Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.718.2023.2.MMA
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej także jako: „VAT”) (od 4 sierpnia 2022 r. ).
Jednym z profili działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług wg głównego PKD: 5223Z - Działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy.
Ponadto świadczy usługi w zakresie poniższych PKD:
- 85.53.Z Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu;
- 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 85.60 Działalność wspomagająca edukację.
Spółka zajmuje się przeprowadzeniem szkoleń na symulatorze - świadczy usługi szkoleniowe pilotażu (ma zakupiony symulator lotu do szkoleń).
Przy czym Spółka przeprowadza szkolenia dla osób które definitywnie zamierzają kształcić się zawodowo i wykonywać zawód pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu.
Kursy zazwyczaj składają się z 2 części:
1.Część teoretyczna: zwykle wykonywana przez studenta na komputerze, zwana także (...) (szkolenie komputerowe).
2.Część praktyczna w symulatorze lotu, podczas której student ćwiczy w rzeczywistych okolicznościach.
Posiadają Państwo na szkolenia autoryzację (...), aby przekazać swoje kursy.
Jeśli student ukończy kurs, jest to odnotowane w rejestrze i dzienniku kursanta Rejestr kursów prowadzony jest zarówno w dzienniku kursanta, jak i w teczce, którą należy przechowywać przez okres 5 lat w ognioodpornym sejfie obok symulatora i udostępniać do wglądu (...)
Nie są Państwo objęci systemem oświaty (nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty) i nie świadczą szkoleń lotniczych jako jednostka, która jest objęta systemem oświaty. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Nie są Państwo uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Spółka nie otrzymuje dofinansowania do szkoleń ze środków publicznych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Szkolenie jest przeznaczone bezpośrednio dla pilotów w branży lotniczej. Kursy są prowadzone przez pilotów, którzy posiadają już licencję pilota i kursanci potrzebują szkolenia, które zapewniają im Państwo do pracy. Więc tak, dążą Państwo do pilotażu, aby zapewnić im usługi edukacyjne.
Dla osób, które nie chcą zostać pilotem lub pracować w branży lotniczej, nie ma większego sensu Państwa szkolenie. Zwykle muszą być pilotami, aby zrozumieć szkolenie, a koszt jest wysoki, więc nie miałoby sensu, aby ukończyli kurs, jeśli nie są pilotami.
Są Państwo organizacją certyfikowaną przez (...). Oznacza to, że oferowane przez Państwa kursy są ważne dla (...). Oznacza to, że przekażą oni Państwa klientom konkretną wiedzę, a w większości przypadków kursy są obowiązkiem ze strony linii lotniczych, dla których chcą pracować. Jeśli więc będą chcieli ubiegać się o pracę w linii lotniczej, będą musieli posiadać wiedzę i przedstawić certyfikat, do którego wydania są Państwo upoważnieni jako organizacja autoryzowana przez (...). W przypadku wielu prac w wielu liniach lotniczych kursanci potrzebują jednego z oferowanych przez Państwa kursów.
Prowadzą Państwo głównie kursy (...), czyli kursy współpracy w wielu załogach. Jest to kurs, na którym pilot będzie musiał się nauczyć i pokazać, że potrafi współpracować z drugim pilotem i resztą zespołu. Poznają aspekty komunikacji i problemy, jakie może to powodować. Posiadają Państwo certyfikat jako autoryzowany symulator, więc latanie będzie certyfikowane, aby mogli udowodnić swoje doświadczenie, że uczą ich Państwo na kursie. Nie dają Państwo ludziom licencji pilota, ale dodatkowy kurs. Nie miałoby sensu, aby ktoś brał udział w kursie tylko dla zabawy, jest zbyt drogi.
Państwa kursy reguluje: Rozporządzenie UE nr (...). Odrębnymi regulacjami określającymi formy i zasady są te, które zawierają np.: program kursu/szkolenia, liczbę godzin kursu/szkolenia, tematykę, grupę osób objętych kursem/szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator szkolenia itp.).
Państwa kursy (...) wymagają 2 osób, w szczególnych sytuacjach, gdy nie ma dostępnych 2 kursantów, instruktorem może być drugi pilot, ale zawsze potrzebują Państwo 2 osób.
(...) obejmowało 25 godzin szkolenia komputerowego (...), a także 15 godzin szkolenia lotniczego. Tematyka kursów to współpraca w załodze wieloosobowej i dotyczą wszystkich aspektów bezpiecznej i odpowiedzialnej współpracy pomiędzy członkami załogi lotniczej. Symulator jest certyfikowany na poziomie kwalifikacyjnym (...) i zgodnie z kryteriami technicznymi (...) A wydanie 2. (...) określa, co muszą zawierać kursy, a Państwo zaprojektowali kursy zgodnie z przepisami (...).
