W zakresie uznania, że opisane we wniosku składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia i wniesienia do innej spółki będą stanowiły zorganizowaną... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.346.2023.6.MPU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.346.2023.6.MPU

Temat interpretacji

W zakresie uznania, że opisane we wniosku składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia i wniesienia do innej spółki będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa i podział przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 6 tej ustawy

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 8 - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że opisane we wniosku składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia i wniesienia do innej spółki będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i podział przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 6 tej ustawy, wpłynął 11 września 2023 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 listopada 2023 r. oraz pismem z 30 listopada 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego  

I.OGÓLNE INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

XX. S.A. („Spółka”, „Spółka Dzielona”, „Wnioskodawca”) jest spółką prawa polskiego, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność związana z (…) (PKD (…)) oraz doradztwo w zakresie (…), działalność usługowa w zakresie (…) (…), (…) i (…). Działalność Spółki prowadzona w segmencie technologii (…)  i (…) koncentruje się na branży (…).

Zainteresowanymi w sprawie są również akcjonariusze Wnioskodawcy:

1.(…)

2.(…)

3.(…)

4.(…)

5.(…)

6.(…)

7.(…) Sp. z o.o.

8.(…) Sp. z o.o. SKA

9.(…)

10.(…)

11.(…)

12.(…) Sp. z o.o. (…) Spółka Komandytowo-Akcyjna

13.(…)

14.(…)

15.(…)

(dalej: „Zainteresowani”).

W ramach swojej działalności operacyjnej, Spółka dostarcza oprogramowanie wytworzone przez XX. S.A., oraz świadczy usługi powiązane z ww. rozwiązaniami. W ofercie Spółki znajduje się przede wszystkim kompleksowe oprogramowanie XX. (dalej: Oprogramowanie) dla (…) i (…) wraz z (…)XXX.. Platforma (…) ((…) – (…)) usprawnia codzienne operacje i czynności związane z marketingiem i zarządzaniem (…), jednocześnie unowocześniając zaangażowanie członków (…)  (…). Oprogramowania umożliwia zarządzanie wszystkimi aspektami działalności (…) oraz (…).

Funkcje oprogramowania to:

(…),

(…) ((…))

(…),

(…),

(…),

(…),

(…),

(…).

Spółka posiada podmioty powiązane z siedzibą w (…), (…) oraz (…).

Oprócz wyżej opisanej działalności operacyjnej Spółka prowadzi też działalność inwestycyjną, zakładając spółki w branżach lub na rynkach charakteryzujących się zwiększonym stopniem ryzyka biznesowego.

II.SEGMENTY DZIAŁALNOŚCI

Spółka prowadzi dwa odrębne segmenty działalności i zamierza dokonać podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku związanego z Segmentem Operacyjnym na spółkę nowo zawiązaną, która działać będzie w formie spółki akcyjnej („Spółka Nowo Zawiązana”).

1) SEGMENT OPERACYJNY

W ramach Segmentu Operacyjnego Spółka Dzielona prowadzi działalność związaną z tworzeniem (…) (…) zarządzanie obiektami w (…) (…), oraz działalność usługową w zakresie (…) (…), (…) i (…) (…) w oparciu o wydzielany majątek. Spółka Dzielona dostarcza wytworzone przez siebie (…) oraz świadczy usługi powiązane z ww. rozwiązaniami.   

W ramach segmentu, w ofercie Spółki Dzielonej znajduje się przede wszystkim kompleksowe (…) XX. dla (…) i (…) (…) wraz z (…) (…) XX.. Platforma (…) ((…) – (…)) usprawnia codzienne operacje i czynności związane z marketingiem i  zarządzaniem (…), jednocześnie unowocześniając zaangażowanie członków (…) (…). W ramach działalności segmentu Spółka Dzielona utrzymuje udziały w  podmiotach (…) z siedzibą w (…) oraz (…) z siedzibą w (…). Podmiot (…) prowadzi sprzedaż (…) (…) XX. oraz wsparcie klienta na terenie (…) oraz (…). Z kolei podmiot (…) rozwija (…) (…), która stanowi element kompleksowego (…) oferowanego przez XX. S.A.

2) SEGMENT INWESTYCYJNY  

Działalność drugiego z segmentów jest działalnością w zakresie (…), tworzenia biznes planu nowych przedsięwzięć za granicą oraz rozwoju rozwiązań (…) (…) ((…)), która w dużej mierze ma charakter działalności inwestycyjnej, zorientowanej na lokowanie środków w branżach lub na rynkach charakteryzujących się zwiększonym stopniem ryzyka biznesowego.  

Realizując strategię inwestycyjną w tym obszarze, Spółka Dzielona m.in. utrzymuje udziały w podmiocie (…) z siedzibą w (…), jak również udziały w podmiocie (…) z siedzibą w (…).

Spółka Dzielona aż do wybuchu (…) (…) (…) a (…) utrzymywała relacje biznesowe ze spółką (…) z siedzibą w (…), od (…) r. udzielając jej pożyczek na rozwój działalności dotyczącej dystrybucji (…) XX. na terenie (…) oraz (…) (…) (…).

