Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.795.2023.2.RG
Temat interpretacji
Wyłączenia z opodatkowania czynności przeniesienia w formie darowizny zespołu składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia działalności w zakresie najmu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania czynności przeniesienia w formie darowizny zespołu składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia działalności w zakresie najmu na rzecz „A”.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, która w przeważającej części polega na wynajmie nieruchomości. Jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie zatrudnia Pani w swojej działalności żadnych pracowników.
Postanowiła Pani dokonać darowizny części swojej działalności obejmującej jedną z nieruchomości, która służy jej do prowadzenia działalności w zakresie najmu. Nieruchomość tę stanowi lokal użytkowy o powierzchni 74,60 m2, położony we .... Lokal ten został zakupiony przez Panią od dewelopera w 2018 r. Nieruchomość wynajmowana jest obecnie spółce z ograniczoną działalnością, która prowadzi w tym lokalu działalność gospodarczą. Najem stanowi dla Pani działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Planuje Pani darować lokal na rzecz swojej matki - „A”., która prowadzi działalność gospodarczą w przeważającej części polegającą na wynajmie nieruchomości.
„A”. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Pani działalność w ramach opisanej wyżej nieruchomości stanowi wyodrębniony – w stosunku do reszty przedsiębiorstwa - zespół składników materialnych i niematerialnych.
W nieodległym czasie nabędzie Pani do swojej działalności inną nieruchomość przy pomocy której będzie wykonywać również działalność w zakresie najmu i ta działalność będzie nadal wykonywana po dokonaniu darowizny będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
W skład przedmiotu darowizny wchodzić będzie nie tylko majątek taki jak prawo własności lokalu opisanego powyżej, lecz również zobowiązania niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej obecnie tam prowadzonej.
Darowizna obejmować będzie m.in.:
1.prawo własności lokalu użytkowego;
2.prawa i obowiązki wynikające ze wskazanej wyżej umowy najmu przedmiotowej nieruchomości;
3.zobowiązania względem wspólnoty mieszkaniowej z tytułu:
a.kosztów z tytułu dostawy mediów, takich jak woda, centralne ogrzewanie, odprowadzanie ścieków, gospodarowanie odpadami komunalnymi;
b.kosztów z tytułu opłat eksploatacyjnych, takich jak utrzymanie czystości, utrzymanie zieleni, bieżąca konserwacja i drobne naprawy eksploatacyjne, przeglądy ogólnobudowlane, kominiarskie, przegląd wind wraz z serwisowaniem, serwisowanie kotłowni, monitoring pożarowy, serwisowanie systemu sygnalizacji pożaru i systemu oddymiania, serwisowanie bramy garażowej, ochrona nieruchomości;
c.kosztów z tytułu opłat na fundusze, takie jak fundusz remontowy, fundusz celowy.
Wraz z darowizną na rzecz „A”. przeniesione zostaną również wierzytelności względem najemców z tytułu mediów, opłat eksploatacyjnych i innych kosztów, ponoszonych przez Panią na rzecz wspólnoty, ale do zwrotu których zobowiązani są najemcy i którym z tego tytułu wystawia Pani fakturę.
Będzie Pani również chciała nieodpłatnie dokonać na rzecz matki cesji umowy ubezpieczenia przedmiotowej nieruchomości i zrobi to pod warunkiem, że ubezpieczyciel wyrazi zgodę. W ramach darowizny przekaże Pani również „A”. księgi i wszelkie dokumenty związane z nieruchomością i prowadzoną na niej działalnością gospodarczą. „A”. planuje kontynuować działalność opodatkowaną podatkiem VAT w lokalu opisanym powyżej. W szczególności „A”. zamierza kontynuować umowę najmu ze spółką z o.o., prowadzącą działalność w lokalu. „A”. wykona również przejęte w ramach darowizny zobowiązania.
