Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.645.2023.5.MMA
Temat interpretacji
Skoro planowany zakup przyczepy kempingowej nie wykazuje ścisłego i jednoznacznego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przyczepy oraz koszty eksploatacyjne związane z jej użytkowaniem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz wydatków eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem.
Uzupełnił go Pan pismem z 20 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2020 r. pod firmą (…). Stałym miejscem wykonywania działalności jest (…). Pana działalność jest zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP: (…) oraz numerem REGON (…).
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej zwana „ustawa o PIT). Wybraną formą opodatkowania jest podatek liniowy. Korzysta Pan również ulgi podatkowej IP Box, o której mowa w art. 30ca ustawy o PIT.
Głównym przedmiotem Pana działalności jest wytwarzanie, rozwijanie oraz ulepszanie programów komputerowych. Charakterystyka działalności wymusza na Panu świadczenie usług również poza stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej, bowiem często realizuje Pan kontrakty dla firm spoza (…) (będącej stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej) i w tym celu odbywa wyjazdy do siedziby klienta. Taka forma realizacji kontraktów uzależniona jest od szczególnych oczekiwań kontrahentów.
W chwili obecnej nie posiada Pan odrębnego biura, z którego mógłby świadczyć usługi w ramach swojej działalności. Jeśli dany projekt nie wymaga udania się do siedziby kontrahenta, pracuje Pan ze swojego mieszkania. Jest to o tyle utrudnione, że posiada Pan trójkę małoletnich dzieci, których głośne zachowanie utrudnia skupienie się na pracy, co jest nieodzowne z uwagi na profil prowadzonej przez Pana działalności.
W związku z powyższym, planuje Pan zakup przyczepy kempingowej. Przyczepa zostanie wyposażona w udogodnienia niezbędne w prowadzonej przez Pana działalności. W szczególności zostanie ona wyposażona w stół i biurko, monitor zewnętrzny, antenę oraz modem zapewniające stały dostęp do internetu. Przyczepa nie będzie odpowiadała definicji samochodu osobowego zawartej w art. 5a pkt. 19a ustawy o PIT. Przyczepa zostanie uwzględniona w ewidencji środków trwałych Pana działalności gospodarczej.
Przyczepa będzie w głównej mierze wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej. Planuje Pan z niej korzystać jako mobilnego biura, które będzie wykorzystywane w sytuacji konieczności wykonywania usług poza miejscem stałego prowadzenia działalności gospodarczej.
Ponadto będzie Pan korzystał z przyczepy również przy braku konieczności wyjazdu do kontrahenta, z uwagi na fakt, że w swoim mieszkaniu nie zawsze ma Pan zapewnione warunki umożliwiające osiągnięcie odpowiedniego stopnia skupienia. Tym samym, przyczepa będzie stanowiła dla Pana mobilne biuro, niezależnie od okoliczności.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej posiada Pan również samochód osobowy, o którego koszty użytkowania pomniejsza Pan uzyskany przychód, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT, z uwagi na użytek mieszany samochodu, tj. wykorzystanie go również na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Samochód jest uwzględniony w ewidencji środków trwałych działalności.
Za pomocą wspomnianego samochodu będzie Pan holował zakupioną przyczepę w miejsce aktualnego zapotrzebowania na jego usługi.
Wskazuje Pan również, że incydentalnie będą zdarzały się sytuacje, w których zakupiona przyczepa będzie wykorzystywana na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Planuje Pan zaliczyć koszty zakupu oraz stałej eksploatacji przyczepy do kosztów uzyskania przychodu, a także odliczyć 50% podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz przy wydatkach eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem. Obie te kwestie są przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wskazuje Pan, że będzie ponosił następujące wydatki eksploatacyjne w związku z przyczepą kempingową: wydatki na ubezpieczenie przyczepy, wydatki na przeglądy i ewentualne naprawy, opłaty za parking.
Przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne w prowadzonej przez Pana działalności przedmioty, z tym że niektóre przedmioty ruchome, takie jak np. laptop będzie Pan do niej zanosił, a nie przechowywał w niej na stałe.
Wydatki związane z zakupem oraz eksploatacją przyczepy umożliwią Panu z jednej strony zachowanie źródła przychodów (poprzez możliwość podejmowania dodatkowych zleceń w trakcie wykonywania zlecenia u kontrahenta) oraz pozytywnie wpłyną na wydajność Pana pracy (poprzez zapewnienie wydzielonej przestrzeni do pracy, w której będzie mógł Pan osiągnąć odpowiedni stopień skupienia). Tym samym, niewątpliwie wspomniane kategorie wydatków są związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Wskazał Pan, że będzie wykorzystywał przyczepę również stacjonarnie w charakterze miejsca do wykonywanej pracy. Ten sposób wykorzystywania przyczepy nie będzie jednak jej wyłącznym sposobem eksploatacji, a w szczególności nie będzie on miał miejsca codziennie.