Spółka Dzielona zawierała również z ww. spółką umowy dotyczące dystrybucji (…) XX. na terenie (…) oraz (…) (…) (…), jak też zapewniała dostęp do (…) XX., aktualizacje oraz wgrywanie nowych funkcjonalności (tzw. (…)) i wsparcie techniczne, osiągając z tego tytułu określony poziom przychodów. Na skutek  wybuchu (…) pomiędzy (…) (…) a (…), utrzymywanie relacji biznesowych z ww. spółką przez Spółkę Dzieloną, wskutek sytuacji polityczno-gospodarczej i uregulowań prawnych (sankcji), stało się niemożliwe.  

Wobec powyższego, Spółka Dzielona posiadać będzie ww. aktywa w celu przywrócenia ich pierwotnej wartości, co umożliwić może ewentualny powrót działalności Spółki Dzielonej na teren (…) po zakończeniu (…) pomiędzy (…) (…) a (…) oraz unormowaniu sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie. W drugim z  segmentów działalności, Spółka Dzielona koncentruje się również m.in. na rozwoju rozwiązań (…) (…) ((…)); realizując strategię inwestycyjną w tym obszarze, jak wspomniano, Spółka Dzielona utrzymuje udziały w podmiocie (…) z siedzibą w (…).

Strategia Spółki Dzielonej w tym aspekcie koncentruje się obecnie na  wypracowywaniu nowych modelów biznesowych do rozwiązań typu (…) (…). Do każdego z ww. segmentów działalności Spółki Dzielonej przypisane są zasoby finansowe, kadrowe i organizacyjne, a także określone środki majątkowe i niemajątkowe; w przypadku segmentu pierwszego - w postaci majątku wydzielanego do Spółki Nowo Zawiązanej, w przypadku segmentu drugiego - w postaci pozostającej w Spółce Dzielonej części majątku, niezbędnej do prowadzenia działalności w tym obszarze. Po dokonaniu podziału Spółki Dzielonej, Spółka Dzielona nie przestanie istnieć, lecz będzie prowadzić dalszą działalność gospodarczą w zakreślonym wymiarze, w oparciu o pozostały w niej majątek. Granica rozdzielająca oba segmenty działalności Spółki Dzielonej zarysowana jest w sposób wyraźny. Prowadzenie działalności Spółki Dzielonej w opisanym, hybrydowym modelu, było do pewnego stopnia optymalne z punktu widzenia rozwoju jej działalności i dbałości o interes akcjonariuszy.

Niemniej, głównie z uwagi na toczącą się (…) pomiędzy (…) (…) a (…) oraz  przedłużający się stan niepewności prawno-gospodarczej, Spółka Dzielona pragnie dokonać podziału ryzyka, który wiąże się z utrzymywaniem i odbudową w przyszłości działalności na terytorium (…) (…), od wszelkich pozostałych ryzyk, dotyczących  działalności operacyjnej w obsłudze podmiotów z branży (…). Również z punktu widzenia potencjalnych akwizycji i poszukiwania możliwości inwestycyjnych utrzymywanie Spółki Dzielonej w dotychczasowej formule działalności jest niecelowe i może działać zniechęcająco w stosunku do potencjalnych nabywców (inwestorów) oraz utrudniać procesy formalno-prawne w tym zakresie.

Co więcej, kolejna gałąź drugiego z segmentów działalności Spółki Dzielonej, tj. działalność w obszarze rozwoju (…), znajduje się w fazie rozwojowej. Eksploracja  tego obszaru rynku wymagać może od Spółki Dzielonej dokonywania odważnych przedsięwzięć, które - choć uzasadnione biznesowo - mogą nie spotkać się z pozytywnym odbiorem rynku w sytuacji, w której Spółka Dzielona posiada już ugruntowaną pozycję w innym segmencie.

Zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Nowo Zawiązana, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, będą podlegać w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka Dzielona nie prowadzi działalności za pomocą zagranicznych zakładów - w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT. Spółka Dzielona oraz Spółka Nowo Zawiązana będą również posiadały status czynnych podatników VAT w rozumieniu podatku od towarów i usług.

I.PLANOWANY PODZIAŁ

Podział zostanie dokonany w następujący sposób:

1.  Podział nastąpi w trybie określonym w art. 529 § 1 pkt 4) KSH, tj. w drodze przeniesienia części majątku Spółki Dzielonej obejmującej określony w planie podziału wydzielany majątek na Spółkę Nowo Zawiązaną, w zamian za akcje Spółki Nowo Zawiązanej, które zostaną wydane dotychczasowym akcjonariuszom Spółki Dzielonej na zasadach określonych w planie podziału (podział przez wydzielenie).

2.  Po dokonaniu podziału Spółka Dzielona nie zostanie wykreślona z rejestru przedsiębiorców i będzie kontynuować swoją działalność w oparciu o pozostałą część majątku.

