Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.764.2023.2.MŻ
Temat interpretacji
Mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wykonaniem Decyzji, gdyż zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe, w kwestii ustalenia, czy czynności wykonywane w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (kwestia objęta pytaniem nr 3 we wniosku),
- prawidłowe w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT związanych ze świadczeniem usług w ramach realizacji Decyzji (kwestia objęta pytaniem nr 5 we wniosku),
- prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji (kwestia objęta pytaniem nr 6 we wniosku).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia, czy czynności wykonywane w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT związanych ze świadczeniem usług w ramach realizacji Decyzji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, należącą do Grupy B., której głównym przedmiotem działalności jest dostawa (…) na polskim rynku (przedmiot przeważającej działalności gospodarczej określony jest jako - PKD 46.71.Z - Sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych). Spółka świadczy usługi także związane z logistyką dostaw. Klientami Wnioskodawcy są głównie zakłady (…) oraz firmy pośredniczące w handlu (…) zlokalizowane w całej Polsce.
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski tzn. jest polskim rezydentem podatkowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zagadnienie decyzji z dnia 13 lipca 2022 r.
Kluczowa dla opisu zdarzenia przyszłego jest decyzja (…). Przedmiotowa decyzja stanowi, że:
„Na podstawie art. 7a ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2022 r., poz. 261, ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735, ze zm.) na wniosek (…) z dnia 27 lipca 2022 r. (…) oraz (…) z dnia 27 lipca 2022 r. (…) polecam (…) o parametrach zbliżonych do parametrów jakościowych wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe (…) i sprowadzenie do go Polski w okresie od dnia wydania decyzji do 31 października 2022 r.”
Wskazana powyżej decyzja z dnia 13 lipca 2022 r. (dalej zwana Decyzją) była następnie zmieniana co do szczegółów realizacji wskazanego zadania (np. …), ale pozostawała w swojej istocie niezmieniona. W swojej ostatecznej postaci Decyzja stanowi, że:
„Finansowanie realizacji ww. poleceń nastąpi ze środków budżetu państwa oraz funduszy celowych, na podstawie umów zawartych przez (…).”.
Zagadnienie umowy z Ministerstwem (…)
Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Ministrem (…) (dalej jako: „Minister”) umowę, której istotą pozostaje przyznanie finansowania mającego zapewnić realizację Decyzji (dalej jako: „Umowa”). Bezpośredni przedmiot Umowy został w Umowie opisany w następujący sposób: „…”
W ramach Umowy Wnioskodawcy przysługuje od Ministra finansowanie na zwrot określonych kosztów:
„Wykonawcy przysługują środki na sfinansowanie uzasadnionych, celowych, rzetelnie udokumentowanych, racjonalnych kosztów poniesionych bezpośrednio w celu realizacji Decyzji, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, zasady optymalnego doboru metod i środków oraz w sposób zapewniający prawidłową i terminową jej realizację, przy uwzględnieniu obiektywnych okoliczności realizacji Decyzji. Mając powyższe na uwadze, za uzasadnione koszty uważa się koszty:
1)zakup (…) wg wartości przeliczonej wg średniego kursu USD wg NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu przy uwzględnieniu ceny zakupu rozumianej zgodnie z art. 28 ust. 2 zdanie 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.),
2)sprowadzenie do Polski (…) transportem kolejowym, samochodowym lub drogą morską, w tym koszty demurage tj. koszty postoju w porcie statku transportującego (…) przed jego wyładunkiem,
3)operacji logistycznych wykonywanych na (…) w portach, na placach składowych, w innych miejscach wykorzystywanych w procesie przetworzenia (...) oraz procesie utrzymania (…), w tym rozładunku (...) ze statków, załadunku (…) na statki, składowania, mieszania, kruszenia, glikolowania, rozmrażania (…), załadunku (…) na środki transportu, przeładunku z jednego środka transportu na inny, hałdowania (…), zabezpieczania pryzm (...),
4)sortowanie/przesiewanie (...),
5)usług agencyjnych, spedycyjnych i tym podobnych, w tym w związku ze wsparciem w bieżącej obsłudze portów, placów składowych lub innych miejsc wykorzystywanych w procesie pozyskania, przetworzenia i utrzymania (...),
6)usług inspekcyjnych w zakresie badania jakości i ilości (...) przechowywanego w portach morskich, na placach składowych lub innych miejscach wykorzystywanych w procesie pozyskania, przetworzenia i utrzymania (...),
7)usługi przemieszczania (...) na terenie portów i pomiędzy portami, na terenie placów składowych oraz pomiędzy placami składowymi lub innymi miejscami wykorzystywanymi w procesie przetworzenia i utrzymania (...), w tym transportem morskim, kolejowym, samochodowym, barkami lub innym stosowanym w danym miejscu,
8)kosztów zarządu Wykonawcy rozumiane jako koszty organizacji przez Wykonawcę i bieżącej obsługi przez Wykonawcę wszelkich uzasadnionych procesów dotyczących zakupu i sprowadzenia do Polski, w tym przystosowania do sprzedaży (...), oraz rozliczeń związanych z importem (…), świadczonej przez pracowników i współpracowników Wykonawcy, a także przypadających na realizację Decyzji kosztów wykorzystania zasobów Wykonawcy adekwatnie do stopnia zaangażowania tych zasobów,
9)obsługi kredytów, pożyczek, linii kredytowych, linii gwarancyjnych, akredytyw, poręczeń, linii transakcyjnych, umów dotyczących transakcji walutowych oraz kontraktów terminowych na cenę (…), do których zalicza się odsetki, koszty prowizji, opłat za niewykorzystanie kredytu, koszty gwarancji, koszty notarialne oraz pozostałe opłaty bankowe, które są bezpośrednio związane z obsługą importu (...) przez Wykonawcę,
10)zabezpieczenia ryzyka rynkowego obrotu (…), w tym w zakresie zmiany ceny (…) opartej o indeks np. (…) oraz ryzyka walutowego w przypadku zakupów realizowanych w walucie innej niż złoty polski (koszty związane z różnicami kursowymi), z uwzględnieniem efektu wyceny do wartości godziwej transakcji walutowej, kontraktów terminowych na cenę (…), kontraktów fizycznych na zakup i sprzedaż (...) oraz zapasów (...) zgodnie z polityką rachunkowości Wykonawcy oraz umów ubezpieczenia od wszelkich ryzyk,
11)usługi atestacyjne biegłego rewidenta na potrzeby rozliczenia Umowy w zakresie wskazanym w Umowie
- określone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości lub Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej”.
