Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.13.2024.1.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.13.2024.1.AM

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie ... jest podmiotem działającym na podstawie przepisów o stowarzyszeniach. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność statutową na rzecz ochrony środowiska zgodnie ze statutem.

W roku 2023 Stowarzyszenie podpisało umowę z Województwem … z siedzibą w … reprezentowanym przez Zarząd Województwa na dofinansowanie projektu pn. „…” nr Umowy … w ramach osi priorytetowej 5 –Środowisko Przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów … Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „…” oraz zieloną infrastrukturę.

Opis projektu:

Przedmiotem projektu jest (...).

Lokalizacja - działka nr … obręb ..., Gmina ....

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na (...).

Etapy realizacji proj.:

-złożenie WOD,

-podpisanie umowy o dofinansowanie,

-wybór wykonawcy,

-zawarcie umów,

-realizacja prac,

-zakończenie projektu i podpisanie protokołu końcowego,

-końcowe rozliczenie projektu.

Sposób wdrażania zakresu rzeczowego:

-podpisanie umowy,

-realizacja prac,

-odbiór końcowy i podpisanie protokołu.

Projekt wpisuje się w SZOOP RPO … 2014-2020 dział.5.3 Ochrona różnorodności biologicznej, Priorytet inwest. 6d: Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „…” oraz zieloną infrastrukturę. … są liderem czystości środowiska. Wyróżniają się w skali kraju i Europy różnorodnością i bogactwem środowiska przyrodniczego. Wsparcie w ramach programu zostanie więc ukierunkowane na przedsięwzięcia służące ochronie i przywróceniu różnorodności biologicznej.

Niniejszy projekt dotyczy (...) dzięki czemu w pełni wpisuje się w założenia SZOOP.

Cele realizacji projektu oraz ich wpływ na realizację celów RPO … na lata 2014-2020:

Cel 2

Ochrona jakości wody i ekosystemu ..., ochrona środowiska przyrodniczego na obszarze ... po roku 2023.

Komu i czemu projekt ma służyć:

projekt ma służyć interesariuszom projektu:

W ramach projektu zidentyfikowano następujące grupy interesariuszy:

-    Społeczeństwo lokalne i regionalne (mieszkańcy województwa …) – zły stan wody toksycznej, o złym zapachu i wyglądzie pogarsza warunki życia i wypoczynku. Oczekiwanie w zakresie poprawy jakości wody jest ogromne. Ponadto zły stan środowiska nie przyczynia się do rozwoju turystyki, która jest ważną gałęzią gospodarki w regionie. Społeczeństwo nie może korzystać z uroków otaczającego je środowiska z powodu sinic, toksycznej wody o złym zapachu i silnej eutrofizacji. Dalsza eutrofizacja dopływów wpłynie na eutrofizację ... i na zaburzenie ekosystemu tego rezerwatu, co spowoduje w przyszłości brak miejsca do wypoczynku dla lokalnego i regionalnego społeczeństwa, a także wszystkich mieszkańców województwa.

-    Turyści – osoby przyjeżdżające na wypoczynek nie mogą korzystać z kąpielisk i czystej wody. … w świadomości turystów są kojarzone z wypoczynkiem wśród nieskażonej przyrody, różnorodnej fauny i flory, co niestety w przypadku silnie zeutrofizowanego ekosystemu i zlewni ... jest niemożliwe. Dalsza eutrofizacja … zlewni wpłynie na eutrofizację ... i na zaburzenie ekosystemu tego rezerwatu, z pewnością wpłynie na znajdujące się na tym obszarze siedliska gatunków chronionych. Potrzebą turystów jest zachowanie czystej wody i nieskazitelnego, różnorodnego środowiska oraz bioróżnorodności biologicznej.

-    Wędkarze – grupa społeczna szczególnie zainteresowana czystością wody, stanem gatunków ryb oraz zachowaniem bioróżnorodności biologicznej.

-    Administracja Państwowa i Regionalna realizująca zadania ochrony środowiska (Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Departament Ochrony Środowiska w Urzędzie Marszałkowskim, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej) – jednostki te realizują państwowe wytyczne oraz europejskie dyrektywy środowiskowe, które kładą nacisk na poprawę jakości wody, jej gospodarowanie, które jest podstawą utrzymania i ochrony warunków do rozwoju bioróżnorodności. Potrzebą tej grupy interesariuszy jest ochrona wód i rekultywacja silnie zeutrofizowanej zlewni i tym samym zapobieżenie eutrofizacji i degradacji ..., zachowanie i ochrona siedlisk gatunków chronionych znajdujących się na tym obszarze i zachowanie bioróżnorodności biologicznej.

