Prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w myśl art. 113 ustawy w związku z usługami projektowania aranżacji wnętrz. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.635.2023.1.AS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.635.2023.1.AS

Temat interpretacji

Prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w myśl art. 113 ustawy w związku z usługami projektowania aranżacji wnętrz.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 19 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w ramach świadczonych przez Panią usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierza Pani rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej o PKD 74.10.Z – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Zakładając, że w roku podatkowym wartość Pani sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, chciałaby Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzenia działalności będzie Pani zajmowała się sporządzaniem projektów aranżacji wnętrz, które obejmują:

·inwentaryzację/pracę na podstawie rzutów dostarczonych przez inwestora;

·wywiad z inwestorem, omówienie koncepcji projektowanego wnętrza;

·ankietę zawierającą listę pytań do projektu, która pozwoli dopasować wnętrze do potrzeb inwestora, obejmują następujące elementy:

ozaplanowanie układu funkcjonalnego;

oprzedstawienie go za pomocą rysunków 2D w formie rzutu oraz przekrojów ścian;

oprojekt poszczególnych pomieszczeń wraz z określeniem zastosowanych materiałów, technologii oraz kolorystki;

owizualizacje 3D projektowanych wnętrz;

oprojekt rozmieszczenia punktów elektrycznych (łączniki, gniazda, punkty oświetleniowe);

oprojekt rozmieszczenia punktów instalacji wodno-kanalizacyjnej;

oprojekt sufitów podwieszanych oraz zabudów karton-gipsowych;

oprojekt układu podłóg;

oprojekt mebli na wymiar;

owykaz użytych w projekcie materiałów w formie listy wraz z ilościami oraz adresami sklepów;

onadzór autorski nad realizacją sporządzonego przez Panią projektu aranżacji wnętrz.

Będzie on ograniczał się do kontaktu z wykonawcami, których wybrał inwestor do projektu wnętrzarskiego, w zakresie kontroli zgodności dostarczonych materiałów i wykonywanych prac z materiałami, terminami i rodzajami prac, określonymi w wykonanym konkretnym projekcie wnętrzarskim. Nadzór autorski ma służyć wsparciem dla inwestora, który będzie miał pewność, że realizacja projektu przebiega pod okiem specjalisty i realizacja będzie się pokrywała z tym, co zostało określone w projekcie. Usługi nadzoru autorskiego swoim zakresem nie obejmują żadnego rodzaju doradztwa, w szczególności technicznego, inżynieryjnego, naukowego, zarządzania, merytorycznego, finansowego, jakościowego itp., nie obejmuje także czynności udzielania porad, opinii i wyjaśnień.

Pytanie

Czy decydując się na usługę nadzoru autorskiego nad projektem aranżacji wnętrz będzie Pani miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, z uwagi na to, że rodzaj wykonywanej przez Panią działalności nie został wymieniony w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w którym określa się rodzaje działalności, powodujące wyłączenie podatników z prawa do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z treści wniosku wynika, że zamierza Pani rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej o PKD 74.10.Z – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Zakładając, że w roku podatkowym wartość Pani sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, chciałaby Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W ramach prowadzenia działalności będzie Pani zajmowała się sporządzaniem projektów aranżacji wnętrz, a także nadzorem autorskim nad realizacją sporządzonego przez Panią projektu. Będzie on ograniczał się do kontaktu z wykonawcami w zakresie kontroli zgodności dostarczonych materiałów i wykonywanych prac z materiałami, terminami i rodzajami prac, określonymi w wykonanym konkretnym projekcie wnętrzarskim. Nadzór autorski ma służyć wsparciem dla inwestora, który będzie miał pewność, że realizacja projektu przebiega pod okiem specjalisty i realizacja będzie się pokrywała z tym, co zostało określone w projekcie. Usługi nadzoru autorskiego swoim zakresem nie obejmują żadnego rodzaju doradztwa, w szczególności technicznego, inżynieryjnego, naukowego, zarządzania, merytorycznego, finansowego, jakościowego itp., nie obejmuje także czynności udzielania porad, opinii i wyjaśnień. Ponadto, rodzaj wykonywanej przez Panią działalności nie został wymieniony w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w ramach świadczonych przez Panią usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy należy stwierdzić, że działalność gospodarcza, którą planuje Pani prowadzić, obejmująca czynności wymienione we wniosku, nie została wyłączona ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy. Przede wszystkim świadczone przez Panią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa. Jak wyżej wskazano, zamierza Pani prowadzić działalność w zakresie specjalistycznego projektowania – sporządzania projektów aranżacji wnętrz. W ramach tej działalności będzie też Pani świadczyć usługę nadzoru autorskiego. Ponadto, zakłada Pani, że łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Decydując się na usługi nadzoru autorskiego nad swoim projektem aranżacji wnętrz nie będzie Pani świadczyć usług doradztwa, ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Tym samym będzie miała Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, decydując się na usługę nadzoru autorskiego nad projektem aranżacji wnętrz będzie Pani miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Jeżeli natomiast rozpocznie Pani działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego, zwolnienie podmiotowe będzie przysługiwało Pani na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, pod warunkiem, że wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Tym samym, Pani stanowisko należało uznać całościowo za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł lub proporcję tej kwoty do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).