Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.479.2023.2.KM
Temat interpretacji
Niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży zakładu
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży Zakładu (…).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 19 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego miejsce siedziby oraz Zarządu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, zbiorników metalowych, konstrukcji metalowych i ich części.
28 kwietnia 2023 r. Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę numer (...) w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)”.
Natomiast 12 czerwca 2023 r. Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę numer (...) w sprawie zmiany uchwały Zarządu numer (...) dotyczącej wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)”. Zmiana uchwały numer (...) dokonana uchwałą numer (...) dotyczyła dodania w § 2 nowego pkt 12.
W pozostałym zakresie nie dokonano jakichkolwiek zmian uchwały numer (...). W dalszej części niniejszego wniosku, uchwała numer (...) z 28 kwietnia 2023 r. w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)” zmieniona uchwałą (...) z 12 czerwca 2023 r. zwana będzie jako: „Uchwała”.
Zgodnie z § 1 Uchwały:
·Zarząd Wnioskodawcy, z uwagi na to, że wchodzące w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy część zakładu produkcyjnego w (…) oraz Oddział (…), będący placówką montażowo-remontową w (…), mogą stanowić niezależne od Wnioskodawcy przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, niniejszą uchwałą postanowił funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębnić w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa, któremu nadana zostaje nazwa: „Zakład (…)”, na którą składają się składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji przez zakład zadań gospodarczych, wymienione szczegółowo w kolejnych załącznikach do Uchwały.
·Zakład (…) w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonuje jako wyodrębniony zakład podlegający Dyrektorowi Zakładu. Struktura organizacyjna, o której mowa w zdaniu poprzednim wprowadzona została Uchwałą Zarządu (...) z 28 kwietnia 2023 r.
·Zakład (…) działa w oparciu o regulamin organizacyjny o numerze (...).
Zgodnie z § 2 Uchwały, Zakład (…) zostaje wyposażony przez Wnioskodawcę w:
1.Środki trwałe szczegółowo wymienione w Znaczniku (...) do Uchwały.
2.Prawa wynikające z licencji, zezwoleń i koncesji, szczegółowo określone w Załączniku (...) do Uchwały.
3.Magazyn szczegółowo określony w Załączniku (...) do Uchwały.
4.Zlecenia będące w toku, które są realizowane przez Zakład (…) w oparciu o zawarte przez Wnioskodawcę umowy, szczegółowo określone w Załączniku (...) do Uchwały.
5.(...) pracowników Wnioskodawcy, których stosunki pracy zostały przydzielone do Zakładu (…), wymienionych w schemacie organizacyjnym stanowiącym Załącznik (...) do Uchwały.
6.Dodatkowe wyposażenie i narzędzia wymienione w Załączniku (...) do Uchwały.
7.Prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż produkcyjno-usługowe, zawartych przez Wnioskodawcę, a związane z Zakładem (…), szczegółowo określone w Załączniku (...) do Uchwały.
8.Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności przez Zakład (…) szczegółowo określone w Załączniku (...) do Uchwały.
9.Prawo do korzystania z oznaczenia indywidualizującego wyodrębnioną część przedsiębiorstwa tj.: „Zakład (…)” jak również tajemnice przedsiębiorstwa związane z Zakładem (…).
10.Prawa i obowiązki z najmu terenu wynajmowanego od (…): placu utwardzonego o powierzchni 323,95 m2 znajdującego się przy budynku (...); placu utwardzonego o powierzchni 371,79 m2 znajdującego przy budynku (...); warsztatu o powierzchni 116,23 m2 znajdującego się w budynku (...), wiaty nieogrzewanej o powierzchni 154,87 m2 znajdującej się w budynku (...), znajdujących się na terenie (…) oraz pomieszczenia warsztatowego w budynku (...) o powierzchni użytkowej 100 m2 wynajmowanego od (…) i znajdującego się na terenie tej (…).
11.Własność zestawu kontenerowego, który jest posadowiony na wynajmowanym placu przy budynku (...), na terenie (…) Zestaw kontenerowy składa się z kontenerów biurowych, pracowniczych i socjalnych, które są wykorzystywane przez pracowników placówki w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności produkcyjnej.
12.Prawo do używania i pobierania pożytków z nieruchomości znajdującej się w (…) o powierzchni łącznej ok 8 000 m2.
Składniki te stanowią zespół, nie są to przypadkowo wybrane składniki Wnioskodawcy ale wyłącznie te składniki, które przeznaczone są do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służą już obecnie do realizacji tego celu. Składniki te stanowią zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego jakim jest świadczenie określonych usług na rzecz podmiotów trzecich.
Zgodnie z § 3 Uchwały:
·Zakład (…) samodzielnie ponosić będzie koszty związane z jego funkcjonowaniem ze środków pozostających w dyspozycji Zakładu (…);
·Zakład (…) będzie samodzielnie wywiązywać się z pozostałych zobowiązań związanych z funkcjonowaniem Zakładu (…);
·Zakład (…) będzie samodzielnie ustalać cele oraz plany finansowe dla zespołów składników majątku przypisanego do Zakładu (…), tj. m.in. poprzez dysponowanie przez ten zakład własnymi zasobami finansowymi, rozliczanie należności i zobowiązań względem Spółki, jak również dokonywanie samodzielnej kontroli nad płynnością finansową.
Zgodnie z § 4 Uchwały:
·Rachunek bankowy o numerze (…), prowadzony przez Bank (...), przypisuje się do wyłącznej dyspozycji Zakładu (…). Ewidencja księgowa obrotów dla ww. rachunku bankowego prowadzone jest na koncie (...);
·Zakład (…) regulował będzie zobowiązania finansowe za pośrednictwem rachunku bankowego, o którym mowa powyżej, przy czym określone rozliczenia mogą być realizowane również za pośrednictwem Spółki;
·Przychody finansowe Zakładu (…) wpływały będą również na rachunek bankowy, o którym mowa powyżej.