Wskazuje Pan, że nie przewiduje przyjmowania klientów/kontrahentów w przyczepie kempingowej. Będzie wykorzystywał Pan przyczepę również w sytuacjach wyjazdów do klientów/kontrahentów.
Wyjazdy poza miejsce zamieszkania związane z wykorzystaniem przyczepy będą kilkudniowe, z uwagi na brak uzasadnienia ekonomicznego dla wykorzystywania przyczepy w wyjazdach jednodniowych.
Będzie holował Pan przyczepę w miejsce aktualnego zapotrzebowania na Pana usługi w celu umożliwienia pracy w odpowiednich warunkach dla różnych klientów/kontrahentów po odbyciu spotkania biznesowego poza swoim miejscem zamieszkania.
Nie planuje Pan holowania przyczepy poza miejsce zamieszkania w celu przyjmowania w niej klientów/kontrahentów. Będzie Pan holował przyczepę wyłącznie w celu zapewnienia sobie odpowiednich warunków do pracy oraz noclegu.
Przyczepa kempingowa nie będzie holowana przy każdym wyjeździe do klienta/kontrahenta. Przykładowo nie będzie ona wykorzystywana przy wyjazdach jednodniowych, gdyż brak jest uzasadnienia ekonomicznego dla tego rodzaju wykorzystania przyczepy.
Wskazał Pan, że wykonywanie pracy w przyczepie kempingowej w sezonie jesiennym i zimowym będzie możliwe z uwagi na fakt, że będzie ona wyposażona w odpowiednie ogrzewanie. W sezonie jesiennym i zimowym również będzie Pan holował przyczepę kempingową w czasie wyjazdów do klientów.
Przyczepa kempingowa podczas pracy stacjonarnej będzie parkowana na parkingu strzeżonym. Natomiast w trakcie pracy wyjazdowej będzie ona parkowana na parkingu strzeżonym lub na polu kempingowym.
W przypadku wyjazdów na spotkania biznesowe, musi mieć Pan zapewnioną możliwość wytwarzania oprogramowania w odpowiednich warunkach, tj. przy stałym dostępie do szerokopasmowego Internetu oraz w miejscu odpowiednio wyciszonym, w którym będzie Pan miał możliwość skupienia się na wykonywanych obowiązkach. W przeciwnym wypadku narażałby się Pan na brak możliwości stałego wykonywania zleceń programistycznych, co negatywnie przełożyłoby się na przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej. Tego rodzaju warunki Wnioskodawca będzie miał zapewnione w przyczepie, którą w razie potrzeby będzie holował w miejsce aktualnego zapotrzebowania na jego usługi.
Przyczepa kempingowa będzie przez Pana wykorzystywana również na cele prywatne w postaci wyjazdów wypoczynkowych z rodziną.
Przyczepa kempingowa będzie przez Pana incydentalnie wykorzystywana również na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą w postaci wyjazdów wypoczynkowych z rodziną.
W chwili nabycia przyczepy nie będzie Pan w stanie jednoznacznie i obiektywnie określić w jakim zakresie zakupiona przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, a w jakim zakresie do celów osobistych. Niemniej Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystanie do celów osobistych będzie incydentalne, a w przeważającej części przyczepa będzie wykorzystywana do celów opodatkowanej działalności gospodarczej.
Dodatkowo wskazał Pan, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na zakup przyczepy kempingowej zostaną udokumentowane fakturą wystawioną na Pana rzecz. Wskazuje Pan, że przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wskazuje Pan, że przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do świadczenia usług programistycznych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz będzie incydentalnie wykorzystywana na potrzeby wyjazdów wypoczynkowych z rodziną Wnioskodawcy, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyczepa kempingowa nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Pytanie (oznaczone w złożonym wniosku nr 3)
Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć 50% podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz przy wydatkach eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem, na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570)?
Pana stanowisko w sprawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz przy wydatkach eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT przy wydatkach związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, stanowi 50% kwoty podatku wynikającego z faktury otrzymanej przez podatnika.
