Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.514.2023.2.MG
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od: wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku, prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) oraz wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od:
─wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
─wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
─wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 grudnia 2023 r. (wpływ 15 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
A sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby tego podatku na terytorium Polski.
Wnioskodawca zakupił na własność grunt z zamiarem wykorzystania go do działalności deweloperskiej, tj. celem posadowienia na gruncie budynków mieszkalnych i późniejszej sprzedaży wydzielonych w tych budynkach lokali. Aktualnie, na części gruntu, na podstawie otrzymanego pozwolenia na budowę, Spółka realizuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami handlowo-usługowo-biurowymi, garażem podziemnym i wewnętrznymi instalacjami: wodną, kanalizacji sanitarnej i opadowej, elektryczną i słaboprądową, centralnego ogrzewania wraz z technologią węzła c.o. i wentylacji mechanicznej bytowej i pożarowej (oddymiania) i zagospodarowaniem terenu w szczególności: wjazdu do garażu podziemnego, chodnikami, drogą wewnętrzną, miejscami postojowymi dla samochodów, murem oporowym, zbiornikiem retencyjnym oraz zewnętrznymi instalacjami prowadzonymi w terenie (inst. wody, inst. kanalizacji sanitarnej i opadowej, inst. elektryczne) – dalej: „Budynek”.
Z przyczyn biznesowych Spółka rozważa zmianę planowanego przeznaczenia Budynku. W przypadku podjęcia takiej decyzji, Spółka zatrzyma własność Budynku i po jego wybudowaniu rozpocznie prowadzenie w nim działalności polegającej na sprzedaży usług zakwaterowania.
Na pozostałej części gruntu, Spółka planuje budowę kolejnych budynków, z zamiarem sprzedaży wydzielonych w nich lokali mieszkalnych i niemieszkalnych – w ramach działalności deweloperskiej (zgodnie z pierwotnym zamierzeniem).
W Budynku – po zakończeniu jego budowy – znajdować się będą lokale jedno-, dwu- i trzypokojowe. Każdy lokal wyposażony będzie w łazienkę i aneks kuchenny oraz będzie w pełni wyposażony i umeblowany – w sposób ustandaryzowany dla wszystkich lokali.
Spółka będzie co do zasady wynajmować lokale klientom w zależności od zainteresowania i zapotrzebowania klientów na okresy dobowe (do kilku/kilkunastu dni), ale teoretycznie możliwe też będzie nabycie przez klienta usługi zakwaterowania na dowolny okres, również powyżej 1 miesiąca, na jego wyraźne życzenie. Taka koncepcja może, zdaniem Spółki, odpowiadać oczekiwaniom potencjalnych klientów w rejonie, w którym znajduje się Obiekt – w którym zlokalizowane się budynki biurowe (siedziby i biura wielu firm) oraz uniwersytet. W związku z tym, zapotrzebowanie na usługi zakwaterowania może być więc znaczne. Cena za pobyt naliczana będzie w oparciu o stawkę za tzw. dobę hotelową, w przypadku pobytów dłuższych niż 1 miesiąc cena będzie mogła podlegać odrębnej kalkulacji i uzgodnieniu z klientem.
Lokale w Budynku nie będą wyodrębnione jako odrębne przedmioty własności. Lokale nie będą też miały własnych, indywidualnych adresów. Nie będzie też możliwości zameldowania się przez klientów w lokalach na pobyt stały, ani czasowy.
Z założenia lokale nie mają zaspokajać potrzeb mieszkaniowych klientów, ale służyć świadczeniu na rzecz klientów usług noclegowych/zakwaterowania (z dopuszczeniem zakwaterowania dłuższego niż jeden miesiąc).
W Budynku znajdować się będzie recepcja, w której rejestrować się będą klienci korzystający z usług zakwaterowania oferowanych przez Spółkę. Po zarejestrowaniu w recepcji każdy gość Spółki otrzymywać będzie kartę magnetyczną umożliwiającą wejście do lokalu.