Zgodnie z § 5 Uchwały:
·Wprowadza się obowiązek ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych Zakładu (…) poprzez przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do kont księgowych analitycznych przypisanych w strukturach Spółki wyłącznie dla Zakładu (…);
·Rachunkowość Spółki i Zakładu (…) prowadzona będzie w sposób umożliwiający ustalanie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz rentowność Zakładu (…);
·Wprowadza się obowiązek prowadzenia dla Zakładu (…) odrębnej od Spółki ewidencji kosztów przy wykorzystaniu systemu (…). W tym celu Zakładowi (…) przypisane zostają MPK (miejsca powstawania kosztów), zgodnie z Załącznikiem (...), dla których prowadzona jest ewidencja księgowa z wykorzystaniem kont zespołu nr „5”.
·Wprowadza się obowiązek prowadzenia dla Zakładu (…) odrębnej od Spółki gospodarki kasowej, która znajdować będzie swoje księgowe odzwierciedlenie na końce analitycznym (...);
·Środki trwałe, w które wyposażony został Zakład (…) przypisane zostają w systemie (…) do wyodrębnionych MPK, zgodnie z Załącznikiem (...) z wykorzystaniem modułu Majątek Trwały systemu (…) Wprowadza się obowiązek ewidencjonowania na tych MPK środków trwałych nabywanych przez Zakład (…) w przyszłości;
·Dla gospodarki magazynowej Zakładu (…) wprowadza się obowiązek księgowania stanu magazynów Zakładu (…) na kontach przypisanych Zakładowi (…)
·Wprowadza się obowiązek prowadzenia dla Zakładu (…) odrębnej ewidencji realizowanych przez ten zakład zleceń, która uwzględniać będzie przychody i koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z § 6 Uchwały:
·Zakładem (…) zarządza Dyrektor Zakładu który podlega Zarządowi Spółki;
·Upoważnia się Dyrektora Zakładu do zatrudniania i zwalniania pracowników w imieniu Spółki w zakresie niezbędnym do funkcjonowania Zakładu (…);
·W Załączniku (...) do Uchwały określono schemat struktury organizacyjnej Zakładu (…) oraz zawarto w nim wykaz pracowników, których stosunki pracy przydzielone są do Zakładu (…) z przyporządkowanym im symbolem w MPK.
Załączniki do Uchwały stanowią następujące załączniki: (...)
Będący przedmiotem sprzedaży Zakład (…):
·ewidencjonował dotyczące go zdarzenia gospodarcze poprzez przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do kont księgowych analitycznych przypisanych wyłączne dla Zakładu (…),
·rachunkowość Wnioskodawcy i Zakładu (…) prowadzona była w sposób umożliwiający ustalenie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz rentowności Zakładu (…).
Zakład (…) prowadzi odrębną od Wnioskodawcy ewidencję kosztów przy wykorzystano systemu (…) i w tym celu wykorzystywał przypisane mu miejsca powstawania kosztów (MPK).
Zakład (…) prowadzi odrębną od Wnioskodawcy gospodarkę kasową, która znajdowała swoje księgowe odzwierciedlenie na koncie analitycznym (...).
Do wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów (MPK) w systemie (…) przypisane byty środki trwałe, w które Zakład (…) został wyposażony.
Zakład (…) księgował stan magazynów na przypisanych mu kontach.
Zakład (…) odrębnie ewidencjonował realizowane zlecenia uwzględniając przychody i koszty uzyskania przychodów.
Do Zakładu (…) przypisany był konkretny rachunek bankowy, z którego mogły być realizowane zobowiązania finansowe, i na który mogły wpływać przychody finansowe Zakładu (…).
Zakład (…) samodzielnie ustalał cele oraz plany finansowe poprzez dysponowanie własnymi zasobami finansowymi, rozliczanie należności i zobowiązań względem Wnioskodawcy, jak również dokonywał samodzielne kontroli nad płynnością finansową.
Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) i wyodrębniony na podstawie Uchwały jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, które są realizowane przez ten zespół – Zakład (…), a są nim usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów trzecich.
Wnioskodawca, 31 lipca 2023 r. sprzedał Zakład (…) do spółki (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) (dalej jako „Nabywca”).
Wnioskodawca oraz Nabywca są podmiotami powiązanymi, miedzy innymi, ta sama osoba pełni funkcję Prezesa Zarządu zarówno u Wnioskodawcy jak i u Nabywcy.
Cena sprzedaży Zakładu (…) została ustalona na podstawie wyceny przeprowadzonej przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego.
W wyniku dokonanej sprzedaży Zakład (…) połączył się z przedsiębiorstwem (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…).
Przed dniem nabycia od Wnioskodawcy Zakładu (…), Nabywca zawarł już kilka kontraktów, których realizacja trwa i będzie usprawniona dzięki nabyciu od Wnioskodawcy Zakładu (…). Niezwłocznie po nabyciu przez Nabywcę Zakładu (…) od Wnioskodawcy, Nabywca wykorzystując nabyty Zakład (…) kontynuuje działalność, którą dotychczas prowadził Zakład (…) w ramach Wnioskodawcy, poprzez realizację kontraktów zawartych przez Nabywcę jeszcze przed tym nabyciem oraz poprzez zawarcie z Wnioskodawcą umowy, na podstawie której Nabywca, jako podwykonawca Wnioskodawcy, zakończy realizację kontraktów, których stroną jest Wnioskodawca, a które to kontrakty nie mogły zostać przeniesione na Nabywcę i nie stanowiły składników Zakładu (…) wyszczególnionych w Uchwale, z uwagi na fakt, że do przeniesienia tych kontraktów niezbędne było uzyskanie zgód podmiotów trzecich, w tym generalnych wykonawców (...).
Podsumowując, Zakład (…) stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo.
