Brak możliwości opodatkowania stawką w wysokości 0% usługi konserwacji statku - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.471.2023.2.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.471.2023.2.MAZ

Temat interpretacji

Brak możliwości opodatkowania stawką w wysokości 0% usługi konserwacji statku

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący opodatkowania stawką w wysokości 0% usługi konserwacji statku, wpłynął 13 grudnia 2023 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lutego 2024 r. (wpływ 13 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest małym podatnikiem. Wnioskodawca posiada wiedzę, umiejętności oraz uprawnienia do konserwacji statków oraz prowadzenia rejsów na jachcie. Jest podatnikiem podatku VAT. Zdecydowana większość przychodów Wnioskodawcy za świadczone usługi jest płacona przelewami.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na konserwacji statku na terenie Unii Europejskiej, między innymi w Grecji, Hiszpanii, we Włoszech, na Malcie. Statek jest pod maltańską banderą. Właścicielem statku jest osoba fizyczna mieszkająca na terenie Polski i na nią Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę za konserwację.

Do obowiązków Wnioskodawcy będzie należało dbanie o stan techniczny statku, dokonywanie czynności konserwacyjnych, terminowe serwisowanie. Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych. Konserwacja statku to m.in.:

   - konserwacja systemów hydraulicznych (trap, hydraulika garażu, dachu), uzupełnianie poziomu oleju, kontrola szczelności;

   - smarowanie elementów ruchomych, dopilnowanie serwisów okresowych;

   - konserwacja instalacji wodnej, wymiana filtrów, płukanie, odkażanie zbiorników;

   - konserwacja instalacji elektrycznej, regularne czyszczenie styków, połączeń (zabezpieczanie preparatami konserwującymi przeciwwilgociowymi), ładowanie akumulatorów, wymiana żarówek, wyłączników itp.;

   - konserwacja układu klimatyzacji, uzupełnianie ciśnienia w instalacji, czyszczenie filtrów;

   - konserwacja drewna tekowego - czyszczenie i malowanie środkami zabezpieczającymi, wypełnianie ubytków uszczelnień;

   - poprawki żelkotowe;

   - konserwacja i uzupełnianie uszczelnień kadłuba i przegród;

   - polerowanie z użyciem środków zabezpieczających powierzchnie;

   - zabezpieczenie części podwodnej środkami przeciwporostowymi;

   - konserwacja systemu wody czarnej i szarej przy użyciu dedykowanych środków i części;

   - konserwacja elementów wyposażenia jachtu (tj. systemy żaluzji, system audio);

   - konserwacja elementów znajdujących się na jachcie (tj. skuter wodny, ponton).

W związku z wykonywaniem tych usług Wnioskodawca będzie prowadził spis czynności wykonanych w każdym miesiącu.

W uzupełnieniu wniosku z 8 lutego 2024 r. podał Pan następujące informacje:

  1. W złożonym wniosku, przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, zadane pytanie oraz stanowisko własne w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego odnoszą się tylko i wyłącznie do usługi polegającej na konserwacji statku oraz jego części składowych, pływającego pod maltańską banderą, na terenie Unii Europejskiej ( m.in. na terytorium Grecji, Hiszpanii, Włoch, Malty), świadczonej dla właściciela tego statku, którym jest osoba fizyczna mieszkająca w Polsce.

  2. Kod CN 8903 92 10 – jacht motorowy pełnomorski. [Podane informacje dotyczą odpowiedzi na następujące pytanie Organu, zamieszczone w wezwaniu: Czy planowane do wykonania przez Pana usługi konserwacji statku oraz jego części składowych będą dotyczyły jednostki pływającej, używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów lub używanej do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów? Prosimy o podanie kodu CN Nomenklatury Scalonej lub szczegółowy opis tego statku, którego konserwację ma Pan przeprowadzać.]

  3. Spis prowadzonych czynności w każdym miesiącu, będzie stanowił dokumentację, z której jednoznacznie będzie wynikało, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, obrót polegający na świadczeniu usługi konserwacji statków będzie podlegał 0% stawce podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

W związku z wykonywaniem usług polegających na konserwacji statku (PKWiU 30.11), Wnioskodawca będzie mógł stosować stawkę w wysokości 0% podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

1) dostaw i importu:

  a) jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

    - pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),

    - pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),

    - pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),

    - pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),

    - pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),

    - pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),

    - pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),

b) używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),

c) jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Pana wątpliwość dotyczy możliwości opodatkowania stawką w wysokości 0% usługi konserwacji statku.

Prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających oraz ich części składowych, wynika z treści art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Przy czym przepis ten dotyczy wyłącznie takich jednostek pływających, których kody CN zostały wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Należy przy tym zauważyć, że w przypadku jednostek pływających o kodzie CN ex 8901 90 10 wyłączone są barki morskie bez napędu. Ponadto zastosowanie stawki opodatkowania w wysokości 0% wymaga – zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy – prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Zastosowanie stawki w wysokości 0% wymaga więc, aby wszystkie wskazane warunki były spełnione łącznie.

W opisie zdarzenia przyszłego podał Pan, że ma prowadzić na terenie różnych krajów Unii Europejskiej usługi konserwacji statku pod maltańska banderą. Właścicielem statku jest osoba fizyczna mieszkająca w Polsce, na którą Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę za konserwację. W uzupełnieniu wniosku podał Pan, że jednostka pływająca, której konserwację ma Pan prowadzić, to jacht motorowy pełnomorski o kodzie CN 8903 92 10.

Odnosząc zacytowane przepisy do okoliczności zdarzenia przyszłego trzeba zauważyć, że będzie Pan świadczył usługi konserwacji jachtu motorowego pełnomorskiego o kodzie CN 8903 92 10. Przy czym jednostka pływająca o takim kodzie CN Nomenklatury Scalonej nie została wymieniona w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji oznacza to, że wykonując usługę konserwacji jednostki pływającej o kodzie CN 8903 92 10, nie będzie Pan mógł zastosować stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Świadczoną przez Pana usługę należało będzie opodatkować wg stawki właściwej dla tej usługi. W tym wypadku bez znaczenia będzie fakt prowadzenia przez Pana właściwej dokumentacji świadczonej usługi.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

    - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

    - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.