-    Urząd Gminy ..., …, … – te samorządy lokalne są w obszarze oddziaływania tego projektu. Polityką regionalnych władz jest rozwój turystyki, budownictwa i przedsiębiorczości w dużej mierze opartej o czyste środowisko, które ma być głównym atutem regionu. Gmina ... bardzo aktywnie wspiera działania Stowarzyszenia ... udzielając zarówno wsparcia merytorycznego jak i prawnego (zgody, pozwolenia, uzgodnienia itd.). Potrzebą tej grupy interesariuszy jest zachowanie czystego środowiska, w tym rekultywacja silnie zeutrofizowanego ekosystemu zlewni i tym samym zapobieżenie eutrofizacji i degradacji ..., zachowanie i ochrona siedlisk gatunków chronionych znajdujących się na tym obszarze i zachowanie bioróżnorodności biologicznej.

-    Gospodarstwa Rybackie – jednostki te jako podstawę swoich działań mają za zadanie utrzymywać dobrą jakość wody w celu zachowania optymalnej populacji ryb. Potrzebą tej grupy jest podniesienie jakości wody w zlewni i ochrona i zachowanie czystości wody ....

Potrzeby wszystkich wymienionych powyżej grup interesariuszy są zbieżne, główną potrzebą jest ochrona czystości środowiska poprzez poprawę jakości wody w … i rozwój oraz zachowanie bioróżnorodności biologicznej.

Potrzeby interesariuszy:

1)Zły stan wód ... ograniczający rozwoju turystyki, która jest ważną gałęzią gospodarki w regionie.

2)Dalsza eutrofizacja … zlewni wpłynie na eutrofizację ... i na zaburzenie ekosystemu tego rezerwatu, z pewnością wpłynie na znajdujące się na tym obszarze siedliska gatunków chronionych.

3)Zachowanie czystej wody i nieskazitelnego, różnorodnego środowiska oraz bioróżnorodności biologicznej.

4)Ochrona wód i rekultywacja silnie zeutrofizowanej zlewni i tym samym zapobieżenie eutrofizacji i degradacji ..., zachowanie i ochrona siedlisk gatunków chronionych znajdujących się na tym obszarze i zachowanie bioróżnorodności biologicznej.

5)Podniesienie jakości wody w zlewni i ochrona i zachowanie czystości wody ....

6)Zagrożenie dla siedlisk i gatunków chronicznych przepisami, które są w zakresie nadzoru nad środowiskiem.

Produkty projektu:

Liczba siedlisk/zbiorowisk roślinnych objętych projektem.

Liczba wspartych form ochrony przyrody.

Powierzchnia siedlisk wspieranych w celu uzyskania lepszego statusu ochrony cele realizują rezultaty projektu:

Wskaźniki produktu projektu:

-Liczba siedlisk/zbiorowisk roślinnych objętych projektem [szt.] – …

-Liczba wspartych form ochrony przyrody [szt.] – …

-Powierzchnia siedlisk wpieranych w celu uzyskania lepszego statusu ochrony [ha] – … ha.

Wskaźniki rezultatu projektu:

-Liczba gatunków objętych projektem [szt.] - …

Projekt wpisuje się w SZOOP RPO … 2014-2020 dział.5.3 Ochrona różnorodności biologicznej, Priorytet inwestycyjny 6d: Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „…” oraz zieloną infrastrukturę. … są liderem czystości środowiska. Wyróżniają się w skali kraju i Europy różnorodnością i bogactwem środowiska przyrodniczego. Wsparcie w ramach programu zostanie więc ukierunkowane na przedsięwzięcia służące ochronie i przywróceniu różnorodności biologicznej.

Niniejszy projekt dotyczy (...) dzięki czemu w pełni wpisuje się w założenia SZOOP.

Nadto Wnioskodawca wskazuje, że:

-     Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

-     Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu „...” są wystawione na nabywcę – Stowarzyszenie ....

-    Towary i usługi w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane na cele odpłatnej działalności statutowej oraz nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a służą wyłącznie do realizacji zadań statutowych na mocy obowiązujących przepisów. Projekt nie ma celu osiągania dochodów.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT przysługuje mu na podstawie z art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż u podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. W przypadku przekroczenia limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym zyskania przez Stowarzyszenie statusu podatnika VAT, Wnioskodawca oświadcza, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Stowarzyszenie ... zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatku związanych z realizacją projektu pn. „…” zadając pytanie:

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT Stowarzyszeniu ... przysługuje prawo obniżenia podatku naliczonego od podatku należnego w przypadku faktur zakupu dotyczących realizowanego Projektu przez Stowarzyszenie ... w związku z ponoszeniem wydatków statutowych związanych z realizacją opisanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie ... nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do czynności statutowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - towary i usługi określone w projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje udokumentowany związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto nie jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).