Wyodrębnienie tego zespołu w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy jako wyodrębnionego zakładu podlegającego Dyrektorowi Zakładu na podstawie Uchwały Zarządu Wnioskodawcy (...) z 28 kwietnia 2023 r. Wyodrębnienie finansowe tego zespołu zostało dokonane na mocy Uchwały poprzez:
·ewidencjonowanie przez Zakład (…) dotyczących go zdarzeń gospodarczych poprzez przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do kont księgowych analitycznych przypisanych wyłącznie dla Zakładu (…);
·prowadzenie rachunkowości Wnioskodawcy i Zakładu (…) w sposób umożliwiający ustalanie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz rentowności Zakładu (…);
·prowadzenie przez Zakład (…) odrębnej od Wnioskodawcy ewidencji kosztów przy wykorzystaniu systemu (…) i wykorzystywanie w tym celu przypisanych temu zakładowi miejsca powstawania kosztów (MPK);
·prowadzenie przez Zakład (…) odrębnej od Wnioskodawcy gospodarki kasowej, która znajduje swoje księgowe odzwierciedlenie na koncie analitycznym (...);
·przypisanie środków trwałych, w które Zakład (…) został wyposażony do wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów (MPK) w systemie (…);
·księgowanie przez Zakład (…) stanu magazynów na przypisanych mu kontach;
·odrębne ewidencjonowanie przez Zakład (…) realizowanych zleceń uwzględniając przychody i koszty uzyskania przychodów;
·przypisanie do Zakładu (…) konkretnego rachunku bankowego, z którego mogą być realizowane zobowiązania finansowe, i na który mogą wpływać przychody finansowe Zakładu (…);
·ustalenie samodzielnego ponoszenia kosztów związane z jego funkcjonowaniem ze środków pozostających w dyspozycji Zakładu (…);
·ustalenie samodzielnego wywiązywania się z pozostałych zobowiązań związanych z funkcjonowaniem Zakładu (…);
·pozostawienie dla Zakładu (…) samodzielności w zakresie ustalania celów oraz planów finansowych m.in. poprzez dysponowanie przez ten zakład własnymi zasobami finansowymi, rozliczanie należności i zobowiązań względem Spółki, jak również dokonywanie samodzielnej kontroli nad płynnością finansową;
·przypisanie rachunku bankowego o numerze (…) prowadzonego przez Bank (...) do wyłącznej dyspozycji Zakładu (…). Ewidencja księgowa obrotów dla ww. rachunku bankowego prowadzona jest na koncie (...). Zakład (…) regulował zobowiązania finansowe za pośrednictwem tego rachunku bankowego Przychody finansowe Zakładu (…) wpływały na wspomniany rachunek bankowy.
Składniki, które weszły w skład Zakładu (…) zostały wyodrębnione w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w postaci zespołu przeznaczonego do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służą już obecnie do realizacji tego celu.
Składniki te stanowią zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego, jakim jest świadczenie określonych usług na rzecz podmiotów trzecich i mogłyby potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z umową sprzedaży przez Wnioskodawcę Zakładu (…) do Nabywcy, w ramach Zakładu (…) na nabywcę przeszły następujące składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania):
1.Środki trwałe wyszczególnione w załączniku do tej umowy.
2.Prawa wynikające z licencji, zezwoleń i koncesji, wyszczególnione w załączniku do tej umowy.
3.Magazyn wyszczególniony w załączniku do tej umowy.
4.(...) pracowników Spółki, których stosunki pracy zostały przydzielone do Zakładu (…), wymienionych w załączniku do tej umowy.
5.Dodatkowe wyposażenie i narzędzia wyszczególnione w załączniku do tej umowy.
6.Prawa i obowiązki wynikające z umów innych niż produkcyjno-usługowe, zawartych przez Wnioskodawcę, a związane z Zakładem (…), wyszczególnione w załączniku do tej umowy.
7.Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności przez Zakład (…) wyszczególnione w załączniku do tej umowy.
8.Prawo do korzystania z oznaczenia indywidualizującego wyodrębnioną część przedsiębiorstwa, tj. „Zakład (…)”, jak również tajemnice przedsiębiorstwa związane z Zakładem (...).
9.Prawa i obowiązki z najmu terenu wynajmowanego od (…): placu utwardzonego o powierzchni 323.95 m2 znajdującego się przy budynku (...), placu utwardzonego o powierzchni 371,79 m2 znajdującego się przy budynku (...), warsztatu o powierzchni 116,23 m2 znajdującego się w budynku (...), wiaty nieogrzewanej o powierzchni 154,67 m2 znajdującej się w budynku (...), znajdujących się na terenie (…) oraz pomieszczenia warsztatowego w budynku (...) o powierzchni użytkowej 100 m2 wynajmowanego od (…) i znajdującego się na terenie tej (…).
10.Własność zestawu kontenerowego, który jest posadowiony na wynajmowanym placu przy budynku (...), na terenie (…). Zestaw kontenerowy składa się z kontenerów biurowych, pracowniczych i socjalnych, które są wykorzystywane przez pracowników placówki w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności produkcyjnej.
Nie przeszły natomiast zlecenia będące w toku, które są realizowane przez Zakład (…) w oparciu o zawarte przez Wnioskodawcę umowy, wyszczególnione w załączniku do Uchwały, z uwagi na fakt, że zlecenia te do czasu sprzedaży przez Wnioskodawcę Zakładu (…) zostały w przeważającej mierze ukończone w całości.
W ramach sprzedaży przez Wnioskodawcę Zakładu (…), Nabywca przejął wierzytelności związane z działalnością Zakładu (…) określone w załączniku (...) do ww. uchwały oraz zobowiązania, w szczególności wynikające ze stosunku pracy pracowników przejętych od Wnioskodawcy w ramach Zakładu (…) (przejście zakładu pracy).
Ponadto, w celu umożliwienia Nabywcy używania i pobierania pożytków z nieruchomości znajdującej się w (…) o powierzchni łącznej ok 8000 m2, które to prawa na mocy Uchwały zostały przydzielone do Zakładu (…) jednocześnie z zawarciem umowy sprzedaży Zakładu (…) Wnioskodawca oraz Nabywca zawarli umowę dzierżawy z 28 lipca 2023 r. dotyczącą korzystania z tej nieruchomości.