Wskazane powyżej koszty zostaną Spółce sfinansowane według wzoru określonego w Umowie, który zakłada zastosowanie proporcji, w której kwota całkowitych kosztów
(pomniejszonych o przychody zrealizowane w wyniku wykonania Decyzji) jest dzielona przez sumę (…) sprowadzonego i mnożona przez sumę (…) sprzedanego.
Część finansowania zostanie przekazana Spółce po zaakceptowaniu przez Ministra sprawozdania (tj. dokumentu z podsumowanie ww. wydatków). Określone powyżej kwoty, które zostaną Spółce zwrócone mogą dotyczyć (…) zakupionego, ale niesprzedanego przez Spółkę na rzecz klientów końcowych.
Dodatkowo, Spółka przedstawi Ministrowi w 2024 r. aktualizację sprawozdania („Aktualizacja”), w której dokonana ostatecznego podsumowania wykonanych prac i poniesionych kosztów. Akceptacja Aktualizacji przez Ministra będzie stanowić podstawę do finalnego rozliczenia stron oraz zostanie uznane za zakończenie świadczenia usług na podstawie Umowy oraz de facto Decyzji. Po złożeniu Aktualizacji Spółce nie będzie przysługiwało prawo do złożenia kolejnej.
Wnioskodawca wskazuje również, że zgodnie z pkt 11 preambuły do Umowy, finansowanie zadań objętych Decyzją ze środków budżetu państwa, na podstawie Umowy, wynika wprost z Decyzji oraz art. 7b ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym i obejmuje - zgodnie z przyjętą w Umowie konstrukcją i metodologią - wyłącznie pokrycie uzasadnionych kosztów poniesionych bezpośrednio w celu realizacji Decyzji. Strony zgodnie oświadczają w Umowie, że w ich ocenie finansowanie na podstawie Umowy nie stanowi pomocy publicznej.
Jednocześnie, zgodnie z pkt 9 preambuły do Umowy, „czynności wykonywane na podstawie Decyzji realizowane były w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski w nadzwyczajnych uwarunkowaniach związanych z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i związanymi z tym zaburzeniami na międzynarodowych rynkach energii oraz towarzyszącą temu niepewnością co do rozwoju sytuacji”.
Wnioskodawca informuje, że zakończenie całości prac w związku z Umową planowane jest na drugi kwartał 2024 r. (zasadniczo na moment przedstawienia Aktualizacji), natomiast na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka realizuje opisane powyżej czynności. Spółka zgodnie z postanowieniami Umowy przedłożyła sprawozdanie z realizacji Umowy według stanu na dzień 30 kwietnia 2023 r. i otrzymała pierwszą cześć środków przeznaczonych na finansowanie realizacji Decyzji.
Nabyty - w ramach realizacji Decyzji (…) - podlega dalszej odsprzedaży na rzecz zakładów energetycznych, ciepłowniczych, odbiorców przemysłowych oraz firm pośredniczących w handlu (…). Kwota finansowania ma na celu pokrycie wydatków Spółki w związku z realizacją Decyzji i nie będzie zatem stanowić dotacji czy subwencji mającej bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży (…).
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.
Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że opisane zdarzenie przyszłe stanowiło przedmiot wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego przez innego podatnika, działającego na tym samym rynku co Wnioskodawca (podmiot ten również jest adresatem analogicznej decyzji wydanej przez Ministra oraz stroną analogicznej umowy. W tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dwie interpretacje indywidualne:
- z 8 listopada 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.443.2023.3.AN w zakresie podatku CIT,
- z 14 listopada 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.597.2023.4.ICZ w zakresie podatku VAT.
