Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.625.2023.1.MC
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości utylizacji kasy rejestrującej po zakończeniu fiskalizacji z zachowaniem wytycznych z rozporządzenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wycofania kas rejestrujących z pracy w trybie fiskalnym (bez względu na to czy jest to kasa rejestrująca z elektronicznym zapisem kopii czy kasa on-line) oraz możliwości przekazania ich do utylizacji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) („Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną z siedzibą w Polsce będącą polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT (NIP: (…)).
Spółka należy do (…), której działalność w Polsce koncentruje się na prowadzeniu (...).
Sprzedaż towarów przez Spółkę odbywa się przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a w związku z tym Spółka zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących.
Obecnie Spółka ewidencjonuje obrót za pomocą kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii, w przyszłości będą to również kasy on-line.
W trakcie działalności prowadzonej przez Spółkę zdarzają się przypadki wycofywania kas fiskalnych z dalszego użytkowania, tj. z pracy tych kas w trybie fiskalnym.
Wycofanie z eksploatacji kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem kopii odbywa się zgodnie z przepisami, tj. zgodnie z § 34 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 29 kwietnia 2019 r. („Rozporządzenie”), tj.:
a)Spółka wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
b)niezwłocznie po wycofaniu kasy z eksploatacji dokonywany jest pełny odczyt zawartości modułu fiskalnego kasy przy pomocy serwisanta, poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzenie z tej czynności protokołu;
c)sporządzony protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z raportem fiskalnym rozliczeniowym jest składany do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.
Obecnie wycofane z eksploatacji kasy fiskalne wraz z modułami fiskalnymi są przechowywane przez Spółkę do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Jeżeli, w przyszłości Spółka będzie wycofywała z użytku również kasy on-line, to Spółka podejmie czynności wymagane przez przepisy, tj. wskazane w § 31 Rozporządzenia.
Dodatkowo, Spółka wyjaśnia, że wszelkie dane z kas rejestrujących (tj. paragony, raporty dobowe i miesięczne) są zapisywane w czasie pracy kas na zewnętrznym nośniku (karcie SD)/module fiskalnym kasy, a następnie są przesyłane do zewnętrznej platformy, tj. (…) i tam są archiwizowane. Platforma (…) jest to platforma aplikacyjna wspierająca zarządzanie siecią sklepów. Obejmuje szereg modułów odpowiedzialnych za odrębne obszary działania punktów sprzedaży. Natomiast, jeden z modułów, tj. (…) (zarządzanie i monitoring infrastruktury sprzętowej oraz oprogramowania) zawiera moduł „dane fiskalne”, w których Spółka ma dostęp do danych z kas rejestrujących.
W związku, z tym wszystkie dane z kas rejestrujących Spółki są archiwizowane na platformie (…).
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Spółka może po wycofaniu kasy rejestrującej z pracy w trybie fiskalnym (bez względu na to czy jest to kasa rejestrująca z elektronicznym zapisem kopii czy kasa on-line) oraz po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej, przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji, a w związku z tym czy na Spółce nie ciąży obowiązek przechowywania tego urządzenia do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Spółka może po wycofaniu kasy rejestrującej z pracy w trybie fiskalnym (bez względu na to czy jest to kasa rejestrująca z elektronicznym zapisem kopii, czy kasa on-line) oraz po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej, przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji. Zatem, na Spółce nie ciąży obowiązek przechowywania tego urządzenia do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („Ustawa VAT”) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w Rozporządzeniu na podstawie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a pkt 1 Ustawy o VAT.
Obecnie Spółka posiada kasy z elektronicznym zapisem kopii. Zgodnie z § 34 Rozporządzenia w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
a)wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
b)niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
c)składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
d)sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, Spółka wycofując z eksploatacji kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii podejmuje powyżej wskazane czynności, tj. postępuje zgodnie § 34 Rozporządzenia.
Jeżeli Spółka, w przyszłości będzie chciała wycofać z użytku również kasy on-line, to podejmie czynności zgodnie z § 31 Rozporządzenia. Zgodnie z § 31 ust. 1 Rozporządzenia w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
a)wystawia raport fiskalny dobowy;
b)niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
c)składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
d)sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Zatem, wycofanie z eksploatacji przez Spółkę kasy fiskalnej on-line będzie odbywało się zgodnie z powyższym przepisem, tj. § 31 ust. 1 Rozporządzenia.