Zespół składników majątkowych składających się na przedmiot zawartej transakcji, czyli na Zakład (…) posiada pełną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizując zadania gospodarcze, które do momentu transakcji były realizowane przez Wnioskodawcę.
Nabywca Zakładu (…) ma możliwość faktycznej kontynuacji działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem nabytego zespołu składników Zakładu (…) a działania w tym zakresie zainicjował już wcześniej.
Nabywca zaangażował składniki majątkowe uzyskane od Wnioskodawcy wraz z umową dzierżawy nieruchomości i instalacji znajdującej się w (…).
Poza zawarciem tej umowy Nabywca Zakładu (…) nie angażuje żadnych własnych składników majątkowych ani nie podjął żadnych dodatkowych działań faktycznych niezbędnych do realizacji działalności gospodarczej w ramach nabytego od Wnioskodawcy Zakładu (…).
Nabywca Zakładu (…) miał zamiar i już obecnie kontynuuje działalność dotychczas prowadzoną przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem nabytego zespołu składników Zakładu (…).
Po sprzedaży przez Wnioskodawcę do Nabywcy Zakładu (…), u Wnioskodawcy pozostaną wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej następujące składniki materialne i niematerialne:
1.Nieruchomość położona w (…) o powierzchni łącznej ok 41.300 m2 w tym ok 15.500 m2 powierzchni użytkowej w zabudowie.
2.Określone maszyny, urządzenia, narzędzia i wyposażenie niewchodzące w skład Zakładu (…).
3.Magazyny niezwiązane z Zakładem (…).
4.Struktura organizacyjna, kompetencje, technologie uprawnienia i certyfikaty oraz dokumentacja techniczna niezwiązane z Zakładem (…).
5.Kontrakty i środki finansowe niezbędne do prowadzenia dalszej działalności, również niezwiązane z Zakładem (…).
W zakresie działalności Wnioskodawcy, po sprzedaży do Nabywcy Zakładu (…) pozostała między innymi nieruchomość położona w (…), która częściowo została wydzierżawiona Nabywcy i w ramach tej umowy Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu czynszu.
Najem jest funkcjonalnie związany z przedmiotem działalności Wnioskodawcy obejmującej nieruchomości.
Nieruchomość położona w (…), która nie była przedmiotem sprzedaży w ramach Zakładu (…) jest funkcjonalnie związana z działalnością kontynuowaną przez Nabywcę po nabyciu Zakładu (…), którą obecnie realizuje Nabywca dysponujący częścią tej nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy dzierżawy. Nieruchomość ta nie została przeniesiona na Nabywcę w ramach sprzedaży przez Wnioskodawcę do Nabywcy Zakładu (…), ponieważ stanowi jeden z przedmiotów dalszej działalności Wnioskodawcy w ramach realizowanych przez niego kontraktów.
Nadto należy mieć na uwadze, iż nieruchomość ta jest przedmiotem najmu osób trzecich, a przejęcie tychże umów najmu nie było w żaden sposób związane z Zakładem (…).
Umowa dzierżawy pomiędzy Wnioskodawcą oraz Nabywcą Zakładu (…) dotycząca nieruchomości położonej w (…) o powierzchni łącznej ok 8.000 m2 została zawarta na czas nieokreślony.
Zdaniem Wnioskodawcy należy wykluczyć sytuację, w której Nabywca wypowie ten stosunek dzierżawy z uwagi na fakt, że Nabywca jest stroną kontraktów, dla realizacji których nieruchomość ta jest niezbędna, a ponadto, działając w ramach Grupy (…) Nabywca na bieżąco będzie zawierać kontrakty z podmiotami z tej grupy, w których nieruchomość ta będzie wykorzystywana.
Nabywca będzie prowadził działalność przy wykorzystaniu nabytego od Wnioskodawcy Zakładu (…) wykorzystując, na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Wnioskodawcą nie tylko nieruchomość położoną w (…) o powierzchni łącznej ok 8.000 m2 ale również przy wykorzystaniu nabytego w ramach umowy sprzedaży Zakładu (…) zestawu kontenerowego i praw do wynajmowania nieruchomości na terenie (…) oraz na terenie (…).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Po sprzedaży przez Spółkę do Nabywcy majątku wchodzącego w skład Zakładu (…), w Spółce pozostały, wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, następujące składniki materialne i niematerialne:
1) nieruchomość położona (…) o powierzchni łącznej ok 41 800 m2w tym ok 15 500 m2 powierzchni użytkowej zabudowanej,
2) maszyny, urządzenia, narzędzia i wyposażenie niewchodzące w skład Zakładu (…), niesprzedane Nabywcy,
3) magazyny niezwiązane z Zakładem (…), niesprzedane Nabywcy,
4) technologie, uprawnienia, certyfikaty, dokumentacja techniczna oraz struktura organizacyjna i kompetencje, niezwiązane z Zakładem (…), niesprzedane Nabywcy,
5) kontrakty niezbędne do prowadzenia dalszej działalności, niezwiązane z Zakładem (…), które nie zostały przeniesione na Nabywcę,
6) środki finansowe.
W zakresie prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej obejmującej najem (dzierżawę) powierzchni, czyli świadczenia usług najmu i dzierżawy, po sprzedaży do Nabywcy Zakładu (…), w Spółce pozostała nieruchomość położona w (…) o powierzchni łącznej ok 41 800 m2 w tym ok 15 500 m2 powierzchni użytkowej zabudowanej. Nieruchomość ta jest funkcjonalnie związana z przedmiotem działalności gospodarczej Spółki. Nieruchomość ta jest częściowo wynajęta podmiotom trzecim, na rzecz których Spółka świadczy usługi najmu oraz częściowo wydzierżawiona Nabywcy. Z tytułu świadczenia tych usług Spółka uzyskuje przychody. Nieruchomość ta nie została przeniesienia przez Spółkę na Nabywcę w ramach sprzedaży przez Spółkę do Nabywcy Zakładu (…), ponieważ stanowi jeden z przedmiotów dalszej działalności Spółki w ramach realizowanych przez nią kontraktów. Ponadto, jak już wspominano powyżej, nieruchomość ta jest przedmiotem najmu osób trzecich, a przejęcie tychże umów najmu nie było w żaden sposób związane z Zakładem (…).