Należy pokreślić, że decyzja Ministra była skierowana wyłącznie do dwóch podmiotów działających na rynku krajowym, tj. do Wnioskodawcy oraz do podmiotu, który otrzymał powyższe interpretacje o numerach 0111-KDIB1-3.4010.443.2023.3.AN oraz 0111-KDIB3-1.4012.597.2023.4.ICZ.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 3, 5, 6)
1.Czy czynności wykonywane w ramach realizacji Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie nr 1 (w złożonym wniosku nr 3) zostanie uznane za prawidłowe, to kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT związany ze świadczeniem usług w ramach realizacji Decyzji, tj. jaka data będzie wskazywała na wykonanie usługi?
3.Czy Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Ad 1
W ocenie Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2
Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie nr 1 (w złożonym wniosku nr 3) zostanie uznane za prawidłowe, w ocenie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w VAT związany ze świadczeniem usług w ramach realizacji Decyzji powstanie z chwilą zakończenia czynności i ostatecznego ich odebrania przez Ministra (w praktyce z chwilą Aktualizacji).
Ad 3
W ocenie Wnioskodawcy, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji.
Uzasadnienie w zakresie podatku od towarów i usług
Ad 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z powyższym przepisem, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in.: dostawa towarów, czy świadczenie usług na terytorium kraju.
W ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że Spółka nie świadczy na rzecz Ministra jakiejkolwiek dostawy towarów - w tym zakresie nie będą spełnione przesłanki wskazane w 7 ust. 1 ustawy VAT, tj. nie dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (Spółka nie przenosi własności, nawet w sensie ekonomicznym, zakupionych towarów na rzecz Ministra).
Jednocześnie jednak, należy przenalizować, czy w tym przypadku dojdzie do świadczenia usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W szczególności istotny jest pkt 3 powyższego przepisu, zgodnie z którym przez świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT należy rozumieć świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej.
W ocenie Wnioskodawcy, pomimo bezpośredniej podstawy ustawowej dla opodatkowania czynności dokonywanych zgodnie z nakazem organu władzy publicznej, czynności takie w dalszym ciągu muszą spełniać podstawowe warunki dla uznania ich za świadczenie usług (powyższy przepis posługuje się bowiem sformułowaniem „w tym również”).
W konsekwencji, dla opodatkowania danej czynności jako świadczenia usług konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- istnienie świadczenia - konkretnego zachowania się dostawcy usługi, stanowiącego przedmiot czynności,
- istnienie stosunku prawnego łączącego strony - stosunku zobowiązaniowego pomiędzy podmiotem świadczącym usługę a usługobiorcą, na podstawie którego dochodzi do wykonania świadczenia za wynagrodzeniem,
- istnienie beneficjenta świadczenia - podmiotu, który przez nabycie świadczenia nabywa określoną korzyść, oraz
- istnienie wynagrodzenia/odpłatności - precyzyjnie określonego wynagrodzenia (wyrażalnego w pieniądzu) należnego w zamian za wykonanie świadczenia (mającego zatem charakter ekwiwalentny w stosunku do świadczenia), stanowiącego korzyść dla świadczącego usługę, przy czym, wynagrodzenie to musi mieć bezpośredni związek z usługą, za które jest wypłacane.
W ocenie Wnioskodawcy wszystkie powyższe przesłanki zostaną spełnione, tj.:
- istnieje świadczenie - czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Umowy,
- istnieje stosunek prawny łączący strony - świadczenie Wnioskodawcy wykonywane jest na podstawie Umowy,
- istnieje beneficjent świadczenia - w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że Minister, zlecający wykonanie określonych czynności (na podstawie Decyzji) faktycznie jest ich beneficjentem. W tym zakresie szczególnego znaczenia nabiera powołany powyżej art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT zgodnie z którym za świadczenie usług należy uznać świadczenie zgodnie z nakazem organu władzy publicznej - zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten niejako potwierdza, że organ władzy publicznej również może zostać uznany za beneficjenta określonego świadczenia (w przeciwnym przypadku przepis ten byłby „pusty”),
- istnieje wynagrodzenie/odpłatność - z tytułu wykonania wskazanych czynności Wnioskodawca otrzyma finasowanie.
Mając na uwadze, że finansowanie będzie bezpośrednio związane z czynnościami wykonywanymi w ramach Umowy - w ocenie Wnioskodawcy - należy uznać, że stanowi w istocie wynagrodzenie za czynności wykonywane w ramach Umowy.
Mając na uwadze spełnienie wszystkich powyższych przesłanek - w ocenie Wnioskodawcy - czynności wykonywane w ramach Umowy stanowią odpłatne świadczenie usług, w szczególności na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT (jako świadczenie zgodnie z nakazem organu władzy publicznej tj. na podstawie Umowy zawartej w związku z Decyzją) podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Nie ulega również wątpliwości, że przedmiotowe czynności (stanowiące świadczenie usług) wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (której przedmiotem jest dostawa (…) na polskim rynku energii) i tym samym wykonywane są w ramach działalności podatnika podatku VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT.
Finalnie, w ocenie Wnioskodawcy, finansowanie, które zostanie otrzymane w zamian za czynności wykonywane w związku z realizacją Umowy nie będą stanowić dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Pomimo, że finansowanie ma na celu pokrycie wydatków w związku z realizacją przedmiotu Umowy, tak nie jest faktycznie możliwe wskazanie wpływu finansowania na cenę towarów (…) sprzedawanego przez Wnioskodawcę.
