Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.554.2023.2.RR
Temat interpretacji
Możliwość stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla sprzedaży dokonywanej w systemie TAX FREE.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla sprzedaży dokonywanej w systemie TAX FREE.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 listopada 2023 r. (wpływ 8 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedsiębiorstwo A. sp. z o.o. sp. k., której przeważającą działalnością jest sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, dokonuje sprzedaży w systemie TAX FREE z preferencyjną stawką 0% dla podróżnych – osób fizycznych niemającego stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE, które wywiozły nabyty towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE w bagażu osobistym.
Na podstawie obowiązujących w tamtym czasie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) zwrot podatku dla podróżnych nie musiał być dokonywany wyłącznie osobie, która dokonała nabycia towaru – nabywający towar mógł wykorzystując pełnomocnictwo ubiegać się o zwrot podatku przy pomocy osoby trzeciej. Pełnomocnictwa tego typu stosowane były i respektowane również w przedsiębiorstwie A. sp. z o.o. sp. k.
Przedsiębiorstwo na podstawie obowiązujących przepisów dokonywało zwrotu podatku podróżnym w formie wypłaty gotówkowej uprawnionym do tego na podstawie przedstawienia przez podróżnego dokumentu wystawionego przez A. sp. z o.o. sp. k., na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentów tych był również przymocowywany paragon z kasy rejestrującej wystawiony przez sprzedawcę.
Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT od 25 stycznia 2020 r.
Zwrot podatku dla podróżnych nie musiał być dokonywany wyłącznie osobie, która dokonała nabycia towaru do chwili wejścia w życie ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419), która weszła w życie od 1 stycznia 2022 r. Dokonana nowelizacja wprowadziła w art. 128 ustawy o VAT ustęp 1a, który przewiduje, że zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru - przed wprowadzeniem tego przepisu. Zwrot podatku VAT na podstawie tego artykułu mógł być dokonany w oparciu o przedstawione pełnomocnictwo podróżnego, który wywiózł towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Podsumowując mają Państwo na myśli okres czasu od wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS do 1 stycznia 2022 r., (ustawa obowiązuje od 5 maja 2004 r.). Towary były wywożone w stanie nienaruszonym i podróżni wywozili je przed upływem 3 miesięcy.
Spółka prowadzi sprzedaż przy zastosowaniu kas fiskalnych. Spółka nie zawierała umowy z żadnym podmiotem dotyczącej zwrotu VAT TAX FREE - sama dokonywała zwrotów. Od momentu wejścia obowiązku stosowania systemu TAX FREE Firma jest zarejestrowana w systemie PUESC i korzysta z systemu TAX FREE.
Firma jest zarejestrowana na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Podróżni mają zapewnioną informację na piśmie o zasadach zwrotu TAX FREE. Punkt jest oznaczony według wytycznych. Spółka posiadała wszelkie niezbędne dokumenty przed sporządzeniem deklaracji VAT. Spółka nie dokonywała zwrotu VAT w formie bezgotówkowej, Spółka posiada dokumenty podpisane własnoręcznym podpisem potwierdzającym zwrot VAT i datę zwrotu.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1)Zwrot podatku dla podróżnych nie musiał być dokonywany wyłącznie osobie, która dokonała nabycia towaru do chwili wejścia w życie ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419), która weszła w życie od 1 stycznia 2022 r. Dokonana nowelizacja wprowadziła w art. 128 ustawy o VAT ustęp 1a, który przewiduje, że zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru - przed wprowadzeniem tego przepisu zwrot podatku VAT na podstawie tego artykułu mógł być dokonany w oparciu o przedstawione pełnomocnictwo podróżnego, który wywiózł towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Podsumowując wnioskujący miał na myśli okres czasu od wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS do 1 stycznia 2022 r., (ustawa obowiązuje od 5 maja 2004 r.).
2)O zwrot podatku w systemie TAX FREE występował zarówno podróżny jak i osoba na podstawie przedstawionego pełnomocnictwa. Występowały dwie wyżej opisane sytuacje.
3)Podróżni wywozili towary przed upływem 3 miesięcy w stanie nienaruszonym.
4)Podróżni mają i mieli zapewnioną informację na piśmie o zasadach zwrotu TAX FREE w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.
5)Spółka posiadała wszelkie niezbędne dokumenty przed sporządzeniem deklaracji VAT.
6)Poinformowali Państwo naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są Państwo sprzedawcami oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u Państwa zakupu towarów może odebrać podatek.
