Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.56.2024.2.MGO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.56.2024.2.MGO

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2024 r. (wpływ 28 lutego 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego zgodnie z ustawa o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów usług i towarów. Powiat wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Wybrane działania podejmowane są na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Powiat wykonuje je jako podatnik VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Powiat dokonuje również czynności zwolnionych z VAT, te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Pozostałe działania są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Wnioskodawca nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach). Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków pochodzących z funduszy zewnętrznych.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi powiatu, podlegającymi centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Faktury dotyczące realizacji projektu, dla którego został przygotowany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wystawiane będą na Powiat. Powiat nie posiada jednak prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją zadań jakie zostaną zrealizowane w ramach projektu. Wykonanie projektu służy realizacji zadań własnych Powiatu. Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Projekt o którym mowa będzie realizowany w oparciu o postanowienia umowy o dofinansowanie z dnia 21 grudnia 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie 2021-2027, Działanie 7.2 Infrastruktura edukacji ogólnej, projekt pn. „(…)” otrzymał dofinansowanie w kwocie (…). Wartość Projektu wynosi (…) - z czego wydatki kwalifikowalne realizowanego zadania stanowią (…).

Przedmiotem projektu jest poprawa dostępności nauczania dla uczniów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością, w placówkach w K., tj. Zespołu Szkół (…) w K. oraz Zespołu Szkół  (…) w K. W ramach przedmiotowej inwestycji przewidziano do realizacji takie zadania jak: 1. Rozbudowa i przebudowa budynku Zespołu Szkół (…) w K. i budynku Zespołu Szkół (…) w K. poprzez dobudowę szybu windowego, 3. Nadzór inwestorski, 4. Opracowanie Studium  Wykonalności, 5. Zakup sprzętu i wyposażenia. Przedmiotowa inwestycja zrealizowana zostanie w jednym etapie.

W ramach inwestycji Powiat zrealizuje:

 I. Zadanie - obejmuje rozbudowę i przebudowę istniejącego budynku, tj. Zespołu Szkół (…) w K. (działka nr ewid. X, obręb ewid. Z.), polegającą na dobudowie do istniejącego budynku szybu windowego z wiatrołapem i 3 pomieszczeniami sanitarnymi dla osób z niepełnosprawnościami (na kondygnacji: parteru, I i II piętra), wraz z częściową przebudową 3 stanowisk postojowych, celem oznaczenia stanowisk dla osób niepełnosprawnych oraz wykonaniem chodnika stanowiącego dojście do windy. W ramach branży budowlanej zostanie wykonane: roboty ziemne, podbicia fundamentów ze względu na głębokość wykonania podszybia windy, ławy fundamentowe, ściany fundamentowe, ściany kondygnacji, stropy, szacht windowy, częściowa przebudowa budynku szkoły w obszarze szybu windowego w zakresie wykucia otworów drzwiowych na poszczególnych kondygnacjach oraz połączenia dachu, posadzki, malowanie ścian, ułożenie warstw posadzkowych, montaż stolarki drzwiowej, roboty budowlane dot.: łącznika, przebudowy dachu (w związku z koniecznością wykonania nadszybia windy), docieplenia elewacji i ścian fundamentowych oraz montaż windy osobowej. W ramach branży sanitarnej zostanie wykonane: wew. instalacja wodociągowa, kanalizacyjna, instalacja c.o. W ramach branży elektrycznej zostanie wykonane: tablice rozdzielcze, zasilanie urządzeń, instalacje elektryczne, system sygnalizacji przyzwowej. Zadanie jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu czyli poprawy dostępności nauczania dla uczniów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością.

II. Zadanie - obejmuje rozbudowę i przebudowę istniejącego budynku, tj. Zespołu Szkół (…) w K. (działka nr ewid. Y, obręb ewid. P.) polegająca na dobudowie do istniejącego budynku szybu windowego wraz z montażem na dachu instalacji fotowoltaicznej o mocy 3 kW na potrzeby zasilania windy (w ramach kosztów niekwalifikowalnych), oraz budowa pochylni dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach branży budowlanej zostanie wykonane: roboty ziemne, rozbiórkowe, podbicia fundamentów ze względu na głębokość wykonania podszybia windy, ławy fundamentowe, ściany fundamentowe, ściany kondygnacji, stropy, szacht windowy, częściowa przebudowa budynku szkoły w obszarze szybu windowego w zakresie wykucia otworów drzwiowych na poszczególnych kondygnacjach oraz połączenia dachu, posadzki szybu, konstrukcje, pokrycie dachowe, roboty budowlane dot.: łącznika, przebudowy dachu (w związku z koniecznością wykonania nadszybia windy), docieplenia elewacji i ścian fundamentowych, montaż windy (dźwigu osobowego), budowa pochylni dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach branży sanitarnej zostanie wykonane: rozbiórka i przeniesieniu fragmentu instalacji zewnętrznej gazu wraz ze skrzynką usytuowaną na ścianie istniejącego budynku bezpośrednio przy planowanej budowie szybu, rozbiórka i przeniesienie fragmentu instalacji kanalizacji deszczowej biegnącej pod projektowanym szybem. W ramach branży elektrycznej zostanie wykonane: montaż wew. linii zasilających, rozdzielnic i wyłącznika głównego, montaż oświetlenia podstawowego w szybie windowym oraz przed wejściami do windy, awaryjnego i ewakuacyjnego, montaż gniazd wtyczkowych w szybie windowym, montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 3kW na dachu budynku (w ramach kosztów niekwalifikowaln.), montaż instalacji odgromowej i połączeń wyrównawczych, system sygnalizacji przyzwowej. Zadanie jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu - poprawy dostępności nauczania dla uczniów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością.

III.Zadanie - obejmuje usługę pełnienia nadzoru inwestorskiego nad robotami planowanymi budowlanymi w Zespole Szkół (…) w K. oraz Zespole Szkół (…) w K. Zadanie jest niezbędne, aby planowane roboty budowlane w obu placówkach zostały wykonane zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym oraz w zgodności z dokumentacją techniczną a także zezwoleniami.

IV.Zadanie -Studium wykonalności (część opisowa oraz finansowa) jest obligatoryjnym załącznikiem określonym w Regulaminie konkursu. Studium wykonalności pomaga ocenić opłacalność projektu. Koszty związane z jego opracowaniem są inwestycją w dokładną analizę potencjalnych korzyści i ryzyk związanych z projektem.

V. Zadanie - obejmuje zakup sprzętu i wyposażenia do Zespołu Szkół (…) w K. oraz Zespołu Szkół (…) w K. Zadanie jest niezbędne ponieważ obejmuje zakup sprzętu przystosowanego dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową oraz do potrzeb osób niesłyszących lub słabosłyszących, osób niewidomych lub słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Zadanie jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu czyli poprawy dostępności nauczania dla uczniów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością.

W związku z powyższym warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Pytanie

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na rozbudowie i przebudowie budynku Zespołu Szkół (…), budynku Zespołu Szkół (…) w K. poprzez: dobudowę do istniejących budynków szybów windowych oraz budowę pochylni dla osób z niepełnosprawnych w jednej ze szkół, 3. Nadzór inwestorski, 4. Opracowanie Studium Wykonalności, 5. Zakup sprzętu i wyposażenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia (wydatki kwalifikowalne Projektu), ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim przy złożeniu wniosku o płatność.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Będą Państwo realizowali projekt pn. „(…)”na który otrzymali Państwo dofinansowanie w kwocie (…) zł.

Faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Państwa. Wykonanie projektu służy realizacji Państwa zadań własnych. Wykonują Państwo zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Przedmiotem projektu jest poprawa dostępności nauczania dla uczniów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością, w placówkach w K., tj. Zespołu Szkół (…) w K. oraz Zespołu Szkół (…) w K. W ramach przedmiotowej inwestycji przewidziano do realizacji takie zadania jak:

˗ rozbudowa i przebudowa budynku Zespołu Szkół (…) w K. i budynku Zespołu Szkół (…) w K. poprzez dobudowę szybu windowego,

˗ nadzór inwestorski,

˗ opracowanie Studium  Wykonalności,

˗ zakup sprzętu i wyposażenia.

Przedmiotowa inwestycja zrealizowana zostanie w jednym etapie.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z okoliczności sprawy, realizowany projekt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisie sprawy wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto wykonanie projektu służy realizacji Państwa zadań własnych, które wykonują Państwo na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Z uwagi na powyższe okoliczności, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn„(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja rozstrzyga w zakresie wyznaczonym treścią pytania, tj. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Okoliczność, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy również zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i  przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  -Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.