Mając na uwadze wszystkie powyższe kwestie, czynności wykonywane w ramach Umowy stanowią odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Jak stanowi art. 19a ust. 3 ustawy VAT, usługę dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Jednocześnie, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1.dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b,
2.dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Pierwszy z powołanych przepisów określa ogólną zasadę powstania obowiązku podatkowego - tj. z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Ustawa VAT określa szczegółowe przypadki kiedy obowiązek podatkowy powstaje na odrębnych zasadach (m.in. w przypadku rozliczania usług w okresach, czy - w odniesieniu do określonych czynności - z chwilą wystawienia faktury).
Dodatkowo, obowiązek podatkowy powstaje również w przypadku otrzymania płatności (zaliczki, przedpłaty) przed wykonaniem usługi.
W ocenie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu czynności wykonywanych w ramach Umowy powstanie z chwilą zakończenia ich wykonywania i ostatecznego ich odebrania przez Ministra (tj. z chwilą podpisania Aktualizacji).
Usługi realizowane w ramach Umowy składają się z wielu czynności polegających na:
- zakupie określonej ilości (...),
- sprowadzeniu do Polski zakupionego (...) transportem kolejowym, samochodowym lub drogą morską,
- przeprowadzaniu operacji logistycznych wykonywanych na zakupionym (…) w portach, na placach składowych, w innych miejscach wykorzystywanych w procesie pozyskania, przetworzenia (…) oraz procesie utrzymania i przystosowania do sprzedaży (…), w tym rozładunku ze statków, załadunku na statki, składowania, mieszania, kruszenia, glikolowania, rozmrażania, załadunku na środki transportu, przeładunku z jednego środka transportu na inny, hałdowania, zabezpieczania pryzm,
- sortowaniu/przesiewaniu (...) celem przystosowania go do sprzedaży,
- pozostałych czynnościach służących prawidłowemu wykonaniu Decyzji w skład których wchodzą m.in. usługi agencyjne/ spedycyjne w związku ze wsparciem w bieżącej obsłudze portów, usługi inspekcyjne, usługi przemieszczania (…), czy usługi atestacyjne.
Mając na uwadze, że powyższe czynności składają się na jedną, kompleksową usługę polegającą na zakupie, sprowadzeniu do Polski oraz przystosowaniu do sprzedaży (...), w ocenie Wnioskodawcy, usługa taka będzie mogła zostać uznana za wykonaną z chwilą faktycznego zakończenia wszystkich wykonywanych czynności - tj. zasadniczo z chwilą ostatecznego odebrania wykonanych prac przez Ministra (akceptacji Aktualizacji).
Z tą bowiem chwilą Spółka oraz Minister faktycznie ustalą, że Spółka wykonała wszystkie czynności do których była zobowiązana w ramach Umowy i w konsekwencji wykonała usługę.
Jednocześnie, mając na uwadze art. 19a ust. 8 ustawy VAT, w przypadku gdy przed zakończeniem świadczenia usługi (akceptacji Aktualizacji) Spółka otrzyma kwotę finansowania (lub jej część), obowiązek podatkowy powstanie w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Finalnie, w ocenie Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania wyjątek od zasady ogólnej, odnoszący się do usług o charakterze ciągłym (w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje z upływem każdego roku podatkowego do momentu zakończenia świadczenia tej usług).
Ustawa VAT nie definiuje znaczenia pojęcia „usług świadczonych w sposób ciągły”. T. Michalik w VAT. Komentarz wskazuje, że w pierwszej kolejności warto zauważyć, że regulacja ta posługuje się wprost terminem „usługi świadczone w sposób ciągły”, jednak go nie definiując. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy w rozumieniu tego przepisu usługi świadczone w sposób ciągły są to usługi świadczone w sposób nieprzerwany, czy też wystarczy ich powtarzalność, a niekoniecznie ciągłość. Na takie pytanie ustawodawca nie daje odpowiedzi. Wydaje się jednak, także ze względu na art. 19a ust. 4, który sprawia że regulacja art. 19a ust. 3 ma odpowiednie zastosowanie także do dostaw towarów, że istotą jest nie tyle ciągłość usługi, rozumiana jako nieprzerwane jej wykonywanie, ile raczej częstotliwość czy powtarzalność świadczenia w pewnym okresie”.
Mając na uwadze powyższe, w szczególności z uwagi na odpowiednie stosowanie tego przepisu do dostawy towarów (zgodnie z art. 19a ust. 4 ustawy VAT) należy uznać, że przez usługę świadczoną w sposób ciągły należy rozumieć usługę o charakterze powtarzalnym, świadczoną przez dany okres czasu.
W ocenie Wnioskodawcy, usługa świadczona przez Spółkę nie będzie stanowić usługi świadczonej w sposób ciągły. Świadczona przez Spółkę usługa nie ma bowiem charakteru powtarzalnego tj. Wnioskodawca nie wykonuje tych samych czynności w danych odstępach czasu. Szereg wykonywanych czynności stanowi zatem element jednej usługi, polegającej na wykonaniu Decyzji (zakupu, przywiezienia do Polski i przygotowania do sprzedaży (...)).