Lokale będą regularnie sprzątane. Na życzenie klientów będą też wymieniane ręczniki oraz środki czystości i środki kosmetyczne (mydła, płyny do kąpieli, szampony). Nad komfortem i bezpieczeństwem gości czuwać będzie stale zatrudniony przez Spółkę personel: administracyjny (obsługa recepcji), techniczny i sprzątający.
Dla Budynku i prowadzonej w nim przez Spółkę działalności, prowadzona będzie strona internetowa, na której klienci będą mogli sprawdzać dostępność lokali i rezerwować pobyt. Rezerwacja pobytu w Budynku będzie możliwa także poprzez portale rezerwacyjne (takie jak np. ...).
Działalność Spółki będzie miała więc co do zasady charakter aparthotelu, czyli działalności łączącej krótkoterminowy wynajem apartamentów (w ramach którego klient zyskuje możliwość czasowego korzystania z w pełni wyposażonego lokalu wraz z kuchnią/aneksem kuchennym, gdzie istnieje możliwość samodzielnego przygotowania posiłków) z działalnością typowo hotelową (obejmującą w szczególności obsługę administracyjną, techniczną i sprzątającą).
W Budynku, na pierwszej (parterowej) kondygnacji nadziemnej będą znajdować się lokale użytkowe, które Spółka będzie wynajmować zewnętrznym najemcom na potrzeby prowadzonej w nich działalności usługowej lub handlowej – na podstawie umów najmu zawieranych na czas oznaczony lub nieoznaczony.
Budynek nie będzie wpisany do Centralnego Rejestru Obiektów Hotelarskich prowadzonego przez Ministerstwo Turystyki i Sportu na podstawie ewidencji prowadzonych przez marszałków województw, niemniej spełniać będzie funkcje identyczne jak typowy obiekt hotelowy. Budynek będzie natomiast wpisany do ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie, tzw. niekategoryzowanych, niebędących obiektami hotelarskimi, prowadzonej przez prezydenta miasta właściwego dla miejsca położenia budynku (zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych).
Z uwagi na przeznaczenie Budynku do działalności w zakresie świadczenie usług zakwaterowania i zastosowanie typowych dla tej działalności rozwiązań konstrukcyjnych i wyposażenia (wydzielenie i wyposażenie recepcji, dostęp do lokali za pomocą kart magnetycznych, ustandaryzowane wyposażenie i umeblowanie lokali, itp.), Budynek zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych według Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) pod symbolem 109 — „Pozostałe budynki niemieszkalne”, do których zgodnie z objaśnieniami szczegółowymi do KŚT zalicza się m.in. hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania.
Na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), Budynek zostanie z kolei zaklasyfikowany do grupy 121 „Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego” w ramach Działu 12 „Budynki niemieszkalne”.
Powyższa klasyfikacja znajduje również uzasadnienie w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, które wprowadza odrębną od budynków mieszkalnych kategorię budynków zamieszkania zbiorowego – do której zaliczyć można również Budynek. Budynki zamieszkania zbiorowego definiowane są jako budynki przeznaczone do okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska, internaty, domy studenckie, budynki koszarowe, budynki zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynki do stałego pobytu ludzi, w szczególności domy dziecka, domy rencistów i domy zakonne (§ 3 pkt 5 ww. rozporządzenia).
Świadczone w Budynku usługi Spółka będzie traktować jako czynności opodatkowane podatkiem VAT – w zakresie usług.
Spółka ponosi koszty budowy i utrzymania Budynku, w tym koszty nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur. Wcześniej dokonała również zakupu gruntu pod budowę Budynku (oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż) – w ramach czynności opodatkowanej VAT i otrzymała z tego tytułu fakturę z uwzględnionym w niej podatkiem VAT. W przyszłości Spółka będzie zaś ponosić koszty utrzymania Budynku i prowadzenia w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (w zakresie lokali użytkowych), w tym koszty nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur.