Powyższy zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się odrębnością, przede wszystkim ze względu na to, że stanowi odrębny lokal, który w całości stanowi przedmiot umowy najmu, zawartej tylko z tym jednym najemcą - spółką z o.o. Inne Pani nieruchomości objęte są innymi umowami najmu z innymi najemcami. Wyodrębnienie opisanego wyżej lokalu miało miejsce również na płaszczyźnie finansowej, bowiem możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej konkretnej nieruchomości. Istnieje również możliwość przypisania określonych umów, zdarzeń gospodarczych, dokumentów oraz operacji do działalności prowadzonej w ramach tej nieruchomości. „A”., po otrzymaniu darowizny, będzie na jej przedmiocie prowadzić nadal tę samą działalność gospodarczą, bez konieczności angażowania dodatkowych środków.
W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu, odpowiedziała Pani:
1.Czy zespół składników materialnych i niematerialnych związany z prowadzeniem przez Panią działalności polegającej na wynajmie lokalu użytkowego o powierzchni 74,60 m2 - który zamierza Pani przenieść na rzecz „A”. - stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 2023 r., poz. 1610 ze zm.)?
Odpowiedziała Pani:
Tak jak Wnioskodawczyni wskazała już we wniosku z dnia 4 grudnia 2023 r.:
(...) Wnioskodawczyni zauważa, że przywołana powyżej regulacja [art. 551 Kodeksu cywilnego] wskazuje jedynie przykładowe składniki materialne i niematerialne, które wchodzą w skład przedsiębiorstwa. W Pani ocenie, nie jest konieczne, aby w skład przedsiębiorstwa wchodziły wszystkie składniki wymienione w art. 551 k.c. W aspekcie istnienia bądź nieistnienia przedsiębiorstwa najistotniejsze jest, aby zespół składników materialnych i niematerialnych tworzył funkcjonalną całość i pozwalał na prowadzenie działalności gospodarczej w sposób samodzielny. Według Pani, zespół składników składających się na przedmiot darowizny opisanej wyżej, bez wątpienia można uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c.
Wobec tego, Wnioskodawczyni uważa, że zespół składników materialnych i niematerialnych związany z prowadzeniem przez Wnioskodawczynię działalności polegającej na wynajmie lokalu użytkowego, stanowić będzie nie tyle samo przedsiębiorstwo, ale zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni.
Wnioskodawczyni wskazuje, że przedmiotem darowizny nie będzie całe przedsiębiorstwo, ale jego zorganizowana część, ponieważ w jej działalności znajduje się również inny zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowi osobną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Precyzyjnie mówiąc, chodzi tu o inną nieruchomość zabudowaną budynkiem przemysłowym, która wynajmowana jest na rzecz podmiotu trzeciego.
2.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że „(...) Wnioskodawczyni postanawiała dokonać darowizny części swojej działalności (...)” proszę o wskazanie jaką działalność (w jakim zakresie?) poza wynajmem ww. lokalu użytkowego będzie Pani prowadziła na dzień przeniesienia przez Panią zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym lokalu użytkowego, na rzecz „A”.?
Odpowiedziała Pani:
Na dzień przeniesienia przez Wnioskodawczynię zespołu składników materialnych i niematerialnych na rzecz „A”., co zostało opisane we wniosku, Wnioskodawczyni nie będzie prowadziła działalności gospodarczej w zakresie innym niż wynajem nieruchomości. Oprócz nieruchomości opisanej we wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi obecnie również wynajem innej nieruchomości zabudowanej budynkiem przemysłowym.
Jednocześnie Wnioskodawczyni nie wyklucza, że w przyszłości będzie wykonywać działalność również w zakresie innym niż wynajem.
3.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że „(...) działalność Wnioskodawczyni w ramach opisanej wyżej nieruchomości stanowi wyodrębniony - w stosunku do reszty przedsiębiorstwa - zespół składników materialnych i niematerialnych (...)”, proszę o wskazanie:
a)Czy na moment przeniesienia przez Panią na rzecz „A”. zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z wynajmem lokalu użytkowego na rzecz spółki, zespół ten będzie wyodrębniony w Pani przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
i)organizacyjnej, tj. czy wyodrębnienie zostanie dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (tj. nastąpi ich faktyczne wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej Pani przedsiębiorstwa)? Jeśli tak, to jakie przesłanki o tym świadczą?
ii)funkcjonalnej, tj. czy będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze? Jeśli tak, to jakie przesłanki o tym świadczą?