W konsekwencji, mając na uwadze, że czynności polegające na wykonaniu Decyzji (w razie uznania ich za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) nie stanowią usługi świadczonej w sposób ciągły, w ocenie Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych tj. z chwilą wykonania usługi, którą - w tym przypadku - będzie zatwierdzenie przez Ministra Aktualizacji. Z tą bowiem chwilą strony Umowy potwierdzą wykonanie i zaakceptowanie wykonania wyświadczonych przez Spółkę usług. Wszystkie płatności otrzymane przez Wnioskodawcę przed zatwierdzeniem przez Ministra Aktualizacji stanowić będą zaliczki/przedpłaty dla których obowiązek podatkowy powstaje w dacie otrzymania płatności.
Ad 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższy przepis określa prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku gdy nabyte towary lub usługi wykorzystywane są następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nabywane towary i usługi w celu wykonania Decyzji są de facto nabywane w celu: (i) świadczenia usługi na rzecz Ministra (wykonania Decyzji) a także (ii) dokonania dostawy towarów (tj. …) na rzecz kontrahentów. Obie czynności (świadczenie usług jak i dostawa towarów) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT zatem w tym zakresie występuje wyraźny związek nabytych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy VAT, zgodnie z którym w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Na podstawie powyższego przepisu, podatnicy są zobowiązani - w razie wykorzystywania nabytych towarów do działalności gospodarczej, jak i celów innych niż działalność gospodarcza - do odliczenia podatku VAT z uwzględnieniem stosownej proporcji.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższe ograniczenie nie znajdzie jednak zastosowania - nie podlega bowiem żadnym wątpliwościom, że otrzymane finansowanie jest realizowane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży (…) na polskim rynku energii), a jego cause stanowi Decyzja o powierzonym zadaniu, (które było wykonane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie dostawy (…) na polskim rynku).
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług dokonanych w ramach realizacji Decyzji.
Ocena stanowiska
Stanowisko które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy czynności wykonywane w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT związanych ze świadczeniem usług w ramach realizacji Decyzji (kwestia objęta pytaniem nr 5 we wniosku) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji (kwestia objęta pytaniem nr 6 we wniosku) - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. (…).
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Z treści powyżej powołanego przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, wynika, że ustawodawca ujmuje pojęcie świadczenia usług szerzej, niż tylko czynności wykonywane na podstawie zawartych umów. Nakaz organu władzy publicznej jest w tym przypadku jedną z podstaw świadczenia usług w rozumieniu powyższego przepisu. Tak szerokie określenie w tym przepisie pojęcia świadczenia usług odzwierciedla jedną z podstawowych cech podatku VAT - zasadę powszechności opodatkowania.
Tym samym fakt, że dany podmiot został obarczony zadaniem w postaci realizacji zadań wynikających z decyzji administracyjnych, nie jest jednoznaczny z tym, że automatycznie zostaje on wyłączony z zakresu podatku VAT.
Jak bowiem wynika z ww. art. 8 ust.1 pkt 3 ustawy, nakaz organu władzy publicznej jest w tym przypadku jedną z podstaw świadczenia usług w rozumieniu powyższego przepisu. Ustawodawca normując w powyższy sposób pojęcie świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT nie uzależnił jego zaistnienia ani od celu takiego świadczenia, ani od okoliczności wydania nakazu (decyzji administracyjnej) jego świadczenia.
Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo Spółką prawa handlowego, której głównym przedmiotem działalności jest dostawa (…) na polskim rynku energii. Klientami Państwa Spółki są m.in.: zakłady energetyczne, zakłady ciepłownicze, odbiorcy przemysłowi oraz firmy pośredniczące w handlu (…). Państwa Spółka jest także czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Na podstawie decyzji (…) z dnia 13 lipca 2022 r. zostali Państwo zobowiązani do zakupu w okresie od dnia wydania decyzji do 31 sierpnia 2022 r. - (...) mln ton (…) o parametrach zbliżonych do parametrów jakościowych wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe (…) i sprowadzenie do go Polski w okresie od dnia wydania decyzji do 31 października 2022 r.
Wskazali Państwo, że ww. Decyzja była następnie zmieniana, co do szczegółów realizacji wskazanego zadania (np. okresu nabycia (…) lub źródła finansowania), co ostatecznie spowodowało, że finansowanie realizacji ww. poleceń nastąpi ze środków budżetu państwa oraz funduszy celowych, na podstawie umów zawartych przez Skarb Państwa - Ministra (…).
W ramach Umowy, Państwa Spółce przysługuje od Ministra finansowanie na zwrot określonych kosztów, tj. środków na sfinansowanie uzasadnionych, celowych, rzetelnie udokumentowanych, racjonalnych kosztów poniesionych bezpośrednio w celu realizacji Decyzji. Celem finansowania pozostaje swojego rodzaju bilansowanie (wyrównywanie) kosztów poniesionych przez Państwa na zakup (…) nabytego w związku z wydaniem Decyzji.
Dodatkowo, wskazaliście Państwo, że zgodnie z pkt 11 preambuły do Umowy, finansowanie zadań objętych przedmiotową Decyzją ze środków budżetu państwa, na podstawie Umowy wynika wprost z Decyzji oraz art. 7b ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym i obejmuje - zgodnie z przyjętą w Umowie konstrukcją i metodologią – wyłącznie pokrycie uzasadnionych kosztów poniesionych bezpośrednio w celu realizacji Decyzji. Strony zgodnie oświadczyły w Umowie, że w ich ocenie finansowanie na podstawie Umowy nie stanowi pomocy publicznej.
