Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.62.2024.1.AM
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu w zakresie wprowadzenia usług on-line w celu realizacji e-usług na rzecz mieszkańców.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7 wraz z podległymi jednostkami samorządu terytorialnego. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Miasto złożyło Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej XI (…) 11.1 Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19 i w dniu (…) listopada 2022 r., podpisało z Województwem (…) umowę nr (…) o dofinansowanie Projektu nr (…) „(…)” i zrealizowało wymieniony projekt. W ramach realizacji projektu przeprowadzono:
- modernizację, integrację, rozbudowę systemów dziedzinowych,
- integrację systemu elektronicznego obiegu dokumentów z systemem dziedzinowym,
- rozbudowę systemu gospodarki przestrzennej,
- opracowanie e-usług,
- szkolenia.
Powyższego dokonano poprzez udostępnienie 25 usług on-line, utworzenie 2 baz danych udostępnianych on-line, niezbędnych do realizacji e-usług (platformy informatyczne gromadzące i przetwarzające dane, oraz zapewniające bezpieczeństwo danych i informacji), tj.(…).
Wprowadzenia e-usług umożliwia załatwienia spraw bez wizyty mieszkańca w urzędzie, poprawia sytuację osób niepełnosprawnych i chorych, dzięki umożliwieniu załatwienia spraw urzędowych na odległość.
Zestawienie opracowanych e-usług na 3 poziomie dojrzałości:
(...)
Zestawienie opracowanych i wdrożonych e-usług na 4 poziomie dojrzałości:
(...)
Wdrożony Portal mieszkańca jest zintegrowany z systemem dziedzinowym do obsługi podatków i opłat lokalnych z ewidencją i księgowością podatkową funkcjonującym w Urzędzie Miasta (…) w zakresie automatycznego pozyskiwania i wysyłania danych w szczególności o aktualnych zobowiązaniach zalogowanego interesanta z uwzględnieniem należności dodatkowych tj. odsetki i inne koszty na bieżącą datę logowania.
Portal mieszkańca zawiera wirtualny punkt przyjęć deklaracji i wniosków w postaci formularzy elektronicznych stosowanych w (…).
W wyniku realizacji projektu nastąpiła rozbudowa Systemu Informacji (…). W wyniku realizacji tego zakresu zdigitalizowano Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego i decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. W ten sposób dokumenty dostępne dotychczas tylko w formie papierowej, są udostępnione interesantom w formie cyfrowej.
Stworzony Moduł komunikacji SMS służy do przygotowywania informacji w formie krótkich wiadomości SMS, stanowi uzupełnienie i usprawnienie komunikacji pomiędzy podatnikiem a Urzędem Miasta (…). Wiadomości, które można wysyłać za pomocą modułu mogą dotyczyć m.in. informacji w sprawach opłat za gospodarowanie odpadami oraz podatków i opłat lokalnych, a także mogą ułatwić pobieranie opłat.
W ramach realizacji projektu przeprowadzono instruktaże, asystę stanowiskową i analizę przedwdrożeniową, co pozwoliło określić cele biznesowe wdrożenia oprogramowania. Analiza została przeprowadzona w oparciu o następujące informacje: procesy, które system ma wspierać, działy i osoby, które będą na nim pracować, integrację, migrację danych oraz inne procesy, które mogą przyspieszyć wdrożenie.
W ramach przeprowadzonej modernizacji istniejącego systemu dziedzinowego wykonano prace programistyczne mające na celu, przede wszystkim, przygotowanie systemu dziedzinowego do pełnej obsługi dokumentów elektronicznych sporządzonych przy pomocy formularzy elektronicznych bez konieczności ręcznego wprowadzania dokumentu elektronicznego oraz danych z dokumentu elektronicznego.
W ramach projektu powstało oprogramowanie dzięki któremu prezentowane informacje są powszechnie dostępne dla interesantów i korzystanie z oprogramowania jest nieodpłatne. Miasto uznało podatek VAT w opisanym projekcie za kwalifikowalny, tj. nie dopuściło możliwości jego odliczenia.
Pytanie
Czy Miastu przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, w całości lub w części, wynikającego z faktury zakupu dokumentującej wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z nabyciem w ramach opisanego powyżej projektu.
Zgodnie z zasadą wynikającą z treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, art. 124.
Czynności opodatkowane, to zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Musi więc zachodzić związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. takimi które skutkują postaniem zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z powyższym, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełniać warunki umożliwiające uznanie go za podatnika podatku VAT dla tej czynności, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z treści przepisu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości materialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak opisano powyżej, w stanie faktycznym, system stworzony w ramach projektu pn. „(…)” będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Miasta niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. W ramach pobieranych podatków i opłat lokalnych Burmistrz Miasta (…) występuje jako organ podatkowy, a opłaty te nie zawierają podatku VAT.
Świadcząc usługi w zakresie informacji geodezyjnej, bądź e-usługi opisane powyżej w stanie faktycznym, wdrożone na 3 poziomie dojrzałości i 4 poziomie dojrzałości, Miasto (…) będzie pobierać jedynie opłatę skarbową zgodnie z Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111). Za pozostałe usługi elektroniczne wdrożone w ramach opisanego projektu nie będą pobierane żadne opłaty.
Mając na względzie przedstawione powyżej okoliczności, Miasto (…) uznało, że w momencie zakupu wartości niematerialnych i prawnych oraz usług, w ramach projektu pn. „(…)”, nie będzie mu przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, gdyż powstałe systemy będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo projeket pn. „(...) ”.
W ramach realizacji projektu przeprowadzono:
- modernizację, integrację, rozbudowę systemów dziedzinowych,
- integrację systemu elektronicznego obiegu dokumentów z systemem dziedzinowym,
- rozbudowę systemu gospodarki przestrzennej,
- opracowanie e-usług,
- szkolenia.
Powyższego dokonali Państwo poprzez udostępnienie 25 usług on-line, utworzenie 2 baz danych udostępnianych on-line, niezbędnych do realizacji e-usług (…).
Wprowadzenie e-usług umożliwia załatwienie spraw bez wizyty mieszkańca w urzędzie, poprawia sytuację osób niepełnosprawnych i chorych, dzięki umożliwieniu załatwienia spraw urzędowych na odległość.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, wynikającego z faktury zakupu dokumentującej wydatki poniesione na realizację Projektu.
Jak już wyżej wskazano, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Zgodnie z Państwa wskazaniem w ramach realizacji Projektu powstało oprogramowanie, dzięki któremu prezentowane informacje są powszechnie dostępne dla interesantów i korzystanie z oprogramowania jest nieodpłatne.
Zatem nabyte w ramach realizacji Projektu towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym, w analizowanej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia (ani w całości ani w części) kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).