Odpowiedziała Pani:
Tak jak wskazano we wniosku z dnia 4 grudnia 2023 r.: nie, zespół składników materialnych i niematerialnych nie został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej. Jednocześnie Wnioskodawczyni przypomina, że wyodrębnienie organizacyjne po pierwsze nie musi przyjąć sformalizowanego charakteru, a po drugie nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak też Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 24 czerwca 2019 r., 0111-KDIB3-2.4012.304.2019.1.MD; wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r., III SA/Wa 2836/11). Należy również zauważyć, że wyodrębnienie na płaszczyźnie organizacyjnej byłoby sztuczne w przypadku działalności jednoosobowej. Z oczywistych względów przedsiębiorca jednoosobowy, będący osobą fizyczną, nie może otworzyć oddziału, czy filii swojej działalności.
Jednocześnie Wnioskodawczyni podkreśla, że zespół składników opisanych we wniosku stanowi wyodrębnioną, samodzielną całość.
Tak, zespół składników opisanych we wniosku jest wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej. Stanowi potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje zadania gospodarcze. Świadczy o tym m.in. to, że możliwe jest przypisanie konkretnych przychodów i konkretnych kosztów do opisanego we wniosku zespołu składników.
4.Czy wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzeniem najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki zostaną przekazane na rzecz „A”.? Jeżeli nie - należy wskazać, które z tych składników nie będą przekazane i dlaczego?
Odpowiedziała Pani:
Tak, wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzeniem najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki, opisanego szczegółowo we wniosku, zostaną przekazane na rzecz „A”.
5.Czy „A”. będzie musiała podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne (np. zawarcie umów z podmiotami trzecimi, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi w ramach transakcji itp.) bądź zaangażować inne składniki majątku w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o przekazane przez Panią składniki materialne i niematerialne? Jeśli tak - należy wskazać, jakie działania faktyczne lub prawne „A”. będzie musiała podjąć/wykonać w celu prowadzenia/kontynuowania działalności ww. najmu lokalu użytkowego w oparciu o wniesione składniki majątkowe?
Odpowiedziała Pani:
Nie, „A”. nie będzie musiała podejmować działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia/kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przekazane przez Wnioskodawczynię składniki materialne i niematerialne. W szczególności nie będzie potrzeby nabycia przez „A” dodatkowych składników majątku.
6.Czy przedmiotem planowanej transakcji będą wszystkie składniki majątku, w oparciu o które prowadzi Pani działalność w zakresie wynajmu nieruchomości?
Odpowiedziała Pani:
Nie, przedmiotem planowanej transakcji nie są wszystkie składniki majątku, w oparciu o które Wnioskodawczyni prowadzi swoją działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości.
W majątku działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię w obszarze wynajmu nieruchomości pozostaje jeszcze jedna nieruchomość zabudowana budynkiem przemysłowym, która wraz z innymi składnikami majątku (np. wyposażenie budynku) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Z tego względu, przedmiotem transakcji nie będą objęte wszystkie składniki, w oparciu o które Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie najmu.
7.Czy w oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej?
Odpowiedziała Pani:
Tak, w oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy przeniesienie przez Panią opisanego we wniosku zespołu składników materialnych i niematerialnych w tym nieruchomości przez na rzecz „A”. skutkować będzie powstaniem po Pani stronie obowiązku podatkowego w VAT w związku z tą transakcją?
Pani stanowisko w sprawie:
Pani zdaniem, przeniesienie przez Panią opisanego we wniosku zespołu składników materialnych i niematerialnych w tym nieruchomości na rzecz „A”. będzie zdarzeniem neutralnym na gruncie podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że przedmiotem transakcji (darowizny) będzie Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).
Zakres przedmiotowy podatku VAT obejmuje, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, m.in. odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez dostawę rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym wszelkie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zgodnie jednak z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W praktyce zatem o opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji (dostawy) decydować będzie jej przedmiot. Jeżeli przedmiotem dostawy było przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część, czynność ta nie będzie objęta zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. A contrario – w przypadku, gdyby przedmiot transakcji stanowiły składniki majątku, których nie można byłoby sklasyfikować jako przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, wniesienie aportu stanowiłoby czynność podlegającą opodatkowaniu o VAT.
