Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. „(...)”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.865.2023.2.AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.865.2023.2.AB

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. „(...)”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. „(...)”.

Uzupełnili go Państwo 7 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podmiotem ekonomii społecznej. Cele fundacji to:

a)rozwój, wspieranie i propagowanie w społeczeństwie uprawiania wybranych dyscyplin sportu (zarówno amatorskiego, jak i kwalifikowanego),

b)propagowanie metod poprawy jakości życia dzięki poprawie diety, ćwiczeniom ruchowym oraz aktywnemu, zdrowemu trybowi życia i zdrowia,

c)propagowanie działań zwiększających bezpieczeństwo uprawiania sportu z punktu widzenia zdrowia, zapobieganiu kontuzjom i chorobom,

d)stworzenie centralnego ośrodka do uprawiania amatorskiego sportu dla społeczeństwa,

e)wspieranie osób w dojrzałym wieku w prowadzeniu aktywnego i zdrowego życia,

f)promowanie aktywnych form spędzania czasu na łonie natury oraz promowanie przyrody samej w sobie, w szczególności terenów (...),

g)prowadzenie zajęć aktywności ruchowych z psami (np. canicross, dogtrekking),

h)pomoc zawodnikom w funkcjonowaniu po zakończeniu karier sportowych,

i)profilaktyka chorób, w tym chorób cywilizacyjnych,

j)propagowanie sportu jako środka terapeutycznego,

k)propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa,

l)propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie ekologii i ochrony środowiska,

m)promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

n)działalność charytatywna,

o) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

Powyższe cele realizowane są m.in. poprzez realizację różnych projektów sportowych, rozwój i budowę infrastruktury sportowej (w tym trasy oraz bazy w miejscowości (...)) dla osób uprawiających różne formy aktywności fizycznej (w szczególności bieganie, bieganie terenowe, bieganie z psami, kolarstwo terenowe, narciarstwo).

Wnioskodawca swoje cele realizuje w ramach nieodpłatnej, odpłatnej działalności statutowej. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in.:

47.64.Z sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

59.11.Z działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

73.12.C pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (internet)

77.21.Z wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego

82.30.Z działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

85.51.Z pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

86.90.A działalność fizjoterapeutyczna

86.90.E pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana

93.12.Z działalność klubów sportowych

96.04.Z działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

Wnioskodawca prowadzi w ramach działalności gospodarczej treningi biegowe, treningi indywidualne i grupowe, obozy biegowe dostosowane do różnego poziomu sprawności uczestników, obozy z psem czy też usługi dietetyczne (np. ustalanie diety).

W grudniu 2022 r. Wnioskodawca podpisał umowę o przyznaniu pomocy z (...). Umowa została zawarta na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc finansowa została Wnioskodawcy przyznana w związku z realizacją operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (...)” objętego Programem w zakresie/zakresach: ) Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie ze środków publicznych operacji pn. „(...)” (dalej „Operacja”). Operacja polegała na wybudowaniu dwóch wiat (A i B) o konstrukcji drewnianej a także systemu odzyskiwania wody deszczowej. W wiacie A zostanie stworzona mini sala treningowa dla osób o podstawowym poziomie sprawności, w wiacie B o poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym. Każda z wiat wyposażona będzie w konstrukcje drewniane umożliwiające trening ogólnorozwojowy z ukierunkowaniem pracy nad balansem, poczuciem środka ciężkości, propriocepcją, czuciem głębokim. Belki, taśmy, liny, drążki o regulowanym systemie montażu będą umożliwiały poruszanie się w pionie i poziomie na różnej wysokości i po różnej stabilności podłoża. Głównym zadaniem całej konstrukcji jest zwiększanie ogólnej sprawności użytkowników, zmniejszenie ryzyka upadku a co za tym idzie urazu. Praca nad poprawą funkcjonowania błędnika, poczuciem położenia ciała w przestrzeni jest niezbędna w codziennym życiu, zwiększa pewność kroku i szczególnie u osób dojrzałych i starszych jest nieodzowna. Trening funkcjonalny, czyli przygotowujący do wykonywania zadań dnia codziennego - prawidłowe schylanie się, siad, chód wydają się być ćwiczeniami banalnymi ale często wykonywanymi w sposób błędny wpływają na zaburzenia wzorca ruchu, który to przekłada się na zaburzenia prawidłowej postawy i szeroko idące konsekwencje zdrowotne. Stworzone w wiatach „przeszkody” stopniowo pokonywane ze zwiększającym się poziomem trudności przywrócą użytkownikom infrastruktury naturalną sprawność. Wszystkie ćwiczenia, które będzie można wykonać zarówno w wiacie A i B przedstawione będą w postaci filmików wyświetlanych na monitorze. Możliwy jest również instruktaż przeprowadzony przez trenerów Wnioskodawcy w ramach jego nieodpłatnej działalności statutowej. Budowa wiat zakończy się 15.12.2023 i w związku z budową Wnioskodawca poniósł / ponosi m.in. koszty materiałów budowlanych, urządzeń, wyposażenia wiat czy też usług projektowych, budowlanych. Wnioskodawca ponosił koszty związane z realizacją operacji w kwocie brutto (tj. powiększone o podatek VAT) zgodnie z przedkładanymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT. Wnioskodawca nie uwzględniał podatku naliczonego uwidocznionego na fakturach zakupu w swoich rozliczeniach VAT. Wnioskodawca na realizację operacji otrzymał z (...) przedpłatę obejmującą część dofinansowania. Pozostała kwota pomocy zostanie wypłacona Wnioskodawcy po złożeniu wniosku o płatność końcową i jego zaakceptowaniu przez (...).