3.  Na Spółkę Nowo Zawiązaną w ramach podziału zostanie przeniesiona część majątku Spółki Dzielonej, dedykowana do określonych zadań gospodarczych związanych z działalnością w segmencie operacyjnym. Spółka Nowo Zawiązana przejmie jednocześnie wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością w segmencie operacyjnym, zgodnie ze szczegółowym zestawieniem składników majątkowych podlegających wydzieleniu w ramach planu podziału.

4.  Kapitały własne Spółki Dzielonej zostaną obniżone o wartość wydzielanego na Spółkę Nowo Zawiązaną majątku, przy czym obniżenie to nastąpi bez obniżenia kapitału zakładowego Spółki Dzielonej, tj. wyłącznie z kapitału zapasowego. Różnica pomiędzy wartością wydzielanego majątku a wartością nominalną nowo utworzonych akcji w Spółce Nowo Zawiązanej zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy Spółki Nowo Zawiązanej ((…)). W konsekwencji, łączna wartość kapitałów własnych Spółki Nowo Zawiązanej będzie odpowiadać wartości wydzielanego majątku. Nie przewiduje się dodatkowych dopłat, o których mowa w art. 529 § 3 i 4 k.s.h.

5.  W zamian za majątek przeniesiony do Spółki Nowo Zawiązanej w ramach wydzielenia Działalności Operacyjnej, akcjonariusze Spółki Dzielonej otrzymają akcje w kapitale zakładowym Spółki Nowo Zawiązanej, według tej samej proporcji co do posiadanych przez nich akcji w Spółce Dzielonej (tj. akcjonariusze Spółki Dzielonej zachowają udział posiadany w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej w kapitale zakładowym Spółki Nowo Zawiązanej).

6.  W Spółce Dzielonej pozostaną prawa i obowiązki związane z Działalnością inwestycyjną.

7.  Wydzielenie nastąpi, zgodnie z art. 530 § 2 k.s.h., w dniu wpisu Spółki Nowo Zawiązanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „Dzień Wydzielenia”).

8.  Po Dniu Wydzielenia Spółka Dzielona będzie kontynuowała działalność związaną z Segmentem Inwestycyjnym, wykorzystując pozostałą część majątku, który będzie stanowił organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

9.  Spółka Nowo Zawiązana zgodnie z zasadą sukcesji przewidzianą w Ordynacji Podatkowej każdorazowo przyjmie dla celów podatkowych wartości wszystkich przydzielonych jej składników majątku Spółki Dzielonej w wartości wynikającej z ksiąg Spółki Dzielonej, kierując się w tym zakresie również art. 16g ust. 9 ustawy o CIT.

10.Jednocześnie Spółka Nowo Zawiązana będzie spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zatem składniki majątkowe należące do Spółki Dzielonej (w ramach Segmentu Operacyjnego), przejęte przez Spółkę Nowo Zawiązaną w wyniku podziału, zostaną przypisane do prowadzonej działalności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto należy wskazać, że:

a)  akcje w Spółce Dzielonej nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów, ani przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów,

b)  przyjęta przez akcjonariuszy dla celów podatkowych wartość akcji przydzielonych przez Spółkę Nowo Zawiązaną będzie taka, jaka byłaby przyjęta przez akcjonariuszy dla celów podatkowych wartość akcji w Spółce Dzielonej, gdyby nie doszło do podziału. Akcjonariusze Spółki Dzielonej zachowają udział posiadany w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej w kapitale zakładowym Spółki Nowo Zawiązanej,

c)  planowane jest, że Spółka Nowo Zawiązana przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej oraz przypisze je do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)  podział nie jest motywowany osiągnięciem korzyści podatkowych i jednocześnie żadna korzyść podatkowa nie zostanie osiągnięta na skutek podziału przez wydzielenie.

W ocenie Wnioskodawcy, Podział opisany w niniejszym wniosku odbędzie się z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów podziału nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Celem przeprowadzenia podziału przez wydzielenie jest organizacyjne oddzielenie dwóch różniących się od siebie części działalności Spółki Dzielonej - Segmentu Operacyjnego, związanego z dedykowanym (…) (…), oraz Segmentu Inwestycyjnego związanego z inwestycjami prowadzonymi przez Spółkę Dzieloną m.in. w obszarze (…) (…). Części te powstały w efekcie realizowanych przez Spółkę Dzieloną inwestycji i strategii rozwoju działalności.

Spółka Dzielona zdecydowała, że te dwa Segmenty powinny funkcjonować jako odrębne podmioty, kierując się przede wszystkim względami ryzyka i bezpieczeństwa gospodarczego, a także marketingowymi i wizerunkowymi. W Segmencie Inwestycyjnym znajdują się bowiem aktywa o podniesionym stopniu ryzyka oraz, z uwagi na aktualną sytuację społeczną i polityczną, mogące negatywnie wpływać na odbiór Spółki na rynku.

W ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzenie podziału w sposób przedstawiony w Planie Podziału pozwoli zatem na rozdzielenie ryzyk, związanych z oboma segmentami działalności Spółki Dzielonej, a tym samym osiągnięcie wielu pozytywnych rezultatów, które doprowadzą do równoczesnego maksymalnego rozwoju zarówno Spółki Dzielonej, jak i Spółki Nowo Zawiązanej.