Zgodnie z art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: k.c.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5.koncesje, licencje i zezwolenia;
6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8.tajemnice przedsiębiorstwa;
9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W odniesieniu do tak sformułowanej definicji, zauważa Pani, że przywołana powyżej regulacja wskazuje jedynie przykładowe składniki materialne i niematerialne, które wchodzą w skład przedsiębiorstwa. W Pani ocenie, nie jest konieczne, aby w skład przedsiębiorstwa wchodziły wszystkie składniki wymienione w art. 551 k.c. W aspekcie istnienia bądź nieistnienia przedsiębiorstwa najistotniejsze jest, aby zespół składników materialnych i niematerialnych tworzył funkcjonalną całość i pozwalał na prowadzenie działalności gospodarczej w sposób samodzielny.
Według Pani, zespół składników składających się na przedmiot darowizny opisanej wyżej, bez wątpienia można uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Artykuł 2 pkt 27e ustawy o VAT przez Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa rozumie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wskazać należy, iż w Pani przypadku nie dokonano wyodrębnienia organizacyjnego Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa, co nie było kluczowe dla jej istnienia. Podobne stanowisko zajęto m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r. (III SA/Wa 2836/11): „Wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.”
O tym, że nie jest konieczne, aby Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa stanowiła wyodrębniony formalnoprawnie podmiot stanowi również szereg interpretacji prawa podatkowego:
-indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.484.2019.2.MH: „(...) O wydzieleniu organizacyjnym i funkcjonalnym świadczy to, że wyodrębniona część jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (ZCP) nie będzie wydzielona w sposób formalno-prawny, ale w sposób faktyczny, ponieważ możliwe będzie przypisanie określonych umów, zdarzeń gospodarczych, dokumentów oraz operacji do ZCP. Ponadto, w związku z wniesieniem w drodze aportu do Spółki ww. wyodrębnionej części działalności w zakresie usług sprzątania nastąpi przejęcie przez Spółkę pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na stanowisku sprzątacz/sprzątaczka. Przedmiot transakcji na dzień wniesienia go aportem do spółki osobowej będzie stanowił wyodrębnioną część działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie usług sprzątania, tj. zespół składników materialnych i niematerialnych, wraz ze zobowiązaniami pozwalający na prowadzenie działalności w zakresie usług sprzątania, w tym pozwalając na realizację umów z kontrahentami na utrzymanie czystości na obszarze spółdzielni mieszkaniowych (...).”
-indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 24 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.304.2019.1.MD: „(...) Istotną jest okoliczność, że takie wydzielenie organizacyjne jest dokonane w sposób faktyczny, realny. Wydzielenie organizacyjne zakładu w ... zostało dokonane w sposób faktyczny, poprzez przyporządkowanie wyłącznie do tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy składników materialnych - zbywanych aktywów ruchomych (maszyn, urządzeń, zapasów asortymentu, komponentów produkcyjnych) oraz zobowiązań (praw i zobowiązań wynikających z umów ze stronami trzecimi tj. umów handlowych zawartych z dostawcami komponentów produkcyjnych, z dostawcami mediów, umowy najmu placu wraz z budynkiem oraz praw i obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych z pracownikami (...).”
-indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 maja 2014 r., sygn. IBPP3/443-203/14/AŚ: „(...) wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (przewidziane w prawie podatkowym) nie musi być sformalizowane (...).”
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, nie sposób nie zauważyć, że Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa stanowi wyodrębnioną całość w przedsiębiorstwie Wnioskodawczyni. Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa stanowi samodzielną całość, nie jest fragmentem innej, większej całości. Wszystkie składniki Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa położone są w jednym miejscu. W skład przedmiotu darowizny wejdą umowy niezbędne dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej na tej nieruchomości.