Przywołany przepis stanowi więc podstawę do odliczenia 50% VATu naliczonego przy wydatkach związanych z samochodami osobowymi, którymi zgodnie z art. 2 pkt 34 są pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Przy czym zgodnie z art. 86a ust. 2 ww. ustawy do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Jak wskazano w stanowisku do pytania interpretacyjnego nr 2, w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych przyjęto, że w przypadku funkcjonalnego wykorzystywania przyczepy z pojazdem spełniającym definicję samochodu osobowego, wówczas przyczepę - dla potrzeb systematyki podatkowej - należy uznać za pojazd spełniający definicję samochodu osobowego w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, koszt nabycia przyczepy należy zakwalifikować jako wydatki związane z pojazdami samochodowymi, w czego konsekwencji wspomniany art. 86a ust. 1 znajdzie zastosowanie również w opisanym przypadku, a tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia 50% VAT-u naliczonego, co wynika z oczywistego związku konstrukcyjnego oraz funkcjonalnego przyczepy i samochodu osobowego pozostającego w tzw. użytku mieszanym.
W konsekwencji powyższego, również koszty związane z eksploatacją przyczepy uznać należy za wydatki związane z pojazdami samochodowymi, co w ocenie Wnioskodawcy przełoży się na możliwość zastosowania prawa do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego z uwagi na wykorzystanie przyczepy również na cele inne niż działalność gospodarcza.
Tym samym, w opinii Wnioskodawcy odliczeniu będzie podlegało 50% podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zarówno zakup przyczepy, jak i koszty związane z jej eksploatacją.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości (50%).
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony
Na podstawie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.):
Przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 50 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm.):
przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.
Z opisu sprawy wynika, że przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, skoro przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, to przepisy art. 86a ustawy nie będą mieć zastosowania. Przy czym nie ma znaczenia dla przyznania prawa do odliczenia na podstawie art. 86a ustawy fakt, że przyczepa jest holowana przez samochód osobowy w stosunku do którego przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku w wysokości 50%.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Zatem niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C‑435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.
Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C‑32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I‑1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C‑16/00 Cibo Participations, Rec. str. I‑6663, pkt 31).
Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).
Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
W konsekwencji z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Jednocześnie, należy zauważyć, że ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Z informacji, które Pan przedstawił wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2020 r. Głównym przedmiotem Pana działalności jest wytwarzanie, rozwijanie oraz ulepszanie programów komputerowych. Charakterystyka działalności wymusza na Panu świadczenie usług również poza stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej, bowiem często realizuje Pan kontrakty dla firm spoza Warszawy (będącej stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej) i w tym celu odbywa wyjazdy do siedziby klienta. Taka forma realizacji kontraktów uzależniona jest od szczególnych oczekiwań kontrahentów. W chwili obecnej nie posiada Pan odrębnego biura, z którego mógłby świadczyć usługi w ramach swojej działalności. Jeśli dany projekt nie wymaga udania się do siedziby kontrahenta, pracuje Pan ze swojego mieszkania. Planuje Pan zakup przyczepy kempingowej. Wskazuje Pan, że będzie ponosił następujące wydatki eksploatacyjne w związku z przyczepą kempingową: wydatki na ubezpieczenie przyczepy, wydatki na przeglądy i ewentualne naprawy, opłaty za parking. Przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne w prowadzonej przez Pana działalności przedmioty, z tym że niektóre przedmioty ruchome, takie jak np. laptop będzie Pan do niej zanosił, a nie przechowywał w niej na stałe. Wydatki związane z zakupem oraz eksploatacją przyczepy umożliwią Panu z jednej strony zachowanie źródła przychodów (poprzez możliwość podejmowania dodatkowych zleceń w trakcie wykonywania zlecenia u kontrahenta) oraz pozytywnie wpłyną na wydajność Pana pracy (poprzez zapewnienie wydzielonej przestrzeni do pracy, w której będzie mógł Pan osiągnąć odpowiedni stopień skupienia). Wskazał Pan, że będzie wykorzystywał przyczepę również stacjonarnie w charakterze miejsca do wykonywanej pracy. Ten sposób wykorzystywania przyczepy nie będzie jednak jej wyłącznym sposobem eksploatacji, a w szczególności nie będzie on miał miejsca codziennie. Wskazuje Pan, że nie przewiduje przyjmowania klientów/kontrahentów w przyczepie kempingowej. Będzie wykorzystywał Pan przyczepę również w sytuacjach wyjazdów do klientów/kontrahentów. Wyjazdy poza miejsce zamieszkania związane z wykorzystaniem przyczepy będą kilkudniowe, z uwagi na brak uzasadnienia ekonomicznego dla wykorzystywania przyczepy w wyjazdach jednodniowych. Będzie Pan holował przyczepę w miejsce aktualnego zapotrzebowania na jego usługi w celu umożliwienia pracy w odpowiednich warunkach dla różnych klientów/kontrahentów po odbyciu spotkania biznesowego poza swoim miejscem zamieszkania. Nie planuje Pan holowania przyczepy poza miejsce zamieszkania w celu przyjmowania w niej klientów/kontrahentów. Będzie Pan holował przyczepę wyłącznie w celu zapewnienia sobie odpowiednich warunków do pracy oraz noclegu. Przyczepa kempingowa nie będzie holowana przy każdym wyjeździe do klienta/kontrahenta. Przykładowo nie będzie ona wykorzystywana przy wyjazdach jednodniowych, gdyż brak jest uzasadnienia ekonomicznego dla tego rodzaju wykorzystania przyczepy. Wskazał Pan, że wykonywanie pracy w przyczepie kempingowej w sezonie jesiennym i zimowym będzie możliwe z uwagi na fakt, że będzie ona wyposażona w odpowiednie ogrzewanie. W sezonie jesiennym i zimowym również będzie holował przyczepę kempingową w czasie wyjazdów do klientów. Przyczepa kempingowa podczas pracy stacjonarnej będzie parkowana na parkingu strzeżonym. Natomiast w trakcie pracy wyjazdowej będzie ona parkowana na parkingu strzeżonym lub na polu kempingowym.
W przypadku wyjazdów na spotkania biznesowe, musi mieć Pan zapewnioną możliwość wytwarzania oprogramowania w odpowiednich warunkach, tj. przy stałym dostępie do szerokopasmowego Internetu oraz w miejscu odpowiednio wyciszonym, w którym będzie Pan miał możliwość skupienia się na wykonywanych obowiązkach. W przeciwnym wypadku narażałby się Pan na brak możliwości stałego wykonywania zleceń programistycznych, co negatywnie przełożyłoby się na przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej. Tego rodzaju warunki Wnioskodawca będzie miał zapewnione w przyczepie, którą w razie potrzeby będzie holował w miejsce aktualnego zapotrzebowania na jego usługi. Przyczepa kempingowa będzie przez Pana wykorzystywana również na cele prywatne w postaci wyjazdów wypoczynkowych z rodziną. Przyczepa kempingowa będzie przez Pana incydentalnie wykorzystywana również na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą w postaci wyjazdów wypoczynkowych z rodziną. W chwili nabycia przyczepy nie będzie Pan w stanie jednoznacznie i obiektywnie określić w jakim zakresie zakupiona przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, a w jakim zakresie do celów osobistych. Niemniej Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystanie do celów osobistych będzie incydentalne, a w przeważającej części przyczepa będzie wykorzystywana do celów opodatkowanej działalności gospodarczej. Dodatkowo wskazał Pan, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na zakup przyczepy kempingowej zostaną udokumentowane fakturą wystawioną na Pana rzecz. Wskazuje Pan, że przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do świadczenia usług programistycznych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz będzie incydentalnie wykorzystywana na potrzeby wyjazdów wypoczynkowych z rodziną Wnioskodawcy, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyczepa kempingowa nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy ma Pan prawo odliczyć 50% podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz przy wydatkach eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przyczepy oraz przy wydatkach eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem należy stwierdzić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym tak jak już wskazano związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Przenosząc tezy płynące z powyższych orzeczeń, w tym orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z planowanym zakupem przyczepy kempingowej oraz wydatków eksploatacyjnych z nią związanych nie można zaliczyć do wydatków powiązanych - ani bezpośrednio, ani pośrednio - z czynnościami opodatkowanymi.
Jak wskazano powyżej, niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
W świetle powyższego w każdym przypadku w celu przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, konieczne jest wykazanie racjonalnego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ocena, czy w konkretnych okolicznościach faktycznych wpływać będą one (i w jaki sposób) na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, prowadząc do generowania opodatkowanych obrotów. Konieczne jest także, aby związek z tą działalnością był bezsporny i ścisły, a także aby wydatki miały cenotwórczy charakter, tj. miały wpływ na ceny oferowanych towarów czy usług.
Zatem wbrew Pana twierdzeniu nie można uznać, że wydatki związane z zakupem oraz eksploatacją przyczepy są niezbędne w celu umożliwienia Panu z jednej strony zachowania źródła przychodów (poprzez możliwość podejmowania dodatkowych zleceń w trakcie wykonywania zlecenia u kontrahenta) oraz pozytywnie wpłyną na wydajność Pana pracy (poprzez zapewnienie wydzielonej przestrzeni do pracy, w której będzie mógł Pan osiągnąć odpowiedni stopień skupienia).
