Zwolnienie od podatku usług szkoleniowych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.774.2023.2.ŻR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.774.2023.2.ŻR

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku usług szkoleniowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku usług szkoleniowych oraz sposobu wystawiania faktur.

Uzupełnił go Pan 29 listopada 2023 r. oraz - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z  9  lutego 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Biuro ... od 22 lutego 2023 roku rozszerzyło swoją działalność o świadczenie Usług Rozwojowych dla Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców, dofinansowywanych w ramach podmiotowego systemu finansowania. Biuro świadczy usługi z dofinansowaniem za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, której Administratorem jest  Polska Agencja Rozwoju. Biuro Świadczy usługi szkoleniowe na podstawie Certyfikatu ... od 22.02.2023 roku oraz usługi doradcze na podstawie Certyfikatu ... od  09.08.2023 r.

Usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz.  106) oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ szkolenia są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych. Szkolenia prowadzone były dla przedsiębiorców podnoszących kwalifikacje zawodowe swoje oraz pracowników. Usługi doradcze nie podlegają zwolnieniu, dlatego faktury wystawiane za usługi doradcze wystawiane były ze stawką VAT 23%.

Usługi szkoleniowe realizowane w terminie od lutego 2023 roku realizowane były dla  przedsiębiorców w ramach projektów:

1.„...”, którego operatorem jest ... Sp. z o.o.

2.„...”, którego operatorem jest Stowarzyszenie ... .

3.„...”, którego operatorem jest ... .

Wszystkie Projekty współfinansowane były ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Prowadzone szkolenia z umiejętności miękkich miały formę online w zakresach tematycznych:

1.„...”

2.„...”

3....

4.„...”

5.„..”.

6.„...”

7.„...”.

8.„...”

Celem zrealizowanych szkoleń było:

-nabycie wiedzy z zakresu zrozumienia emocji, ich wpływu na stan psychiczny i  fizyczny,

-nabycie umiejętności radzenia sobie w stresogennych sytuacjach w środowisku pracy,

-nabycie umiejętności zachowania równowagi emocjonalnej w pracy,

-poznanie metod radzenia sobie z emocjami, regulacją stresu,

-nabycie umiejętności radzenia sobie z trudnym klientem,

-nabycie wiedzy z zakresu technik sprzedaży,

-nabycie wiedzy z zakresu negocjacji cen,

-nabycie umiejętności diagnozowania typów klienta,

-nabycie wiedzy w zakresie budowania długotrwałych relacji z klientem,

-przygotowanie do roli lidera grupy i projektu,

-przygotowanie do efektywnego zarządzania pracą i czasem,

-przygotowanie do radzenia sobie z trudnym sytuacjami,

-przygotowanie do efektywnego zarządzania komunikacją i renegocjacjami,

-przygotowanie do efektywnego zarządzania relacjami z klientem,

-dostarczenie uczestnikom wiedzy, umiejętności i narzędzi niezbędnych do  skutecznego rozwiązywania konfliktów oraz efektywnego zarządzania stresem.

Doskonalenie powyższych umiejętności jest niezbędnym elementem rozwoju przedsiębiorców i ich pracowników. Firmy biorące udział w szkoleniach to głównie firmy handlowo-usługowe, które mają kontakt z klientami, zajmują się sprzedażą oraz  świadczeniem usług na rzecz klientów. Przedsiębiorcy w ramach oferowanego szkolenia z  Techniki sprzedaży oraz negocjacji w biznesie poszerzali swoje umiejętności w sferze negocjacji z klientem, technik sprzedaży, prowadzenia trudnych rozmów, rozpoznawania rodzajów klientów. Przedsiębiorcy, jak i pracownicy każdego przedsiębiorstwa są narażeni na  sytuacje stresowe w środowisku pracy, zachowywania równowagi w relacjach z klientem. Dlatego wiele firm uczestniczyło ze szkoleń z tej tematyki w celu podniesienia kwalifikacji pracowników i przedsiębiorców.

Z uwagi na powyższe faktury za zrealizowane szkolenia wystawiane były na stawkę zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku (tekst jednolity Dz. U z 2020 r. poz. 106) oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z  dnia 20 grudnia 2013 r. Zapis na fakturze to: „Zwolnienie ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT).”

Biuro ... posiada umowy zawarte z przedsiębiorcami, które  potwierdzają źródło finansowania szkoleń. Dodatkowo na fakturze zawarta jest informacja o indywidualnym NR ID wsparcia przedsiębiorcy zgodnym z umową zawartą przez  Przedsiębiorcę z Operatorem udzielającym dofinansowywania, również świadczącym o  źródle finansowania.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług i w takim charakterze wykonuje Usługi Szkoleniowe.

Na pytanie: Czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są  usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)? wskazał Pan: Nie, opisanych we wniosku usług szkoleniowych nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)

Następnie na pytanie: Czy jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 ze zm.) i świadczy usługi w zakresie kształcenia? wskazał Pan, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.

Na pytanie: Czy ww. usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, świadczy Pan jako jednostka objęta systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pan zaświadczenie o wpisie do  ewidencji, o której mowa w art. 168 ww. ustawy Prawo oświatowe? odpowiedział Pan: Nie, ww. usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku, nie świadczy Pan jako jednostka objęta systemem oświaty. Nie posiada Pan zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ww. ustawy Prawo oświatowe.

Odpowiadając na pytanie: Czy ww. usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, świadczy Pan jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy, a usługi te są usługami w zakresie kształcenia? wskazał Pan: Nie, wykonywane przez Pana usługi, nie  stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia.