Dodatkowo, zgodnie z § 31 ust. 2 Rozporządzenia w przypadku zakończenia używania kas on-line podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z pamięci chronionej na zewnętrzny nośnik danych. Zatem, odnośnie wycofania z użytku kas on-line, Rozporządzenie wprowadza dodatkowy wymóg, aby podatnik zapewnił odczyt i zapis danych z pamięci chronionej na zewnętrznym nośniku danych. Natomiast, już teraz wszelkie dane z kas rejestrujących Spółki (tj. paragony, raporty dobowe i miesięczne) są zapisywane w czasie pracy kas na zewnętrznym nośniku (karcie SD)/module fiskalnym kasy, a następnie są przesyłane do zewnętrznej platformy, tj. (…) i tam są archiwizowane. Zatem, wymóg ten również będzie spełniony.
Spółka, wskazała w opisie stanu faktycznego, że obecnie wycofane z eksploatacji kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii wraz z modułami fiskalnymi są przechowywane przez Spółkę do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Natomiast, chciałaby, aby po wycofaniu z użytku kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem kopii wraz z modułem fiskalnym (a w przyszłości również kas on-line) i po jej wykreśleniu z ewidencji urzędu skarbowego, urządzenie mogło było utylizowane.
Zgodnie z art. 112 Ustawy o VAT podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 6 Ustawy VAT podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do przechowywania przez okres wymagany w art. 112, tj. do czasu upływu przedawnienia zobowiązania, kopii dokumentów kasowych, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295).
Natomiast, ewidencją, która podlega archiwizacji są dane tworzone przez kasy fiskalne w trakcie ich pracy, które „materializują” się w formie odpowiednich dokumentów kasowych, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy VAT.
Zatem, z literalnego brzmienia powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że Spółka jest obowiązana do archiwizacji ewidencji i dokumentów, nie zaś urządzeń, którymi są niewątpliwie kasa i moduł fiskalny. Spółka dokona zaś odczytu pamięci kasy fiskalnej, a także będzie miała dostęp do danych z utylizowanej kasy fiskalnej z uwagi na to, że archiwizuje wszystkie dane na zewnętrznej platformie (…).
W związku z tym, mając na względzie opisane zdarzenie oraz przywołane przepisy prawa Spółka uważa, że po wycofaniu kas rejestrujących i modułów rejestrujących z użytku (zgodnie z § 34 lub § 31 Rozporządzenia) i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami fiskalnymi (bez względu na to czy są to kasy z elektronicznym zapisem kopii czy kasy on-line) pozostaje w gestii Spółki.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych tj. m.in. w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z 27 maja 2015 r. nr IPPP2/4512-257/15-2/DG oraz w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Łodzi z 28 listopada 2014 r. nr IPTPP4/443-697/14-2/UNR.
Podsumowując, Spółka po wycofaniu kasy rejestrującej (z elektronicznym zapisem kopii lub kasy on-line) z pracy w trybie fiskalnym oraz po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej, będzie mogła przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji, bez względu na to czy upłynął już termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczą dane z utylizowanej kasy fiskalnej.
Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7a ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących.
(…)
Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
Zgodnie z § 31 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy;
2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W przypadku zakończenia używania kas on-line podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z pamięci chronionej na zewnętrzny nośnik danych.
Na podstawie § 32 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy on-line, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.
W myśl § 33 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę on-line pracy w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Zgodnie z § 35 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.
W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Na podstawie § 46 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
1. W przypadku gdy serwisant, dokonując czynności, o której mowa w § 31 ust. 1 pkt 2 albo § 34 pkt 2, stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, przesyła niezwłocznie kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot prowadzący serwis główny dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej i sporządza protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. W przypadku gdy podmiot prowadzący serwis główny stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, w protokole określa przyczyny tej okoliczności.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 2, sporządza i podpisuje podmiot prowadzący serwis główny. Protokół sporządza się czytelnie i jest on opatrzony czytelnym podpisem, zawierającym imię i nazwisko, uprawnionego pracownika podmiotu prowadzącego serwis główny.