Przede wszystkim podział:

1)udostępni możliwość rozłącznego zaangażowania kapitałowego inwestorom w część działalności zbieżną z ich strategią inwestycyjną;

2)ułatwi analitykom wycenę każdej ze Spółek poprzez brak konieczności stosowania różnych modeli wycen do poszczególnych segmentów działalności;

3)pozwoli na przyciągnięcie do Spółek nowych, wyspecjalizowanych pracowników i zmotywowanie obecnych poprzez skierowanie do nich programów motywacyjnych;

4)umożliwi realizację różnych strategii, uwzględniających specyfikę danego rodzaju działalności:

-     w zakresie rozwoju z uwzględnieniem aspektów kapitałowo-korporacyjnych;

-     w zakresie polityki dywidendowej;

-     w zakresie potencjalnych akwizycji, dzięki łatwiejszemu dostępowi do zewnętrznego finansowania. Jednocześnie, nie bez znaczenia jest pozostawienie w obu Spółkach analogicznej struktury akcjonariatu, co pozwoli akcjonariuszom na partycypację w zyskach wiążących się z rozwojem określonych segmentów przy akceptowalnym dla nich poziomie ryzyka.

W uzupełnieniu wniosku z 17 listopada 2023 r. wskazali Państwo, że planowany Podział Spółki Dzielonej poprzez wniesienie do Spółki Nowo zawiązanej segmentu Operacyjnego zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych oraz głównym lub jednym z głównych celów wniesienia przez Wnioskodawcę do Spółki Nowo Zawiązanej segmentu Operacyjnego nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Celem przeprowadzenia podziału przez wydzielenie jest organizacyjne oddzielenie dwóch różniących się od siebie części działalności Spółki Dzielonej - Segmentu Operacyjnego, związanego z dedykowanym (…) (…), oraz Segmentu  Inwestycyjnego związanego z inwestycjami prowadzonymi przez Spółkę Dzieloną m.in. w obszarze (…) (…). Części te powstały w efekcie realizowanych przez Spółkę Dzieloną inwestycji i strategii rozwoju działalności. Spółka Dzielona zdecydowała, że te dwa Segmenty powinny funkcjonować jako odrębne podmioty, kierując się przede wszystkim względami ryzyka i bezpieczeństwa gospodarczego, a także marketingowymi i wizerunkowymi. W Segmencie Inwestycyjnym znajdują się bowiem aktywa o podniesionym stopniu ryzyka oraz, z uwagi na aktualną sytuację społeczną i polityczną, mogące negatywnie wpływać na odbiór Spółki na rynku.

W ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzenie podziału w sposób przedstawiony w Planie Podziału pozwoli zatem na rozdzielenie ryzyk, związanych z oboma segmentami działalności Spółki Dzielonej, a tym samym osiągnięcie wielu pozytywnych rezultatów, które doprowadzą do równoczesnego maksymalnego rozwoju zarówno Spółki Dzielonej, jak i Spółki Nowo Zawiązanej. Przede wszystkim podział:

1.udostępni możliwość rozłącznego zaangażowania kapitałowego inwestorom w część działalności zbieżną z ich strategią inwestycyjną;

2.ułatwi analitykom wycenę każdej ze Spółek poprzez brak konieczności stosowania różnych modeli wycen do poszczególnych segmentów działalności;

3.pozwoli na przyciągnięcie do Spółek nowych, wyspecjalizowanych pracowników i zmotywowanie obecnych poprzez skierowanie do nich programów motywacyjnych;

4.umożliwi realizację różnych strategii, uwzględniających specyfikę danego rodzaju działalności:

w zakresie rozwoju z uwzględnieniem aspektów kapitałowo-korporacyjnych;

w zakresie polityki dywidendowej;

w zakresie potencjalnych akwizycji, dzięki łatwiejszemu dostępowi do zewnętrznego finansowania.

Jednocześnie, nie bez znaczenia jest pozostawienie w obu Spółkach analogicznej struktury akcjonariatu, co pozwoli akcjonariuszom na partycypację w zyskach wiążących się z rozwojem określonych segmentów przy akceptowalnym dla nich poziomie ryzyka.

W uzupełnieniu wniosku z 30 listopada 2023 r. wskazali Państwo, że zarówno będący przedmiotem wydzielenia ze Spółki Dzielonej Segment Operacyjny, jak i pozostający w Spółce Dzielonej Segment Inwestycyjny będą (każdy z tych Segmentów) na dzień wydzielenia będą wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej.

a)Wydzielenie organizacyjne Segmentu Operacyjnego

W ramach tego segmentu, Spółka dostarcza oprogramowanie wytworzone przez XX. S.A, oraz świadczy usługi powiązane z ww. rozwiązaniami. W ramach Segmentu w ofercie Spółki znajduje się przede wszystkim kompleksowe oprogramowanie XX. dla (…) i (…) (…) wraz z (…) (…) (…). Platforma (…) ((…) – (…)) usprawnia codzienne operacje i czynności związane z marketingiem i zarządzaniem (…), jednocześnie unowocześniając zaangażowanie członków (…) (…). W ramach działalności  segmentu Spółka utrzymuje udziały w pomiotach (…) z siedzibą w (…) oraz XX. (…) z siedzibą w (…). Podmiot (…) prowadzi sprzedaż (…) (…) (…) oraz wsparcie klienta na terenie (…) oraz (…). Podmiot (…) rozwija (…) (…), która stanowi element kompleksowego (…) oferowanego przez XX. S.A.    

