Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.773.2023.4.MSO
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna w zakresie podatku od towarów i usług, która dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatku poniesionego na instalację lodowiska na rynku miasta.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatku poniesionego na instalację lodowiska na rynku miasta. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Państwa spółka zajmuje się budową i remontem dróg (zarówno dla firm jak i samorządów terytorialnych), sprzedażą (…) i świadczeniem usług związanych z remontem czy budową podjazdów osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Całościowym właścicielem Państwa spółki jest (…) (100% udziałów). Zamierzacie Państwo na rynku miasta zainstalować lodowisko na okres trzech zimowych miesięcy. Wykonanie budowy lodowiska zamierzacie Państwo powierzyć podwykonawcy. Elementy rzeczowe, na które będzie składało się lodowisko są i pozostaną własnością podwykonującego, który zajmuje się takimi usługami profesjonalnie. Wstęp na lodowisko będzie dostępny dla wszystkich chętnych bez pobierania opłat. Samo lodowisko otoczone będzie bandami z logo Państwa firmy a w trakcie korzystania przez ludzi będzie także z głośników puszczana reklama zachęcająca do korzystania z usług Państwa przedsiębiorstwa. Oprócz efektu promocyjnego i reklamowego chcecie Państwo także ocieplić wizerunek firmy w oczach lokalnej społeczności, która na wskutek prowadzonych przez Państwa prac budowlano-remontowych musi często korzystać z objazdów wydłużających dojazd do celu. Obecnie jesteście Państwo także w trakcie prowadzenia dużej i czasochłonnej inwestycji w Państwa mieście polegającej na generalnej wymianie nawierzchni oraz pobocza przed (...) mostem na (…). Są to prace szczególnie uciążliwe zarówno dla mieszkańców (…) ale także dla lokalnego biznesu i osób przyjeżdżających i wyjeżdżających z miasta. Powoduje to swego rodzaju napięcia wokół Państwa przedsiębiorstwa, które mogą odbić się na wynikach finansowych spółki spowodowanych zmniejszeniem zainteresowania zakupem materiałów czy usług szczególnie wśród osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pismem z 3 stycznia 2024r. (data wpływu 9 stycznia 2024 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy o następujące informacje:
1)Państwa spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.
2)W ramach prowadzonej działalności wykonujecie Państwo czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT.
3)Faktury dokumentujące wydatki poniesione na instalację lodowiska będą wystawiane na Państwa spółkę.
4)Państwa zdaniem zainstalowanie lodowiska wpłynie na zwiększenie obrotu opodatkowanego, ponieważ na lodowisku zostały zainstalowane banery reklamowe Państwa przedsiębiorstwa a w trakcie korzystania z lodowiska z zainstalowanych głośników odtwarzane są spoty, które będą zarówno reklamować jak i informować o działalności Państwa spółki. Państwa firma świadczy usługi związane z remontem i budową dróg. Swoje usługi świadczycie Państwo zarówno na rzecz jednostek samorządów terytorialnych, innych firm (zarówno samodzielnie a czasem jako podwykonawcy) a także dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (wykonywanie podjazdów przed nieruchomościami). Sprzedajecie Państwo także materiały (…) do wykonania placów, podjazdów itp. Z lodowiska, które usytuowane będzie w prestiżowym miejscu jakim jest główny rynek miasta korzystać będzie wielu ludzi, którzy mogą zostać potencjalnymi odbiorcami Państwa usług co powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej.
5)Poza wyżej wymienionymi aspektami świadczącymi o ekonomicznym charakterze przedsięwzięcia, wydatki ponoszone na instalację lodowiska poniesione zostały w celu osiągnięcia korzyści zarówno wymiernych finansowo tzn. zwiększenia sprzedaży szczególnie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również chęci reklamy Państwa firmy poprzez zaistnienie w mediach (prasa lokalna), mediach społecznościowych co także sprawi większe zainteresowanie Państwa usługami w przyszłości i będzie skutkowało zwiększeniem osiąganych przychodów.
6)Wydatki związane z instalacją lodowiska zostaną poniesione ze środków obrotowych Państwa spółki i w żaden sposób nie zostaną Państwu zwrócone.
7)Zainstalowanie lodowiska Państwa zdaniem przełoży się na wzrost konkurencyjności szczególnie na rynku lokalnym. W dużej mierze korzystający z lodowiska to mieszkańcy (…) i okolic, którzy mogą skorzystać z Państwa usług a dzięki instalacji lodowiska mają możliwość dowiedzieć się, że świadczą Państwo usługi nie tylko dla innych firm, czy (…) ale także dla zwykłych ludzi.