W ramach sprzedaży przez Spółkę zorganizowanej częścią przedsiębiorstwa w postaci Zakładu (…), Nabywca przejął wierzytelności związane z działalnością Zakładu (…) określone w załączniku (...) do Uchwały numer (...) z 28 kwietnia 2023 r.
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, były na moment sprzedaży wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej i stanowiły wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.
Na moment sprzedaży, Zakład (…) składał się z następujących składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), w które został wyposażony 28 kwietnia 2023 r. na mocy uchwały zarządu Spółki numer (...) w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)”:
1) środki trwałe (zostały one wskazane w Załączniku (...) o tej Uchwały – „Spis środków trwałych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa”).
2) prawa wynikające z licencji, zezwoleń i koncesji, (zostały one wskazane w Załączniku (...) do tej Uchwały – „Spis praw wynikających z licencji, zezwoleń i koncesji zorganizowanej części przedsiębiorstwa”).
3) stan magazynowy ustalony na dzień sprzedaży,
4) 60 pracowników Wnioskodawcy, których stosunki pracy były przydzielone do Zakładu (..),
5) wyposażenie i narzędzia (zostały one wskazane w Załączniku (...) do tej Uchwały – „Spis wyposażenia i narządzi wchodzących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”).
6) prawa i obowiązki (zobowiązania do ponoszenia opłat wynikających z umów) wynikające z umów innych niż produkcyjno-usługowe, zawartych przez Spółkę, a związanych z Zakładem (…) (zostały one wskazane w Załączniku (...) do tej Uchwały – „Prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących zorganizowanej części przedsiębiorstwa”),
7) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności przez Zakład (…),
8) prawo do korzystania z oznaczenia indywidualizującego wyodrębnioną część przedsiębiorstwa tj.: „Zakład (…)”, jak również tajemnice przedsiębiorstwa związane z Zakładem (…),
9) prawa i obowiązki (zobowiązania do ponoszenia opłat wynikających z umów) z najmu terenu wynajmowanego od (…): placu utwardzonego o powierzchni 323,95 m² znajdującego się przy budynku (...), placu utwardzonego o powierzchni 371,79 m² znajdującego się przy budynku (...), warsztatu o powierzchni 116,23 m² znajdującego się w budynku (...), wiaty nieogrzewanej o powierzchni 154,67 m² znajdującej się w budynku (...), znajdujących się na terenie (…) oraz pomieszczenia warsztatowego w budynku (...) o powierzchni użytkowej 100 m² wynajmowanego od (…) i znajdującego się na terenie tej (…),
10) własność zestawu kontenerowego, który jest posadowiony na wynajmowanym placu przy budynku (...), na terenie (…). Zestaw kontenerowy składa się z kontenerów biurowych, pracowniczych i socjalnych, które są wykorzystywane przez pracowników placówki w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności produkcyjnej.
Składniki te stanowią zespół, nie są to przypadkowo wybrane składniki Spółki ale wyłącznie te składniki, które przeznaczone są do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służyły przed sprzedażą do realizacji tego celu. Składniki te stanowią zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego jakim jest świadczenie określonych usług na rzecz podmiotów trzecich w związku z czym zespół ten mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania były wyodrębnione w strukturze organizacyjnej jako wyodrębniony zakład (pod nazwą „Zakład (…)”) podlegający Dyrektorowi Zakładu. 28 kwietnia 2023 r. Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę (...) w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)”
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, były na moment transakcji sprzedaży wyodrębnione na płaszczyźnie finansowej, ponieważ posiadały samodzielność finansową, pozwalającą na funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe było określenie wyniku finansowego Zakładu (...), co zostało osiągnięte poprzez poniższe działania:
a) ewidencjonowanie przez Zakład (…) dotyczących go zdarzeń gospodarczych poprzez przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do kont księgowych analitycznych przypisanych przez Spółkę wyłącznie dla Zakładu (…),
b) przypisanie rachunku bankowego o numerze (…), prowadzonego przez Bank (...) do wyłącznej dyspozycji Zakładu (…). Ewidencja księgowa obrotów dla ww. rachunku bankowego prowadzona była na koncie (...). Zakład (…) mógł regulować zobowiązania finansowe za pośrednictwem tego rachunku bankowego. Przychody finansowe Zakładu (…) mogły wpływać na wspomniany rachunek bankowy,
c) prowadzenie rachunkowości Spółki i Zakładu (…) w sposób umożliwiający ustalanie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz rentowności Zakładu (…),
d) prowadzenie przez Zakład (…) odrębnej od Spółki ewidencji kosztów przy wykorzystaniu systemu (…) i wykorzystywanie w tym celu przypisanych temu zakładowi miejsca powstawania kosztów (MPK),
e) prowadzenie przez Zakład (…) odrębnej od Spółki gospodarki kasowej, która znalazła swoje księgowe odzwierciedlenie na koncie analitycznym (...),
f) przypisanie środków trwałych, w które Zakład (…) został wyposażony, do wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów (MPK) w systemie (…),
g) księgowanie przez Zakład (…) stanu magazynów na przypisanych mu kontach,
h) odrębne ewidencjonowanie przez Zakład (…) realizowanych zleceń uwzględniając przychody i koszty uzyskania przychodów,
i) przypisanie do Zakładu (…) konkretnego rachunku bankowego, z którego mogą być realizowane zobowiązania finansowe i na który mogą wpływać przychody finansowe Zakładu (…),
j) ustalenie samodzielnego ponoszenia kosztów związane z jego funkcjonowaniem, ze środków pozostających w dyspozycji Zakładu (…),
k) ustalenie samodzielnego wywiązywania się z pozostałych zobowiązań związanych z funkcjonowaniem Zakładu (…),
l) pozostawienie przez Spółkę dla Zakładu (…) samodzielności w zakresie ustalania celów oraz planów finansowych m.in. poprzez: dysponowanie przez ten zakład własnymi zasobami finansowymi, rozliczanie należności i zobowiązań względem Spółki, jak również dokonywanie samodzielnej kontroli nad płynnością finansową.