W ramach Spółki wydzielone zostały konkretne aktywa przypisane i wykorzystywane przez Segment Operacyjny związane z tworzeniem (…) oraz doradztwem z zakresie (…), takie jak sprzęt (…) oraz (…) wykorzystywane przez przypisanych pracowników i współpracowników zatrudnionych w ramach działalności segmentu. Dodatkowo w ramach Spółki przydzielone do segmentu są również wartości niematerialne i prawne, znaki towarowe (…) oraz wiedza (know-how) z zakresu IT, m.in. narzędzia i systemy IT łącznie z konfiguracją, procedury IT, dokumentacja zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO, prawa i obowiązki z umów handlowych pozostających w zakresie działalności segmentu.

Jednostka organizacyjna związana z tworzeniem (…) oraz doradztwem w zakresie (…) w sposób konsekwentny traktowana jest w Spółce jako odrębna działalność, niezależna od działalności innych jednostek organizacyjnych działających w ramach Spółki.

Zatem Segment Operacyjny będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Segment Operacyjny stanowi wewnętrzny dział Spółki Dzielonej, a czynnością i dokumentami potwierdzającymi jego wyodrębnienie organizacyjne będą uchwały o podziale Spółki Dzielonej oraz plan podziału.

b)Wydzielenie finansowe Segmentu Operacyjnego

Segment Operacyjny posiada swój własny, odrębny budżet. Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach Segmentu Operacyjnego opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do tego Segmentu. Umożliwia to ustalenie przychodów związanych z działalnością Segmentu. Generowane są też raporty prezentujące należności, dzięki czemu możliwe jest ich wyodrębnienie.

W księgach rachunkowych Spółki możliwe jest wydzielenie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością Segmentu Operacyjnego. Stosowane jest bowiem szczególne oznaczenie, które pozwala na wyodrębnienie informacji wskazujących na przychody i koszty. W ten sposób uzyskiwane są na przykład dane dotyczące kosztów sprzedaży, marketingu, kosztów produkcji, itp., dotyczących jednostki organizacyjnej. Można też ustalić wartość sprzedaży zrealizowanej przez segment sprzedaży (…) systemy (…) oraz pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii (…) i (…). Dla Segmentu Operacyjnego w systemie księgowym przypisywane są również zobowiązania, w tym zobowiązania związane z zapłatą wynagrodzeń.

Do kosztów Segmentu przypisywane są również koszty ogólne ponoszone przez Spółkę w postaci kosztów najmu powierzchni biurowej oraz utrzymania jej w czystości. Ponoszone z tego tytułu koszty Spółka dzieli stosując odpowiedni klucz alokacji. Dokonując alokacji tego rodzaju kosztów Spółka bierze pod uwagę liczbę osób zatrudnionych ogółem w Spółce. Analogicznie przypisywane są koszty ponoszone z tytułu usług (…) (…). Dzięki tym danym Spółka zna koszty związane z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.

Zatem Segment Operacyjny będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego.

c)Wydzielenie funkcjonalne Segmentu Operacyjnego

W ramach Spółki sprzedawane są produkty oraz świadczone kompleksowe usługi, które są samodzielnym przedmiotem kontraktów i umów sprzedaży. Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Segmentu Operacyjnego, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że segment ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Segment Operacyjny oraz jego pracownicy wyposażeni są w zespół środków trwałych oraz składników niematerialnych pozwalających im na pełne świadczenie działalności operacyjnej. Ponadto, pracownicy Segmentu w ramach jednostki operacyjnej szereg autorskich rozwiązań programistycznych, stanowiących trzon świadczonych przez jednostkę operacyjną usług. Prawa te pozostają niepowiązane z innymi prawami intelektualnymi Spółki oraz są w pełni wyodrębnione od innych utworów wytworzonych przez Spółkę i jej pracowników lub na jej zamówienie, również tych działających w ramach innych jednostek organizacyjnych Spółki.

Po wyodrębnieniu Segment Operacyjny będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

d)Wyodrębnienie organizacyjne Segmentu Inwestycyjnego

Głównym przedmiotem działalności Segmentu Inwestycyjnego jest utrzymywanie i zarządzanie udziałami w podmiotach prowadzących działalność podniesionego ryzyka. Głównym aktywem Segmentu są udziały w podmiocie XX. (...) LLC z siedzibą w Federacji Rosyjskiej utrzymywane w celu przywrócenia ich wartości, co umożliwi ewentualny powrót działalności XX. (...) na teren Rosji po zakończeniu wojny pomiędzy Federacją Rosyjską a Ukrainą oraz unormowaniu sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie. Spółka utrzymuje udziały w podmiocie (...) Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce w celu przywrócenia ich wartości poprzez wypracowanie nowego modelu biznesowego do rozwiązań informatycznych VR (Virtual Reality).

