Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.698.2023.2.JKU
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudzień 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) (dalej zwana „Gminą” lub „Wnioskodawcą”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatnikiem VAT) od 11 września 2006 r.
Od 1 stycznia 2017 r. Gmina stosuje model scentralizowanego rozliczania polegający na wspólnym rozliczaniu podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 oraz ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U z 2018 poz. 280), czyli składana jest jedna skonsolidowana deklaracja VAT-7, obejmująca swoim zakresem wszelkie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej również podatkiem VAT).
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 40 ze zm.; „ustawa o samorządzie”). Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane są w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie.
Wykonując wskazane wyżej zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT, zwolnioną od VAT).
Jednym z obszarów działania Gminy są zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.
Gmina realizuje inwestycję pn. „(...)” (zwana dalej Inwestycją). Zadanie to realizowane jest w ramach dofinansowania z programu „Rządowy Fundusz Polski Ład Program Inwestycji strategicznych PGR”. Inwestycja polega na (...). Inwestycją objęte będzie również wyposażenie nowo wybudowanego budynku.
Na ww. Inwestycję składają się zakupy towarów i usług od wykonawców będących podatnikami VAT, a także od wykonawców niebędącymi podatnikami VAT. Wykonawcy wystawiają faktury na Gminę z wykazanym podatkiem VAT, bądź bez podatku VAT. Dla wykonawców jest to podatek należny, dla Gminy podatek naliczony.
Po zakończeniu Inwestycji Gmina zamierza odpłatnie wynająć powyższy budynek w całości w wyniku ogłoszonego przetargu dla zewnętrznego podmiotu. Minimalną stawką najmu w skali roku będzie roczna stawka amortyzacyjna budynku w wysokości 2,5% jego wartości początkowej. Najemca będzie zobowiązany również do opłat z tytułu zużycia mediów (m.in.: woda, prąd) wg ilości ich zużycia. Czynsz będzie pobierany przez Wnioskodawcę w rozbiciu miesięcznym płatnym z góry do 15-tego dnia każdego miesiąca. Stawka najmu pozwoli na zwrot inwestycji w realnym okresie czasu jego użytkowania, tj. co najwyżej do 40 lat. Z tytułu pobieranego czynszu najmu Gmina będzie wystawiać faktury i wykazywać podatek należny wg stawki 23%. Podatek ten będzie wykazywany w rejestrze sprzedaży VAT Gminy oraz w JPK_V7M przesyłanym do Urzędu Skarbowego.
Uzupełnienie opisu sprawy.
Ad 1
Realizacja przedmiotowej Inwestycji została rozpoczęta od dnia (...) r.
Ad 2
Nabywane w ramach Inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ad 3
Gmina do realizacji przedmiotowej Inwestycji przystąpiła z zamiarem udostępnienia jej na rzecz podmiotu zewnętrznego wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Ad 4
Umowy najmu będą zawierane na okresy x letnie bez odstępów czasowych.
Ad 5
Miesięczna kwota czynszu będzie ustalona w minimalnej wysokości (...) zł netto. Ostateczna kwota miesięcznego czynszu będzie wynikała po przeprowadzonym przetargu na najem powstałej Inwestycji. Na dzień dzisiejszy wiadomym jest, że wartość całkowita Inwestycji wyniesie (...) zł netto. Roczna stawka amortyzacji dla tego typu budynku wynosi 2,5%. Zatem roczna stawka czynszu wyniesie (...) zł netto, a miesięczna (...) zł netto. Ostateczna wysokość czynszu będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu na oddanie w najem powstałej Inwestycji.
Ad 6
Kwota czynszu będzie zmienna i będzie ulegała podwyższeniu co roku o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłoszony przez GUS za rok ubiegły wg wskaźnika za I-III kwartały roku bieżącego w stosunku do wskaźnika I-III kwartału roku ubiegłego podany na podstawie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ogłoszony w Monitorze Polskim.
Ad 7
Kwota czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i będzie odpowiadała wartościom rynkowym za najem podobnych nieruchomości.
