Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.846.2023.2.RG

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.846.2023.2.RG

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z  tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo pismami z 28 grudnia 2023 r., z 29 grudnia 2023 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 16 lutego 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

„X”utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (dalej Wnioskodawca lub „X”). „X” jest jednostką naukową o zasięgu ogólnokrajowym, realizującą politykę Ministerstwa... w zakresie (...).

„X” posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

„X” w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za  wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami „X”u są również otrzymywane subwencje i  dotacje.

W związku z powyższym „X” dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).

Głównym przedmiotem działań „X”u jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności badawczo-rozwojowej, obejmujących (...).

Program badawczy „X”u realizowany jest w (...) zakładach naukowych, które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i  szkolenia. Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny dla zmieniających się potrzeb (...) :

(...).

„X” realizuje również zlecone mu przez Ministra (...) zadania ustawowe określone w przepisach o (...).

Celem zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące (...).

„X” prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 6  marca  2018  r. Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i  rachunkowym, m.in. w zakresie:

-sprzedaż - wydawnictwa,

-sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria,

-sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia,

-sprzedaż - pozostała działalność naukowa - zlecenia obce,

-sprzedaż - usługi laboratoryjne,

-sprzedaż - działalność rolnicza,

-sprzedaż - działalność pozostała,

-czynsze - lokale mieszkalne,

-dzierżawa, najem - pozostałe,

-sprzedaż - hotele i podobne obiekty zakwaterowania,

-sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym „X”.

Lider Grupy Operacyjnej zawarł z (...) oraz z „X” - Wnioskodawcą- umowę Grupy „Y”, której celem jest realizacja operacji pt. .... Operacja ma na celu (...).

Realizacja celów Grupy Operacyjnej nastąpi poprzez opracowanie i złożenie jako Grupa Operacyjna wniosku o dofinansowanie w ramach działania Współpraca, zawarcie umowy o  dofinansowanie Projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z  siedzibą w ... a następnie realizacja Operacji, czyli opracowanie i wdrożenie nowego produktu, nowej technologii, nowej metody organizacji i nowej metody marketingu dotyczącej produkcji i przetwarzania produktu objętego Załącznikiem nr 1 do traktatu o  funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Jednostką reprezentującą Grupę Operacyjną - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym nie jest Wnioskodawca.

Lider Operacji:

  • administruje projektem oraz realizuje badania naukowe,
  • dokona refundacji/prefinansowania, ze środków otrzymanych od ARiMR na konto bankowe Wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia wpływu środków z ARiMR na konto bankowe Lidera.
  • zobowiązany jest w trakcie operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej do prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będzie umieszczał informacje o prowadzonej Operacji oraz nieodpłatnie udostępniał do  publicznej wiadomości rezultaty Operacji,
  • zobowiązany jest do przedłożenia ARiMR wraz z wnioskiem o płatność końcową, wyników przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które będą potwierdzać możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanej operacji w praktyce,

Strony umowy, w tym Wnioskodawca:

  • ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznanie pomocy w stosunku do ARiMR,
  • zobowiązane są do zaangażowania własnych środków w realizację Operacji i  wdrożenie jej rezultatów,
  • zobowiązane są do osiągnięcia celu operacji oraz wskaźników zadeklarowanych we  wniosku o przyznanie pomocy, nie później niż do dnia złożenia wniosku o  płatność końcową,
  • zobowiązane są pokrywać koszty kwalifikowalne ze środków własnych do momentu weryfikacji przez Lidera ich zgodności z wnioskiem,
  • zobowiązane są do informowania i rozpowszechniania informacji o otrzymanej z  EFRROW pomocy,
  • mają prawo do publikowania wyników Operacji w zakresie, w jakim pochodzą one  z  prowadzonych przez nich badań przemysłowych lub prac rozwojowych,
  • zachowują prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji Operacji do ich niezależnej działalności naukowej i badawczo-rozwojowej oraz  dydaktycznej,
  • zachowują prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji Operacji oraz wyników i rezultatów Operacji do działalności komercyjnej.

Wnioskodawca, jak każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej, jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych w budżecie na ich realizację.

Wnioskodawca, jako Członek Grupy Operacyjnej zgodnie z umową jest zobowiązany do: (...)

Z punktu Wnioskodawcy, umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Prawa własności intelektualnej do produktów/wyników, w tym prawa autorskie, własności przemysłowej, know-how, powstałe w wyniku realizacji Operacji przez Partnerów wspólnie zostaną uregulowane odrębnymi umowami. Dzieła powstałe w wyniku realizacji Operacji mogą być przedmiotem składania zgłoszeń patentowych, wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy, przemysłowy lub znak towarowy. Przenoszenie praw lub  udzielenie licencji pomiędzy Partnerami Konsorcjum lub pomiędzy Partnerami a  osobami trzecimi odbywać się będzie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. W razie podjęcia przez strony decyzji o zgłoszeniu wynalazku do  ochrony, strony zobowiązują się do uregulowania pra w i obowiązków wynikających z  tego faktu w ramach odrębnej umowy.