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, były na moment transakcji sprzedaży wyodrębnione na płaszczyźnie funkcjonalnej, ponieważ stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Składniki, majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania zostały wyodrębnione w przedsiębiorstwie Spółki w postaci zespołu przeznaczonego do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służyły do realizacji tego celu w Spółce jeszcze przed ich sprzedażą. Składniki te stanowiły na dzień sprzedaży zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego jakim jest świadczenie określonych usług na rzecz podmiotów trzecich i mogłyby potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zespół ten został wyposażony w niezbędne dla takiego funkcjonowania składniki, w tym w szczególności w pracowników, materiały, narzędzia oraz niezbędną wiedzę stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa a w celu umożliwienia Nabywcy używania i pobierania pożytków z nieruchomości znajdującej się w (…) o powierzchni łącznej ok 8 000 m², które to prawa na mocy Uchwały numer (...) z 28 kwietnia 2023 r. zostały przydzielone do Zakładu (…), jednocześnie z zawarciem umowy sprzedaży Zakładu (…), Spółka oraz Nabywca zawarli umowę dzierżawy z 28 lipca 2023 r. dotyczącą korzystania z tej nieruchomości.
Nabywca składników, majątkowych i niemajątkowych, objętych zakresem zadanego przez Spółkę pytania, kontynuując działalność prowadzoną przez Spółkę z wykorzystaniem tych składników majątkowych i niemajątkowych, zaangażował te składniki wraz z umową dzierżawy nieruchomości znajdującej się w (…). Poza zawarciem tej umowy, Nabywca składników, majątkowych i niemajątkowych, objętych zakresem zadanego przez Spółkę pytania nie zaangażował żadnych własnych składników majątkowych ani nie podjął żadnych dodatkowych działań faktycznych niezbędnych do realizacji działalności gospodarczej w ramach nabytych od Spółki składników, majątkowych i niemajątkowych, objętych zakresem zadanego przez Spółkę.
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, posiadały pełną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, które do momentu transakcji były realizowane przez Spółkę przy ich wykorzystaniu. Jak wspominano, Nabywca, wykorzystując Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania kontynuuje realizację zadań gospodarczych, które były realizowane przez Spółkę przy wykorzystaniu tych składników.
Pytanie
Czy sprzedaż Zakładu (…) przez Spółkę do Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej jako: „Ustawa VAT”), przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Aby można było mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa spełnione muszą być łącznie następujące kryteria:
1.Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
2.Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) jest wyodrębniony organizacyjnie, które to wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
3.Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), jest wyodrębniony finansowo, co nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tego zespołu.
4.Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) jest wyodrębniony funkcjonalnie. Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
5.Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) może stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
6.Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) powinien stanowić już u Wnioskodawcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę przy wykorzystaniu tego zespołu.
7.Składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi obiektywnie posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
8.Nabywca, w ramach swojej działalności, ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Wnioskodawcę przy pomocy tego zespołu.
Ad. 1)
Wyodrębniona na podstawie Uchwały zorganizowana części przedsiębiorstwa po nazwą „Zakład (…)” składa się z:
1.Środków trwałych szczegółowo wymienionych w Załączniku (...) do Uchwały.
2.Praw wynikających z licencji, zezwoleń i koncesji, szczegółowo określonych w Załączniku (...) do Uchwały.
3.Magazynu szczegółowo określonego w Załączniku (...) do Uchwały.
4.Zleceń będących w toku, które są realizowane przez Zakład (…) w oparciu o zawarte przez Wnioskodawcę umowy, szczegółowo określone w Załączniku (...) do Uchwały.
5.60 pracowników Wnioskodawcy, których stosunki pracy zostały przydzielone do Zakładu (…), wymienionych w schemacie organizacyjnym stanowiącym Załącznik (...) do Uchwały.
6.Dodatkowego wyposażenia i narzędzi wymienionych w Załączniku (...) do Uchwały.
7.Praw i obowiązków wynikających z umów innych niż produkcyjno-usługowe, zawartych przez Wnioskodawcę, a związanych z Zakładem (…), szczegółowo określonych w Załączniku (...) do Uchwały.
8.Ksiąg i dokumentów związanych z prowadzeniem działalności przez Zakład (…) szczegółowo określonych w Załączniku (...) do Uchwały.
9.Prawa do korzystania z oznaczenia indywidualizującego wyodrębnioną część przedsiębiorstwa, tj. „Zakład (…)”, jak również tajemnicy przedsiębiorstwa związanej z Zakładem (…).
10.Praw i obowiązków z najmu terenu wynajmowanego przez Wnioskodawcę od (…): placu utwardzonego o powierzchni 323,95 m2 znajdującego się przy budynku (...), placu utwardzonego o powierzchni 371,79 m2 znajdującego się przy budynku (...), warsztatu o powierzchni 118,23 m2 znajdującego się w budynku (...), wiaty nieogrzewanej o powierzchni 154,87 m2 znajdującej się w budynku (...), znajdujących się na terenie (…) oraz pomieszczenia warsztatowego w budynku (...) o powierzchni użytkowej 100 m2 wynajmowanego od (…) i znajdującego się na terenie tej (…).
