Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.818.2023.2.MC
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu grantowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu grantowego pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2024 r. (wpływ 30 stycznia 2024 r.) oraz 7 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem pism stanowiących uzupełnienia wniosku)
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozlicza i składa comiesięczne pliki JPK_VAT do właściwego urzędu skarbowego. Powiat dokonuje wspólnego rozliczenia podatku VAT, wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, w ramach centralizacji rozliczeń.
Powiat w myśl art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. prowadzenia placówek oświatowych, kultury fizycznej, turystyki, pomocy społecznej, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracji. Powiat wykonuje szereg czynności, zarówno niepodlegających oraz podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych).
Powiat przystępuje do konkursu pn. „…”, realizowanego w formie projektu grantowego finansowanego z Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. - Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, w rozumieniu art. 41 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1079).
Celem projektu jest (...). Efektem przystąpienia do projektu będzie (...).
Projekt sfinansuje sprzęt z obszaru informatyczno-technicznego (sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami) ze względu na braki i niedostateczne wyposażenie. Starostwo Powiatowe planuje w ramach projektu zakupić serwer wraz oprogramowaniem … , tak aby mógł działać w klastrze z już działającym, zapewniając tym samym pełną redundancje. Zakup płatnego oprogramowania ... umożliwi tworzenie kopii zapasowych dla wszystkich systemów, zaś zakup odrębnego serwera i macierzy przeznaczonych tylko do tworzenia kopii zapasowych zwiększy bezpieczeństwo danych. Dodatkowo środki z projektu pokryją koszty wymiany zasilania awaryjnego w postaci zasilacza UPS w serwerowni, zakup zasilaczy awaryjnych dla stacji roboczych pracowników Starostwa Powiatowego oraz zakup dwóch generatorów, tak aby móc zapewnić nieprzerwaną pracę serwerowni i urzędu. W ramach projektu zostaną przedłużone licencje na oprogramowanie antywirusowe, monitorujące i zarządzające siecią IT oraz licencje firewall na czas trwania projektu. Planowane jest wykonanie usługi diagnozy bezpieczeństwa systemów oraz wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji … . Planowane jest również przeprowadzenie szeregu szkoleń podnoszących świadomość kadry pracowniczej w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz specjalistycznych szkoleń kadry zajmującej się IT.
Należy wskazać, iż w ramach dokonywanych zakupów nabywcą na wystawianych fakturach VAT dokumentujących wydatki będzie Powiat …, zaś odbiorcą Starostwo Powiatowe w … . Towary i usługi nabywane w ramach projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powiat nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z tej infrastruktury, efekty projektu nie będą powodowały sprzedaży generującej podatek VAT należny. W rozpatrywanej sprawie nie będzie związku nabyć towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. Efekty projektu grantowego pn. „…” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT a także nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem wszelka działalność organu zmierzająca do realizacji nałożonych przepisami prawa zadań nie podlega opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem tych realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nabyte towary i efekty realizowanego projektu grantowego nie będą wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Powiat w ramach realizacji projektu związane będą z zadaniami własnymi Powiatu. Efekty realizowanego projektu grantowego wykorzystane zostaną wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy Powiat będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu grantowego pn. „…” finansowanego z Funduszy Europejskich Na Rozwój Cyfrowy na lata 2021-2027, polegającego na zakupie sprzętu IT z licencjami, specjalistycznego oprogramowania, przeprowadzenia diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów oraz zakupie usług szkolenia kadry?
Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem pism stanowiących uzupełnienia wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując projekt, będący przedmiotem niniejszego wniosku, nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego od wydatków związanych z jego realizacją. Nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zakupy towarów i usług finansowanych z projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych poprzez wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia a przez to nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady, organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych na nie zadań, nie występują jako podatnicy VAT. Organy te mogą zostać uznane za podatników VAT jedynie w przypadku, gdy wykonują czynności niemieszczące się w zakresie zadań własnych organu lub wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Celem przystąpienia Powiatu do ww. projektu jest zakup sprzętu oraz usług związanych z realizacją zadań własnych, czyli występuje on tu jako organ władzy publicznej i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie może być uznany za podatnika VAT.
Efekty projektu grantowego pn. „…” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT a także nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Mimo, iż Powiat wykonuje szereg różnych zadań, w tym opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to wydatki poniesione na zakup sprzętów i usług związanych z projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych. W związku z tym nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Warunek, aby nabywane towary i usługi były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w myśl wyżej wskazanego artykułu, nie będzie spełniony. Projekt nie będzie wiązał się z zawarciem umów cywilnoprawnych i realizacją czynności skutkujących sprzedażą opodatkowaną.
Reasumując, Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupami finansowanymi z projektu grantowego pn. „…”, ponieważ efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo podali – efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu grantowego pn. „…”, ponieważ – jak Państwo podali – efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA)”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).