Posiadają Państwo certyfikat Agencji (...), która przeprowadza audyt każdego roku. Państwa certyfikat ma numer (...). (...) certyfikuje Państwa symulator, jeśli spełnia standardy (...). Oprócz symulatora, Państwa kursy są również zatwierdzone przez (...). Przeprowadzają audyt każdego roku. Prowadzą Państwo kursy, które są nadzorowane i regulowane przez (...). Tylko dlatego, że kursy są zgodne z ich regulaminem, są Państwo w stanie zapewnić je kursantom. Co roku przeprowadzają audyt, aby upewnić się, że przestrzegają Państwo przepisów. Ze względu na surowe przepisy jest dużo papierkowej roboty i dodatkowej pracy, więc tak, przekłada się to na cenę. Państwa kursy są projektowane przez (...), a następnie autoryzowane przez (...). (...) nie tworzy Państwa kursów, Państwo je wykonujecie i zatwierdzane są tylko wtedy, gdy spełniają wszystkie specyfikacje.
Kursy muszą być zatwierdzone przez (...), również symulator, na którym Państwo pracujecie, musi być zatwierdzony przez (...). Każdego roku przechodzą Państwo audyty, aby upewnić się, że mają Państwo odpowiednią jakość w tym co robią oraz, że mają Państwo właściwą kadrę, właściwą organizację i właściwe protokoły pracy i nauczania. Bardzo surowa i trudna jest współpraca z (...), ponieważ bezpieczeństwo w lotnictwie jest najważniejsze, więc są bardzo wymagający.
Pytania
Czy ww. szkolenia będą korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT (zarówno na rzecz osób które definitywnie zamierzają się kształcić w zakresie wykonywania zawodu pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W celu rozstrzygnięcia, czy usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne więc jest stwierdzenie, czy spełnione są dwie przesłanki zawarte w tym przepisie, mianowicie uznanie opisanej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz wskazanie, że formy i zasady szkoleń uregulowane są w odrębnych przepisach.
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ( Dz.Urz.UE.L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. W myśl ww. art. 44 rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.
Podobnie zakres znaczeniowy wyrażenia „kształcenie zawodowe” określił WSA w Łodzi, który w wyroku z 19 kwietnia 2016 r. (sygn. I SA/Łd 139/16), który stwierdził, że: „Przez kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c u.p.t.u., należy rozumieć nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a więc takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po zakończeniu nauki jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód”.
Z uwagi na powyższe, Państwa zdaniem, działalność szkoleniowa Zainteresowanego powinna być zwolniona od podatku VAT, gdyż polega na świadczeniu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego uregulowanego przez odrębne przepisy. Państwa zdaniem przedmiotowe zwolnienie może być zastosowane zarówno dla osób które definitywnie zamierzają się kształcić w tym zakresie i wykonywać zawód pilota jak i dla kursantów którzy obecnie nie zamierzają wykonywać tego zawodu.
Definicja kształcenia zawodowego wskazuje bowiem wprost na takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po zakończeniu nauki jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód. Mowa w tej definicji o możliwości podjęcia pracy w tym zawodzie „...jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód...”.
Z literalnego brzmienia nie wynika, iż mowa tylko o sytuacji gdzie po zakończeniu danego szkolenia dana osoba podejmie taką pracę czy będzie wykonać ten zawód tylko jest do tego w odpowiedni sposób przygotowana i zdobyła odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie poprzez przeprowadzone szkolenie.