11.Własności zestawu kontenerowego, który jest posadowiony na wynajmowanym placu przy budynku (...) na terenie (…) Zestaw kontenerowy składa się z kontenerów biurowych, pracowniczych i socjalnych, które są wykorzystywane przez pracowników placówki w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalność produkcyjnej.
12.Prawa do używania i pobierania pożytków z nieruchomości znajdującej się w (…), o powierzchni łącznej ok 8000 m2.
Wskazane powyżej składniki są składnikami materialnymi oraz niematerialnymi (w tym zobowiązaniami, w tym wynikającymi ze stosunku pracy). Ponadto składniki te stanowią zespół, nie są to przypadkowo wybrane składniki Wnioskodawcy, ale wyłącznie te składniki, które przeznaczone są do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służyły u Wnioskodawcy do realizacji tego celu. Składniki te stanowią zatem zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego jakim jest świadczenie określonych usług przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów trzecich.
Zatem warunek wskazany w pkt 1) jest spełniony.
Ad 2)
Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) określonych w załącznikach (...) do Uchwały, opisanych powyżej, jest wyodrębniony organizacyjnie na podstawie Uchwały.
Zorganizowanie tego zespołu na podstawie Uchwały zostało dokonane w „istniejącym przedsiębiorstwie”, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i dotyczy ściśle określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. Zarządzanie wyodrębnionym zespołem składników majątkowych powierzono Dyrektorowi Zakładu podlegającemu Zarządowi Spółki oraz określono schemat organizacyjny tego zespołu stanowiący załącznik (...) do Uchwały.
Zatem warunek wskazany w pkt 2) jest spełniony.
Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), czyli Zakład (…), został wyodrębniony finansowo na podstawie Uchwały, w ten sposób, że:
·Zakład (…) ewidencjonował dotyczące go zdarzenia gospodarcze poprzez przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do kont księgowych analitycznych przypisanych wyłącznie dla Zakładu (…),
·rachunkowość Wnioskodawcy i Zakładu (…) prowadzono w sposób umożliwiający ustalanie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz rentowności Zakładu (…)
·w Zakładzie (…) prowadzono odrębną od Wnioskodawcy ewidencję kosztów przy wykorzystaniu systemu (…) i w tym celu wykorzystuje przypisane mu miejsca powstawania koszów (MPK),
·w Zakładzie (…) prowadzono odrębną od Wnioskodawcy gospodarkę kasową, która znajduje swoje księgowe odzwierciedlenie na koncie analitycznym (...),
·do wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów (MPK) w systemie (…) przypisano środki trwałe, w które Zakład (…) został wyposażony,
·Zakład (…) księgował stan magazynów na przypisanych mu kontach,
·Zakład (…) odrębnie ewidencjonował realizowane zlecenia uwzględniając przychody i koszty uzyskania przychodów,
·do Zakładu (…) przypisany został konkretny rachunek bankowy, z którego realizowane są zobowiązania finansowe i na który wpływały przychody finansowe Zakładu (…),
·Zakład (…) samodzielnie ustalał cele oraz plany finansowe poprzez dysponowanie własnymi zasobami finansowymi, rozliczanie należności i zobowiązań względem Wnioskodawcy, jak również dokonywał samodzielnej kontroli nad płynnością finansową.
Zatem warunek wskazany w pkt 3) jest spełniony.
Ad 4)
Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) wyodrębniony na podstawie Uchwały został przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zadanie te realizowane były przez ten zespół – Zakład (…), a były nimi usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów trzecich. Zespół ten, z uwagi na przypisanie składników określonych w załącznikach do Uchwały, stanowił funkcjonalną całość, tzn. posiadając takie składniki, które we wzajemnym powiązaniu pozwalały mu na realizację konkretnych zadań gospodarczych i stanowiły całość wyodrębnioną na podstawie Uchwały.
Zatem warunek wskazany w pkt 4) jest spełniony.
Ad 5)
Zespół ten, czyli Zakład (…), mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze, których realizacji służy obecnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Posiadając potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, ponieważ został wyposażony w niezbędne dla takiego funkcjonowania składniki, w tym w szczególności w pracowników, materiały, narzędzia oraz niezbędną wiedzę stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zatem warunek wskazany w pkt 5) jest spełniony.
Ad 6)
Zespół ten, czyli Zakład (…), stanowił już u Wnioskodawcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować konkretne zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, co więcej zadania te realizował. Zespół ten, ze względu na składniki, w które został wyposażony kontynuuje realizację tych zadań gospodarczych po jego zbyciu.
Zatem warunek wskazany w pkt 6) jest spełniony.
Ad 7)
Zespół ten, czyli Zakład (…) umożliwił Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej jaką zespół prowadził w ramach Wnioskodawcy i posiadał zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy z uwagi na wyposażenie go w niezbędne składniki.
Zatem warunek wskazany w pkt 7) jest spełniony.
Ad 8)
Nabywca tego zespołu, czyli Zakładu (…), kontynuuje działalność prowadzoną w dotychczasowym zakresie przez Wnioskodawcę przy pomocy składników tego zespołu. Przed dniem nabycia Zakładu (…), Nabywca zawarł już kilka kontraktów, których realizacja jest kontynuowana dzięki nabyciu od Wnioskodawcy Zakładu (…) i niezwłocznie po tym nabyciu Nabywca rozpoczął realizację tych kontraktów z udziałem składników tego Zakładu.
Ponadto, Nabywca niezwłocznie po nabyciu od Wnioskodawcy Zakładu (…), poprzez zawarcie z Wnioskodawcą stosownych umów, jako podwykonawca Wnioskodawcy, rozpoczął ukończenie realizacji kontraktów, których stroną jest Wnioskodawca, a które to kontrakty nie mogły zostać przeniesione na Nabywcę w ramach Zakładu (…) i nie stanowiły składników Zakładu (…) wyszczególnionych w Uchwale, z uwagi na fakt, że do przeniesienia tych kontraktów niezbędne było uzyskanie zgód podmiotów trzecich (...).
Zatem warunek wskazany w pkt 8) jest spełniony.