4. Oryginał protokołu, o którym mowa w ust. 2, przesyła się w terminie 3 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, a kopię protokołu do podatnika.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie, kopię protokołu przesyła się dodatkowo do Prezesa Głównego Urzędu Miar.
Wskazać należy, iż zgodnie z § 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pamięci fiskalnej – rozumie się przez to urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.
Natomiast zgodnie z § 2 pkt 21 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o raporcie fiskalnym dobowym, raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, raporcie fiskalnym rozliczeniowym, łącznym raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, i łącznym raporcie fiskalnym rozliczeniowym – rozumie się przez to odpowiednio pełny lub skrócony raport fiskalny zawierający w szczególności dane sumaryczne o wartości sprzedaży i wysokości podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz wartości sprzedaży zwolnionej od podatku odpowiednio za daną dobę, wybrany okres lub cały okres pracy kasy;
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzą Państwo sprzedaż towarów, która odbywa się przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a w związku z tym są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących. Obecnie ewidencjonują Państwo obrót za pomocą kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii, w przyszłości będą to również kasy on-line. Jak Państwo wskazali w trakcie działalności zdarzają się przypadki wycofywania kas fiskalnych z dalszego użytkowania, tj. z pracy tych kas w trybie fiskalnym. Wycofanie z eksploatacji kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem kopii odbywa się zgodnie z przepisami tj. zgodnie z § 34 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, tj.:
a)Spółka wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
b)niezwłocznie po wycofaniu kasy z eksploatacji dokonywany jest pełny odczyt zawartości modułu fiskalnego kasy przy pomocy serwisanta, poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzenie z tej czynności protokołu;
c)sporządzony protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z raportem fiskalnym rozliczeniowym jest składany do właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.
Obecnie wycofane z eksploatacji kasy fiskalne wraz z modułami fiskalnymi są przechowywane do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Jeżeli, w przyszłości dojdzie do wycofywała z użytku również kasy on-line, to podejmą Państwo czynności wymagane przez przepisy tj. wskazane w § 31 Rozporządzenia.
Dodatkowo, wskazali Państwo, że wszelkie dane z kas rejestrujących (tj. paragony, raporty dobowe i miesięczne) są zapisywane w czasie pracy kas na zewnętrznym nośniku (karcie SD)/module fiskalnym kasy, a następnie są przesyłane do zewnętrznej platformy, tj. (…) i tam są archiwizowane. Platforma ta, jest to platforma aplikacyjna wspierająca zarządzanie siecią sklepów. Obejmuje szereg modułów odpowiedzialnych za odrębne obszary działania punktów sprzedaży. Natomiast, jeden z modułów, tj. (…) (zarządzanie i monitoring infrastruktury sprzętowej oraz oprogramowania) zawiera moduł „dane fiskalne”, w których Spółka ma dostęp do danych z kas rejestrujących. W związku, z tym wszystkie dane z kas rejestrujących są archiwizowane na Państwa platformie.
Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości przekazania kasy fiskalnej wraz z modułem fiskalnym do utylizacji po wycofaniu kasy rejestrującej z pracy w trybie fiskalnym (bez względu na to czy jest to kasa rejestrująca z elektronicznym zapisem kopii, czy kasa on-line) oraz po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej oraz czy w związku z tą czynnością na Spółce nie ciąży obowiązek przechowywania tego urządzenia do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Mając na względzie opis sprawy oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w konsekwencji, po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem rejestracji przy pomocy danej kasy i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Państwa Spółki. Zatem Spółka może przekazać kasę rejestrującą wraz z modułem fiskalnym do utylizacji bądź dokonać jej zbycia do firmy serwisującej/producenta kas. Po dokonaniu odczytu modułu i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie danym modułem fiskalnym pozostaje w gestii Spółki, tym samym Spółka może przekazać moduł fiskalny do utylizacji, gdyż z przepisów nie wynika obowiązek przechowywania pamięci kasy fiskalnej likwidowanych kas fiskalnych.
Reasumując, Spółka może po wycofaniu kasy rejestrującej z pracy w trybie fiskalnym (bez względu na to czy jest to kasa rejestrująca z elektronicznym zapisem kopii czy kasa on-line) oraz po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej, przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji przy zachowaniu wszystkich wytycznych ujętych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.
W związku z tym działaniem na Spółce nie ciąży obowiązek przechowywania tego urządzenia do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).