Wobec powyższego należy uznać stanowisko za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym
czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zajmuje się
przeprowadzeniem szkoleń na symulatorze - świadczy usługi (...). Przy czym Spółka przeprowadza
szkolenia dla osób które definitywnie zamierzają kształcić się zawodowo
i wykonywać zawód pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie
zamierzają wykonywać tego zawodu. Kursy zazwyczaj składają się z 2 części:
część teoretyczna: zwykle wykonywana przez studenta na komputerze, zwana także
(...) (szkolenie komputerowe) oraz część praktyczna w symulatorze lotu, podczas
której student ćwiczy w rzeczywistych okolicznościach. Posiadają Państwo
autoryzację (...), aby przekazać
swoje kursy. Jeśli student ukończy kurs, jest to odnotowane w rejestrze i
dzienniku kursanta. Spółka nie otrzymuje dofinansowania do szkoleń ze środków
publicznych. Szkolenie jest przeznaczone bezpośrednio dla pilotów w branży
lotniczej. Kursy są prowadzone przez pilotów, którzy posiadają już licencję
pilota i kursanci potrzebują szkolenia, które zapewniają im Państwo do
pracy. Dla osób, które nie chcą zostać pilotem lub pracować w branży lotniczej,
nie ma większego sensu Państwa szkolenie. Zwykle kursanci muszą być pilotami,
aby zrozumieć szkolenie, a koszt jest wysoki, więc nie miałoby sensu, aby
ukończyli kurs, jeśli nie są pilotami. Są Państwo organizacją certyfikowaną
przez (...). Oznacza to, że oferowane przez
Państwa kursy są ważne dla (...). Oznacza to, że przekażą oni Państwa klientom
konkretną wiedzę, a w większości przypadków kursy są obowiązkiem ze
strony linii lotniczych, dla których kursanci chcą pracować. Jeśli więc uczestnicy
szkoleń będą chcieli ubiegać się o pracę w linii lotniczej, będą musieli
posiadać wiedzę i przedstawić certyfikat, do którego wydania są Państwo
upoważnieni jako organizacja autoryzowana przez (...). W przypadku wielu prac w wielu
liniach lotniczych kursanci potrzebują jednego z oferowanych przez Państwa
kursów. Prowadzą Państwo głównie kursy (...), czyli kursy współpracy w wielu
załogach. Jest to kurs, na którym pilot będzie musiał się nauczyć i pokazać, że
potrafi współpracować z drugim pilotem i resztą zespołu. Kursanci poznają
aspekty komunikacji i problemy, jakie może to powodować. Posiadają Państwo
certyfikat jako autoryzowany symulator, więc latanie będzie certyfikowane, aby
mogli udowodnić swoje doświadczenie, że uczą ich Państwo na kursie. Nie dają
Państwo uczestnikom kursu licencji pilota, ale dodatkowy kurs. Państwa kursy
reguluje: Rozporządzenie UE nr (...). Odrębnymi regulacjami określającymi
formy i zasady są te, które zawierają np.: program kursu/szkolenia, liczbę
godzin kursu/szkolenia, tematykę, grupę osób objętych kursem/szkoleniem,
warunki, jakie musi spełnić organizator szkolenia itp.). Państwa kursy (...)
wymagają 2 osób, w szczególnych sytuacjach, gdy nie ma dostępnych 2 kursantów,
instruktorem może być drugi pilot, ale zawsze potrzebują Państwo 2 osób. (...)
obejmowało 25 godzin szkolenia komputerowego CBT, a także 15 godzin szkolenia
lotniczego. Tematyka kursów to współpraca w załodze wieloosobowej i dotyczą
wszystkich aspektów bezpiecznej i odpowiedzialnej współpracy pomiędzy
członkami załogi lotniczej. Symulator jest certyfikowany na poziomie
kwalifikacyjnym (...) i zgodnie z kryteriami technicznymi (...)
wydanie 2. (...) określa, co muszą zawierać kursy. Zaprojektowali Państwo kursy
zgodnie z przepisami (...). Posiadają Państwo certyfikat Agencji (...), która przeprowadza audyt każdego roku.
Państwa certyfikat ma numer (...). (...) certyfikuje Państwa symulator,
jeśli spełnia standardy (...). Oprócz symulatora, Państwa kursy są również zatwierdzone
przez (...).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy ww. szkolenia będą korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT (zarówno na rzecz osób które definitywnie zamierzają się kształcić w zakresie wykonywania zawodu pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu).
Dokonując oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z treści wniosku wynika, że nie są Państwo objęci systemem oświaty w myśl przepisów o systemie oświaty, w związku z tym, nie świadczą żadnych usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty. Zatem nie mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Ponadto nie są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy jednostką badawczo- rozwojową, więc nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.
W związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione zostały przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.
Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C- 461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
W analizowanej sprawie świadczą Państwo usługi polegające
na prowadzeniu szkoleń osób które definitywnie zamierzają się kształcić zawodowo i wykonywać
zawód pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać
tego zawodu. Szkolenie jest przeznaczone bezpośrednio dla pilotów w
branży lotniczej. Kursy są prowadzone przez pilotów, którzy posiadają już
licencję pilota. Kursanci biorą udział w szkoleniu, które jest niezbędne do
podjęcia pracy. Są Państwo organizacją certyfikowaną przez (...). Jak wskazali Państwo, jeśli kursanci będą chcieli ubiegać
się o pracę w linii lotniczej, będą musieli posiadać wiedzę i
przedstawić certyfikat, do którego wydania są Państwo upoważnieni. W przypadku
wielu prac w wielu liniach lotniczych kursanci potrzebują jednego z oferowanych
przez Państwa kursów. Wskazali Państwo, że prowadzą głównie kursy (...), czyli
kursy współpracy w wielu załogach. Jest to kurs, na którym pilot będzie musiał
się nauczyć i pokazać, że potrafi współpracować z drugim pilotem i resztą
zespołu.
Zatem świadczone przez Państwa usługi dotyczące szkolenia zarówno na rzecz osób które definitywnie zamierzają się kształcić w zakresie wykonywania zawodu pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu mogą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Nabyte w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności podnoszą kwalifikacje pilotów z branży lotniczej. Tym samym będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i będą miały na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pilotów samolotowych lub kandydatów na pilotów.
W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do regulacji, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy prowadzą Państwo szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj.: Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 311, str. 1 ze zm.). Odrębnymi regulacjami określającymi formy i zasady są te, które zawierają np.: program kursu/szkolenia, liczbę godzin kursu/szkolenia, tematykę, grupę osób objętych kursem/szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator szkolenia itp.).
W tym miejscu wskazać należy, że powyższe rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Ww. rozporządzenie określa szczegółowe zasady szkoleń, egzaminowania, uzyskiwania licencji odnoszące się do personelu zaangażowanego w utrzymywanie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych.
I tak w myśl (...) A. ww. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011:
szkolenie w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej – samoloty:
a)Szkolenie w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej ((...)) musi składać się z co najmniej:
1) 25 godzin szkolenia teoretycznego i ćwiczeń; oraz
2) 20 godzin praktycznego szkolenia (...) lub 15 godzin takiego szkolenia, w przypadku uczniów-pilotów przechodzących zintegrowane szkolenie ATP.
Podczas szkolenia należy używać urządzenia (...) lub symulatora FFS. W przypadku łączenia szkolenia (...) ze wstępnym szkoleniem do uprawnienia na typ część praktyczną szkolenia (...) można skrócić do nie mniej niż 10 godzin, jeżeli do szkolenia (...) i do uprawnienia na typ używany jest ten sam symulator FFS.
b)Szkolenie (...) musi zostać ukończone w ciągu 6 miesięcy w zatwierdzonym ośrodku szkolenia.
c)Jeżeli kurs (...) nie był łączony ze szkoleniem do uprawnienia na typ, po ukończeniu szkolenia (...) kandydat otrzymuje zaświadczenie jego ukończenia.
d)Kandydat, który ukończył szkolenie (...) na inną kategorię statku powietrznego, jest zwolniony z obowiązku spełnienia wymogu określonego w lit. a) pkt 1.
Natomiast w myśl (...) Rozporządzenia:
szkolenie w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej – śmigłowce:
a)Szkolenie w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej ((...)) musi składać się z co najmniej:
1) w przypadku (...):
(i) 25 godzin szkolenia teoretycznego i ćwiczeń; oraz
(ii) 20 godzin praktycznego szkolenia (...) lub 15 godzin takiego szkolenia, w przypadku uczniów-pilotów przechodzących zintegrowane szkolenie (...). W przypadku łączenia szkolenia (...) ze wstępnym szkoleniem do uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową, część praktyczną szkolenia (...) można skrócić do nie mniej niż 10 godzin, jeżeli do szkolenia (...) i do uprawnienia na typ używane jest to samo urządzenie (...);
2) w przypadku (...):
(i) 25 godzin szkolenia teoretycznego i ćwiczeń; oraz
(ii) 15 godzin praktycznego szkolenia (...) lub 10 godzin takiego szkolenia, w przypadku uczniów-pilotów przechodzących zintegrowane szkolenie (...). W przypadku łączenia szkolenia (...) ze wstępnym szkoleniem do uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową, część praktyczną szkolenia (...) można skrócić do nie mniej niż 7 godzin, jeżeli do szkolenia (...) i do uprawnienia na typ używane jest to samo urządzenie (...).
b)Szkolenie (...) musi zostać ukończone w ciągu 6 miesięcy w zatwierdzonym ośrodku szkolenia.