W ramach Spółki wydzielone zostały konkretne aktywa przypisane i wykorzystywane przez Segment Inwestycyjny, takie jak sprzęt komputerowy wykorzystywany przez przypisanych (współ)pracowników zatrudnionych w ramach działalności Segmentu. Powyższe wyodrębnienie w zakresie (współ)pracowników, jak również wyodrębnienie składników materialnych przypisanych do Segmentu Inwestycyjnego pozwala jednostce na samodzielne działanie – zarówno względem samej Spółki, jak i pozostałych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach jej struktury.

Segment Inwestycyjny w sposób konsekwentny traktowany jest w Spółce jako odrębna działalność, niezależna od działalności innych jednostek organizacyjnych działających w ramach Spółki. Segment Inwestycyjny stanowi wewnętrzny dział Spółki Dzielonej, a czynnością i dokumentami potwierdzającymi jego wyodrębnienie organizacyjne będą uchwały o podziale Spółki Dzielonej oraz plan podziału.

e)Wyodrębnienie finansowe Segmentu Inwestycyjnego

Obsługa księgowa i kadrowa segmentu jest zapewniona przez zewnętrzne biuro księgowe. Spółka posiada środki pieniężne na rachunku bankowym.

Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach obsługi podmiotu XX. (...) LLC, z siedzibą w Federacji Rosyjskiej, opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do działalności Segmentu Inwestycyjnego. Umożliwia to ustalenie przychodów związanych z działalnością tego Segmentu. Generowane są też raporty prezentujące należności/zobowiązania od/wobec XX. (...) LLC oraz (...) sp. z o.o., dzięki czemu możliwe jest ich wyodrębnienie.

f)Wyodrębnienie funkcjonalne Segmentu Inwestycyjnego

Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Spółki, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że Segment Inwestycyjny może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Projekty realizowane w ramach zarządzania działalnością podmiotów, których udziały są posiadane przez Spółkę, są realizowane w ramach Segmentu Inwestycyjnego. W związku z powyższym, z prawnego i formalnego punktu widzenia stroną wszystkich kontraktów jest Spółka, jednak potrafi ona przypisać konkretne umowy do Segmentu Inwestycyjnego.

W Segmencie Inwestycyjnym zatrudnione/współpracujące na dzień podziału są łącznie dwie osoby. Do wskazanej liczby osób zatrudnionych/świadczących usługi w ramach jednostki organizacyjnej nie wliczają się pracownicy zajmujący się obsługą administracyjną Spółki. Pracownikami dedykowanymi do jednostki organizacyjnej są więc wyłącznie osoby merytoryczne (managerowie, specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego). Zadania z zakresu księgowości, finansów, kadr i płac, zasobów ludzkich, pełni na rzecz Segmentu zewnętrzne biuro księgowe.

Po wyodrębnieniu Segment Inwestycyjny będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Zatem Segment Inwestycyjny będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego.

Spółka Nowo Zawiązana która nabędzie zespół składników Państwa przedsiębiorstwa w postaci Segmentu Operacyjnego będzie kontynuowała dotychczasową działalności Spółki Dzielonej w zakresie Segmentu Operacyjnego wyłącznie w oparciu o nabyte składniki bez konieczności angażowania innych składników lub podejmowania dodatkowych działań.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 8)

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisane we wniosku składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia i wniesienia do innej spółki będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i podział przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 6 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 8)

Zdaniem Wnioskodawcy opisane we wniosku składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia i wniesienia do innej spółki będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i podział przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 6 tej ustawy.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z kolei zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem jeśli wydzielany majątek stanowi ZCP, wówczas operacje dotyczące takiego ZCP nie podlegają pod ustawę o VAT. Zdaniem wnioskodawcy Segment Operacyjny stanowi ZCP.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest więc to, aby zbycie obejmowało zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach:

Organizacyjnej,

finansowej oraz

funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zarówno w orzecznictwie, jak i indywidualnych interpretacjach podatkowych podkreśla się również, że warunkiem wyodrębnienia finansowego nie jest samodzielne sporządzanie bilansu przez daną jednostkę wewnętrzną.

Wyodrębnienie funkcjonalne definiowane jest natomiast przez wymóg, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o CIT [VAT] mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych; oraz

4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy, majątek przenoszony oraz majątek pozostający w Spółce Dzielonej, będą spełniały wyżej wymienione cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o CIT [VAT].

II.Struktura organizacyjna

Działalność Spółki prowadzona w Segmencie Operacyjnym dotyczy technologii (…) i (…) i koncentruje się na branży (…). Głównym przedmiotem działalności Segmentu jest działalność związana z (…) i doradztwem w zakresie (…) oraz działalność usługowa w zakresie (…) (…), (…) i (…) (…). W ramach tego segmentu, Spółka dostarcza (…) wytworzone przez XX. S.A, oraz świadczy usługi powiązane z ww. rozwiązaniami.