Na pytanie: Czy jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.)? odpowiedział Pan, że nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust.  1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, ani podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ani  lit. b) ustawy o VAT, natomiast zagadnienie, czy Wnioskodawca jest podmiotem, o  którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w zw. z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w zw. z art. 44 rozporządzenia wykonawczego jest przedmiotem pytania Wnioskodawcy i stanowi przedmiot wnioskowanej interpretacji indywidualnej w związku z  potrzebą wykładni wskazanych powyżej przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do  Usług Szkoleniowych opisanych w stanie faktycznym wniosku.

Następnie na pytanie: Czy jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o których mowa § 3 ust.  1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.)? odpowiedział Pan: Zagadnienie to jest przedmiotem pytania Wnioskodawcy i stanowi przedmiot wnioskowanej interpretacji indywidualnej w związku z  potrzebą wykładni § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20  grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień w odniesieniu do Usług Szkoleniowych opisanych w stanie faktycznym wniosku.

Na pytanie: Czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są  usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług? wskazał Pan: Zagadnienie to  jest przedmiotem pytania Wnioskodawcy i stanowi przedmiot wnioskowanej interpretacji indywidualnej w związku z potrzebą wykładni art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w  zw.  z  art. 44 rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do Usług Szkoleniowych opisanych w  stanie faktycznym wniosku.

Dalej na pytanie: Czy nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w  bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? odpowiedział Pan: Tak, nabyte w  trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do  celów zawodowych.

Osoby, które brały udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanych zawodów w sektorze prowadzenia działalności:

·branży fryzjerskiej

·sprzedaży internetowej

·produkcja i sprzedaż odzieży

·naprawy pojazdów i sprzedaży części

·praktyka lekarska i opieka zdrowotna

·sprzedaż detaliczna i sprzedaż hurtowa

·transportu drogowego towarów oraz transportu lądowy

·gastronomii i wynajmu miejsc noclegowych

·działalność obiektów sportowych

·działalność agencji reklamowych

·produkcji i sprzedaży wyrobów tartacznych

·sprzedaż nieruchomości

·usług sprzątania

·pośrednictwa ubezpieczeniowego

·usług księgowych i prawnych.

Wnioskodawca, świadczy dla Przedsiębiorców i ich pracowników następujące rodzaje Usług Szkoleniowych:

1.„...”

2.„...”

3....

4.„...”

5.„…”

6.„...”

7.„...”

8.„...”

1.…:

A)Grupę docelową tej usługi stanowią Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, pracownicy przedsiębiorców, którzy chcą poznać skuteczne metody techniki sprzedaży oraz negocjacji w biznesie.

B)Szkolenie to łączy w sobie elementy współpracy z trudnym klientem, technik sprzedaży oraz negocjacji cen. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak skutecznie zdiagnozować typ klienta. Zapoznają się z metodami budowania długotrwałych relacji z klientem. Nauczą się najlepszych sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w sprzedaży. Uczestnicy szkolenia zdobędą umiejętności radzenia sobie z manipulacją ze strony partnerów negocjacji oraz skutecznego wywierania na nich wpływu.

C)Program szkolenia:

I.DZIEŃ SZKOLENIA

1.Wprowadzenie do tematyki szkolenia.

2.Ćwiczenia pisemne dotyczące komunikacji z klientem.

3.Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w sprzedaży.

4.Obiekcje w sprzedaży.

5.Podsumowanie dnia szkoleniowego.

II.DZIEŃ SZKOLENIA

1.Wprowadzenie do tematyki negocjacji biznesowych.

2.Przygotowanie do negocjacji.

3.Postawy negocjacyjne.

4.Podstawowe techniki negocjacyjne.

5.Podsumowanie dnia szkoleniowego.

D)Uczestnik po szkoleniu :

-Rozróżnia najważniejsze typy klientów.

-Posiada wiedzę i narzędzia do efektywnego prowadzenia rozmów negocjacyjnych.

-Nawiązuje relacje z nowym klientem.

-Przeprowadza analizę potrzeb klienta.

-Stosuje pytania otwarte, zamknięte i parafrazę.

-Wykorzystuje ton głosu w  rozmowach z klientem.

-Potrafi określać cele negocjacyjne i diagnozować rzeczywiste potrzeby stron w  negocjacjach.

2.…:

A)Grupę docelową tej usługi stanowią Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, pracownicy przedsiębiorców, którzy chcą poznać techniki osiągnięcia równowagi emocjonalnej w środowisku pracy.

B)Szkolenie zawiera wiedzę z zakresu zrozumienia emocji w środowisku pracy, ich wpływu na stan psychiczny i fizyczny. Uczestnicy szkolenia nabędą umiejętności, dzięki którym będą skutecznie radzić sobie w stresogennych sytuacjach w środowisku pracy, zachowując równowagę emocjonalną, tak aby ich efektywność i motywacja w środowisku pracy nie uległa spadkowi. Zapoznają się z metodami radzenia sobie z emocjami, regulacją stresu, wzmocnienia swojego poczucia wartości w środowisku pracy oraz wzmacnianiu granic w  swojej sferze emocjonalnej.

C)Program szkolenia:

Dzień I:

1.Wstęp do szkolenia, omówienie głównych założeń.

2.Równowaga dwóch światów.

3.Równowaga trzech energii.

4.Technika czucie uczucia i łańcuch intencji.

Dzień II:

1.Temperament a osobowość.

2.Zrozumieć osobowość.

3.Omówienie sytuacji kryzysowych.

4.Technika scentrowania i wyciszenia.

D)Uczestnik po szkoleniu:

·Identyfikuje w środowisku pracy swoje emocje oraz źródło ich pochodzenia.

·Wydobywa i określa intencje danej emocji.