Charakter wydatku w postaci zakupu przyczepy kempingowej oraz wydatków eksploatacyjnych opisanych we wniosku wskazuje niewątpliwie na ich prywatny użytek. Wskazał Pan we wniosku, że przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne w prowadzonej przez Pana działalności przedmioty, z tym że niektóre przedmioty ruchome, takie jak np. laptop będzie Pan do niej zanosił, a nie przechowywał w niej na stałe. Również wskazał Pan, że nie przewiduje przyjmowania klientów/kontrahentów w przyczepie kempingowej. Nie planuje Pan także holowania przyczepy poza miejsce zamieszkania w celu przyjmowania w niej klientów/kontrahentów. Dodatkowo wskazał Pan, że sposób wykorzystywania przyczepy w charakterze miejsca do wykonywanej pracy nie będzie jej wyłącznym sposobem eksploatacji, a w szczególności nie będzie on miał miejsca codziennie.
Tym samym wykazany przez Pana związek z czynnościami opodatkowanymi jest tak daleko pośrednim, że nie można przyjąć, że wpływa w jakikolwiek sposób na działalność generującą podatek należny. Trudno zatem przesądzać, że może być decydującym warunkiem od którego uzależnione jest zachowanie źródła Pana przychodów (poprzez możliwość podejmowania dodatkowych zleceń w trakcie wykonywania zlecenia u kontrahenta) oraz pozytywny wpływ na wydajność Pana pracy (poprzez zapewnienie wydzielonej przestrzeni do pracy, w której będzie mógł Pan osiągnąć odpowiedni stopień skupienia).
Charakter prowadzonej przez Pana działalności wskazuje, że może Pan w zasadzie wykonywać swoje usługi w dowolnym miejscu, do świadczenia usług w zakresie wytwarzania, rozwijania oraz ulepszania programów komputerowych nie jest niezbędna przyczepa kempingowa.
Opisany przez Pana nieregularny, doraźny sposób wykorzystania przyczepy w celach wykonywania usług w zakresie programów komputerowych nie wskazuje na ścisły związek przyczynowo-skutkowy z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Ponadto co istotne, że przyczepa kempingowa ze swej istoty, umożliwia podróżującym zakwaterowanie podczas podróży, a także pozostawia dużą swobodę w wyborze miejsc do zatrzymania i noclegu, co wskazuje raczej na rekreacyjno-mieszkalny sposób jej wykorzystania, a nie jako miejsca świadczenia usług w zakresie wytwarzania, rozwijania oraz ulepszania programów komputerowych. Jak Pan wskazał we wniosku, przyczepa kempingowa będzie przez Pana wykorzystywana również na cele prywatne w postaci wyjazdów wypoczynkowych z rodziną, co potwierdza rekreacyjno-wypoczynkowy charakter zakupu.
Tym samym należy stwierdzić, że korzystanie z przyczepy kempingowej służy zaspokojeniu osobistych, prywatnych potrzeb Pana oraz Pana rodziny i odbywa się bez związku z wykonywaniem przez Pana czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie wytwarzania, rozwijania oraz ulepszania programów komputerowych.
Zatem planowane ponoszenie przez Pana kosztów związanych z zakupem przyczepy kempingowej a także wydatków eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem nie pozostaje w pośrednim czy bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi, które rodzą prawo do odliczenia podatku.
W opisanej przez Pana sytuacji, pomimo, że wskazał Pan iż prowadzona działalność jest opodatkowana podatkiem VAT i zakupiona przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wydatki ponoszone na zakup przyczepy kempingowej nie mają ścisłego i niebudzącego wątpliwości związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, pozwalającego na przyznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wszystkie informacje podane przez Pana we wniosku jednoznacznie wskazują, że przyczepa kempingowa nie jest pojazdem niezbędnym do wykonywania Pana pracy w zakresie wytwarzania, rozwijania oraz ulepszania programów komputerowych, a opisane wydatki, wbrew Pana twierdzeniu, nie wiążą się z całokształtem funkcjonowania Pana firmy w powyższym zakresie.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy oraz zaprezentowane powyżej orzecznictwo TSUE, stwierdzić należy, na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, że skoro planowany zakup przyczepy kempingowej nie wykazuje ścisłego i jednoznacznego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przyczepy oraz koszty eksploatacyjne związane z jej użytkowaniem.
Tym samym należy stwierdzić, że nie ma Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Zatem Pana stanowisko w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług (pytania nr 3). W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1 i 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).