Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „….”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.68.2024.1.AR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.68.2024.1.AR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „….”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „….”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 lutego 2024 r. (wpływ 27 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (doprecyzowany w piśmie z 27 lutego 2024 r.)

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek Vat), zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina realizuje zadanie, polegające na budowie otwartego obiektu rekreacyjnego pn. „…..” na podstawie art. 34, ust. 1 z dnia 20 lutego 2015 r. „o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach realizacji, zadanie polegać będzie na zagospodarowaniu terenu działki ewidencyjnej nr x obręb x poprzez budowę wiaty oraz budowę obiektów małej architektury, w tym: urządzeń rekreacyjnych, ławek z oparciami, kosza na śmieci, atrapy studni, stojaków na rowery. Całość zamierzenia budowlanego przewiduje budowę następujących obiektów budowlanych: wiata z ławkami o powierzchni 26,80 m2, urządzenie sportowo-rekreacyjne STREET WORKOUT na nawierzchni bezpiecznej piaskowej, urządzenie rekreacyjne dla dzieci – domek z werandą, urządzenia rekreacyjne dla dzieci – wielofunkcyjne, cztery komplety stołów 180x90 cm z ławkami z oparciami 180x45 cm, dwie ławki z oparciami 15x45 cm, kosz na śmieci, siedem stojaków na rowery. Dodatkowo wykonane zostaną również obiekty budowlane, które zwolnione są z obowiązku zgłoszenia lub uzyskania decyzji pozwolenia na budowę: wykonanie powierzchni utwardzonych w obrębie działki budowlanej, budowa ogrodzenia od strony ulicy o wysokości nieprzekraczającej 2,2 m z bramą oraz furtką. Przewiduje się również minimalną niwelację terenu w zakresie niezbędnym do montażu urządzeń sprawnościowych. Na terenie inwestycji przewiduje się nasadzenie zieleni (klon palmowy oraz winobluszcz trójklapkowy). Zamontowana zostanie również tablica regulaminowa oraz tablica informacyjna dotycząca uzyskanego dofinansowania.

Celem zadania jest stworzenie darmowego oraz ogólnodostępnego miejsca o charakterze infrastruktury rekreacyjnej.

Obiekt będzie ogólnodostępny, udostępniany bezpłatnie dla wszystkich mieszkańców miejscowości P. oraz mieszkańców Gminy, a także turystów.

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania będzie stanowił własność Gminy. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji projektu majątku.

Majątek będzie wykorzystywany nieodpłatnie przez użytkowników strefy aktywności, w celach rekreacyjnych, a nie dla osiągnięcia zysku.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania „….”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania „….”

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji realizowanej w ramach ww. projektu.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi przy zakupie, których naliczono VAT:

-zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

-pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych.

Gmina jako podatnik VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie ust. 6 regulacji nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminy do zadań własnych gminy należą sprawy kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zatem mając na uwadze, że budowa wiaty oraz budowa obiektów małej architektury stanowi zadanie własne gminy, a wprowadzona przez Gminę infrastruktura, nie będzie przedmiotem żadnych umów cywilnoprawnych, należy uznać że realizując Inwestycje Gmina nie będzie działała w charakterze podatku VAT lecz jego organ władzy publicznej w reżimie publiczno-prawnym.

Związek zakupowych towarów i usług z wykorzystaniem czynności opodatkowanych.

Infrastruktura, która powstała w wyniku inwestycji będzie służyła wyłącznie zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i będzie miała charakter ogólnodostępny.

W związku z powyższym nabywane przez Gminę towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykorzystaniem czynności opodatkowanych.

Infrastruktura, która powstała w wyniku inwestycji będzie służyła wyłącznie zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i będzie miała charakter ogólnodostępny.

W związku z powyższym nabywane przez Gminę towary i usługi nie będą miały żadnego wpływu z wykorzystaniem czynności opodatkowanych.

Uwzględniając zatem fakt, że w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację Inwestycji Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a wydatki te pozostaną bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego do wydatków na Inwestycję Gmina nie będzie działała w charakterze podatku VAT, a wydatki te pozostaną bez związku z wykorzystaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na Inwestycję.

Mając na uwadze powyższe argumenty Gmina prosi o potwierdzenie przedmiotowości jej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie polegające na budowie otwartego obiektu rekreacyjnego pn. „….”.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo iż są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak Państwo wskazali – majątek będzie wykorzystywany nieodpłatnie przez użytkowników strefy aktywności, w celach rekreacyjnych, a nie dla osiągnięcia zysku. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będą Państwo uzyskiwali przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji projektu majątku. Realizując inwestycję, realizują Państwo zadanie własne zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Podsumowując, realizując zadanie pn. „….”, polegające na budowie otwartego obiektu rekreacyjnego, nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.