·Umiejętnie korzysta w środowisku pracy z ćwiczeń kinestetycznych i oddechowych, które prowadzą do przywrócenia równowagi emocjonalnej oraz niwelują fizyczne odczucia stresu w ciele.

·Potrafi określić korzyści i zagrożenia płynące z otaczających go emocji w środowisku pracy.

·Działa i myśli racjonalnie w nagłych stresogennych sytuacjach w środowisku pracy.

3.… oraz  … :

A)Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, pracowników przedsiębiorców, którzy chcą poznać skuteczne metody radzenia sobie w  sytuacjach konfliktowych i stresowych.

B)Głównym celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy, umiejętności i narzędzi niezbędnych do skutecznego rozwiązywania konfliktów oraz efektywnego zarządzania stresem.

C)Program szkolenia:

Dzień I:

kompetencja: rozwiązywanie konfliktów

1.Wprowadzenie w tematykę szkolenia, zapoznanie z uczestnikami. Podzielenie się  swoimi doświadczeniami, uzyskanie informacji co do oczekiwań uczestników.

2.Wprowadzenie do tematyki wpływu społecznego. Zapoznanie się z zasadami oraz  technikami retorycznymi.

3.Rozszerzenie tematu wpływu społecznego i jego składowych (omówienie pojęć pokrewnych i zdefiniowanie istotnych zależności).

4.Rozpoznawanie rodzajów konfliktów - omówienie zagadnienia.

5.Jak prawidłowo reagować w sytuacjach konfliktowych. Rola emocji w konfliktach

6.Skąd bierze się konflikt - przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych.

7.Poznanie skutecznych metod rozwiązywania konfliktów.

8.Zapoznanie się z efektywnym tworzeniem komunikatów, w tym komunikatów perswazyjnych.

9.Omówienie zasad umiejętnego stosowania poznanych technik radzenia sobie w  sytuacjach konfliktowych.

10.Ćwiczenia praktyczne podsumowujące pierwszy dzień.

Dzień II:

kompetencja: radzenie sobie ze stresem

1.Wprowadzenie do tematyki stresu.

2.Omówienie praktycznego zastosowania metod radzenia sobie ze stresem w pracy.

3.Jak rozpoznawać stres w miejscu pracy.

4.Symptomy odczuwanego stresu.

5.Jak dostosować środowisko pracy w cele zminimalizowania ryzyka powstawania stresu.

6.Poznanie technik i metod radzenia sobie ze stresem.

7.Znaczenie stylu życia dla radzenia sobie ze stresem.

8.Omówienie roli emocji i ich wpływu na radzenie sobie ze stresem.

9.Jak minimalizować ryzyko powstawania stresu.

10.Podsumowanie tematyki dnia drugiego oraz ćwiczenia praktyczne.

Dzień III:

kompetencja: radzenie sobie ze stresem

1.Psychiczne objawy i skutki stresu.

2.Wpływ stresu na przebieg pracy.

3.Omówienie rodzajów stresorów i źródeł stresu w miejscu pracy.

4.Podsumowanie tematyki stresu i ćwiczenia praktyczne. Test.

D)Efekty uczenia się

KOMPETENCJA

rozwiązywanie konfliktów:

- wiedza:

Rozróżnia konflikty konstruktywny i destruktywny

Charakteryzuje różne sposoby reakcji na konflikt i wskazuje plusy i minusy danej reakcji

Definiuje rolę emocji w przebiegu konfliktu

- umiejętności:

Identyfikuje przyczyny konfliktu

Wskazuje krótko i długoterminowe potencjalne skutki konfliktu

Generuje różne alternatywy rozwiązania konfliktu

Dokonuje wielokryterialnej oceny propozycji rozwiązań konfliktu

Wykorzystuje mediacje w celu rozwiązania długotrwałych konfliktów

Prowadzi otwartą komunikację ze wszystkimi stronami konfliktu

Monitoruje wdrożenie i skuteczność przyjętego rozwiązania konfliktu

- kompetencje:

Dostrzega pozytywne aspekty sytuacji konfliktowej

Jest otwarty w szukaniu rozwiązań konfliktu

Aktywnie słucha wszystkich uczestników konfliktu

Oddziela emocje od obiektywnej oceny sytuacji

KOMPETENCJA

radzenie sobie ze stresem:

- wiedza:

Definiuje i opisuje przebieg reakcji na czynnik stresotwórczy

Identyfikuje czynniki ryzyka związane z treścią oraz z kontekstem pracy

Rozróżnia zastosowanie aktywnych i pasywnych metod radzenia sobie ze stresem w  trakcie wykonywania pracy

Rozróżnia zastosowanie aktywnych i pasywnych metod radzenia sobie ze stresem w czasie wolnym

Definiuje znaczenie zdrowego odżywiania, snu i aktywności fizycznej dla radzenia sobie ze  stresem

Znajduje pomoc w sytuacjach trudnych

- umiejętności:

Ocenia zagrożenia związane ze stresem w swoim miejscu pracy

Rozpoznaje symptomy odczuwanego stresu

Ocenia skuteczność aktywnych i pasywnych metod radzenia sobie ze stresem z  perspektywy swoich potrzeb

Kształtuje miejsce pracy minimalizując ryzyko nadmiernego stresu

Wykorzystuje techniki relaksacji redukujące nadmierne napięcie nerwowe i fizyczne

- kompetencje:

Swoją postawą promuje zdrowy styl życia

Jest otwarty na zmianę niezdrowych nawyków i przekonań

Jest otwarty na pomoc ze strony otoczenia

Ma silną motywację i nie poddaje się w trudnych sytuacjach

4.„…" oraz „...”:

A)Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, pracowników przedsiębiorców, którzy przygotowują się do roli lidera grupy lub są liderami oraz do osób, które chcą efektywnie zarządzać czasem i radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy.

