Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.703.2023.5.IZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.703.2023.5.IZ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi - „pakiet konferencyjnyʺ jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi - „pakiet konferencyjnyʺ oraz potwierdzenia, czy na fakturze od wykonawcy usługi powinny być wyodrębnione usługi gastronomii i usługi wynajmu pomieszczeń i sprzętu z właściwymi stawkami podatku VAT, czyli 8% i 23%.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 stycznia 2024 r. (wpływ 2 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako (...) organ (...) działający na podstawie ustawy z dnia (...), organizują Państwo X, który odbędzie się w dniach (...) 2024 r. X jest (...), a obowiązek (...) - w myśl art. (...) Prawa (...) - należy do Państwa. W X tym wezmą udział delegaci wybrani przez organizacje (...). Organizacje te (np. ...) zobowiązane są do wpłacenia na Państwa rachunek opłaty (...) za wybranego delegata, uchwalonej przez (...) w celu częściowego pokrycia kosztów organizacji X. Zgodnie z tą uchwałą opłaty należy dokonać do 10 listopada 2023 r., a niewniesienie wpłaty w tym terminie uniemożliwi delegatowi wzięcie udziału w X. Aktualnie w okresie od 1 października 2023 r. do 12 listopada 2023 r. na Państwa rachunek bankowy wpływają opłaty (...), za które na bieżąco wystawiane są faktury VAT, z adnotacją, że opłaty stanowią 100 % przedpłatę tytułem uczestnictwa w X i nie podlegają zwrotowi.

Równocześnie ponoszą Państwo wydatki bezpośrednio związane z organizacją X, tj. za wynajęcie powierzchni i sprzętu audio-wizualnego, opłacenie konsumpcji dla uczestników X, tj. obiadu, kolacji i przerw kawowych. Natomiast koszty noclegu uczestników są pokrywane bezpośrednio przez nich samych we własnym zakresie. Koszty X przewyższą otrzymane wpłaty, a część nie pokryta opłatami (...) zostanie sfinansowana z Państwa zasobów.

Zawarli Państwo umowę na organizację X z profesjonalną firmą (dalej wykonawca usługi) i na podstawie tej umowy są zobowiązani do dokonania wpłat zaliczkowych w trzech transzach w trakcie roku 2023. Transze wyniosą łącznie 60 % wartości usługi. Po dokonaniu wpłaty każdorazowo otrzymują Państwo fakturę zaliczkową, a ostateczne rozliczenie i otrzymanie faktury końcowej nastąpi po zakończeniu X, czyli w styczniu 2024 r. Na fakturach wystawionych przez wykonawcę usługi dokumentujących wpłacone zaliczki figuruje nazwa usługi „pakiet konferencyjnyʺ, a w specyfikacji do umowy z wykonawcą usługi jest określone, że w skład tego pakietu wchodzą usługi wynajmu powierzchni oraz sprzętu, jak i usługi gastronomiczne. Wartość usług gastronomicznych jest dominująca.

Są Państwo podatnikiem podatku CIT oraz opłacają zaliczki miesięczne w formie uproszczonej, a także są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy i zobowiązani są Państwo do sporządzania rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X organizowany jest co 4 lata w celu oceny (...) w Rzeczypospolitej Polskiej oraz warunków i możliwości jej rozwoju, uchwalenia zasad finansowania Państwa działalności przez organizacje (...), uchwalenia ewentualnych zamian w Państwa statucie, a także wyboru członków (...).

Ostatni Państwa X odbył się w dniach (...) 2024 r. Wzięło w nim udział około (...) delegatów z organizacji (...) z całej Polski oraz zaproszeni przedstawiciele ministerstw i innych urzędów krajowych.

Usługę polegającą na obsłudze X zlecono firmie zewnętrznej, dysponującej wystarczającą powierzchnią sali obrad i sprzętem audio-wizualnym. Ponieważ X trwał 1,5 dnia ważne było, aby wykonawca usługi posiadał wystarczającą ilość miejsc noclegowych dla uczestników X. Koszty noclegów delegaci pokrywali indywidualnie, w tej kwestii Państwa rola ograniczyła się tylko do zarezerwowania miejsc. Od wykonawcy obsługi X oprócz powierzchni na obrady X i sprzętu zakupili Państwo także usługi gastronomiczne dla uczestników w formie obiadu w pierwszym i drugim dniu obrad, kolacji w pierwszym dniu oraz przerw kawowych. Głównym celem dla Państwa było jednak nabycie od wykonawcy usługi wynajmu powierzchni i sprzętu, a drugorzędowym nabycie usług gastronomicznych. Nabycie tylko jednej z tych usług od wybranego wykonawcy usługi nie było możliwe.