Uzupełnienie opisu sprawy
1.Na pytanie o treści: „Jakie dokładnie grunty pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi przeznaczonymi na sprzedaż nabyli Państwo, których dotyczy Państwa pytanie (iii) zadane we wniosku? Należy wskazać nr ewidencyjne działek” wskazali Państwo, że: „Pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi przeznaczonymi na sprzedaż Spółka zakupiła wskazane poniżej grunty [nr ewidencyjny działki (numer księgi wieczystej)]: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16. Działki znajdują się w (...)”.
2.Na pytanie o treści „Na której z ww. działek realizują Państwo obecnie budowę Budynku, w którym po wybudowaniu rozpoczną Państwo prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży usług zakwaterowania?” wskazali Państwo, że: „Obecnie Spółka realizuje budowę Budynku, w którym po wybudowaniu rozpocznie prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży usług zakwaterowania, na działkach o numerach ewidencyjnych: 1, 2, 3, 4”.
3.Na pytanie o treści „Od kiedy dokładnie ponoszą Państwo wydatki na budowę Budynku, w którym po wybudowaniu rozpoczną Państwo prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży usług zakwaterowania?” wskazali Państwo, że: „Wydatki na budowę Budynku, w którym po wybudowaniu Spółka rozpocznie prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży usług zakwaterowania, Spółka ponosi od kwietnia 2023 r.”.
4.Na pytanie o treści „Czy Państwo wybudowali już Budynek mający być przedmiotem świadczenia usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych)? W przypadku, gdy wybudowali Państwo już ten Budynek, to proszę wskazać, kiedy budowa się zakończyła i Budynek ten został oddany do użytkowania” wskazali Państwo, że: „Nie – Budynek mający być przedmiotem świadczenia usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) jest w trakcie realizacji”.
5.Na pytanie o treści „Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali bezpośrednio po oddaniu do użytkowania Budynku poniesione wydatki na budowę Budynku oraz utrzymanie Budynku w okresie jego budowy, tj. do czynności: a) opodatkowanych podatkiem VAT (jakich konkretnie), b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich konkretnie), c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich konkretnie)? Prosimy wskazać powyższą informację uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz/lub działalności zwolnionej od podatku VAT, oraz/lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT” wskazali Państwo, że: „Spółka będzie wykorzystywała bezpośrednio po oddaniu do użytkowania Budynku poniesione wydatki na budowę Budynku oraz utrzymanie Budynku w okresie jego budowy tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych”.
6.Na pytanie o treści „Czy od początku ponoszenia wydatków na budowę Budynku, utrzymanie Budynku w okresie jego budowy oraz nabycie gruntu pod budowę Budynku zamierzali Państwo wykorzystywać te wydatki do czynności opodatkowanych? Jeśli nie, to należy wskazać do jakich czynności miały/mają służyć ww. wydatki?” wskazali Państwo, że: „Tak, Spółka od początku ponoszenia wydatków na budowę Budynku, utrzymanie Budynku w okresie jego budowy oraz nabycie gruntu pod budowę Budynku zamierzała wykorzystywać te wydatki do czynności opodatkowanych – tj. działalności deweloperskiej w zakresie budowy i sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych”.
7.Na pytanie o treści „Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali wydatki ponoszone na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) — po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. do czynności: a) opodatkowanych podatkiem VAT (jakich konkretnie), b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich konkretnie), c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich konkretnie)? Prosimy wskazać powyższą informację uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz/lub działalności zwolnionej od podatku VAT, oraz/lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT” wskazali Państwo, że: „Po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych Spółka będzie wykorzystywała wydatki ponoszone na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych”.