B)Celem edukacyjnym usługi jest przygotowanie uczestników szkolenia do pełnienia funkcji lidera, poprzez nabycie i doskonalenie kompetencji menedżerskich w zakresie efektywnej komunikacji, negocjowania, zrządzania relacjami z klientami oraz kierowania rozwojem wiedzy i umiejętności pracowników.

C)Program szkolenia:

Dzień I:

kompetencja: Rozwój pracowników:

1.Wprowadzenie w tematykę rozwoju pracowników w przedsiębiorstwie.

2.Co to jest kompetencja.

3.Omówienie metod zarządzania kompetencjami pracowników.

4.Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych.

5.Metody i techniki rozwoju kompetencji pracowników.

6.Wybór dostawców usług szkoleniowych - jak dokonać dobrego wyboru.

7.Planowanie i realizacja działań rozwojowych.

8.Ewaluacja zrealizowanych działań rozwojowych - Model … .

Dzień II:

kompetencja: Efektywna komunikacja

1.Wprowadzenie w tematykę efektywnej komunikacji.

2.Model procesu komunikacji … .

3.Reguła … .

4.Techniki aktywnego słuchania.

5.Rodzaje pytań i ich rola.

6.Pytania i ich zastosowanie.

7.Znaczenie komunikacji niewerbalnej.

8.Bariery w komunikacji interpersonalnej.

Dzień III:

kompetencja: Negocjowanie

1.Wprowadzenie do tematu negocjacji.

2.W jaki sposób przygotować się do negocjacji.

3.Gromadzenie informacji na temat drugiej strony.

4.Analiza stanowiska i potrzeb drugiej strony.

5.Techniki i style negocjacyjne.

6.Przygotowanie argumentów i strategii negocjacyjnych.

7.Techniki obrony przed presją i manipulacją.

8.Podsumowanie tematu negocjacji, dyskusja.

Dzień IV:

kompetencja: Zarządzanie relacjami z klientami

1.Wprowadzenie do tematu relacji z klientem - jak prowadzić badania i analizować rynek.

2.Rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań klientów oraz kontrahentów.

3.Segmentacja rynku i klientów.

4.Budowanie i zarządzanie bazami danych klientów.

5.Tworzenie spersonalizowanych ofert dostosowanych do potrzeb poszczególnych grup klientów.

6.Analiza efektywności prowadzanych kampanii marketingowych.

7.Budowanie długotrwałych relacji z klientami.

8.Wykorzystanie narzędzi ICT i oprogramowania w zarządzaniu relacjami z klientami. Test.

D)Efekty uczenia się

ROZWÓJ PRACOWNIKÓW:

Wiedza:

·Rozróżnia różne metody rozwoju pracowników i ocenia ich wartość dla rozwoju kompetencji pracowników zatrudnionych w danej organizacji.

·Definiuje sposoby oceny potrzeb szkoleniowych pracowników.

·Wskazuje korzyści i koszty wynikające z wprowadzenia metod rozwoju opartych na  wewnętrznych zasobach organizacji (np. praca projektowa, koła jakości, mentoring).

·Wskazuje korzyści i koszty wynikające ze skorzystania z zewnętrznych metod rozwoju (tj. szkolenia, kursy, studia, konferencje).

Umiejętności:

·Identyfikuje potrzeby szkoleniowe pracowników (np. na podstawie obserwacji z  miejsca pracy czy wyników ocen okresowych).

·Uwzględnia w planach rozwojowych potrzeby wynikające z rozwoju nowych technologii.

·Porównuje oferty firm szkoleniowych i wykorzystuje różne kryteria ich oceny.

·Dobiera metody rozwojowe adekwatne do potrzeb pracowników i celów organizacji.

·Ocenia efektywność wykorzystanych metod rozwoju pracowników.

Kompetencje społeczne:

·Wspiera i promował wśród pracowników motywację do rozwoju.

·Postrzega rozwój jako wartość dla organizacji.

·Respektuje (lub brał pod uwagę ) potrzeby pracownika.

Efektywna komunikacja:

Wiedza

·Definiuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w przekazie informacji.

·Definiuje różne sposoby przekazywania informacji.

·Definiuje zasady efektywnej komunikacji.

·Definiuje zasady formułowania poprawnie wypowiedzi.

·Aktywnie słucha i zadaje pytania.

·Ma wiedzę na temat poprawnego pisania (ortografia, gramatyka, interpunkcja, itd.).

Umiejętności:

·Wypowiada się w sposób swobodny, zrozumiały i logiczny.

·Informacje przekazuje jasno, klarownie i zrozumiale, panuje nad emocjami.

·Rozumie potrzeby komunikowane przez rozmówcę i wykazuje w stosunku do niego empatię, prezentuje postawę otwartości.

·Rozumie sens wypowiedzi rozmówcy, potrafi ją przeanalizować i podsumowywać wykorzystując parafrazę.

·Dopytuje szczególnie w przypadku niejasności wypowiedzi, aby mieć pewność jak zrozumiał komunikat.

·Komunikuje się ustnie i pisemnie (maile, komunikatory komunikaty pisane) swobodnie i z łatwością w każdej sytuacji.

Kompetencje społeczne:

·Wykazuje profesjonalizm w kontaktach interpersonalnych.

·Wykazuje odpowiedzialność i rzetelność w wykonywanej pracy.

·Etycznie postępuje.

·Jest odpowiedzialny za przekazywane informacje ich odbiór.

NEGOCJACJE

Wiedza:

·Stosuje techniki negocjacyjne.

·Definiuje podstawowe style negocjowania.

·Ma wiedzę o sposobach przygotowania się do negocjacji oraz o procesie argumentowania.

·Ma wiedzę z zakresu psychologii pozwalającą na zarządzanie emocjami.

Umiejętności:

·Stosuje szeroki wachlarz argumentacji. Nazywa i ocenia stanowisko rozmówcy przyjęte w negocjacjach i przygotowuje strategię działania.

·Identyfikuje interesy i potrzeby partnera negocjacyjnego. Wnikliwie analizuje stanowisko, interesy i potrzeby rozmówcy.

·Umiejętnie gromadzi kompletne informacje na temat drugiej strony.

·Kontroluje emocje podczas negocjacji. Będzie działał z najwyższym rozmysłem i  roztropnością.

·Aktywnie słucha argumentów partnera negocjacji. Będzie potrafi zadawać pytania szczegółowe starając się zrozumieć interesy drugiej strony.

Kompetencje społeczne:

·Wykazuje profesjonalizm w kontaktach interpersonalnych.

·Jest odpowiedzialny i rzetelny w wykonywanej pracy.

·Jest etycznie postępował, w tym uczciwie w stosunku do partnerów negocjacji.

Zarządzanie relacjami z klientem

Wiedza:

·Wskazuje czynniki mające znaczenie dla lojalności klienta.

·Definiuje korzyści, jakie wynikają z wdrożenia koncepcji zarządzania relacjami z  klientami.

·Definiuje przepisy prawne odnoszące się do pozyskiwania i przechowywania danych klientów.

·Wskazuje związek pomiędzy strategią generalną przedsiębiorstwa i strategią marketingową.

Umiejętności:

·Wskazuje i opisuje potrzeby oraz oczekiwania różnych grup klientów.

·Projektuje badania rynku skoncentrowane na diagnozie potrzeb i oczekiwań klientów.

·Dokonuje analizy i interpretacji badań marketingowych.

·Promuje zmiany w ofercie przedsiębiorstwa w oparciu o wyniki badań marketingowych.

·Wykorzystuje narzędzia komunikacji elektronicznej w celu nawiązania i utrzymania kontaktu z klientem.

·Indywidualizuje ofertę i sposób kontaktu z klientem. Zna ofertę rynkową rozwiązań technologicznych typu CRM oraz potrafi wykorzystać narzędzia ICT i oprogramowanie wspierające zarządzanie relacjami z klientami.

Kompetencje społeczne:

·Dostrzega znaczenie relacji bezpośredniej w utrzymaniu klienta.

·Dostrzega różnorodność potrzeb swoich klientów.

Doskonalenie powyższych umiejętności jest niezbędnym elementem rozwoju przedsiębiorców i ich pracowników. Firmy biorące udział w szkoleniach to głównie firmy handlowo-usługowe, które mają kontakt z klientami, zajmują się sprzedażą oraz  świadczeniem usług na rzecz klientów.

Na pytanie: Czy ww. usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, prowadzone są  w  formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to proszę wskazać dokładną podstawę prawną w odniesieniu do świadczonych przez Pana ww. usług? wskazał Pan: Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i  na  zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Następnie na pytanie: Czy dla usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku, jest Pan podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe? wskazał Pan, że nie jest podmiotem, który uzyskał akredytacje w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe dla usług szkoleniowych.

Dalej na pytanie: Czy poszczególne szkolenia, objęte zakresem wniosku, są finansowane w  100% ze środków publicznych? odpowiedział Pan: Nie, szkolenia nie są finansowane w  100% ze środków publicznych.

Następnie na pytanie: Czy poszczególne szkolenia, objęte zakresem wniosku, są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych? wskazał Pan: Tak, szkolenia są  dofinansowywane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Na pytanie: Czy usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, świadczy Pan jako główny wykonawca czy podwykonawca? odpowiedział Pan, że nie świadczy usług szkoleniowych jako podwykonawca na rzecz innego podmiotu, ale świadczy je bezpośrednio na rzecz Przedsiębiorców, korzystając w tym celu z usług profesjonalnych prowadzących szkolenie dla  jego uczestników, wskazanych przez Przedsiębiorców.

Następnie odpowiadając na pytanie: Czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową? Jeśli świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową, to proszę o wskazanie:

a.Z jaką usługą podstawową świadczoną przez Pana są one związane?

b.Czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są  niezbędne do świadczenia usług podstawowych?

c.Czy głównym celem świadczonych przez Pana usług, objętych zakresem wniosku, jest  osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?

wskazał Pan: Objęte zakresem wniosku usługi szkoleniowe są usługami podstawowymi, usługą podstawową jest usługa edukacja. Usługi edukacyjne umożliwiają poszerzenie wiedzy i umiejętności.

Pytanie

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że  w okolicznościach stanu faktycznego wykonywanie Usług Szkoleniowych można uznać, za  nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, w  rozumieniu art. 44 rozporządzenia wykonawczego w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o  VAT, objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na zasadach art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w zw. z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i  usług (Dz.U.2023.1570 t.j. z późn. zm.), cyt.:

„1. Zwalnia się od podatku:

29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;”

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w  sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2023.955 t.j. z późn. zm.), cyt.:

„1. Zwalnia się od podatku:

14) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w  co  najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;”

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w  sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1 z późn. zm.), cyt.:

„1. Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z  taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są  za  podobne przez dane państwo członkowskie;”

Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego RADY (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2011.77.1 z późn. zm.):

„Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na  warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas  trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w  tym przypadku znaczenia.”

W ocenie Wnioskodawcy, wykładni pojęcia usługi kształcenia zawodowego lub  przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT dokonuje się zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego, który posiada zasięg ogólny, wiąże w całości i jest stosowany bezpośrednio w polskim porządku prawnym - a zatem z  mocy samego prawa definiuje legalnie to pojęcie.

