Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.71.2024.1.KSA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.71.2024.1.KSA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uczelnia w (…) (dalej: A., Uczelnia lub Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. ((Dz.U. z 2018 r. poz. 1668), dalej: PSWN). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są w szczególności kształcenie, wychowanie studentów oraz prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Ponadto wskazać należy, iż Uczelnia jest podmiotem finansów publicznych, gdzie w zakresie swojej podstawowej działalności Uczelnia jest zwolniona z podatku VAT lub nie podlega ustawie o VAT. Uczelnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uczelnia zamierza realizować Projekt pt. „(…)” (Grupa Operacyjna pn. (…)) w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: Projekt). Projekt jest realizowany przez Uczelnia w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). W szczególności realizacja Projektu wpisuje się w realizację podstawowych zadań Uczelni wskazanych w art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy tj. prowadzenie działalności naukowej, gdzie działalność naukowa obejmuje badania naukowe i prace rozwojowe.

Projekt będzie realizowany w ramach Grupy Operacyjnej pn. „(…)” gdzie Liderem jest M.A. prowadzący gospodarstwo rolne, a Uczelnia jest Partnerem Grupy Operacyjnej obok E.A. prowadzącego gospodarstwo rolne, S.B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…) oraz P.L. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…). Podmiotem finansującym realizację Projektu jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) działająca jako instytucja pośrednicząca. Pomiędzy ww. Beneficjentami Projektu została podpisana z ARiMR umowa o przyznaniu pomocy nr (…) z dnia (…) r. (dalej: Umowa o przyznanie pomocy). W ramach podpisanej umowy z ARiMR nie wystąpi stosunek zlecenia. Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu pokrywać będzie 100% kosztów poniesionych przez Uczelnię w związku z jego realizacją.

Zgodnie z umową konsorcjum z dnia (…) r. (zwanej dalej "Umową Konsorcjum"), Strony zawierają niniejszą umowę celem zawiązania konsorcjum, (…) w celu wspólnej realizacji operacji obejmującej opracowanie i wdrożenie do praktyki innowacji w zakresie: (…) (§ 1 ust. 1 Umowy Konsorcjum). Nadto wedle § 1 ust. 2 Umowy Konsorcjum Strony powołują Konsorcjum celem:

1)(…)

Wedle § 1 ust. 3 Umowy Konsorcjum (…).

Wedle § 2 ust. 2 Umowy Konsorcjum (…).

Wedle § 3 Umowy Konsorcjum: (…)

Zgodnie z § 4 Umowy Konsorcjum:

(…)

Zgodnie z § 8 Umowy Konsorcjum:

(…)

Wedle § 9 Umowy Konsorcjum:

(…)

Stosownie do § 10 Umowy Konsorcjum:

(…)

Uczelnia w ramach realizacji Projektu będzie wydatkowała środki na delegacje, odczynniki, wynagrodzenia personelu badawczego oraz drobny sprzęt laboratoryjny. W ramach Projektu nie będą dokonywane zakupy środków trwałych. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na Uczelnię. Nadto wydatki w ramach tych czynności będą polegały na zakupie materiałów do badań, jak również zakupie odczynników i materiałów oraz pokrycia kosztów prac badawczych pracowników Uczelni (wynagrodzenia i delegacje). Nadto materiały zakupione w ramach realizacji Projektu, po zakończeniu Projektu będą wykorzystywane do utrzymania efektów Projektu oraz prowadzenia badań naukowych zarówno do działalności badawczo-rozwojowej (niekomercyjnej) jak i dydaktycznej.

Głównym celem operacji (…). Przełoży się to na (…).

Zgodnie z Umową o dofinansowanie (§ 3 ust. 2 i 3): (…)

Cały Projekt ma tylko charakter naukowo-badawczy i obejmuje jedynie fazę badawczą, co oznacza tym samym, iż Uczelnia uczestniczy jedynie w realizacji zadań z zakresu fazy badawczej Projektu.

Główne zadanie dla Uczelni w Projekcie to: (…).

Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny w całym zakresie związania celem, czyli przez 5 lat od płatności końcowej dokonanej przez ARiMR z tytułu dofinansowania Projektu.

W ramach Projektu zostaną opracowane publikacje naukowe do czasopism o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a wyniki badań uzyskane w Projekcie będą prezentowane na konferencjach naukowych i branżowych, często także o zasięgu międzynarodowym, tudzież podczas zajęć dydaktycznych dla studentów (inżynierantów, magistrantów) oraz słuchaczy szkoły doktorskiej. Dodatkowo Uczelnia w ramach publikacji wykorzysta wyniki Projektu w zakresie takim w jakim będą one mogły być wykorzystane. W realizację Projektu zaangażowani będą studenci, gdzie wyniki tego Projektu będą wzbogacały program dydaktyczny studentów (…).