Uczestnicy X będący delegatami z różnych organizacji (...) pokrywali koszty uczestnictwa w X i otrzymywali od Państwa faktury VAT adresowane na organizacje, które ich delegowały. Wobec tego faktu wydatki poniesione na organizację X mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, pomimo tego, że wpłaty od uczestników nie pokryły całości kosztów. Zadaniem X było m.in. obradowanie nad zasadami finansowania Państwa działalności, natomiast Państwo prowadzą działalność zarówno opodatkowaną VAT (najem wolnych lokali), jak również działalność statutową na rzecz swoich członków, zwolnioną lub niepodlegającą VAT. Dotychczas otrzymane w 2023 roku trzy faktury zaliczkowe od wykonawcy obsługi X zostały rozliczone w aspekcie VAT współczynnikiem udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czyli opodatkowanej, zwolnionej i do czynności niepodlegających VAT ustalonym na 2023 rok. Z fakturą końcową, którą mają Państwo otrzymać w najbliższych dniach postąpią Państwo podobnie, odliczając VAT współczynnikiem ustalonym na 2024 rok wychodząc z założenia, że obrady X dotyczą całokształtu Państwa działalności.

Pytanie

Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi, gdy na fakturze widnieje nazwa usługi „pakiet konferencyjnyʺ ze stawką 23%, w sytuacji, gdy faktycznie w skład tej usługi kompleksowej wchodzą usługi opodatkowane różnymi stawkami, a więc gastronomiczne opodatkowane stawką 8%, stanowiące w wartości usługi najwyższą wartość, wynajmu pomieszczeń i wynajmu sprzętu opodatkowane stawką 23%?

Państwa stanowisko w sprawie

Ustawa VAT w art. 86 konstruuje podstawowe warunki skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturze dokumentującej zakup towarów czy/i usług.

Wg. 86 ust. 1 i ust. 2 tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, zaś kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Elementy faktury określa art. 106e ustawy VAT. Wśród tych elementów jest m.in. nazwa (rodzaj) towaru lub usługi oraz stawka podatku.

Na fakturach wystawionych przez wykonawcę usługi dokumentujących wpłacone przez Państwa zaliczki figuruje nazwa usługi „pakiet konferencyjnyʺ i stawka podatku w wysokości 23%, a ze specyfikacji do umowy zawartej z wykonawcą organizacji X jest określone, że w skład tego pakietu wchodzą usługi wynajmu powierzchni oraz sprzętu, jak i usługi gastronomiczne (opodatkowane stawką 8% stawka VAT - przypis Państwa), przy czym wartość usług gastronomicznych jest dominująca.

Ponieważ są Państwo nabywcą usługi, której przedmiotem jest obsługa X nazwana na fakturze „pakietem konferencyjnymʺ to na jej wystawcy ciąży obowiązek wykazania prawidłowej stawki VAT. Państwa zdaniem jest to usługa kompleksowa, której głównym celem jest organizacja X opodatkowana stawką podstawową VAT, a usługi gastronomiczne stanowią jedynie usługi pomocnicze względem usługi głównej - choć wartościowo stanowią najdroższy jej składnik - i z tego względu na fakturze nie może być wykazywana stawka 8%.

A zatem, mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 23% podstawy opodatkowania zawartego w otrzymanych fakturach wystawionych przez wykonawcę obsługi X, w takiej części, w jakiej nabyta usługa jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi - „pakiet konferencyjnyʺ jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Mocą art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jednocześnie w art. 90 -90c ustawa o podatku VAT określa również zasady częściowego odliczenia podatku naliczonego, oraz jego korekty.

Podstawową zasadę częściowego odliczenia podatku określa art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. .

W celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Jeśli zaś taki związek nie występuje, tj. w przypadku wykorzystywania zakupionych towarów i usług wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a zakupione towary i usługi służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (prewspółczynnik) oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Państwa wątpliwości co do zasady dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę usługi, gdy na fakturze widnieje nazwa usługi „pakiet konferencyjnyʺ opodatkowany 23% stawką podatku VAT, w sytuacji, gdy faktycznie w skład tej usługi kompleksowej wchodzą usługi opodatkowane różnymi stawkami, tj. usługi gastronomiczne opodatkowane 8% stawką podatku VAT i usługi wynajmu pomieszczeń i sprzętu audio-wizualnego opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Oznacza to, że powzięli Państwo również wątpliwość, czy nabywana przez Państwa usługa obsługi X nazwana przez wystawcę faktury „pakiet konferencyjnyʺ stanowi świadczenie kompleksowe.

Zasadniczo, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe znajduje wyraz w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. W orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96), Trybunał rozstrzygnął, że przy świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podobnie wypowiedział się Trybunał wydając w dniu 27 września 2012 r. orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LPP.

Zatem w celu ustalenia, czy podatnik świadczy kilka odrębnych usług czy też jedną usługę należy określić cechy transakcji. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Z okoliczności sprawy wynika, organizowali Państwo X, który odbył się w dniach (...) 2024 r. W X wzięło udział około (...) delegatów wybranych przez organizacje (...), oraz zaproszeni goście. Usługę polegającą na obsłudze X zlecono firmie zewnętrznej, dysponującej wystarczającą powierzchnią sali obrad i sprzętem audio-wizualnym. Ponieważ X trwał 1,5 dnia ważne było, aby wykonawca usługi posiadał wystarczającą ilość miejsc noclegowych dla uczestników X. Od wykonawcy obsługi X oprócz powierzchni na obrady X i sprzętu zakupili Państwo także usługi gastronomiczne dla uczestników w formie obiadu w pierwszym i drugim dniu obrad, kolacji w pierwszym dniu oraz przerw kawowych. Głównym celem dla Państwa było jednak nabycie od wykonawcy usługi wynajmu powierzchni i sprzętu, a drugorzędowym nabycie usług gastronomicznych. Nabycie tylko jednej z tych usług od wykonawcy usługi nie było możliwe.

Przedstawiony przez Państwa opis sprawy w kontekście tez wynikających z powołanego orzecznictwa prowadzi do wniosku, że nabytą przez Państwa usługę obsługi X - „pakiet konferencyjnyʺ należy zaliczyć do usług o charakterze złożonym. Za świadczenie główne należy uznać usługę wynajęcia sali wraz ze sprzętem audio-wizualnym, na której obywał się organizowany przez Państwa X, a usługę gastronomiczną za usługę o charakterze pomocniczym, stanowiącą element usługi kompleksowej, złożonej.

Tym samym należy uznać, że usługa obsługi X świadczona przez wykonawcę - firmę zewnętrzną nazwana „pakietem konferencyjnymʺ stanowi świadczenie kompleksowe, które podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku dla usługi głównej. Poszczególne czynności w ramach tego świadczenia nie podlegają odrębnej analizie.

Odnosząc się do kwestii odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie obsługi X - „pakiet konferencyjnyʺ podkreślić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami, a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w wyroku TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika. Podobnie TSUE wypowiedział się w wyrokach C-435/05, C 29/08.

