Brak prawa do prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.760.2023.1.ŻR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.760.2023.1.ŻR

Temat interpretacji

Brak prawa do prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo 19 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Szpital Powiatowy im. ... w ... jest zarejestrowany od dnia 04.12.1998r., jako podatnik VAT czynny (NIP ...).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) o podatku dochodowym od osób prawnych dochody Szpitala są wolne od podatku dochodowego w zakresie ochrony zdrowia w części przeznaczonej na cele statutowe. Jednocześnie zgonie z art. 16 ust. 1 pkt 58) o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków  i  kosztów sfinansowanych bezpośrednio z dochodów (przychodów), wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 wymienionej wcześniej ustawy (w  punkcie 23 wymienia się dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy).

Zgodnie z art. z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego, gdyż  Szpital realizuje usługi z zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W dniu 27 marca 2023r. Szpital Powiatowy im. ... zawarł umowę o  dofinansowanie projektu: „...”, nr  ... współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 13-„Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości”, Działania 13.2 „Ochrona zdrowia” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest zakup i dostawa sprzętu medycznego - środki trwałe.

Powyższe towary nabyte przez Szpital w związku z realizacją projektu: „...”, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Jednocześnie efekty realizowanego ww. projektu, będą wykorzystywane przez Szpital wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zrealizowane zakupy w ramach projektu będą wykorzystywane tylko do celów statutowych Szpitala (udzielania świadczeń leczniczych stacjonarnych i ambulatoryjnych, pielęgnacyjnych, rehabilitacyjnych i pomocy doraźnej), tj. będą służyły realizacji usług zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

We wniosku aplikacyjnym o dofinansowanie projektu Szpital złożył oświadczenie, iż  realizując powyższy projekt nie może w żaden sposób odzyskać kosztu podatku od  towarów i usług (VAT), którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne. Jednak instytucja zarządzająca Regionalnego Programu Operacyjnego wymaga dostarczenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego stwierdzającej o braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu art. 14 b-d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Pytanie

Czy Szpital Powiatowy im. ... w ... ma możliwość odzyskania podatku  VAT  uznanego za wydatek kwalifikowalny w związku z realizacją projektu pn.:  „...”, nr ... współfinansowanego ze  środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 13-„Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości”, Działania 13.2 „Ochrona zdrowia” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na  lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Szpital nie ma prawa do odzyskania podatku VAT, tj. Państwa zdaniem Szpital nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i  ubiegania się o zwrot podatku VAT uznanego za wydatek kwalifikowalny w związku z  realizacją projektu pn. „...”.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 załącznik nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się  od  podatku: PKWiU CN 86.1 „usługi świadczone przez szpitale”.

Szpital Powiatowy im. ... w ... jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) o podatku dochodowym od osób prawnych dochody Szpitala są wolne od podatku w zakresie ochrony zdrowia w części przeznaczonej na  ten cel. Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58) o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych bezpośrednio z dochodów (przychodów), wymienionych w art. 17 ust. 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 wymienionej wcześniej ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo – prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z  którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub  zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do  podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz  osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary nabyte przez  Szpital w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane wyłącznie do  czynności zwolnionych od podatku VAT. Jednocześnie efekty realizowanego ww.  projektu, będą  wykorzystywane przez Szpital wyłącznie do czynności zwolnionych od  podatku VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z  wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o  której  mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z  dnia  16  grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww.  rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty realizowanego projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od  podatku od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informuję, że załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług  został uchylony z  dniem 31 grudnia 2010 r. Obecnie kwestię zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, regulują m.in. przepisy  art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a ustawy o podatku od towarów i  usług.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważenia wymaga, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).