Ad 8
Punktem odniesienia dla ustalenia wysokość czynszu będzie roczna stawki amortyzacji. Roczna stawka amortyzacyjna dla efektu przedmiotowej Inwestycji wynosi 2,5%. Mając na uwadze długość czasu użytkowania budynku (ok. 100 lat) Inwestycja zwróci się w najwyżej po 40 latach użytkowania. Wysokość czynszu będzie odpowiadała realiom rynkowym. Następnie wysokość czynszu będzie podwyższana jak w odpowiedzi w pkt 6.
Ad 9
Roczne wynagrodzenie należne z tytułu umowy najmu będzie stanowiło minimum 2,5% wartości Inwestycji.
Ad 10
Gmina otrzyma dofinansowanie z programu „Rządowy Fundusz Polski Ład Program Inwestycji strategicznych PGR” w wysokości (...) zł.
Ad 11
Wydatki ponoszone na realizację Inwestycji ponoszone są również ze środków własnych Gminy.
Ad 12
Roczna kwota czynszu będzie stanowić minimum 2,5% w stosunku do poniesionych nakładów.
Ad 13
Dochody roczne z tytułu najmu w skali roku do dochodów ogółem Gminy będą wynosiły około 0,12%, a w stosunku do dochodów własnych 0,93%.
Ad 14
Obrót z tytułu ww. najmu będzie znaczący dla budżetu Gminy w szczególności w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z tytułu najmu/dzierżaw w skali roku, tj. na poziomie około 27,25%.
Ad 15
Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości poniesionych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji.
Ad 16
Koszty utrzymania i napraw usterek wynikających z normalnego użytkowania pokrywać będzie podmiot wynajmujący obiekt. Gmina będzie pokrywała naprawy wymagające ingerencji poza zwykły zarząd.
Ad 17
Wysokość nakładów poniesionych na realizację inwestycji będzie wynosić (...) zł netto, (...) zł podatek VAT, całkowity koszt brutto (...) zł.
Ad 18
Po oddaniu w najem Gmina, jeśli będzie korzystać z obiektu to będzie korzystać odpłatnie. W miejscowości (...) jest (...), z której to obiektów może nieodpłatnie korzystać Gmina i jej mieszkańcy.
Ad 19
Po oddaniu w najem jednostki organizacyjne Gminy, jeśli będą korzystać z obiektu to będą korzystać odpłatnie. W miejscowości (...) jest (...), z której to obiektów mogą korzystać Gmina, jednostki organizacyjne i jej mieszkańcy.
Ad 20
Gmina od początku realizacji Inwestycji planowała i planuje wykorzystywać ją do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczącego realizacji ww. Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, w przedstawionym zdarzeniu Gmina jest uprawniona do odliczenia całości kwoty podatku naliczonego, związanego z realizacją Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Gmina na wstępie wskazuje, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Gmina od początku realizacji Inwestycji podejmowała czynności z zamiarem wykorzystywania efektów budowy do działalności opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na świadczeniu usługi najmu.
Usługa najmu ww. nowo wybudowanego budynku będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 23%, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku. Budynek nie będzie również służył do czynności niepodlegających ustawie o podatku VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przysługuje podatnikowi VAT w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli generujących podatek należny.
Nowo wybudowany budynek będzie służył Gminie do wykonywania czynności najmu, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%. Wykonywanie tej czynności powoduje, że Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:
1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie
podmiotowo-przedmiotowy,
2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
-ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)
Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Zatem umowa najmu jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest ze wzajemnym świadczeniem najemcy, polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z ww. zapisu wynika, że najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej najemcę.
W związku z tym, najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem, w odniesieniu do tej czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. najem Inwestycji, w postaci nowo wybudowanego budynku – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczącego realizacji ww. Inwestycji.
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. Inwestycji.
Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatnikiem VAT) od 11 września 2006 r. Po zakończeniu Inwestycji Gmina zamierza odpłatnie wynająć powyższy budynek w całości w wyniku ogłoszonego przetargu dla zewnętrznego podmiotu. Minimalną stawką najmu w skali roku będzie roczna stawka amortyzacyjna budynku w wysokości 2,5% jego wartości początkowej. Najemca będzie zobowiązany również do opłat z tytułu zużycia mediów (m.in.: woda, prąd) wg ilości ich zużycia. Czynsz będzie pobierany przez Wnioskodawcę w rozbiciu miesięcznym płatnym z góry do 15-tego dnia każdego miesiąca. Stawka najmu pozwoli na zwrot inwestycji w realnym okresie czasu jego użytkowania, tj. co najwyżej do 40 lat. Z tytułu pobieranego czynszu najmu Gmina będzie wystawiać faktury i wykazywać podatek należny wg stawki 23%. Podatek ten będzie wykazywany w rejestrze sprzedaży VAT Gminy oraz w JPK_V7M przesyłanym do Urzędu Skarbowego. Realizacja przedmiotowej Inwestycji została rozpoczęta od dnia (...) r. Nabywane w ramach Inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina do realizacji przedmiotowej Inwestycji przystąpiła z zamiarem udostępnienia jej na rzecz podmiotu zewnętrznego wyłącznie do czynności opodatkowanych. Umowy najmu będą zawierane na okresy x letnie bez odstępów czasowych. Miesięczna kwota czynszu będzie ustalona w minimalnej wysokości (...) zł netto. Ostateczna kwota miesięcznego czynszu będzie wynikała po przeprowadzonym przetargu na najem powstałej Inwestycji. Na dzień dzisiejszy wiadomym jest, że wartość całkowita Inwestycji wyniesie (...) zł netto. Roczna stawka amortyzacji dla tego typu budynku wynosi 2,5%. Zatem roczna stawka czynszu wyniesie (...) zł netto, a miesięczna (...) zł netto. Ostateczna wysokość czynszu będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu na oddanie w najem powstałej Inwestycji. Kwota czynszu będzie zmienna i będzie ulegała podwyższeniu co roku o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłoszony przez GUS za rok ubiegły wg wskaźnika za I-III kwartały roku bieżącego w stosunku do wskaźnika I-III kwartału roku ubiegłego podany na podstawie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ogłoszony w Monitorze Polskim. Kwota czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i będzie odpowiadała wartościom rynkowym za najem podobnych nieruchomości. Punktem odniesienia dla ustalenia wysokość czynszu będzie roczna stawki amortyzacji. Roczna stawka amortyzacyjna dla efektu przedmiotowej Inwestycji wynosi 2,5%. Mając na uwadze długość czasu użytkowania budynku (ok. 100 lat) Inwestycja zwróci się w najwyżej po 40 latach użytkowania. Wysokość czynszu będzie odpowiadała realiom rynkowym. Następnie wysokość czynszu będzie podwyższana. Roczne wynagrodzenie należne z tytułu umowy najmu będzie stanowiło minimum 2,5% wartości Inwestycji (będzie stanowić minimum 2,5% w stosunku do poniesionych nakładów). Koszty utrzymania i napraw usterek wynikających z normalnego użytkowania pokrywać będzie podmiot wynajmujący obiekt. Gmina będzie pokrywała naprawy wymagające ingerencji poza zwykły zarząd. Wysokość nakładów poniesionych na realizację inwestycji będzie wynosić (...) zł netto, (...) zł podatek VAT, całkowity koszt brutto (...) zł. Po oddaniu w najem Gmina, jeśli będzie korzystać z obiektu to będzie korzystać odpłatnie. Po oddaniu w najem jednostki organizacyjne Gminy, jeśli będą korzystać z obiektu to będą korzystać odpłatnie. Gmina od początku realizacji Inwestycji planowała i planuje wykorzystywać ją do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji, będzie Gminie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczącego realizacji ww. Inwestycji.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informacje, że: „Kwota czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i będzie odpowiadała wartościom rynkowym za najem podobnych nieruchomości” oraz że: „Roczna stawka amortyzacyjna dla efektu przedmiotowej Inwestycji wynosi 2,5%. Mając na uwadze długość czasu użytkowania budynku (ok. 100 lat) Inwestycja zwróci się w najwyżej po 40 latach użytkowania. Wysokość czynszu będzie odpowiadała realiom rynkowym. Następnie wysokość czynszu będzie podwyższana. Roczne wynagrodzenie należne z tytułu umowy najmu będzie stanowiło minimum 2,5% wartości Inwestycji. Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości poniesionych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji”. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu najmu będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie, lub też inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będzie służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).