Z wniosku wynika, że na podstawie obowiązujących przepisów spoczywa na Państwu, jako naczelnym organie samorządu (....), obowiązek zwoływania X. X jest najwyższym organem samorządu i organizowany jest co 4 lata, w celu oceny (...) w Rzeczypospolitej Polskiej oraz warunków i możliwości jej rozwoju, uchwalenia zasad finansowania Państwa działalności przez organizacje (...), uchwalenia ewentualnych zamian w Państwa statucie, a także wyboru członków (...). Organizowali Państwo X, który odbył się w dniach (...) 2024 r. W X wzięli udział delegaci wybrani przez organizacje (...). Organizacje te (np. ...) zobowiązane są do wpłacenia na Państwa rachunek opłaty (...) za wybranego delegata, uchwalonej przez (...) w celu częściowego pokrycia kosztów organizacji X. Uczestnicy X będący delegatami z różnych organizacji (...) pokrywali koszty uczestnictwa w (...) i otrzymywali od Państwa faktury VAT adresowane na organizacje, które ich delegowały. Wobec tego faktu wydatki poniesione na organizację X mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, pomimo tego, że wpłaty od uczestników nie pokryły całości kosztów. W okresie od 1 października 2023 r. do 12 listopada 2023 r. na Państwa rachunek bankowy wpływały opłaty (...), za które na bieżąco wystawiane są faktury VAT, z adnotacją, że opłaty stanowią 100 % przedpłatę tytułem uczestnictwa w X i nie podlegają zwrotowi. Równocześnie ponieśli Państwo wydatki bezpośrednio związane z organizacją X, którą powierzyli Państwo firmie zewnętrznej. Zobowiązani Państwo byli do dokonania na jej rzecz wpłat zaliczkowych w trzech transzach w trakcie roku 2023. Transze wyniosą łącznie 60 % wartości usługi obsługi X. Dokonanie wpłaty każdorazowo było dokumentowane fakturą zaliczkową, a ostateczne rozliczenie i otrzymanie faktury końcowej nastąpi po zakończeniu X, czyli w styczniu 2024 r. Na fakturach wystawionych przez wykonawcę usługi dokumentujących wpłacone zaliczki figuruje nazwa usługi „pakiet konferencyjnyʺ, a w specyfikacji do umowy z wykonawcą usługi jest określone, że w skład tego pakietu wchodzą usługi wynajmu powierzchni oraz sprzętu, jak i usługi gastronomiczne. Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność zarówno opodatkowaną VAT (najem wolnych lokali), jak rownież działalność statutową na rzecz swoich członków, zwolnioną lub niepodegającą VAT. Otrzymane w 2023 roku trzy faktury zaliczkowe od wykonawcy obsługi X zostały rozliczone w aspekcie VAT współczynnikiem udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czyli opodatkowanej, zwolnionej i do czynności niepodlegających VAT ustalonym na 2023 rok. Z fakturą końcową, którą mają Państwo otrzymać w najbliższych dniach postąpią Państwo podobnie, odliczając VAT współczynnikiem ustalonym na 2024 rok wychodząc z założenia, że obrady X dotyczą całokształtu Państwa działalności.

Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że nabycie usługi obsługi X, który mają Państwo obowiązek organizacji, i który ma na celu ocenę (...) w Polsce oraz warunków i możliwości jej rozwoju, uchwalenie zasad finansowania Państwa działalności przez organizacje (...), uchwalenie ewentualnych zamian w Państwa statucie, a także wyboru członków (...) - ma pośredni związek z całokształtem wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi obsługi X - „pakiet konferencyjny”, należy jeszcze raz wskazać, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro, jak Państwo wskazali rozliczają współczynnikiem udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czyli opodatkowanej, zwolnionej i do czynności niepodlegających, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem regulacji art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy, przysługuje/przysługiwać Państwu będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur związanych z nabyciem usługi„ pakiet konferencyjnyʺ, w zakresie w jakim nabycie tej usługi związane jest z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to podlega wykluczeniu w przypadku przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

Co prawda w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sprawie, gdyż jak wcześniej wskazałem, usługa gastronomiczna stanowi element nabywanego przez Państwa świadczenia kompleksowego, tj. usługi obsługi X nazwanej przez wystawcę faktur „pakiet konferencyjny”.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanych fakturach wystawionych przez wykonawcę obsługi X, w takiej części, w jakiej nabyta usługa jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie rozstrzygnięcia w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usługi „pakiet konferencyjnyʺ.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości przyjęto sposób rozliczania przez Państwa podatku naliczonego współczynnikiem udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czyli opodatkowanej, zwolnionej i do czynności niepodlegających VAT, gdyż w tym zakresie nie sprecyzowali Państwo pytania i własnego stanowiska. Przyjęty sposób rozliczania przez Państwa podatku naliczonego współczynnikiem udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czyli opodatkowanej, zwolnionej i do czynności niepodlegających przyjęty został w interpretacji jako element przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

W sprawie Państwa wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącego potwierdzenia, czy na fakturze od wykonawcy usługi powinny być wyodrębnione usługi gastronomii i usługi wynajmu pomieszczeń i sprzętu z właściwymi stawkami podatku VAT, czyli 8% i 23%, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

W zakresie Państwa pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zwracam uwagę, że od 1 lipca 2020 r. kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.

Wskazuję ponadto, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).