Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.510.2023.2.JO
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 22 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. (…). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2023 r. (wpływ 7 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
A. jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia (…). (…) A. realizuje zadania z zakresu (...), które zostały określone dla niej w ramach programów (...), w szczególności w zakresie wspierania: (...).
A. uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…) podjętej w celu realizacji założeń B. [Komunikat z dnia 25 czerwca 2008 r. Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (…)] finansowanej ze środków Programu na rzecz jednolitego rynku (…)], w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE. Do wymiany doświadczeń dochodzi podczas pobytu u doświadczonego przedsiębiorcy, który pomaga początkującemu przedsiębiorcy w zdobywaniu umiejętności koniecznych do prowadzenia małej firmy. Zarówno dla młodych, jak i doświadczonych przedsiębiorców program niesie ze sobą istotną wartość dodaną: potencjalne korzyści obejmują wymianę wiedzy i doświadczenia, możliwości budowania sieci kontaktów biznesowych, nawiązywanie nowych stosunków handlowych i poznawanie rynków zagranicznych. W ramach programu (…) Komisja finansuje granty młodym przedsiębiorcom z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów pobytu za granicą (koszty przejazdu i zakwaterowania) u przedsiębiorcy przyjmującego. Pobyt zagraniczny może trwać od 1 do 6 miesięcy.
KE dokonała wyboru instytucji wdrażających program (…) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. instytucje pośredniczące zrzeszone w konsorcjach, który został ogłoszony w marcu 2022 r. i rozstrzygnięty w grudniu 2023 r. Jedną z instytucji pośredniczących wybranych przez KE do realizacji programu (…) jest A. (…), zrzeszona w konsorcjum C., w skład którego wchodzą następujące organizacje: D. (Hiszpania) - lider, E. (Hiszpania), F. (Słowacja), G. (Niemcy), H. (Węgry), I. (Francja), J. (Armenia), K. (Włochy) i L. (Czechy).
A. uczestniczy w realizacji projektu na mocy umowy z KE - (umowa ramowa nr (…) na lata 2023-2027).
Do zadań instytucji pośredniczących realizujących program (…) należy:
(1) informowanie o zasadach aplikowania do programu (…),
(2) ocena wniosków aplikacyjnych do programu,
(3) pomoc przy poszukiwaniu przedsiębiorcy przyjmującego,
(4) podpisanie umowy z młodym przedsiębiorcą i wypłata grantu na dofinansowanie pobytu,
(5) przyjęcie sprawozdania z pobytu.
W ramach programu (…), A. świadczy ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu (…) (świadczone usługi) są pokrywane w 75% z grantu KE, a w 25% ze środków dotacji podmiotowej A. (środki budżetu państwa). Wsparcie wypłacane młodym przedsiębiorcom na pokrycie kosztów pobytu za granicą jest w 100% finansowane z grantu KE.
W związku z realizacją zadań projektu A. zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz konsultant ds. informacji. Budżet projektu (część A.) wynosi (...) euro (z czego (...) euro przeznaczone jest na wypłatę wsparcia dla młodych przedsiębiorców). Umowa grantowa wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, inne koszty. Zgodnie z art. 6.3 umowy kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba, że partner projektu (instytucja pośrednicząca) może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.
A. realizowała wcześniej analogiczny projekt pn. (…), w ramach którego uzyskała interpretację indywidualną o numerze 0114-KDIP4-1.4012.641.2020.1.SL, potwierdzającą, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko A. w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że A. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, zarejestrowanym pod numerem NIP: (…).
Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi służące realizacji programu (…) (tj. m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe i konferencyjne, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) będą wystawiane na A.
Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu (…), będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabywane usługi (np. transportowe, usługi telekomunikacyjne) oraz towary (np. materiały biurowe i konferencyjne) służą wyłącznie do realizacji działań projektowych. W ramach projektu nie będą wytwarzane żadne usługi ani towary podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy A. ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem A. nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku.
Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z (…) o utworzeniu A.:
A. jest państwową osobą prawną.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1:
A. realizuje zadania państwa z zakresu rozwoju przedsiębiorczości.
Z opisu sprawy wynika, że uczestniczycie Państwo w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…) podjętej w celu realizacji założeń B. [Komunikat z dnia 25 czerwca 2008 r. Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (…)] finansowanej ze środków Programu na rzecz jednolitego rynku [(…)], w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE. Do wymiany doświadczeń dochodzi podczas pobytu u doświadczonego przedsiębiorcy, który pomaga początkującemu przedsiębiorcy w zdobywaniu umiejętności koniecznych do prowadzenia małej firmy. Zarówno dla młodych, jak i doświadczonych przedsiębiorców program niesie ze sobą istotną wartość dodaną: potencjalne korzyści obejmują wymianę wiedzy i doświadczenia, możliwości budowania sieci kontaktów biznesowych, nawiązywanie nowych stosunków handlowych i poznawanie rynków zagranicznych. W ramach programu (…) Komisja finansuje granty młodym przedsiębiorcom z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów pobytu za granicą (koszty przejazdu i zakwaterowania) u przedsiębiorcy przyjmującego. Pobyt zagraniczny może trwać od 1 do 6 miesięcy.
W ramach programu (…), świadczycie Państwo ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu (…) (świadczone usługi) są pokrywane w 75% z grantu KE, a w 25% ze środków dotacji podmiotowej A. (środki budżetu państwa). Wsparcie wypłacane młodym przedsiębiorcom na pokrycie kosztów pobytu za granicą jest w 100% finansowane z grantu KE.
Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu (…), będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabywane usługi (np. transportowe, usługi telekomunikacyjne) oraz towary (np. materiały biurowe i konferencyjne) służą wyłącznie do realizacji działań projektowych. W ramach projektu nie będą wytwarzane żadne usługi ani towary podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż świadczycie Państwo usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie, zaś zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie pn. (…), będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazaliście Państwo we wniosku nabywane usługi (np. transportowe, usługi telekomunikacyjne) oraz towary (np. materiały biurowe i konferencyjne) służą wyłącznie do realizacji działań projektowych, zaś w ramach projektu nie będą wytwarzane żadne usługi ani towary podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji nie macie Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…), gdyż nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do partnerów realizowanego projektu.
Należy również zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).