W odniesieniu do drugiej cechy, która zgodnie z ustawą o VAT opisywać ma Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa, wyodrębnienie finansowe wcale nie musi oznaczać samodzielności finansowej (tak też: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2017.2.ABI). Istotne jest natomiast, aby możliwe było przyporządkowanie konkretnych należności i zobowiązań do odrębnego majątku:
-indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 sierpnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.282.2020.3.AKA: „W sytuacji wyodrębnienia finansowego powinno być możliwe oddzielenie finansów zorganizowanej części przedsiębiorstwa od jego pozostałej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).”
W ramach Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa przeniesione zostaną składniki majątkowe Wnioskodawczyni (materialne i niematerialne) wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Darowizna obejmie zatem aktywa - nieruchomość (lokal użytkowy), związane z tą nieruchomością prawa i obowiązki, umowy (w tym umowa najmu) oraz zobowiązania. W związku ze zbyciem Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa przez Wnioskodawczynię na rzecz „A”., przeniesione zostaną umowy zawarte przez Wnioskodawczynię w odniesieniu do tej nieruchomości, w szczególności umowa najmu zawarta ze spółką z o.o., która prowadzi działalność w tej nieruchomości, a być może także umowa ubezpieczenia. Przeniesione zostaną również zobowiązania względem wspólnoty, wymienione w treści opisu zdarzenia przyszłego. Symetrycznie wraz z darowizną przejdą na rzecz „A”. wierzytelności z tytułu kosztów ponoszonych na rzecz wspólnoty, ale zwracanych przez najemcę, któremu z tego tytułu Wnioskodawczyni wystawia fakturę. W konsekwencji więc „A”. kontynuować będzie prowadzenie działalności gospodarczej w analogicznym zakresie do działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawczynię na tej samej nieruchomości. W ramach opisanej transakcji nie dojdzie co prawda do przejęcia pracowników, ale tylko dlatego, że Wnioskodawczyni nikogo w swojej działalności nie zatrudnia, a zatem pozostaje to bez wpływu na ocenę w świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Uwzględniając powyższe, w przedstawionym zdarzeniu zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem darowizny, można uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Z tego względu, w związku z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, do przeniesienia Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa na rzecz „A”. nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT i transakcja ta nie będzie objęta opodatkowaniem podatkiem VAT. Z uwagi na powyższe Wnioskodawczyni wnosi o uznanie stanowiska za prawidłowe w pełnym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Regulacje art. 6 pkt 1 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tu wymienione te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.
Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy „transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepisy ustawy nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny, dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.), zgodnie z którym:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Należy zauważyć, że powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym, jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Użyte w ww. przepisie określenie „w szczególności” wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w tym artykule, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi jednak stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W świetle tej definicji zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki (pracowniczy).
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.
Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).
Podsumowując, na gruncie ustawy mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
-istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
-zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
-składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
-zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zatem dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi jego zorganizowaną część, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Trzeba zaznaczyć, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem wydzielenia, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności wydzielanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak już powyżej wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy tym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w prowadzonej działalności zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o nabyte składniki.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, która w przeważającej części polega na wynajmie nieruchomości. Postanowiła Pani dokonać darowizny części swojej działalności obejmującej jedną z nieruchomości, która służy jej do prowadzenia działalności w zakresie najmu. Nieruchomość tę stanowi lokal użytkowy zakupiony przez Panią od dewelopera w 2018 r. Nieruchomość wynajmowana jest obecnie spółce, która prowadzi w tym lokalu działalność gospodarczą. Najem stanowi dla Pani działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Planuje Pani darować lokal na rzecz swojej matki - „A”., która prowadzi działalność gospodarczą w przeważającej części polegającą na wynajmie nieruchomości i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Oprócz nieruchomości opisanej we wniosku, prowadzi Pani obecnie również wynajem innej nieruchomości zabudowanej budynkiem przemysłowym. Wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzeniem najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki, opisanego szczegółowo we wniosku, zostaną przekazane na rzecz „A”. Przedmiotem darowizny nie będzie całe przedsiębiorstwo, ale jego zorganizowana część. W skład przedmiotu darowizny wchodzić będzie nie tylko majątek taki jak prawo własności lokalu opisanego powyżej, lecz również zobowiązania niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej obecnie tam prowadzonej.
