notarialny, zawierający ustanowienie nieodpłatnej na czas nieoznaczony służebności przesyłu. W konsekwencji przekazanie przez Państwa nakładów nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w analizowanej sprawie nieodpłatne przekazanie na własność Gminy nakładów związanych z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu – jak wskazano – świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak wskazali Państwo we wniosku warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji jest zapewnienie dla Nieruchomości dostępu do sieci kanalizacyjnej w sposób umożliwiający pełne zaspokojenie potrzeb Inwestycji w zakresie dostępu do wody i odprowadzania ścieków.

W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych przez Państwa w związku z wykonaniem Infrastruktury Kanalizacyjnej, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).