W ramach Segmentu w ofercie Spółki znajduje się przede wszystkim kompleksowe (…) (…) dla (…) i (…) (…) wraz z (…) (…) (…). Platforma (…) ((…) – (…)) usprawnia codzienne operacje i czynności związane z marketingiem i zarządzaniem (…), jednocześnie unowocześniając zaangażowanie członków centrów rekreacyjnych.  

W ramach działalności segmentu Spółka utrzymuje udziały w pomiotach (…) z siedzibą w (…) oraz (…) z siedzibą w (…). Podmiot (…) prowadzi sprzedaż (…) systemu (…) oraz wsparcie klienta na terenie (…) oraz (…). Podmiot (…) rozwija (…) (…), która stanowi element kompleksowego (…) oferowanego przez XX. S.A.

W ramach Spółki wydzielone zostały konkretne aktywa przypisane i wykorzystywane przez Segment Operacyjny związane z tworzeniem (…) oraz (…) z zakresie (…), takie jak sprzęt (…) oraz (…) wykorzystywane przez przypisanych pracowników i współpracowników zatrudnionych w ramach działalności segmentu.

Dodatkowo w ramach Spółki przydzielone do segmentu są również wartości niematerialne i prawne, znaki towarowe (…) oraz wiedza (know-how) z zakresu IT, m.in. narzędzia i systemy IT łącznie z konfiguracją, procedury IT, dokumentacja zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO, prawa i obowiązki z umów handlowych pozostających w zakresie działalności segmentu.

Powyższe wyodrębnienie w zakresie pracowników, jak również wyodrębnienie składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Segmentu Operacyjnego pozwala jednostce na samodzielne działanie – zarówno względem samej Spółki, jak i pozostałych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach jej struktury. Jednostka organizacyjna związana z tworzeniem (…) oraz doradztwem w zakresie (…) w sposób konsekwentny traktowana jest w Spółce jako odrębna działalność, niezależna od działalności innych jednostek organizacyjnych działających w ramach Spółki.

III.Struktura funkcjonalna

Jak zaznaczano wyżej, w ramach Spółki sprzedawane są produkty oraz świadczone kompleksowe usługi, które są samodzielnym przedmiotem kontraktów i umów sprzedaży. Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Segmentu Operacyjnego, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że segment ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany. Projekty realizowane w ramach tworzenia (…) (…), sprzedaży (…) (…) (…) oraz pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii (…) i (…) są realizowane w ramach Spółki.

W związku z powyższym, z prawnego i formalnego punktu widzenia stroną wszystkich kontraktów, dotyczących realizacji i wdrażania produktów, jest Spółka. To Spółka jest również stroną wszystkich umów zawartych z pracownikami i współpracownikami realizującymi zadania na rzecz jednostki organizacyjnej. W Spółce w ramach Segmentu Operacyjnego zatrudnionych/współpracujących na dzień podziału jest łącznie ok. (…) osób. Do wskazanej liczby osób  zatrudnionych/świadczących usługi w ramach Segmentu wliczają się pracownicy zajmujący się obsługą administracyjną Spółki (z zakresu administracji, zasobów ludzkich, finansów). Pracownikami dedykowanymi do Segmentu są więc osoby merytoryczne (m.in. managerowie, sprzedawcy, specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego, programiści) oraz pracownicy z działów wspierających. Zadania z zakresu księgowości, finansów, kadr i płac, pełni na rzecz poszczególnych segmentów Spółki zewnętrzne biuro księgowe. Spółka nie jest właścicielem nieruchomości, w których prowadzi swoją działalność.

Powierzchnie biurowe są najmowane przez Spółkę, nie zaś przez poszczególne jej  segmenty. Spółka najmuje biuro w (…). W biurze wynajmowanym przez Spółkę, Segment Operacyjny nie posiada odrębnych pomieszczeń, a jedynie wyodrębnione, dedykowane powierzchnie. Segment Operacyjny oraz jego pracownicy wyposażeni są w zespół środków trwałych oraz składników niematerialnych pozwalających im na pełne świadczenie działalności operacyjnej. Ponadto, pracownicy Segmentu wypracowali w ramach jednostki operacyjnej szereg autorskich rozwiązań (…), stanowiących trzon świadczonych przez jednostkę operacyjną usług. Prawa te pozostają niepowiązane z innymi prawami intelektualnymi Spółki oraz są w pełni wyodrębnione od innych utworów wytworzonych przez Spółkę i jej pracowników lub na jej zamówienie, również tych działających w ramach innych jednostek organizacyjnych Spółki.  

W ramach umowy (…) zawartej (…) (…) (…) r. na czas nieokreślony Spółka współpracuje z podmiotem zależnym (…), który jest wyłącznym dystrybutorem (…) (…) na terenie (…) oraz (…). Spółka otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie zależne od osiągniętego przez podmiot (…) przychodu, w (…) r. (…)mln PLN, w (…) r. (…) mln PLN, w (…) r. (…) mln PLN.  