Lider Grupy Operacyjnej jako przedstawiciel Partnerów zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Bezpośrednim, nadrzędnym celem operacji jest (...).

Operacja dotyczy (...).

(...).

Do osiągnięcia celu nadrzędnego prowadzą cele szczegółowe Operacji: (...).

Każdy z członków ma swoje ściśle określone zadania w projekcie a osiągnięcie założonych celów możliwe jest jedynie przez grupę jako całość. Opracowanie i wdrożenie innowacyjności możliwe będzie dzięki (...).

(...).

Naukowe fazy operacji: (...).

Poszczególne etapy naukowe operacji realizowane w grupie operacyjnej na rzecz innowacji „Y” konsultowane będą z pracownikami Wnioskodawcy.

Rezultaty operacji: (...).

Kolejne etapy planowanej operacji będą miały na celu zarejestrowanie i przyszłą działalność komercyjną pierwszego w Polsce, innowacyjnego centrum (...) –”Y” - jest to działanie możliwe, ale nie obligatoryjne, uzależnione od  wyników badań.

Projekt umożliwi szybki, niemożliwy dotychczas w Polsce, postęp (...).

Realizacja niniejszej Operacji wpłynie na zwiększenie (...).

Realizacja planowanej operacji pozwoli na zoptymalizowanie procesu (...).

(...).

Osiągnięte rezultaty operacji zostaną upublicznione. Stworzona zostanie strona internetowa projektu, na której przedstawiane będą informacje o przebiegu prac rozwojowych realizowanych przez konsorcjantów, oraz efektów tych prac. Planowane jest sporządzenie raportów, publikacji popularnonaukowych opisujących osiągnięte rezultaty. Opracowana innowacyjna metoda zostanie sprawdzona i wdrożona w (...). Opisany zostanie szczegółowo kompletny zakres rekomendowanych działań, koniecznych do  podjęcia na poszczególnych etapach prowadzenia (...). Wiedza ta zostanie przedstawiona zainteresowanym odbiorcom docelowym operacji – (...). Realizacja operacji pozwoli wypracować efekty dające wymierne korzyści (...).

Na mocy zawartej z ARiMR Umowy o dofinansowanie, Beneficjentowi zostało wypłacone finansowanie wyprzedzające, a całość finansowania będzie wypłacona w 3 płatnościach.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla  operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do  umowy o przyznanie pomocy. W przypadku wystąpienia przez ARiMR na podstawie Umowy o przyznanie pomocy, do Grupy Operacyjnej o zwrot wypłaconej pomocy, Partnerzy Grupy Operacyjnej ponoszą koszty związane z takimi żądaniami proporcjonalnie do  wartościowego udziału w realizacji operacji, chyba, że żądanie zwrotu było skutkiem działań lub zaniechań wyłącznie konkretnych Partnerów, wtedy oni ponoszą odpowiedzialność.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/ towary. Wydatki te  będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Wnioskodawca wykona badania – (...), a wyniki tych badań zostaną opublikowane oraz przekazane nieodpłatnie Liderowi wraz z niezbędnym opisem do  wykorzystania w realizacji Operacji. W związku z tym „X” nie osiągnie wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej „X”u. Wyniki badań wykonanych przez „X” mogą w przyszłości służyć działalności komercyjnej Wnioskodawcy, lecz to nie jest założeniem udziału w projekcie.

W piśmie z 16 lutego 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo:

1)Efekty realizowanego projektu pn. ...” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

2)Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu „X” będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

3)Nie dotyczy.

4)Nie dotyczy.

5)Nie dotyczy.

6)Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww.  projektu, będą wystawiane na „X”.

Pytanie

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „X”owi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o  kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na  podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „X” nie  przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu zostanie sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o  przyznanie pomocy.

Uzasadnienie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w  art.  86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz  art.  124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

            nabycia towarów i usług,

            dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.  odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie  są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich  wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez „X” bezpośrednio komercjalizowane, będą przekazane nieodpłatnie Liderowi do wykorzystania w  realizacji operacji oraz udostępniane na stronie internetowej. „X” dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za  licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych, know-how lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są  przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z  prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w  przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z  transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich  wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali – efekty realizowanego projektu pn. ...” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww.  projektu „X” będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z  powyższym, „X” nie  ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym „X” z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w  art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, „X” nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z  tytułu nabycia towarów i usług związanych z  realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane przez  „X” do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Wskazania wymaga, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w  złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element zaistniałego stanu faktycznego przyjął wskazaną w opisie sprawy okoliczność, że efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu „X” będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w  szczególności otrzymania wynagrodzenia lub jakiejkolwiek korzyści z tytułu np.  udzielenia licencji czy  zbycia praw do wyników projektu, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa „X” musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).