W związku z powyższym, Zakład (…) stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, a w związku z tym sprzedaż Zakładu (…) nie podlegała przepisom Ustawy VAT na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
W oparciu o art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.
Stosownie do art. 551 Kodeksu cywilnego:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Według art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Zatem składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej zbywcy. Sformułowanie zawarte w zacytowanym art. 551 Kodeksu cywilnego „obejmuje ono w szczególności”, pozwala uznać, że definicja wymienia tylko przykładowe elementy przedsiębiorstwa. W rezultacie przedsiębiorstwo może obejmować także inne, niewymienione w tym przepisie składniki, jak również może składać się z niektórych tylko elementów wyliczenia zawartego w art. 551 Kodeksu cywilnego.
Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego zostaną spełnione, to zbycie takiego przedsiębiorstwa do innego podmiotu, nie będzie podlegało przepisom ustawy.
Nie wszystkie jednak elementy tworzące przedsiębiorstwo są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji sprzedaży. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
W związku z tym, przedsiębiorstwem w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa funkcjonującym w obrocie gospodarczym.
Wskazać należy, że zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa przechodzi na własność jednego nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy.
Natomiast przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp., przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zatem, na gruncie ustawy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.) –wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.):
W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.
W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.
Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu podatku VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji podatku VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, zbiorników metalowych, konstrukcji metalowych i ich części. 28 kwietnia 2023 r. Zarząd Spółki podjął uchwałę numer (...) w sprawie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „Zakład (…)”. Zakład (…) stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo.
Składniki, które weszły w skład Zakładu (…) zostały wyodrębnione w przedsiębiorstwie w postaci zespołu przeznaczonego do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służą już obecnie do realizacji tego celu.
Składniki te stanowią zespół składników, które są ze sobą wzajemnie powiązane w ten sposób, że służą one realizacji konkretnego zadania gospodarczego, jakim jest świadczenie określonych usług na rzecz podmiotów trzecich i mogłyby potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, były na moment transakcji sprzedaży wyodrębnione na płaszczyźnie funkcjonalnej, ponieważ stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Składniki, majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania zostały wyodrębnione w przedsiębiorstwie Spółki w postaci zespołu przeznaczonego do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służyły do realizacji tego celu w Spółce jeszcze przed ich sprzedażą.
Zespół ten został wyposażony w niezbędne dla takiego funkcjonowania składniki, w tym w szczególności w pracowników, materiały, narzędzia oraz niezbędną wiedzę stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa a w celu umożliwienia Nabywcy używania i pobierania pożytków z nieruchomości znajdującej się w (…) o powierzchni łącznej ok 8 000 m², które to prawa na mocy Uchwały numer(...) z 28 kwietnia 2023 r. zostały przydzielone do Zakładu (…), jednocześnie z zawarciem umowy sprzedaży Zakładu (…), Spółka oraz Nabywca zawarli umowę dzierżawy z 28 lipca 2023 r. dotyczącą korzystania z tej nieruchomości.
Nabywca składników, majątkowych i niemajątkowych, objętych zakresem zadanego przez Spółkę pytania, kontynuując działalność prowadzoną przez Spółkę z wykorzystaniem tych składników majątkowych i niemajątkowych, zaangażował te składniki wraz z umową dzierżawy nieruchomości znajdującej się w (…). Poza zawarciem tej umowy, Nabywca składników, majątkowych i niemajątkowych, objętych zakresem zadanego przez Spółkę pytania nie zaangażował żadnych własnych składników majątkowych ani nie podjął żadnych dodatkowych działań faktycznych niezbędnych do realizacji działalności gospodarczej w ramach nabytych od Spółki składników, majątkowych i niemajątkowych.
Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania, posiadały pełną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, które do momentu transakcji były realizowane przez Spółkę przy ich wykorzystaniu. Jak wspominano, Nabywca, wykorzystując Składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania kontynuuje realizację zadań gospodarczych, które były realizowane przez Spółkę przy wykorzystaniu tych składników.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży Zakładu (…).
W tym miejscu należy wskazać, że zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa przechodzi na własność jednego nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. O tym, czy doszło do wyodrębnienia przedsiębiorstwa, decyduje pełen zakres zbywanego majątku, praw i zobowiązań; wyodrębnienie to musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości. Nie może ono obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, żeby można było uznać, że doszło do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.
W analizowanym przypadku przedmiotem zbycia nie będą wszystkie składniki wchodzące w skład działalności Państwa Spółki. Jak wskazano w opisie sprawy, Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, zbiorników metalowych, konstrukcji metalowych i ich części. Natomiast przedmiotem zbycia będzie jedynie Zakład (…). Składniki, majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Spółkę pytania zostały wyodrębnione w przedsiębiorstwie Spółki w postaci zespołu przeznaczonego do realizacji określonego celu gospodarczego i faktycznie służyły do realizacji tego celu w Spółce jeszcze przed ich sprzedażą.
Zatem, przedmiotem zbycia nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu zbycia powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę, w oparciu o nabyte składniki.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na część Państwa działalności gospodarczej w postaci Zakładu (…), stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ został wyodrębniony w strukturze Spółki na płaszczyźnie funkcjonalnej, organizacyjnej i finansowej z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak wynika z treści wniosku, Zakład jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach Państwa działalności na podstawie uchwały zarządu, a także na płaszczyźnie finansowej, gdyż wszelkie koszty, przychody, wydatki z nim związane są w ramach rachunkowości Spółki możliwe do precyzyjnego wyodrębnienia, oraz na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. Zakład przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do których został przypisany. Jednocześnie, w dniu sprzedaży Zakładu Nabywca będzie miał faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania prowadzonej przez Spółkę działalności w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji. Nabywca nie będzie musiał podjąć żadnych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności Spółki.
W konsekwencji należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania zbywanego przez Państwa zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym powyższa dostawa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż przez Państwa Zakładu (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).