8.Na pytanie o treści „Czy wydatki poniesione/ponoszone na zakup towarów i usług związanych z budową i utrzymaniem Budynku – w okresie jego budowy będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to należy wskazać do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi? Informacji należy udzielić odrębnie w stosunku do wydatków na budowę Budynku i utrzymanie Budynku” wskazali Państwo, że: „Tak, wydatki poniesione/ponoszone na zakup towarów i usług związanych z budową i utrzymaniem Budynku – w okresie jego budowy będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych”.
9.Na pytanie o treści „Czy wydatki ponoszone na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) — po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to należy wskazać do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi?” wskazali Państwo, że: „Tak, po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, wydatki ponoszone na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych”.
10.Na pytanie o treści „Jakie konkretnie wydatki ponieśli Państwo w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż? Informacji należy udzielić odrębnie w stosunku do nabycia gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż” wskazali Państwo, że „W związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż Spółka poniosła takie wydatki jak, cena nabycia gruntów, opłaty sądowe, skarbowe i notarialne”.
11.Na pytanie o treści „Czy nabycie przez Państwa gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana, tj. czy został naliczony podatek VAT, czy zwolniona)? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej z ww. działek” wskazali Państwo, że: „Nabycie gruntu nastąpiło w ramach niżej wskazanych transakcji:
1 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
2 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
3 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
4 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
5 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
6 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
7 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
8 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
9 – czynność opodatkowana VAT 23%, VAT odliczony,
10 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
11 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
12 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
13 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
14 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
15 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
16 – bez VAT – zakup od os. fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej”.
12.Na pytanie o treści „Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali bezpośrednio po oddaniu do użytkowania Budynku wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę Budynku, tj. do czynności: a) opodatkowanych podatkiem VAT (jakich konkretnie), b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich konkretnie), c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich konkretnie)? Prosimy wskazać powyższą informację uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz/lub działalności zwolnionej od podatku VAT, oraz/lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT” wskazali Państwo, że: „Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania Budynku, wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę Budynku Spółka będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych”.
13.Na pytanie o treści „Czy sprzedaż lokali mieszkalnych i niemieszkalnych w innych budynkach, które wzniosą Państwo na zakupionym gruncie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT?” wskazali Państwo, że: „Tak, sprzedaż lokali mieszkalnych i niemieszkalnych w innych budynkach, które Spółka wzniesie na zakupionym gruncie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT”.
14.Na pytanie o treści „Do jakich czynności wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, tj. do czynności: a) opodatkowanych podatkiem VAT (jakich konkretnie), b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (jakich konkretnie), c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jakich konkretnie)? Prosimy wskazać powyższą informację uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz/lub działalności zwolnionej od podatku VAT, oraz/lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT” wskazali Państwo, że: „Wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, Spółka wykorzystuje/będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. budowy i sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych”.
15.Na pytanie o treści „Czy od początku ponoszenia wydatków na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi zamierzali Państwo wykorzystywać te wydatki do czynności opodatkowanych? Jeśli nie, to należy wskazać do jakich czynności miały/mają służyć ww. wydatki?” wskazali Państwo, że: „Tak, od początku ponoszenia wydatków na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi Spółka zamierzała wykorzystywać te wydatki do czynności opodatkowanych VAT – zakup gruntu był związany z działalnością deweloperską (budową i sprzedażą lokali mieszkalnych i użytkowych)”.
16.Na pytanie o treści „Czy wydatki ponoszone na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to należy wskazać do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać ponoszone wydatki?” wskazali Państwo, że: „Tak, wydatki ponoszone na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od:
(i)wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(ii)wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(iii)wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od:
(i)wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(ii)wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(iii)wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
─wszystkie te wydatki można bowiem uznać za związane z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Spółkę w ramach działalności polegającej na świadczeniu w Budynku usług zakwaterowania i najmu (w zakresie lokali użytkowych), a także sprzedaży lokali w pozostałych budynkach.
Zgodnie z zasadą neutralności – fundamentalną zasadą systemu opodatkowania VAT – podatek ten nie powinien obciążać przedsiębiorców biorących udział w wytwarzaniu towarów i usług. Podatek VAT z ekonomicznego punktu widzenia obciążać powinien konsumentów – końcowych nabywców towarów i usług.