Podczas szkolenia używa się urządzenia (...) lub III kwalifikowanego dla (...), urządzenia (...) lub symulatora (...).
c)Jeżeli kurs (...) nie był łączony ze szkoleniem do uprawnienia na typ z załogą wieloosobową, po ukończeniu szkolenia (...) kandydat otrzymuje zaświadczenie jego ukończenia.
d)Kandydat, który ukończył szkolenie (...) na inną kategorię statku powietrznego, jest zwolniony z obowiązku spełnienia wymogu określonego w lit. a) pkt 1 ppkt (i) lub lit. a) pkt 2 ppkt (i), w zależności od przypadku.
e)Kandydat do szkolenia (...), który ukończył szkolenie (...), jest zwolniony z obowiązku spełnienia wymogu określonego w lit. a) pkt 1 ppkt (i), przy czym musi ukończyć 5 godzin szkolenia praktycznego (...).
W odniesieniu do usług szkoleniowych świadczonych przez Państwa, wskazać również należy, że z treści art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 2110) wynika, że:
Do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni wyłącznie członkowie personelu lotniczego, członkowie personelu pokładowego, o których mowa w art. 2 pkt 11 rozporządzenia nr 1178/2011/UE, osoby uczestniczące w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 4 lit. e i ust. 1a pkt 4 lit. e oraz osoby uczestniczące w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach prowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2.
W myśl ust. 2 powołanego art. 94:
Członkiem personelu lotniczego jest osoba, która posiada ważną licencję lub świadectwo kwalifikacji i jest wpisana do państwowego rejestru personelu lotniczego lub innego odpowiedniego rejestru prowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 94 ust. 3 tej regulacji:
Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych. Przepisy niniejszego działu w odniesieniu do licencji stosuje się odpowiednio do świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem art. 95.
Stosownie do art. 94 ust. 4 cyt. ustawy:
Licencje wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego.
W myśl art. 94 ust. 6 ww. ustawy:
Licencje są wymagane dla następujących specjalności personelu lotniczego:
1) personel wchodzący w skład załóg statków powietrznych:
a) pilot samolotowy rekreacyjny,
b) pilot samolotowy turystyczny,
c) pilot samolotowy zawodowy,
d) pilot samolotowy liniowy,
e) pilot samolotowy w załodze wieloosobowej,
f) pilot śmigłowcowy rekreacyjny,
g) pilot śmigłowcowy turystyczny,
h) pilot śmigłowcowy zawodowy,
i) pilot śmigłowcowy liniowy,
j) pilot wiatrakowcowy turystyczny,
k) pilot wiatrakowcowy zawodowy,
l) pilot sterowcowy turystyczny,
m) pilot sterowcowy zawodowy,
n) pilot balonowy rekreacyjny,
o) pilot balonowy,
p) pilot szybowcowy rekreacyjny,
q) pilot szybowcowy,
r) nawigator lotniczy,
s) mechanik pokładowy;
2) (uchylony)
3) mechanik lotniczy obsługi technicznej;
4) kontroler ruchu lotniczego;
4a) praktykant - kontroler ruchu lotniczego;
5) dyspozytor lotniczy.
6) (uchylony)
7) (uchylony)
Przepisy art. 95a ust. 1 ustawy Prawo lotnicze wskazują, że:
wykonywanie działalności szkoleniowej w zakresie prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niego uprawnień, z wyjątkiem prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i podlega wpisowi do rejestru podmiotów szkolących na podstawie pisemnego wniosku.
Z kolei z ust. 2 ww. artykułu wynika, że:
działalność szkoleniową w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru podmiotów szkolących może wykonywać przedsiębiorca, w tym przedsiębiorca z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami, a na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czasowo oferuje lub świadczy usługę, który oświadcza, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru podmiotów szkolących nie zagraża bezpieczeństwu w ruchu lotniczym oraz bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
Zatem świadczone przez Państwa usługi dotyczące szkolenia teoretycznego i praktycznego na rzecz osób które definitywnie zamierzają się kształcić w zakresie wykonywania zawodu pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabyte w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Ponadto jak wskazano powyżej, zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach Rozporządzenia Komisji UE nr 1178/2011 z 3 listopada 2011 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 co oznacza, że spełniona jest przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W konsekwencji świadczone przez Państwa usługi dotyczące szkolenia teoretycznego i praktycznego zarówno na rzecz osób które definitywnie zamierzają się kształcić w zakresie wykonywania zawodu pilota i dla kursantów którzy na chwilę obecną nie zamierzają wykonywać tego zawodu, wypełniają przesłanki uprawniające do zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy w zw. z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).