8)Za nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania Państwa usług odpowiadać będzie realizacja akcji reklamowo-informacyjnej poprzez umieszczone na lodowisku banery reklamowe Państwa firmy oraz reklamę audio.
9)Instalacja lodowiska w ścisłym centrum miasta gdzie oprócz korzystających z lodowiska osób przewija się codziennie setki osób, które także mają okazję zobaczyć logo Państwa firmy i słyszeć odtwarzane reklamy, jest Państwa zdaniem marketingowo idealnym miejscem aby utrwalić (u niektórych również dopiero zaistnieć w świadomości) pozytywny wizerunek Państwa firmy. Wzmianki o tym, że Państwa przedsiębiorstwo zainstalowało na rynku miasta lodowisko będą się także przewijały zarówno w lokalnej prasie a także przede wszystkim w mediach społecznościowych, co zwiększy prestiż Państwa firmy u innych kontrahentów.
10)Wskazali Państwo, że powstanie lodowiska z bezpłatnym wstępem oprócz korzyści finansowych w postaci zwiększenia sprzedaży ma także na celu ocieplenie wizerunku Państwa firmy wśród lokalnej społeczności. Często na wskutek prowadzonych przez Państwa robót, dla mieszkańców powstają liczne utrudnienia w komunikacji samochodowej i pieszej. Mają Państwo nadzieję, że udostępnienie lodowiska spowoduje, że mieszkańcy staną się bardziej wyrozumiali co z kolei znacznie ułatwi Państwu prowadzenie prac budowlanych, choćby w postaci czasowego użyczania prywatnych posesji na chwilowe postoje Państwa maszyn i urządzeń.
11)Państwa zdaniem, wszystkie powyżej wymienione sytuacje wpłyną korzystnie na wzrost sprzedaży usług szczególnie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wzrost prestiżu Państwa firmy zarówno wśród Państwa kontrahentów jak i wśród mieszkańców miasta i okolic, wypracowanie wyrozumiałości w stosunku do Państwa działań przez lokalną społeczność.
12)W związku z instalacją lodowiska Państwa spółka poniesie koszt jego zainstalowania na płycie rynku miasta. Przez koszt zainstalowania rozumie się jego montaż i późniejszy demontaż, transport i koszty związane z uruchomieniem lodowiska, koszty zabezpieczenia sprzętu.
13)W Państwa firmie nie obowiązuje polityka CSR.
Wyjaśnili Państwo również, że w chwili składania pierwszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, opisywane zdarzenia miały charakter przyszły. W chwili odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku opisywane zdarzenie jest w toku realizacji.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 2
Czy spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku vat od wydatku poniesionego na instalację lodowiska na rynku miasta?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt podatkowy, powinien zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu; być faktycznie poniesiony przez podatnika, oraz nie znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych wymienionych w art. 16 ust. 1. Państwa zdaniem w omawianej w pytaniu nr 1 sprawie, spełnione są warunki aby poniesiony wydatek związany z instalacją lodowiska uznać za związany z zabezpieczeniem źródła przychodu mimo, iż samo lodowisko bezpośrednio nie będzie generowało przychodu. Przez okres trzech miesięcy na lodowisku prowadzona będzie akcja reklamowa i informacyjna o Państwa przedsiębiorstwie zarówno w formie wizualnej jak i audio (poprzez zainstalowane głośniki na lodowisku). Ma to na celu zachowanie Państwa obecnych odbiorców usług, pozyskanie ewentualnych nowych nabywców oraz ocieplenie wizerunku firmy w oczach lokalnej społeczności.
W związku z powyższym – Państwa zdaniem – spółka będzie miała także prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na instalację lodowiska. Prezentowane na obiekcie reklamy Państwa firmy będą miały charakter ogólnopubliczny i zdaniem Państwa pośrednio mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni, bądź pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Jak już wcześniej wskazano, na zakres prawa do odliczenia wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Państwa spółka zajmuje się budową i remontem dróg (zarówno dla firm jak i samorządów terytorialnych). Całościowym właścicielem Państwa spółki jest (…) (100% udziałów). W ramach prowadzonej działalności wykonujecie Państwo czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Zamierzacie Państwo na rynku miasta zainstalować lodowisko na okres trzech zimowych miesięcy. Wykonanie budowy lodowiska zamierzacie Państwo powierzyć podwykonawcy. Elementy rzeczowe na które będzie składało się lodowisko są i pozostaną własnością podwykonującego, który zajmuje się takimi usługami profesjonalnie. Wstęp na lodowisko będzie dostępny dla wszystkich chętnych bez pobierania opłat. Samo lodowisko otoczone będzie bandami z logo Państwa firmy a w trakcie korzystania przez ludzi będzie także z głośników puszczana reklama zachęcająca do korzystania z usług Państwa przedsiębiorstwa. Oprócz efektu promocyjnego i reklamowego chcecie Państwo także ocieplić wizerunek firmy w oczach lokalnej społeczności, która na wskutek prowadzonych przez Państwa prac budowlano-remontowych musi często korzystać z objazdów wydłużających dojazd do celu. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na instalację lodowiska będą wystawiane na Państwa spółkę.