Wobec powyższego art. 44 rozporządzenia wykonawczego - na zasadzie art. 14b u.ord.pod. - podlega wykładni w drodze interpretacji indywidualnej na tej samej zasadzie jak przepisy prawa podatkowego, w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Sformułowania „jak również”, które występuje w art. 44 rozporządzenia wykonawczego nie  należy rozumieć jako koniunkcji, ale jako alternatywę rozłączną, wobec czego usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT jest zarówno:

i.nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem - rozumianymi, jako konkretne co do rodzaju branże lub zawody

jak i

ii.nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Ponadto w odniesieniu do nauczania oznaczonego w pkt ii. należy przyjąć, że może się ono odnosić choćby tylko pośrednio do branży albo do zawodu i prowadzić albo do uzyskania albo choćby tylko do uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych w danej branży albo zawodzie.

Ustawodawca unijny nie wymaga zatem w każdym przypadku zajścia bezpośredniego związku nauczania z konkretną branżą lub zawodem a dopuszcza zdobywanie wiedzy (umiejętności) do celów zawodowych.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia wykonawczego słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

W związku z powyższym, jeżeli w odbiorze przedstawicieli danej branży lub zawodów zdobycie określonej wiedzy (umiejętności) będzie służyć ich celom zawodowym, wówczas należy uznać, że usługa nauczania, służąca tym celom, stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, choćby nawet zdobyta wiedza (umiejętności) nie pozostawały w  bezpośrednim związku ze specyfiką konkretnego zawodu.

Jednocześnie należy zgodzić się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez T. Michalika w odniesieniu do orzecznictwa NSA, w publikacji WYBRANE PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWEJ IMPLEMENTACJI REGULACJI DYREKTYWY 2006/112/WE W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ TZW. ZWOLNIEŃ PRZEDMIOTOWYCH Z VAT [w:] Polskie prawo podatkowe a prawo unijne. Katalog rozbieżności, red. B. Brzeziński, D. Dominik-Ogińska, K. Lasiński-Sulecki, A. Zalasiński, Warszawa 2016 .... (dostęp: 2024-01-24 21:43), cyt.:

„Otóż na gruncie art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania podlegają zwolnieniu z podatku zawsze, jeżeli są wykonywane przez podmioty wskazane w tym przepisie. Tym samym warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u., tworzące dodatkowe ograniczenia o charakterze przedmiotowym (a taki charakter mają warunki odnoszące się zarówno do kształcenia w określonych formach, jak  i  do  finansowania owych usług ze środków publicznych), wykraczają poza zakres art.  132 ust.  1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym powyższy wymóg stanowi ewidentne naruszenie tego przepisu dyrektywy. Wprowadzony przez ustawodawcę krajowego warunek odnosi się bowiem wyraźnie do przedmiotu zwolnienia, a nie podmiotu.

Wadliwość tej regulacji potwierdził także NSA w wyrokach, w których odniósł się do szkoleń organizowanych przez samorządy zawodowe na rzecz swoich członków9. (Por. np. wyroki NSA: z dnia 22 października 2013 r., IFSK 1622/12; z dnia 28 lutego 2013 r., IFSK 615/12; z  dnia 4 lipca 2013 r, I FSK 1014/12, CBOSA.). Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że  ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u. nie sprecyzował przewidzianego w  art.  132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE zakresu podmiotowego zwolnienia, czyli  wskazania, jakie podmioty korzystają z tego zwolnienia, natomiast sformułował nieokreślony przez ten artykuł dyrektywy wymóg o charakterze przedmiotowym, co  niewątpliwie tworzy warunek wykraczający poza zakres określony w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE. Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że odesłanie do  niesprecyzowanych "odrębnych przepisów" odchodzi od możliwości ujednolicenia zwolnień na tle wszystkich krajów członkowskich UE. Dlatego NSA trafnie uznał, że  implementacja art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE jest w tej mierze całkowicie wadliwa i nie spełnia warunków postawionych przez dyrektywę. Konstatacja ta powinna dotyczyć analogicznie wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c u.p.t.u. wymogu finansowania usług ze środków publicznych. Także ten warunek stanowi ograniczenie o charakterze przedmiotowym. Zważywszy na brak takiego zapisu w dyrektywie 2006/112/WE, należy uznać, że także on wykracza poza dyrektywę. Skoro więc powyższe wymogi są niezgodne z  przepisami dyrektywy 2006/112/WE, to podatnik może zastosować zwolnienie w  odniesieniu do organizowanych przez siebie szkoleń z ich pominięciem, nawet jeżeli brak ograniczenia podmiotowego sprawia, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u. rozszerza zakres zwolnienia ponad miarę dopuszczoną przez dyrektywę.”

W konsekwencji - choćby nawet Wnioskodawca nie był w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej finansowanie Usług Szkoleniowych ze środków publicznych - należy uznać za  prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że w okolicznościach stanu faktycznego wykonywanie Usług Szkoleniowych można uznać, za nauczanie mające na celu uzyskanie lub  uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, w rozumieniu art. 44 rozporządzenia wykonawczego w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na zasadach art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w zw. z § 3 ust. 1 pkt  14 rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na  rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od  towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze  zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z  niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy  z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

b)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do  dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem”:

Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz  świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub  świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez  podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez  konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły powszechne mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Natomiast powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub  finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj.  prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w  co  najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z  późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub  wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i  dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że  usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od  podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zatem, Dyrektywa 2006/112/WE Rady nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące usługi kształcenia oraz warunków w jakich te podmioty działają. Instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego, tj. zapewniać odpowiednią jakość nauczania, cenę, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.

Zaprezentowana wykładnia znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20, w którym Trybunał orzekł, że:

Należy w szczególności zauważyć, że z brzmienia art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 wynika, że zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest uzależnione zasadniczo od dwóch kumulatywnych przesłanek, a mianowicie, po pierwsze, przesłanki dotyczącej charakteru świadczonych usług - czy to usług kształcenia - dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, czy usług „ściśle związanych” z  owymi usługami - oraz po drugie, przesłanki dotyczącej usługodawcy, która wymaga, by  wspomniane usługi były świadczone „przez [...] podmioty prawa publicznego lub inne instytucje [...], których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W ww. wyroku TSUE wskazał, że:

W zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C-498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z  28 listopada 2013 r., MDDP, C-319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).

W sprawie tej TSUE oparł swoje rozstrzygnięcie na braku spełnienia przez podmiot warunków określonych w przepisach krajowych. TSUE stwierdził bowiem, że:

Artykuł 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „instytucji, której cele uznane są za podobne” do celów podmiotu edukacyjnego prawa publicznego, w rozumieniu tego przepisu, nie obejmuje podmiotu prywatnego, który prowadzi leżącą w interesie publicznym działalność w zakresie kształcenia polegającą w szczególności na  organizacji zajęć uzupełniających program nauczania szkolnego, takich jak wsparcie w odrabianiu zadań, programy edukacyjne czy kursy języków obcych, i który uzyskał zezwolenie krajowego biura rejestru handlowego w postaci przypisania kodu CAEN 8559 – „Inne formy kształcenia” w rozumieniu klasyfikacji krajowej działalności gospodarczej, jeżeli przedsiębiorstwo to nie spełnia w każdym wypadku przewidzianych w prawie krajowym warunków, od których uzależniona jest możliwość uzyskania owego uznania.

Orzeczenie to potwierdza, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to  działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od  wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jednocześnie wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważenia wymaga, że w systemie prawa wspólnotowego jednym ze źródeł prawa jest wymieniona wyżej dyrektywa, która jest aktem prawa wtórnego i wiąże co do zamierzonego celu każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana, pozostawiając jednak władzom krajowym wybór form i środków ich wprowadzenia.

Dyrektywy nie określają w sposób pełny zagadnień będących ich przedmiotem i wymagają uściślenia lub uzupełnienia przez państwa członkowskie. Kraje członkowskie są zobowiązane do implementowania zapisów dyrektyw do prawa w wyznaczonych w dyrektywach terminach.

Zatem warunkiem stosowania dyrektyw jest ich wdrożenie do przepisów krajowych. W przypadku braku implementacji norm dyrektyw do porządku prawnego danego państwa członkowskiego albo dokonania implementacji w sposób niepełny lub po terminie, dyrektywy mogą być stosowane bezpośrednio pod warunkiem, że przepisy dyrektyw są  precyzyjne i bezwarunkowe zaś z norm dyrektyw wynikają prawa jednostek wobec państwa.

Przepisy wynikające z dyrektyw w świetle systemu prawa krajowego nie są przepisami obowiązującymi wprost. Stanowią rodzaj ramowych wytycznych pozwalających na  dostosowanie prawodawstwa poszczególnych krajów do pewnych wymogów unijnych. Wskazują na cele, jakie należy osiągnąć, nie ograniczając równocześnie metod i środków regulujących poszczególne tytuły podatkowe.

Zauważyć należy, że istotną rolą dyrektywy jest wskazanie właściwej interpretacji przepisów krajowych, zwane pośrednim stosowaniem dyrektywy. Jeśli w procesie wykładni przepisu krajowego pojawiają się wątpliwości (tzn. istnieją alternatywne, dopuszczalne z punktu widzenia zasad wykładni tekstów prawnych interpretacje danego przepisu krajowego), należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celem dyrektywy (wykładnia prowspólnotowa). Inaczej niż w przypadku bezpośredniego stosowania dyrektywy źródłem prawa jest w takim przypadku nadal przepis krajowy, którego wykładnia uwzględnia cele wynikające z prawa wspólnotowego. Dzięki dyrektywie dokonywana jest jedynie właściwa wykładnia przepisu krajowego, co nie powinno wpływać na zakres jego stosowania. W takiej sytuacji, w przypadku pośredniego stosowania dyrektywy nie sposób uchylać się od stosowania przepisów krajowych, które są interpretowane w zgodzie z zasadami prawa wspólnotowego.

Zatem zakres zwolnień na podstawie przepisów krajowych danego państwa członkowskiego nie może wykraczać poza zakres przewidziany przepisami Dyrektywy. Powyższe nie oznacza jednak możliwości zawężania przesłanek warunkujących możliwość zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy czy § 3 ust. 1 pkt14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i  usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że od lutego 2023 roku realizował Pan usługi szkoleniowe dla przedsiębiorców w ramach projektów:

1.„…”,

2.„…”,

3.„…”.

Celem zrealizowanych szkoleń było:

-nabycie wiedzy z zakresu zrozumienia emocji, ich wpływu na stan psychiczny i fizyczny,

-nabycie umiejętności radzenia sobie w stresogennych sytuacjach w środowisku pracy,

-nabycie umiejętności zachowania równowagi emocjonalnej w pracy,

-poznanie metod radzenia sobie z emocjami, regulacją stresu,

-nabycie umiejętności radzenia sobie z trudnym klientem,

-nabycie wiedzy z zakresu technik sprzedaży,

-nabycie wiedzy z zakresu negocjacji cen,

-nabycie umiejętności diagnozowania typów klienta,

-nabycie wiedzy w zakresie budowania długotrwałych relacji z klientem,

-przygotowanie do roli lidera grupy i projektu,

-przygotowanie do efektywnego zarządzanie pracą i czasem,

-przygotowanie do radzenia sobie z trudnym sytuacjami,

-przygotowanie do efektywnego zarządzania komunikacją i renegocjacjami,

-przygotowanie do efektywnego zarządzania relacjami z klientem,

-dostarczenie uczestnikom wiedzy, umiejętności i narzędzi niezbędnych do  skutecznego rozwiązywania konfliktów oraz efektywnego zarządzania stresem.