W Projekcie nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanych wyników. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji Projektu nie będzie sprzedawać licencji do wyników prac powstałych w ramach ww. Projektu. Efekty prac powstałych w ramach ww. Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie w prowadzonej działalności dydaktycznej i naukowej, o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ponadto nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu). Zgodnie z założeniami Projektu wyniki Projektu, po jego zakończeniu, nie zostaną zastosowane i skomercjalizowane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W Projekcie brak również zamiaru odpłatnego wdrożenia jego efektów.

Realizowane w ramach Projektu przez Wnioskodawcę zadania związane z tym Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Uczelnię. Ponadto Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uczelnia realizuje zadania na potrzeby Projektu i kwalifikuje w koszty Projektu całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z obrotem opodatkowanym ani zwolnionym. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) – zarówno obecnie jak i w przyszłości.

Dodatkowo zauważyć należy, iż otrzymywana, przyznana i wypłacana przez Uczelnię w (…) dotacja na realizację Projektu przeznaczona jest na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie jako zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotacja podlegać będzie rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem, podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia (dopłaty do wynagrodzenia) za wykonanie jakiegokolwiek świadczenia (dostawy towarów, świadczenia usług) dla Wnioskodawcy. Otrzymana dotacja przez Uczelnię będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (będzie miała charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotować się będzie bowiem poszczególnych wykonawców Projektu, a nie konkretną, świadczoną przez nich usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację. Dotacja na realizację Projektu będzie pokrywać tylko koszty z nim związane, a przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy.

W związku z realizacją Projektu Uczelnia nie otrzyma sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów. Otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie będzie stanowiła czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w czasie trwania Projektu ani po jego zakończeniu, Uczelni przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma prawa na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z następujących powodów.

Po pierwsze w ramach realizacji Projektu Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej, a zatem nie podlega pod ustawę o podatku VAT. W związku z powyższym brak jest możliwości odliczenia w tym przypadku naliczonego podatku VAT skoro wszystkie zakupy do Projektu będą wykonywane poza prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tezą braku prowadzenia działalności w tym zakresie jest fakt, iż realizacja Projektu odbywa się w ramach podstawowych i statutowych zadań uczelni, które z definicji mają charakter niegospodarczy. W tym zakresie A. jako publicznej szkoły wyższej nie można uznać jako podatnika podatku VAT, gdyż brak w tym przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, z którą danina ta jest immanentnie związana. Równocześnie w związku z realizacją Projektu, poza dotacją, Uczelnia nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów, a jeśliby nawet takie przychody powstały to i tak środki te musiałyby zostać zwrócone do instytucji finansującej (ARiMR). Zatem skoro Projekt wpisuje się w realizację podstawowych i statutowych zadań Uczelni, bądź to w formie prowadzenia niezależnej działalności badawczej i rozwojowej mającej na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym współpracy w zakresie badań i rozwoju; bądź rozpowszechniania wyników badań, to działalność ta ma charakter niegospodarczy, a zatem uczelnia w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT.

Po drugie, w niniejszej sprawie brak jakichkolwiek podstaw do uznania, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizowania Projektu, stanowią odpłatne świadczenie usług. Przede wszystkim w relacjach pomiędzy Uczelnią a podmiotem przyznającym dotację (ARiMR) brak jest jakichkolwiek relacji ekwiwalentności dokonywanych przysporzeń majątkowych. Z opisu zdarzenia wynika, że dotacja podlegać będzie rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Sama umowa o dofinansowanie Projektu nie ma tylko charakteru umowy cywilnoprawnej, ale zawiera liczne elementy administracyjnoprawne. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 27 października 2014 r. w sprawie sygn. akt II GPS 2/14, wyjaśnił, że „Po analizie regulacji ustawowych i umownych dotyczących powstałego stosunku dofinansowania trzeba stwierdzić, że nie wszystkie elementy tej relacji mają charakter cywilnoprawny. Ustawodawca wprowadził do tych stosunków prawnych, łączących strony umowy o dofinansowanie elementy publicznoprawne, stanowiące dodatkowe gwarancje, zapewniające prawidłową realizację umowy. Wyposażył instytucję zarządzającą w atrybut władzy administracyjnej w postaci orzekania o zwrocie dofinansowania w drodze decyzji administracyjnej. (...)”. Ponadto w opisanym zdarzeniu brak jest możliwości określenia odbiorcy rzekomych usług (brak konsumpcji rzekomych usług). W żadnym zakresie beneficjentem świadczenia nie jest ani uczelnia ani podmiot udzielający dotacji, czy też inni partnerzy Projektu. W ramach realizacji projektu Uczelnia nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT ani na rzecz innych Beneficjentów Projektu, ani na rzecz podmiotu udzielającego dotacji, w związku z czym nie wystawia faktur na rzecz tych podmiotów. Uczelnia jest jedynie współwykonawcą Projektu dofinansowanego przez podmiot udzielający dotacji. Dotacja nie została przewidziana w umowie o dofinansowanie Projektu jako wynagrodzenie za czynności opodatkowane VAT, gdzie dotacja podlega rozliczeniu a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi wraz odsetkami jak dla zaległości podatkowych.