Odpowiadając na Państwa pytanie w zakresie podatku od towarów i usług dotyczące prawa do odliczenia wydatków poniesionych w związku z instalacją lodowiska, należy przeanalizować, czy pomiędzy tymi wydatkami, a Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą istnieje bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Państwa Spółkę obrotów) związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Wskazali Państwo, że zainstalowanie lodowiska wpłynie na zwiększenie obrotu opodatkowanego, ponieważ na lodowisku zostały zainstalowane banery reklamowe Państwa przedsiębiorstwa, a ponadto w trakcie korzystania z lodowiska z zainstalowanych głośników odtwarzane są spoty, które będą zarówno reklamować jak i informować o działalności Państwa spółki. Z lodowiska, które usytuowane będzie w prestiżowym miejscu jakim jest główny rynek miasta, korzystać będzie wielu ludzi, którzy mogą zostać potencjalnymi odbiorcami Państwa usług, co powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, poza wyżej wymienionymi aspektami świadczącymi o ekonomicznym charakterze przedsięwzięcia, wydatki ponoszone na instalację lodowiska poniesione zostały w celu osiągnięcia korzyści zarówno wymiernych finansowo tzn. zwiększenia sprzedaży szczególnie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również chęci reklamy Państwa firmy poprzez zaistnienie w mediach (prasa lokalna), mediach społecznościowych, co także sprawi większe zainteresowanie Państwa usługami w przyszłości i będzie skutkowało zwiększeniem osiąganych przychodów, zatem przełoży się na wzrost konkurencyjności szczególnie na rynku lokalnym. Ponadto – Państwa zdaniem – instalacja lodowiska w ścisłym centrum miasta, jest marketingowo idealnym miejscem aby utrwalić (u niektórych również dopiero zaistnieć w świadomości) pozytywny wizerunek Państwa firmy.
Mając na uwadze całokształt ocenianej sprawy nie sposób zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w myśl którego wydatki poniesione w związku z instalacją lodowiska mają związek chociażby pośredni z opodatkowaną działalnością gospodarczą Państwa Spółki. Nie sposób z faktu zainstalowania na wykonanym przez Państwa lodowisku banerów reklamowych Państwa Spółki oraz odtwarzania przez głośnik informacji o Państwa działalności, wyprowadzić wniosku o wzroście sprzedaży opodatkowanej w Państwa działalności w zakresie budowy i remontu dróg, sprzedaży masy asfaltowej i świadczeniem usług związanych z remontem i budową podjazdów (również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Nie do zaakceptowania jest pogląd, że Państwa działania podejmowane w tym zakresie, przełożą się na wzrost zysków z działalności opodatkowanej. Nie ma pewności, że wydatki poniesione na instalację lodowiska na rynku miasta, przełożą się na wzrost zainteresowania Państwa usługami, co z kolei będzie skutkowało zwiększeniem osiąganych przychodów. Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy nie sposób wyprowadzić również wniosku o wzroście sprzedaży opodatkowanej w okresie późniejszym. Krąg potencjalnych odbiorców stanowią dzieci i młodzież oraz inne osoby nie związane z Państwa działalnością gospodarczą, a tym samym niezainteresowane nabyciem Państwa usług, a związek na jaki się Państwo powołujecie jest zbyt odległy i niepewny, aby móc określić go jako pośrednio związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa.
W tym przypadku stworzenie pozytywnego wizerunku Państwa spółki wśród lokalnej społeczności pozostaje bez wpływu na prowadzoną przez Państwa opodatkowaną działalność gospodarczą.
Zatem w odniesieniu do wydatków związanych z instalacją lodowiska na rynku miasta nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wskazany przez Państwa związek z czynnościami opodatkowanymi jest niewystarczający. Nie wykazali Państwo racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy tymi wydatkami, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą prowadzoną głównie w zakresie budowy dróg i sprzedaży masy asfaltowej oraz remontem podjazdów, a jedynie odwołali się Państwo do wymiernych korzyści dla Państwa tj. utrwalenia i ocieplenia (u niektórych zaistnienia w świadomości) wizerunku firmy, co niekoniecznie może mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę opis sprawy, w szczególności profil prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu instalacji lodowiska na rynku miasta.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług, oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa