Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.52.2024.1.KM
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 6 lutego 2024 r. (wpływ 6 lutego 2024 r.) oraz pismem z 19 lutego 2024 r. (wpływ 20 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zgodnie z zapisami art. 33 ust. 1 i 2 ustawy prawo łowieckie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1082), Koło Łowieckie jest zrzeszeniem osób fizycznych i stanowi podstawowe ogniwo organizacyjne w Polskim Związku Łowieckim.
Posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zapisy §22 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego określają zadania Koła, do których należy m.in.:
·dbanie o dobry wizerunek łowiectwa i myśliwych wśród społeczności zamieszkującej tereny dzierżawionych obwodów;
·promocja łowiectwa i ochrony środowiska;
·współpraca ze szkołami w prowadzeniu edukacji przyrodniczo-łowieckiej i pracy wychowawczej wśród młodzieży z zakresu ochrony zwierzyny, opieki nad nią i zachowania naturalnego środowiska przyrodniczego.
Koło Łowieckie ubiega się o dofinansowanie z Samorządu Województwa operacji pod nazwą: „(…)” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader” objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: operacja lub projekt).
Celem projektu jest:
·poprawa jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej;
·stworzenie miejsca do aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
Operacja polega na budowie altanki rekreacyjnej, zakupie wyposażenia w postaci mobilnej strzelnicy myśliwskiej. Ponadto zakupie zestawu gier, kół wiedzy, labiryntów wiedzy i tablic dźwiękowych o tematyce przyrodniczej.
Operacja będzie realizowana w miejscowości (…) na działkach o numerach ewidencyjnych 1 i 2, dotyczy rozwoju niekomercyjnej, ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej.
Obiekt jest ogólnodostępny i będzie służył mieszkańcom do zaspakajania potrzeb w zakresie rekreacji.
Nowo powstałe obiekty rekreacyjne wykorzystywane będą przez Koło Łowieckie do celów zaspokojenia potrzeb rekreacyjnych lokalnej ludności.
Obiekty te będą ogólnodostępne i udostępnione mieszkańcom nieodpłatnie.
Czynności nieodpłatnego udostępnienia obiektów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle powyższych ustaleń Koło Łowieckie nie będzie miało prawa odliczenia podatku VAT od dostaw towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania w miejscowości (…).
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją operacji będą wystawione na Zamawiającego, tj. Koło Łowieckie.
Podatek naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług, budowy obiektów rekreacyjnych w miejscowości (…) nie będzie podlegał odliczeniu z uwagi na fakt, że produkty powstałe w wyniku operacji będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Państwa stanowisko w sprawie
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), który stanowi, że „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”, podatek naliczony wynikający z faktur z tytułu nabycia towarów i usług do budowy obiektów rekreacyjnych nie będzie podlegał odliczeniu z uwagi na fakt, że obiekty te są i będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Z uwagi na fakt, że obiekty rekreacyjne: altanka rekreacyjna, wyposażenie w postaci mobilnej strzelnicy myśliwskiej, zestawy gier, kół wiedzy, labiryntów wiedzy i tablic dźwiękowych o tematyce przyrodniczej, nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Kołu Łowieckiemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową obiektów rekreacyjnych w (…).
Ponadto budując obiekty rekreacyjne Koło wykonuje zadania własne określone statutem PZŁ.
Infrastruktura wykonana w ramach inwestycji będzie udostępniana nieodpłatnie i nie będzie wykorzystywana do wykonywania sprzedaży opodatkowanej.
Inwestycja nie jest związana z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT, dlatego też Kołu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki w związku z nią poniesione.
W związku z powyższym podatek naliczony wynikający z faktur z tytułu nabycia towarów i usług do utworzenia obiektów rekreacyjnych w (…) nie będzie podlegał odliczeniu z uwagi na fakt, że powstałe produkty, tj. obiekty rekreacyjne będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Posiadają Państwo osobowość prawną i są zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ubiegacie się Państwo o dofinansowanie operacji pod nazwą: „(…)”.
Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej oraz stworzenie miejsca do aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
Nowo powstałe obiekty rekreacyjne wykorzystywane będą przez Państwa do celów zaspokojenia potrzeb rekreacyjnych lokalnej ludności.
Obiekty te będą ogólnodostępne i udostępnione mieszkańcom nieodpłatnie.
Czynności nieodpłatnego udostępnienia obiektów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej operacji będą wystawione na Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak Państwo wskazali efekty projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Utworzona w ramach projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna i nie będziecie Państwo pobierali opłat za jej użytkowanie.
W konsekwencji, nie macie Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.
Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).