Darowizna obejmować będzie m.in.:
1)prawo własności lokalu użytkowego;
2)prawa i obowiązki wynikające ze wskazanej wyżej umowy najmu przedmiotowej nieruchomości;
3)zobowiązania względem wspólnoty mieszkaniowej z tytułu:
-kosztów z tytułu dostawy mediów, takich jak woda, centralne ogrzewanie, odprowadzanie ścieków, gospodarowanie odpadami komunalnymi;
-kosztów z tytułu opłat eksploatacyjnych, takich jak utrzymanie czystości, utrzymanie zieleni, bieżąca konserwacja i drobne naprawy eksploatacyjne, przeglądy ogólnobudowlane, kominiarskie, przegląd wind wraz z serwisowaniem, serwisowanie kotłowni, monitoring pożarowy, serwisowanie systemu sygnalizacji pożaru i systemu oddymiania, serwisowanie bramy garażowej, ochrona nieruchomości;
-kosztów z tytułu opłat na fundusze, takie jak fundusz remontowy, fundusz celowy.
Wraz z darowizną na rzecz „A”. przeniesione zostaną również wierzytelności względem najemców z tytułu mediów, opłat eksploatacyjnych i innych kosztów, ponoszonych przez Panią na rzecz wspólnoty, ale do zwrotu których zobowiązani są najemcy i którym z tego tytułu wystawia Pani fakturę. Będzie Pani również chciała nieodpłatnie dokonać na rzecz matki cesji umowy ubezpieczenia przedmiotowej nieruchomości i zrobi to pod warunkiem, że ubezpieczyciel wyrazi zgodę. W ramach darowizny przekaże Pani również „A”. księgi i wszelkie dokumenty związane z nieruchomością i prowadzoną na niej działalnością gospodarczą. „A”. planuje kontynuować działalność opodatkowaną podatkiem VAT w lokalu opisanym powyżej. W szczególności „A”. zamierza kontynuować umowę najmu ze spółką z o.o., prowadzącą działalność w lokalu. „A”. wykona również przejęte w ramach darowizny zobowiązania.
Pani wątpliwości budzi kwestia, czy przeniesienie przez Panią opisanego we wniosku zespołu składników materialnych i niematerialnych w tym nieruchomości przez na rzecz „A”. skutkować będzie powstaniem po Pani stronie obowiązku podatkowego w VAT w związku z tą transakcją
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinien mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek mający być przedmiotem darowizny powinien stanowić już w ramach obecnie prowadzonej działalności zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego przekazaniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa, orzecznictwo TSUE oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w zakresie najmu, które zostaną przeniesione przez na rzecz „A”., stanowić będzie na dzień darowizny zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak wynika bowiem z wniosku, mimo iż zespół składników materialnych i niematerialnych nie został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej na bazie statutu, regulaminu, to można z opisu sprawy wywieść, iż takie wyodrębnienie organizacyjne opisanego zespołu składników dokonane zostało w aspekcie realnym, faktycznym. Powyższy zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się odrębnością, przede wszystkim ze względu na to, że stanowi odrębny lokal, który w całości stanowi przedmiot umowy najmu, zawartej tylko z jednym najemcą - spółką z o.o. Istnieje również możliwość przypisania określonych umów, zdarzeń gospodarczych, dokumentów oraz operacji do działalności prowadzonej w ramach tej nieruchomości. Wyodrębnienie opisanego wyżej lokalu miało miejsce również na płaszczyźnie finansowej, bowiem możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej konkretnej nieruchomości. W oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej. „A”., po otrzymaniu darowizny, będzie na jej przedmiocie prowadzić nadal tę samą działalność gospodarczą, bez konieczności angażowania dodatkowych środków. „A”. nie będzie musiała podejmować działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia/ kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o przekazane przez Panią składniki materialne i niematerialne.
W związku z tym, przeniesienie przez Panią opisanego we wniosku zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym nieruchomości na rzecz „A”., w związku z art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji nie będzie skutkowało powstaniem po Pani stronie obowiązku podatkowego w VAT.
Tym samym Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).