Po trzecie zauważyć trzeba, iż otrzymywana dotacja przez Wnioskodawcę będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotuje się bowiem poszczególnych wykonawców Projektu, a nie konkretną, świadczoną przez nich usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację. Skoro dotacja na realizację Projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, to przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu A. w (…) nie otrzyma zatem sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów. A zatem otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 697/16).

Zaznaczyć bowiem trzeba, iż celem A. w (…) w realizacji Projektu nie jest cel zarobkowy i komercyjny, a przede wszystkim wykonywanie Jej podstawowych zadań do których została powołana, tj. prowadzenie i rozwijanie badań naukowych. Innymi słowy udział A. w (…) w realizacji Projektu nie jest powodowany możliwością uzyskania określonego przychodu czy też odniesienia zysku (co jest cechą immanentną i warunkiem koniecznym działalności gospodarczej), ale pierwszą i podstawową przyczyną podjęcia decyzji o udziale w Projekcie jest możliwość prowadzenia badań naukowych.

Powyższe stanowisko, w analogicznej sprawach, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami służącymi realizacji Projektu finansowanego z dotacji otrzymanej z NCBR zostało potwierdzone w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 938/16) oraz z dnia 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 936/16) oraz w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 lutego 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 845/17), z dnia 3 lipca 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 3087/17) oraz z dnia 18 września 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 4139/17).

Podobne stanowisko w niemal identycznym stanie faktycznym zostało zajęte w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Delegatura w Płocku z dnia 17 grudnia 2018 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.700.2018.1.AKO), z dnia 24 kwietnia 2019 r. (znak: 0112-KDIL4.4012.68.2019.2.AR), z dnia 1 sierpnia 2019 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.349.2019.2.KM), z dnia 9 września 2022 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.462.2022.1.IG), z dnia 19 stycznia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.703.2022.2.PS), z dnia 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.216.2023.2.MC), z dnia 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.226.2023.2.MC), z dnia 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.260.2023.1.APR), z dnia 14 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.267.2023.1.RMA), z dnia 5 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.606.2023.1.MŻA), z dnia 6 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.604.2023.1.KS), z dnia 27 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.609.2023.1.KS), z dnia 28 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.496.2023.1.MKA), z dnia 28 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.489.2023.1.RK), z dnia 29 grudnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.494.2023.1.KŁ) oraz 9 stycznia 2024 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.680.2023.1.MC).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):

Podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo publiczną uczelnią akademicką, a także czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo realizować Projekt pn.: „(…)”. Projekt będzie realizowany przez Państwa w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Realizacja Projektu wpisuje się w wykonywanie podstawowych zadań Uczelni wskazanych w art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. prowadzenie działalności naukowej, gdzie działalność naukowa obejmuje badania naukowe i prace rozwojowe.

Projekt będzie realizowany w ramach Grupy Operacyjnej pn. „(…)”, w której są Państwo partnerem. Podmiotem finansującym realizację Projektu jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) działająca jako instytucja pośrednicząca. Projekt ma charakter badawczo-naukowy.

Zakupione przez Państwa materiały w ramach realizacji Projektu, po jego zakończeniu będą wykorzystywane do utrzymania efektów Projektu oraz prowadzenia badań naukowych zarówno do działalności badawczo-rozwojowej (niekomercyjnej) jak i dydaktycznej.

Głównym celem Projektu jest (…).

Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny. Nie przewidują Państwo komercjalizacji uzyskanych wyników.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą Państwo wykorzystywali do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu), nie będą wykorzystywali ich Państwo do wykonywanych przez siebie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Otrzymana przez Państwa dotacja stanowi jedynie zwrot kosztów realizacji Projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją ww. projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami generującym podatek należny.

Jak wynika z wniosku, efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności dydaktycznej i naukowej, o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zatem nie będą dotyczyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto, w związku z realizacją Projektu nie otrzymają Państwo sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, lecz zwrot poniesionych kosztów. Nie przewidują Państwo także komercjalizacji wyników prac powstałych w ramach Projektu. Zakupione towary i usługi w żaden sposób nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków Konsorcjum.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).