Pytanie oznaczone w złożonym wniosku nr 1 (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnienie do złożonego wniosku)
Czy w sytuacji spełnienia warunków określonych w art. 128 ustawy VAT, podatnik w każdym przypadku powinien stosować stawkę podatku 0% wynikającą z art. 129 ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku)
VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym - opodatkowana jest nim konsumpcja towarów i usług na określonym terytorium, wyłączona zaś z opodatkowania jest konsumpcja poza nim - w zasadzie każde nabycie towaru z Unii Europejskiej będzie bowiem opodatkowane w państwie zamieszkania turysty jako import towarów. Dostawy realizowane na rzecz podróżnych niekiedy nazywane są eksportem detalicznym.
Art. 128 ust. 2 VAT stanowi, że podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej. W myśl art. 128 ust. 3 VAT, urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.
Mając powyższe na uwadze, uważacie Państwo, że po spełnieniu niezbędnych warunków określonych w ustawie VAT podatnik powinien zawsze zastosować stawki 0%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.
W myśl ust. 2 powołanego artykułu:
Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1 ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Warunki, które musi spełnić sprzedawca, aby dokonywać zwrotu podatku na rzecz podróżnych zostały wymienione w art. 127 ustawy o VAT.
Według art. 127 ust. 1 ustawy o VAT:
Zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:
1)są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
2)prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz
3)zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8.
Stosownie do art. 127 ust. 2 ustawy o VAT:
Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu.
W myśl art. 127 ust. 3 ustawy o VAT:
Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Przepis art. 127 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że:
Sprzedawcy są obowiązani:
1)poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami;
2)zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
3)oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;
4)poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów.
Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy o VAT:
Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1 zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.
W art. 128 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że:
Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Wskazać przy tym należy, że ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2419) - został wprowadzony art. 128 ust. 1a ustawy, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Zgodnie z jego zapisem:
Zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.
Z kolei art. 128 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że:
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej.
Stosownie do art. 128 ust. 3 ustawy o VAT:
Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.
Przepis art. 129 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że:
Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:
1)spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
2)przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
3)posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku, gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.
Według art. 129 ust. 2 ustawy o VAT:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument
Natomiast na mocy art. 130 ust. 1 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 521), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 4 pkt 12 rozporządzenia:
Dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej napis: „Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej” oraz miejsce na podpis funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej i pieczęć „Polska-Cło”.
Z kolei stosownie do § 4 pkt 13 rozporządzenia stanowi, że:
Dokument, o którym mowa w art. 128 ust.2 ustawy, powinien zawierać co najmniej miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
Wzór stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zawiera Załącznik nr 2 do rozporządzenia. Określa on mianowicie kształt stempla, jego wymiary oraz dane jakie stempel winien zawierać dotyczące identyfikacji urzędu celnego, a w szczególności datę oraz zwrot „VAT-ZWROT”.
Powyższe uregulowania dotyczą wyłącznie sytuacji, kiedy to podróżny przekracza granicę Polski z państwem trzecim. Zdarzają się jednak przypadki, gdy podróżny, który dokona zakupów na terytorium Polski, przekracza granicę z państwem trzecim w innym kraju członkowskim niż Polska. Wówczas to pieczęć stosowana w celu wydania potwierdzenia o wywozie towarów poza terytorium Unii Europejskiej powinna być zgodna ze wzorem określonym przez przepisy tego kraju.
Aby uzyskać zwrot podatku, podróżny musi przedstawić dokument wystawiony przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów przez podróżnego poza terytorium Unii. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, dokument ten niewątpliwie powinien zawierać co najmniej następujące elementy: oznaczenie sprzedawcy i kwotę podatku zapłaconego przy sprzedaży towarów. Urząd celny ma obowiązek potwierdzenia wywozu towaru poprzez potwierdzenie stemplem dokumentu, jednakże może to zrobić wyłącznie po sprawdzeniu zgodności danych podróżnego przedstawionych na dokumencie, z tymi ujętymi w paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość podróżnego. Taki potwierdzony stemplem dokument wraz z paragonem fiskalnym podróżny przedstawia sprzedawcy - dopiero na tej podstawie dokonywany jest zwrot podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności dokonujecie Państwo sprzedaży w systemie TAX FREE z preferencyjną stawką 0% dla podróżnych – osób fizycznych niemającego stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE, które wywiozły nabyty towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE w bagażu osobistym.
Wskazali Państwo, że na podstawie obowiązujących do dnia 1 stycznia 2022 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) zwrot podatku dla podróżnych nie musiał być dokonywany wyłącznie osobie, która dokonała nabycia towaru – nabywający towar mógł wykorzystując pełnomocnictwo ubiegać się o zwrot podatku przy pomocy osoby trzeciej. Pełnomocnictwa tego typu stosowane były i respektowane również w Państwa przedsiębiorstwie.
Przedsiębiorstwo na podstawie obowiązujących przepisów dokonywało zwrotu podatku podróżnym w formie wypłaty gotówkowej uprawnionym do tego na podstawie przedstawienia przez podróżnego dokumentu wystawionego przez A. sp. z o.o. sp. k., na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentów tych był również przymocowywany paragon z kasy rejestrującej wystawiony przez sprzedawcę.