W ramach umowy o współpracy zawartej (…) (…) (…) r. na czas nieoznaczony podmiot zależny (…) udostępnia Spółce (…) (…) (…) oraz świadczy usługi, m.in. wsparcia technicznego, wsparcia rozwoju (…), wsparcia sprzedaży produktu. Koszty poniesione przez Spółkę w ramach umowy współpracy wynosiły w (…) r. (…) mln, w (…) (…) mln PLN.  

IV.Struktura finansowa

Segment Operacyjny posiada swój własny, odrębny budżet. Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach Segmentu Operacyjnego opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do tego Segmentu. Umożliwia to ustalenie przychodów związanych z działalnością Segmentu. Generowane są też raporty prezentujące należności, dzięki czemu możliwe jest ich wyodrębnienie.

W księgach rachunkowych Spółki możliwe jest wydzielenie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością Segmentu Operacyjnego. Stosowane jest bowiem szczególne oznaczenie, które pozwala na wyodrębnienie informacji wskazujących na przychody i koszty. W ten sposób uzyskiwane są na przykład dane dotyczące kosztów sprzedaży, marketingu, kosztów produkcji, itp., dotyczących jednostki organizacyjnej. Można też ustalić wartość sprzedaży zrealizowanej przez segment sprzedaży (…) (…) (…) oraz pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii (…) i komputerowych.

Dla Segmentu Operacyjnego w systemie księgowym przypisywane są również zobowiązania, w tym zobowiązania związane z zapłatą wynagrodzeń. Do kosztów Segmentu przypisywane są również koszty ogólne ponoszone przez Spółkę w postaci kosztów najmu powierzchni biurowej oraz utrzymania jej w czystości. Ponoszone z tego tytułu koszty Spółka dzieli stosując odpowiedni klucz alokacji. Dokonując alokacji tego rodzaju kosztów Spółka bierze pod uwagę liczbę osób zatrudnionych ogółem w Spółce. Analogicznie przypisywane są koszty ponoszone z tytułu usług (…). Dzięki tym danym Spółka zna koszty związane z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej. Źródłem finansowania jednostki organizacyjnej jest bieżąca działalność oraz pożyczki otrzymane w (…) r. na dalszy rozwój działalności jednostki organizacyjnej, w tym w szczególności zwiększenie sił sprzedażowych.  

Spółka dnia (…) (…) (…) r. zawarła umowę pożyczki z akcjonariuszem Spółki, w ramach której otrzymała finansowanie w wysokości (…).(…),(…) EUR. Spółka dnia (…) (…) (…) r. zawarła umowę pożyczki z podmiotem trzecim, w ramach której  otrzymała finansowanie w wysokości (…).(…),(…)EUR. Do jednostki organizacyjnej alokowane są odpowiednie środki trwałe. Zastosowanie odpowiedniego oznaczenia pozwala na takie jednoznaczne przypisanie spośród wszystkich środków trwałych Spółki. Stąd Segmentowi Operacyjnemu przypisane są koszty związane z amortyzacją środków trwałych (sprzęt komputerowy, serwery, macierze) oraz wartości niematerialnych i prawnych (np. licencje) bezpośrednio związanych z działalnością Segmentu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone nr 8) jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) w tym zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.  

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Powyższe wskazuje, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Zatem o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Zestawiając przedstawiony przez Państwa we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa oraz orzecznictwem TSUE, wskazać należy, że składniki majątkowe będące przedmiotem wydzielenia (Segment Operacyjny) i wniesienia do innej spółki (Spółki Nowo Zawiązanej) będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Spółka dzielona prowadzi dwa odrębne segmenty działalności. Działalność Segmentu Operacyjnego jest formalnie wyodrębniona bowiem stanowi wewnętrzny dział Spółki Dzielonej, a czynnością i dokumentami potwierdzającymi jego wyodrębnienie organizacyjne będą uchwały o podziale Spółki Dzielonej oraz plan podziału - zatem jest spełniony warunek wyodrębnienia organizacyjnego.

Podali Państwo, że prowadzone księgi pozwalają na wydzielenie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością Segmentu Operacyjnego, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego, co wskazuje że spełniony jest warunek wyodrębnienia finansowego.

Ponadto, składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Segmentu Operacyjnego, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że segment ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany. W konsekwencji Segment Operacyjny może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, co świadczy o spełnieniu wyodrębnienia funkcjonalnego.

Spełniony jest również warunek kontynuacji działalności prowadzonej przez Państwa przy użyciu wydzielanego majątku, gdyż Spółka Nowo Zawiązana, która nabędzie zespół składników Państwa przedsiębiorstwa w postaci Segmentu Operacyjnego będzie kontynuowała dotychczasową działalności Spółki Dzielonej w zakresie Segmentu Operacyjnego wyłącznie w oparciu o nabyte składniki bez konieczności angażowania innych składników lub podejmowania dodatkowych działań.

W konsekwencji, majątek stanowiący wyodrębniony Segment Operacyjny, będący przedmiotem przeniesienia do Spółki Nowo Zawiązanej, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym transakcja ta w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie we wniosku nr 8) należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PP SA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PP SA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PP SA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PP SA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub  niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PP SA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).