Realizacji tej zasady służy przede wszystkim prawo przedsiębiorców do odliczenia podatku VAT (podatku naliczonego) zapłaconego przez nich w cenie towarów i usług, nabytych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, od podatku należnego doliczanego do ceny sprzedaży wytwarzanych przez nich towarów i usług.
W ustawie o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego gwarantuje art. 86 ust. 1, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Realizacja tego prawa jest co do zasady uzależniona od otrzymania od dostawcy/usługodawcy faktury dokumentującej dokonaną transakcję.
Zasada neutralności i będące jej wyrazem prawo do odliczenia podatku naliczonego ma podstawowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu opodatkowania VAT. Dlatego też wszelkie odstępstwa od tej reguły powinny mieć charakter wyjątkowy.
W ustawie o VAT, przypadki, kiedy prawo do odliczenia VAT nie przysługuje określa art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. W przepisie tym wskazano, że nie stanowią podstawy do odliczenia VAT faktury, w przypadkach gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku,
3)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności,
4)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,
5)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
W celu zatem przesądzenia, czy podatnikowi, w tym przypadku Spółce, przysługuje prawo od odliczenia podatku naliczonego konieczne jest:
·istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a wykonywanymi przez podatnika (od strony sprzedażowej) czynnościami opodatkowanymi VAT i wykazywanym z tego tytułu podatkiem należnym (tj. nabywane towary i usługi powinny być przez podatnika wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT),
·niewystąpienie przesłanek negatywnych dla odliczenia VAT, określonych w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.
W zdarzeniu przyszłym opisanym w rozpatrywanym wniosku, związek pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT i wykazywanym z tego tytułu podatkiem należnym, niewątpliwie wystąpi. Spółka będzie bowiem świadczyć w Budynku opodatkowane VAT usługi w zakresie zakwaterowania oraz usługi najmu lokali użytkowych – opodatkowane według właściwych stawek VAT.
W Budynku Spółka nie będzie wykonywać żadnej działalności objętej zwolnieniem z VAT, co do której prawo do odliczenia VAT – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – nie przysługuje. W szczególności Spółka nie będzie świadczyć usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu – objętych zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Usługi zwolnione z VAT na podstawie ww. przepisu powinny co do zasady spełniać trzy podstawowe warunki:
·powinny polegać na wynajmowaniu/wydzierżawianiu nieruchomości na własny rachunek,
·wynajmowane lub wydzierżawiane nieruchomości powinny mieć charakter mieszkalny,
·najem/dzierżawa ma służyć celom mieszkaniowym usługobiorcy.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Budynek został co prawda określony w pozwoleniu na budowę jako budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami handlowo-usługowo-biurowymi, jednak faktycznie zostanie przez Spółkę przeznaczony do świadczenia usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) i odpowiednio do tego celu przystosowany – poprzez zastosowanie typowych dla tej działalności rozwiązań konstrukcyjnych i wyposażenia (wydzielenie i wyposażenie recepcji, dostęp do lokali za pomocą kart magnetycznych, ustandaryzowane wyposażenie i umeblowanie lokali, itp.) i odpowiednie zorganizowanie tej działalności (w tym sprzątanie lokali w Budynku, wymianę ręczników oraz środków czystości i środków kosmetycznych, zapewnienie stałej obsługi administracyjnej (obsługa recepcji), technicznej i sprzątającej w Budynku, prowadzenie dla Budynku strony internetowej, na której klienci będą mogli sprawdzać dostępność lokali i rezerwować pobyt, umożliwienie rezerwacji pobytu w Budynku poprzez portale rezerwacyjne, itp.). Ponadto lokale w Budynku przeznaczone do świadczenia usług zakwaterowania nie będą wyodrębnione jako odrębne przedmioty własności. Lokale nie będą też miały własnych, indywidualnych adresów. Nie będzie też możliwości zameldowania się przez klientów w lokalach na pobyt stały, ani czasowy.
