Prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.588.2023.1.IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.588.2023.1.IK

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

W terminie od dnia 10 stycznia 2023 r. do 30 listopada 2023 r. Powiat (…) realizował projekt pn.: „(…)”.

Finansowanie projektu:

·Regionalny Program Operacyjny Województwa (…) na lata 2014-2020, dostęp do wysokiej jakości usług publicznych (…);

·Nr Priorytetu Inwestycyjnego: Inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej;

·Nr i nazwa Działania: (…).09.03.00 Infrastruktura edukacyjna;

·Nr i nazwa Poddziałania: (…).09.03.04 Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej.

Cel projektu:

Podniesienie jakości kształcenia ogólnego poprzez wyposażenie pracowni komputerowej oraz j. obcych w (…) w terminie do 30 listopada 2023 r. Projekt zrealizowany w szkole ponadpodstawowej ogólnokształcącej - Liceum Ogólnokształcącym (…), dla której org. prowadzącym jest Powiat (…).

Przedmiotem projektu jest wyposażenie 1 pracowni komputerowej i 2 pracowni j. obcych na potrzeby podniesienia jakości kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych.

Liczba zakupionego sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych - (modernizacja sieć (…), zakup mebli do pracowni, zakup komputerów, tabletów, słuchawek, oprogramowania). Inwestycja służy realizacji zadań własnych nałożonych na Powiat przepisami prawa (ustawa o samorządzie powiatowym), dla których Powiat został powołany. Działania wykonywane na infrastrukturze służą celom edukacyjnym szkoły. Wykonane prace i zakup sprzętu mają wpływ na wzrost jakości świadczenia zadań edukacyjnych oraz mają wpływ na poprawę komfortu nauczania oraz pracy pracowników.

Powiat (…) jest zobowiązany przedstawić przedmiotową interpretację indywidualną wraz z wnioskiem o płatność końcową w celu rozliczenia inwestycji. Koszty związane z podatkiem od towarów i usług VAT zostały uwzględnione po stronie wydatków kwalifikowalnych projektu.

Powiat (…) zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 4 ust. 1 o samorządzie powiatowym, powiat realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej. Szkoła objęta projektem to jednostka, która podlegała centralizacji od 1 stycznia 2017 r. Powiat nie wykorzystuje bezpośrednio mienia powstałego w wyniku realizowanego projektu, szkoła dysponuje nim na podstawie bezpłatnego przekazania, pracownie są i będą wykorzystywane przez placówkę, dla której Powiat (…) stanowi organ prowadzący na cele edukacyjne.

Towary i usługi nabywane w ramach projektu są i będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Według stanowiska Powiatu (…) projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem jak wskazano wyżej zrealizowana inwestycja nie będzie służyć do czynności opodatkowanych.

Nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT za towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu były wystawiane na Powiat (…).

Art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych zawartych umów cywilnoprawnych. Nie mają one własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem Urzędu, tj. Starostwa Powiatowego w (…). W przedstawionym przypadku nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku.

Powiat (…) stoi na stanowisku, że jeżeli w przyszłości zaistnieją przesłanki umożliwiające odliczenie podatku VAT zwróci zrefundowane w ramach projektu części poniesionego podatku VAT. Według Powiatu realizując powyżej opisany projekt koszt podatku VAT stanowi wydatek kwalifikowalny z uwagi na brak możliwości jego odzyskania.

Pytanie

Czy Powiat (...) realizując projekt z powyższego zakresu i programu może odzyskać koszt poniesionego podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W przedstawionym przypadku projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem jak wskazano we wniosku inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powiat (…) stoi na stanowisku, że zaistnieją przesłanki umożliwiające odliczenie podatku VAT (biorąc pod uwagę zmieniające się przepisy prawa), zwróci w ramach projektu części poniesionego podatku VAT. W realizowanych do chwili obecnej przez Powiat (…) podobnych inwestycjach przy wsparciu środków pochodzących z Unii Europejskiej, koszt podatku VAT stanowił koszt kwalifikowalny z uwagi na brak możliwości jego odzyskania.

Reasumując, Powiat (…) realizując wspomniany projekt nie ma pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, bądź otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT i usług z tytułu inwestycji, jak również prawa zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodu, zatem stanowi on koszt kwalifikowalny.

Nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności podlegających podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT za towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu były wystawiane na Powiat (…).

Art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów te organy w zakresie realizowanych zadań, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych zawartych umów cywilnoprawnych. Nie mają one własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania za pośrednictwem Urzędu, tj. Starostwa Powiatowego w (…). W przedstawionym przypadku nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy,

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę Powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z opisu sprawy wynika, że - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2023 r. realizowali Państwo projekt pn.: „(…)”.

Celem projektu było podniesienie jakości kształcenia ogólnego poprzez wyposażenie pracowni komputerowej oraz języków obcych w Liceum Ogólnokształcącym im. (…) w terminie do 30 listopada 2023 r. Przedmiotem projektu jest wyposażenie 1 pracowni komputerowej i 2 pracowni języków obcych na potrzeby podniesienia jakości kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych.

Liczba zakupionego sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych - 351 (modernizacja sieć (…), zakup mebli do pracowni, zakup komputerów, tabletów, słuchawek, oprogramowania). Inwestycja służy realizacji zadań własnych nałożonych na Powiat przepisami prawa (ustawa o samorządzie powiatowym), dla których Powiat został powołany. Działania wykonywane na infrastrukturze służą celom edukacyjnym szkoły. Wykonane prace i zakup sprzętu mają wpływ na wzrost jakości świadczenia zadań edukacyjnych oraz mają wpływ na poprawę komfortu nauczania oraz pracy pracowników.

Nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT za towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu były wystawiane na Powiat (…).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi zakupione w związku z realizacją zadania, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto - jak Państwo wskazali - nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Tym samym, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, gdyż nie są spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji nie przysługuje Państwu także prawo do odzyskania podatku VAT na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).