Co więcej, nabyty - w ramach Decyzji (…) - podlega dalszej odsprzedaży na rzecz zakładów energetycznych, ciepłowniczych, odbiorców przemysłowych oraz firm pośredniczących w handlu (...). Kwota finansowania ma na celu pokrycie wydatków Państwa Spółki w związku z realizacją Decyzji, i jak sami Państwo wskazaliście - nie będzie stanowić dotacji, subwencji mających bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży (…).
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy czynności, które Państwo realizują w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego związanego ze świadczeniem usług w ramach Decyzji oraz ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. Decyzją.
Mając na uwadze opis sprawy oraz stan prawny, w pierwszej kolejności należy dokonać ustalania statusu otrzymanego przez Państwa finansowania na podstawie Umowy zawartej z Ministerstwem (…) wynikającego z Decyzji z dnia 13 lipca 2022 r. oraz ocenić istnienie związku z konkretnym świadczeniem.
W kontekście omawianych przepisów - odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Z ustawy o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 r. (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 122) w art. 7a ust. 1 wynika, że:
W sytuacji kryzysowej Prezes Rady Ministrów może, z własnej inicjatywy albo na wniosek Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub ministra kierującego działem administracji rządowej, wydawać polecenia obowiązujące:
1) organy administracji rządowej;
2) państwowe osoby prawne oraz państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną;
3) organy jednostek samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
4) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 7a ust. 3 tej ustawy:
Polecenia, o których mowa w ust. 1, są wydawane w drodze decyzji administracyjnej, podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia oraz nie wymagają uzasadnienia.
W art. 7b ww. ustawy opisano wykonywanie zadań objętych poleceniem, umową, tj.:
1. Wydając polecenie, o którym mowa w art. 7a ust. 1, wobec podmiotów, o których mowa w art. 7a ust. 1 pkt 4, Prezes Rady Ministrów wyznacza ministra kierującego działem administracji rządowej odpowiedzialnego za zawarcie umowy z podmiotem albo wyznacza do jej zawarcia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. Wykonywanie zadań objętych poleceniem wydanym w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 7a ust. 1 pkt 4, następuje na podstawie umowy zawartej z podmiotem przez ministra kierującego działem administracji rządowej albo przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i jest finansowane ze środków budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest, odpowiednio, minister albo Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. W przypadku nie zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2, zadania objęte poleceniem są wykonywane na podstawie decyzji, o której mowa w art. 7a ust. 3. W takim przypadku decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i jest finansowana ze środków, o których mowa w ust. 2.
Stosownie do art. 7bb ww. ustawy:
1. Wykonywanie zadań objętych poleceniem wydanym w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 7ba ust. 1 pkt 3, następuje na podstawie
umowy zawartej z podmiotem przez ministra wydającego polecenie i jest finansowane z części budżetowej, której dysponentem jest ten minister.
2. W przypadku niezawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, zadania objęte poleceniem są wykonywane na podstawie decyzji, o której mowa w art. 7ba ust. 3. W takim przypadku decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i jest finansowana ze środków, o których mowa w ust. 1.
Ponadto zgodnie z art. 7c ww. ustawy,
1. Do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń, o których mowa w art. 7a ust. 1 oraz art. 7ba ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933 i 2185).
2. Zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że analiza okoliczności wskazanych we wniosku w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że przedstawiona we wniosku sytuacja nosi znamiona odpłatnego świadczenia usług wykonywanego na podstawie decyzji administracyjnej. Powyższa teza wynika z następujących okoliczności.
W przedmiotowej sprawie wykonują Państwo Zadanie zlecone przez (…) na podstawie decyzji z 13 lipca 2022 r., polegające na wykonaniu usługi w postaci zakupu w okresie od dnia wydania decyzji do 31 sierpnia 2022 r. - (...) mln ton (…) o parametrach zbliżonych do parametrów jakościowych wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe i sprowadzenia do go Polski w okresie od dnia wydania decyzji do 31 października 2022 r. Za te czynności zostanie Państwu wypłacone wynagrodzenie, którego sposób kalkulacji również odnosi się do czynności mających związek z zakupem (…), jego sprowadzenia do Polski, oraz przystosowania do sprzedaży.
Państwa czynności wynikają z Decyzji z 13 lipca 2022 r. oraz związane są z Umową zawartą z Ministrem (…). Umowa w sposób precyzyjny kształtuje Państwa obowiązki w zakresie zakupu i sprowadzenia do Polski (...). Jak wynika z umowy przysługują Państwu środki na sfinansowanie uzasadnionych, celowych, rzetelnie udokumentowanych, racjonalnych kosztów poniesionych bezpośrednio w celu realizacji Decyzji, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, zasady optymalnego doboru metod i środków oraz w sposób zapewniający prawidłową i terminową jej realizację, przy uwzględnieniu obiektywnych okoliczności realizacji Decyzji.