Z uwagi na powyższe, Budynek zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych według Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) pod symbolem 109 – „Pozostałe budynki niemieszkalne”, do których zgodnie z objaśnieniami szczegółowymi do KŚT zalicza się m.in. hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania. Na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), Budynek zostanie z kolei zaklasyfikowany do grupy 121 „Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego” w ramach Działu 12 „Budynki niemieszkalne”.
W świetle powyższego, Budynek nie będzie miał faktycznie charakteru mieszkalnego. Do usług świadczonych przez Spółkę, w zakresie opisanym w złożonym wniosku, w żadnym zakresie nie będzie więc miało zastosowania zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Z uwagi zaś na fakt, że całość działalności Spółki w Budynku będzie opodatkowana VAT, spełniony będzie warunek istnienia związku pomiędzy dokonywanymi przez Spółkę na potrzeby budowy Budynku i prowadzonej w nim działalności zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi VAT – o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Związek ten wystąpi też w przypadku gruntu, na którym zostanie wybudowany Budynek oraz inne budynki z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż (w ramach działalności deweloperskiej Spółki i dokonywanych w jej ramach opodatkowanych VAT sprzedaży lokali – wydzielonych z tych pozostałych budynków).
Przy założeniu więc, że nie wystąpi żadna z przesłanek negatywnych odliczenia VAT wymienionych w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT – co powinno być w praktyce weryfikowane odrębnie w przypadku każdej faktury/transakcji – Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT od:
(i)wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(ii)wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur,
(iii)wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Według art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany w fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego przepisu wynika, że odliczenia podatku naliczonego może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Należy wskazać, że zarówno umowa najmu jak i umowa dzierżawy są cywilnoprawnymi umowami nakładającymi na strony – zarówno wynajmującego/wydzierżawiającego, jak i najemcę/dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Z powyższego przepisu wynika, że umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i pobierania pożytków, w związku z czym stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługa najmu stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i jako czynność odpłatna, świadczona za wynagrodzeniem, wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy, tj. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur, od wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur oraz od wydatków poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
W świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy ponownie podkreślić, że z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Ponadto podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) – podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną, generującą podatek należny.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynikało, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro – jak wskazali Państwo we wniosku i jego uzupełnieniu – są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby tego podatku na terytorium Polski, a poniesione wydatki na budowę Budynku oraz utrzymanie Budynku w okresie jego budowy, a także wydatki ponoszone na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) będą Państwo wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych, z kolei wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę Budynku będą Państwo wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – tj. do świadczenia usług tymczasowego zakwaterowania, wynajmu lokali użytkowych, natomiast wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi wykorzystują/będą wykorzystywali Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do budowy i sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych – to, przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności wymienione w art. 88 ustawy – przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki.
Podsumowując:
1.Przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę i utrzymanie Budynku – w okresie jego budowy, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur.
2.Przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na utrzymanie Budynku i prowadzenie w nim działalności polegającej na świadczeniu usług zakwaterowania i najmu (tylko w zakresie lokali użytkowych) – po zakończeniu budowy i rozpoczęciu świadczenia usług zakwaterowania i usług najmu lokali użytkowych, tj. w związku z nabywaniem w tym celu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie otrzymanych od dostawców i usługodawców faktur.
3.Przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami otrzymanymi od dostawców z wykazanym podatkiem VAT, poniesionych w związku z nabyciem gruntu pod budowę Budynku oraz innych budynków z lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi na sprzedaż.
Prawo to przysługuje/będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Tym samym, stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Zatem, nie analizowano czy usługi zakwaterowania i najmu (w zakresie lokali użytkowych), a także sprzedaż lokali w pozostałych budynkach są opodatkowanie – tylko przyjęto jako element opisu sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).