Co istotne przez okres 5-iu lat od daty płatności końcowej będą ogólnodostępne i z tytułu korzystania z nich nie będzie pobierana żadna opłata. Użytkowanie wiat możliwe jest przez cały rok.

Korzystającymi z wiat będą mieszkańcy Gminy (...) oraz turyści, sportowcy. Warunek nieodpłatności wynika wprost z zawartej umowy z (...) gdzie w § 5 ust. 1 pkt 5 Wnioskodawca zobowiązał się zachować trwałość projektu przez okres 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej a ponadto w pkt 21 do nieosiągania zysków z operacji realizowanej w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia (polegających wyłącznie na tworzeniu lub rozwijaniu ogólnodostępnych i niekomercyjnych inkubatorów) lub w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 664 i 2023, z 2020 r. poz. 1555 oraz z 2021 r. poz. 2358). Złamanie zakazu wskazanego powyżej stanowiłoby naruszenie umowy co doprowadziłoby do zwrotu części pomocy wraz z odsetkami. Wnioskodawca nie będzie więc dzierżawił, wynajmował wiaty za odpłatnością. Przyznana w ramach Umowy pomoc finansowa obejmuje 95% wartości brutto realizacji operacji. Wkład własny Wnioskodawcy wynosi 5%. Składając wniosek o przyznanie pomocy Wnioskodawca oświadczył, iż w związku z realizacją operacji z tytułu dokonywanych zakupów nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Po zakończeniu budowy i zebraniu wszelkiej niezbędnej dokumentacji Wnioskodawca złoży wniosek o płatność końcową, przy czym (...) wskazało Wnioskodawcy na konieczność uzyskania interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazuje, że realizacja operacji pokrywa się z jego celami statutowymi. W miejscu posadowienia wiat znajduje się informacja dotycząca realizacji projektu, w tym informacja o finansowaniu ze środków publicznych, kto jest realizatorem i beneficjentem. Z dniem 01 lutego 2019 r. Wnioskodawca uzyskał wpis do rejestru podatników VAT jako podatnik VAT czynny.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Ad. 1.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji operacji pn. „(...)” nie będą przez niego wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 2.

Efekty realizowanej operacji pn. „(...)” nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji, o której mowa w opisie stanu faktycznego?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w piśmie z 7 lutego 2024 r.)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach zakupu dot. zakupu towarów i usług związanych z realizacją operacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 6 u.p.t.u. przepisów ustawy nie stosuje się do:

1)transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;

2)czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z ogólną zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ww. ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z zestawienia powyższych przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym ważne jest, aby związek ten już w chwili dokonania zakupów był oczywisty (wyrok WSA w Opolu z dnia 07.07.2023 r.).

„Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.” - tak wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12.10.2023r. I SA/Po 388/23.

Warunkiem formalnym odliczenia jest z kolei posiadanie przez podatnika faktury VAT.

„Przepis art. 86 ust. 1 u.p.t.u. przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze)” (wyrok WSA w Gdańsku z dnia 30.05.2023r. I SA/Gd 1269/22).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca w ramach umowy o przyznanie pomocy wybudował wiaty wraz z niezbędną infrastrukturą. Z tytułu korzystania z przedmiotowych wiat i infrastruktury Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat przez okres 5 lat. Wiaty będą służyły chętnym (nieograniczony krąg podmiotów) a skorzystanie z wiat nie będzie wymagało uzyskania wcześniejszej zgody Wnioskodawcy. Wnioskodawca zobowiązał się umową, iż przez okres trwałości projektu nie będzie pobierał opłat z tytułu korzystania z wiaty. Niemniej jednak również po zakończeniu okresu trwałości wybudowane wiaty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Budowa przedmiotowych wiat wpisuje się w realizowane przez Wnioskodawcę cele statutowe ale nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wobec powyższego należy uznać, że poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane z budową wiat (realizacją operacji) nie są związane z prowadzoną działalnością opodatkowaną (ani bezpośrednio ani pośrednio) i w konsekwencji nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych kosztów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji, o której mowa w opisie stanu faktycznego.

Jak wskazano na wstępie, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi nabywane przez Państwa w ramach realizacji operacji pn. „(...)” nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto efekty realizowanej operacji pn. „(...)” nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „(...)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.