Wskazaliście Państwo, że na podstawie Decyzji zostaliście zobowiązani do zakupu określonej ilości (…) w określonym czasie i o określonych parametrach i sprowadzenie go do Polski. Jednocześnie przyznane finansowanie ma zapewnić realizację Decyzji w zakresie zakupu sprowadzenia do Polski (…) i przystosowania go do sprzedaży w określonej ilości. Również wskazane we wniosku koszty będące podstawą otrzymania finansowania odnoszą się do tych czynności, tj. mają związek z zakupem i sprowadzeniem do Polski (…) oraz przystosowaniem go do sprzedaży.
Z przedstawionej treści Decyzji i katalogu kosztów będących podstawą finansowania nie wynika, że finansowanie to jest dopłatą do ceny sprzedaży (…). Koszty zostaną Państwa Spółce sfinansowane według wzoru określonego w Umowie. Część finansowania zostanie przekazana Państwa Spółce po zaakceptowaniu przez Ministra sprawozdania (tj. dokumentu z podsumowaniem wydatków). Dodatkowo, Państwa Spółka przedstawi Ministrowi w 2024 r. aktualizację sprawozdania, w której dokona ostatecznego podsumowania wykonywanych prac i poniesionych kosztów. Akceptacja Aktualizacji przez Ministra będzie stanowić podstawę do finalnego rozliczenia stron oraz zostanie uznana za zakończenie świadczenia usług na podstawie Umowy oraz Decyzji. Po złożeniu Aktualizacji nie będzie Państwa Spółce przysługiwać prawo do złożenia kolejnej.
W Umowie zawartej z Ministrem (…) wskazano rodzaj kosztów jakie Państwo poniosą w związku z wykonaniem zleconego zadania na podstawie Decyzji. Do podstawowych kosztów będzie należało: zakup (...), sprowadzenie do Polski zakupionego (...) transportem kolejowym, samochodowym lub drogą morską, operacje logistyczne wykonywane na (…) w portach, na placach składowych, w innych miejscach wykorzystywanych w procesie przetworzenia (...), sortowanie/przesiewanie (...), usługi agencyjne, spedycyjne i usługi inspekcyjne oraz usługi przemieszczania (...) na terenie portów i pomiędzy portami, koszty zarządu, obsługa kredytów, pożyczek, linii kredytowych, linii gwarancyjnych, poręczeń, linii transakcyjnych, zabezpieczenia ryzyka rynkowego obrotu (…), usługi atestacyjne biegłego rewidenta na potrzeby rozliczenia Umowy w zakresie wskazanym w Umowie i tym podobne.
Zatem Umowa zawarta z Ministrem (…) precyzyjnie określa czynności do wykonania oraz przyznaje finansowanie mające zapewnić realizację Decyzji nałożonej przez (…), na podstawie art. 7a ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, w związku z art. 104 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego na wniosek Ministra (…) oraz Ministra (…).
Finansowanie, które zostanie Państwu przekazane w zamian za wykonanie Zadań poleconych decyzją administracyjną stanowi zatem zapłatę za te czynności przez co staje się podstawą opodatkowania tych wykonanych czynności. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie sama płatność lecz konkretna czynność i dopiero po jej zidentyfikowaniu można dokonać oceny charakteru płatności.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem Państwa działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych, a zatem czynności wykonywane na podstawie Umowy będą realizowane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a Państwo będą te czynności wykonywać jako podmiot posiadający status czynnego podatnika podatku od towarów.
W analizowanej sprawie należy uznać, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane świadczenie pieniężne - finansowanie - nie ma charakteru dotacji lecz stanowi zapłatę od podmiotu trzeciego za świadczenie usług. Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega bowiem nie sama płatność lecz konkretna czynność i dopiero po jej zidentyfikowaniu można dokonać oceny charakteru płatności. Otrzymane środki finansowe na pokrycie kosztów powstających w związku z realizacją Decyzji, stanowią wynagrodzenie (zapłatę) za wykonanie konkretnych czynności zleconych w związku z zawartą Umową.
Mając na uwadze całokształt okoliczności opisanych we wniosku należy uznać, że wykonywane przez Państwa czynności realizowane na podstawie Decyzji odpowiadają czynnościom, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, tzn. dokonują Państwo świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Jednocześnie ściśle z tymi czynnościami jest związane finansowanie, które Państwo otrzymali lub mają otrzymać na podstawie Decyzji i Umowy zawartej ze Skarbem Państwa - Ministrem (…).
W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie czynności, które Państwa Spółka wykonuje na podstawie Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 5 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości w kwestii dotyczącej momentu określenia powstania obowiązku podatkowego związanego z wykonywaniem czynności na podstawie realizowanej Decyzji wskazać należy, że z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
W myśl art. 19a ust. 3 ustawy:
Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Zgodnie z art. 19a ust. 5 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
1) otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu:
a)wydania towarów przez komitenta komisantowi na podstawie umowy komisu,
b)przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienia z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,
c)dokonywanej w trybie egzekucji dostawy towarów, o której mowa w art. 18,
d)świadczenia, na podstawie odrębnych przepisów, na zlecenie sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury usług związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług,
e)świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41;
2) otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1;
Art. 19a ust. 6 ustawy stanowi, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Art. 19b ust. 8 ustawy stanowi, że
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 19a ust. 8 stawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wcześniej otrzymano zapłatę (całość lub część) - z chwilą jej otrzymania (w odniesieniu do otrzymanej kwoty). Zatem przepis ten odnosi się do części zapłaty tj. do przedpłaty, zaliczki, raty. Wskazać należy, że zaliczka, przedpłata nie tworzą samodzielnego bytu podatkowego, lecz są ściśle związane z konkretnym świadczeniem i należy je rozpatrywać jako czynności „związane” z konkretną sprzedażą, na poczet której zostały uiszczone.
Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, w oparciu o ogólną zasadę wynikającą z art. 19a ust. 1 ustawy, należy ustalić moment wykonania usługi. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Należy jednak wskazać, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Z kolei o charakterze i o dacie wykonania tej usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba, że moment ten jest określony przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.
Usługę uważa się za wykonaną w sytuacji, gdy usługodawca wykonał wszystkie zobowiązania składające się na określony rodzaj usług, wynikające z zawartej umowy. Wykonanie usługi ustala się w oparciu o okoliczności faktyczne, potwierdzone stosownymi dowodami.
Dodatkowo przepis art. 19a ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, wprowadza szczególny moment powstania obowiązku podatkowego stanowiąc, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
Należy zauważyć, że powołany wyżej art. 19a ust. 3 obejmuje usługi ciągłe, czyli takie, których świadczenie jest nieprzerwane, ale też usługi, które mogą polegać na wykonywaniu wielu kolejnych, powtarzalnych czynności w dłuższym okresie. Jednocześnie art. 19a ust. 3 ustawy nie znajduje zastosowania do świadczeń jednorazowych, nawet jeżeli płatność ustalona została w ratach.
Natomiast ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego na zasadach określonych w art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy ma zastosowanie wyłącznie do dotacji, subwencji, lub dopłat o podobnym charakterze.
W art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie ustalenia momentu wykonania usługi w odniesieniu do „usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń”, czyli takiej usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach okresu.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 19a ust. 3 ustawy jest konsekwencją skorzystania przez ustawodawcę krajowego z możliwości, jaką daje art. 64 ust. 2 akapit trzeci Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym Państwa członkowskie mogą postanowić, że w niektórych przypadkach, innych niż określone w akapicie pierwszym i drugim, dostawy towarów lub świadczenie usług dokonywane w sposób ciągły przez pewien okres, uważa się za dokonane z upływem okresów nie dłuższych niż jeden rok.
We wniosku wskazaliście Państwo, że przedstawicie Ministrowi Aktualizację sprawozdania, w którym dokonacie ostatecznego podsumowania wykonywanych prac i poniesionych kosztów. Akceptacja Aktualizacji przez Ministra będzie stanowić podstawę do finalnego rozliczenia stron oraz zostanie uznane za zakończenie świadczenia usług na podstawie Umowy i Decyzji. Po złożeniu aktualizacji - jak sami Państwo wskazaliście - nie będzie Państwa Spółce przysługiwać będzie prawo do złożenia kolejnej aktualizacji. Dodatkowo, w przedmiotowej sprawie kwota „finansowania” nie posiada charakteru dotacji, subwencji a także nie jest kwotą o podobnym charakterze a otrzymane finansowanie stanowi zapłatę za wykonaną usługę od podmiotu trzeciego, to w takiej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie na zasadach ogólnych - zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, w momencie wykonania usługi (w tym przypadku z chwilą zatwierdzenia przez Ministra Aktualizacji), a w przypadku gdy przed wykonaniem usługi otrzymali Państwo zaliczkę obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
Podsumowując powyższe należy zauważyć, że w analizowanej sprawie:
- czynności, które Państwa Spółka wykonuje na podstawie Umowy zawartej z Ministrem (…) w związku z Decyzją z dnia 13 lipca 2022 r. stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT,
- moment powstania obowiązku podatkowego w związku wykonywaniem czynności w ramach realizacji Decyzji powstanie z chwilą wykonania usługi - w tym przypadku z chwilą zatwierdzenia przez Ministra Aktualizacji.
W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 19a ust. 3 ustawy, gdyż świadczone przez Państwa usługi nie wpisują się w definicję usług ciągłych.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego związanych z poniesionymi wydatkami z tytułu realizowanych czynności w związku z Decyzją, należy zauważyć, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz pkt 4 lit. b ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których zostały podane kwoty niezgodne z rzeczywistością.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić również przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 86 ustawy o VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność gospodarczą w wielu obszarach gospodarki. Przedmiotem przeważającej Państwa działalności jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Ponadto jak rozstrzygnięto powyżej czynności wykonane w ramach realizacji Decyzji, stanowią usługi opodatkowane w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Charakter wykonanych usług na podstawie Decyzji nie wskazuje na ich zwolnienie od podatku.
Tym samym z uwagi na powyższe mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wykonaniem Decyzji, gdyż zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy czynności wykonywane w ramach Decyzji stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonaniem Decyzji - uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie rozstrzygnięcia w zakresie podatku od towarów i usług (pytania oznaczone we wniosku nr 3, 5, 6), natomiast w zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 1, 2, 4) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
W świetle art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno- skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie e-PUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)