Doskonalenie powyższych umiejętności jest niezbędnym elementem rozwoju przedsiębiorców i ich pracowników. Firmy biorące udział w szkoleniach to głównie firmy handlowo-usługowe, które mają kontakt z klientami, zajmują się sprzedażą oraz  świadczeniem usług na rzecz klientów. Przedsiębiorcy w ramach oferowanego szkolenia z Techniki sprzedaży oraz negocjacji w biznesie poszerzali swoje umiejętności w sferze negocjacji z klientem, technik sprzedaży, prowadzenia trudnych rozmów, rozpoznawania rodzajów klientów. Nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w  bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Osoby, które brały udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanych zawodów w sektorze prowadzenia działalności:

·branży fryzjerskiej

·sprzedaży internetowej

·produkcja i sprzedaż odzieży

·naprawy pojazdów i sprzedaży części

·praktyka lekarska i opieka zdrowotna

·sprzedaży detaliczna i sprzedaż hurtowa

·transportu drogowego towarów oraz transportu lądowy

·gastronomii i wynajmu miejsc noclegowych

·działalność obiektów sportowych

·działalność agencji reklamowych

·produkcji i sprzedaży wyrobów tartacznych

·sprzedaż nieruchomości

·usług sprzątania

·pośrednictwa ubezpieczeniowego

·usług księgowych i prawnych.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności przeanalizować zastosowania  zwolnienia określonego w  art.  43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wskazał Pan, że opisanych we wniosku usług szkoleniowych nie można zakwalifikować do  usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Wykonywane przez Pana usługi nie stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie  korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

Skoro zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to  należy przeanalizować czy w rozpatrywanej sprawie zostały spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z  konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

-formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

-na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe,

-szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Natomiast aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz  muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisach ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i  na  zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości lub w części ze środków publicznych.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (np.  program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia).

Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od  towarów i usług oraz  w  §  3  ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20  grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w  przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej  usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że  w  świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie (np. w charakterze wykonawców). Wydatkowanie przekazanych na realizację danego projektu środków publicznych przez  ich  dysponenta na  realizację poszczególnych jego części (całości) przez podmioty trzecie, oznacza bowiem,  że poszczególne części (całość) projektu realizowane przez  te  podmioty są – z  ekonomicznego punktu widzenia – finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w  ww.  przepisie (przy spełnieniu pozostałych warunków). Warunek „finansowania ze  środków publicznych” jest zatem spełniony zarówno w przypadku, gdy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy usługę, jak również gdy w realizację tej usługi zaangażowany jest podmiot trzeci – wykonawca. Istotne jest jedynie to, żeby środki publiczne stanowiły rzeczywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania tych usług (co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi a  realizowanymi świadczeniami). Wykonawca korzystający ze zwolnienia winien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tej usługi są  środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

1. Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a) ze sprzedaży papierów wartościowych,

b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e) z innych operacji finansowych;

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1)jednostek sektora finansów publicznych;

2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jak wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu. Natomiast przez kształcenie zawodowe lubprzekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Analiza przedstawionych okoliczności w kontekście powołanych powyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wskazał Pan we wniosku - nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w  bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, co potwierdza opisana we wniosku specyfika szkoleń i ich zakres, to  świadczone przez Pana usługi szkoleniowe można uznać za nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w rozumieniu art. 44 ww. rozporządzenia. Tym samym świadczone przez Pana usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia (przekwalifikowania) zawodowego, o  których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W  związku z powyższym, wypełniona została pierwsza przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w  ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub  przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

W opisie sprawy wskazał Pan, że świadczone usługi szkoleniowe nie są prowadzone w  formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie jest Pan podmiotem, który uzyskał akredytacje w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe dla usług szkoleniowych. Zatem świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze  zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy. Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie są również objęte zwolnieniem od podatku na  podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, ponieważ – jak wskazano we wniosku - szkolenia nie są finansowane w 100% ze środków publicznych.

Jak wynika z wniosku - świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są finansowane w  co  najmniej 70% ze środków publicznych. Ponadto posiada Pan umowy zawarte z  przedsiębiorcami, które potwierdzają źródło finansowania szkoleń. Dodatkowo na fakturze zawarta jest informacja o indywidualnym NR ID wsparcia przedsiębiorcy zgodnym z umową zawartą przez Przedsiębiorcę z Operatorem udzielającym dofinansowywania, również świadczącym o źródle finansowania.

W tym przypadku ww. usługi szkoleniowe spełniają wymogi § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

W konsekwencji powyższego świadczone przez Pana usługi szkoleniowe stanowiące usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, do których posiada Pan stosowną dokumentację potwierdzającą, że ww. usługi szkoleniowe są finansowane w  co  najmniej 70% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu, o którym mowa w  §  3  ust. 1 pkt  14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od  podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Tym samym oceniając całościowo Pana stanowisko, z którego wynika, że usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem od  podatku od towarów i usług na zasadach art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w  zw.  z  § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem,  nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Przedmiotem oceny nie była  kwestia opodatkowania świadczonych usług doradczych.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we  wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we  wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).