Spółka prowadzi sprzedaż przy zastosowaniu kas fiskalnych. Spółka nie zawierała umowy z żadnym podmiotem dotyczącej zwrotu VAT TAX FREE - sama dokonywała zwrotów. Od momentu wejścia obowiązku stosowania systemu TAX FREE Firma jest zarejestrowana w systemie PUESC i korzysta z systemu TAX FREE. Podróżni mają zapewnioną informację na piśmie o zasadach zwrotu TAX FREE. Punkt jest oznaczony według wytycznych. Spółka posiadała wszelkie niezbędne dokumenty przed sporządzeniem deklaracji VAT. Spółka nie dokonywała zwrotu VAT w formie bezgotówkowej, Spółka posiada dokumenty podpisane własnoręcznym podpisem potwierdzającym zwrot VAT i datę zwrotu. O zwrot podatku w systemie TAX FREE występował zarówno podróżny jak i osoba na podstawie przedstawionego pełnomocnictwa. Występowały dwie wyżej opisane sytuacje. Podróżni wywozili towary przed upływem 3 miesięcy w stanie nienaruszonym. Podróżni mają i mieli zapewnioną informację na piśmie o zasadach zwrotu TAX FREE w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Poinformowali Państwo naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są Państwo sprzedawcami oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u Państwa zakupu towarów może odebrać podatek.
Przedmiot Państwa zapytania dotyczy okresu czasu od wpisu Państwa Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS do 1 stycznia 2022 r., (ustawa obowiązuje od 5 maja 2004 r.). Natomiast czynnym podatnikiem podatku VAT jesteście Państwo od 25 stycznia 2020 r.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy w sytuacji spełnienia warunków określonych w art. 128 ustawy VAT, przed wprowadzeniem 1 stycznia 2022 r. art. 128 ust. 1a ustawy, mogliście Państwo w opisanych we wniosku przypadkach stosować stawkę podatku 0% wynikającą z art. 129 ustawy VAT
W świetle powyżej powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że warunkiem koniecznym dla dokonania zwrotu podatku podróżnemu jest wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej oraz posiadanie dokumentu potwierdzającego ten wywóz. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej dokonywać będzie inny niż polski urząd celny. W przypadku dokonania wywozu zakupionych uprzednio towarów na terytorium Polski do państwa trzeciego, ale przez granicę z innym niż Polska krajem członkowskim, potwierdzenia wywozu towarów będzie dokonywać urząd celny tego państwa, z którego towary będą ostatecznie wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej. Należy wskazać, że obowiązek używania stempla, którego wzór został określony w rozporządzeniu ciąży jedynie na polskiej służbie celno-skarbowej i wynika z art. 128 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy zatem stwierdzić, że zwrot podatku VAT przysługuje podróżnemu niezależnie od tego czy wywiózł on towary poza terytorium Unii Europejskiej z terytorium Polski czy też z terytorium innego kraju członkowskiego. Poświadczenia wywozu dokonuje urząd celny kraju, z którego wywóz faktycznie następuje, na podstawie przepisów obowiązujących w danym kraju. W sytuacji, gdy podróżny przedstawi sprzedawcy wystawiony przez niego dokument TAX FREE potwierdzony pieczęcią urzędu celnego obowiązującą według przepisów administracyjnych państwa członkowskiego, z którego podróżny opuszczał terytorium Unii Europejskiej, należy uznać, że zostały spełnione wymagania jakie ustawa o VAT wiąże z obowiązkiem potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
W sytuacji, gdy podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu i dysponuje imiennym dokumentem „zwrot VAT dla podróżnych” na którym potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej dokonał, dokument ten uprawnia do dokonania zwrotu podatku na rzecz podróżnego i zastosowania w stosunku do tej sprzedaży 0% stawki podatku VAT.
Z przepisów odnoszących się do systemu zwrotu podatku podróżnym wynika, iż sprzedawca dokonujący zwrotu obowiązany jest posiadać wymaganą dokumentację spełniającą określone tymi przepisami warunki. Na sprzedawcy ciąży obowiązek egzekwowania od podróżnego prawidłowej dokumentacji. Sprzedawca obowiązany jest również do informowania podróżnych o zasadach zwrotu podatku.
Jednocześnie z art. 128 ust. 3 ustawy wynika, że urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towaru na dokumencie wystawionym przez sprzedawcę po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.
Z uwagi na powyższe do dokonania zakupów, otrzymania dokumentu TAX FREE, otrzymania towaru, zapłaty za nabyty towar oraz otrzymania zwrotu zapłaconego przy dostawie podatku uprawniony jest podróżny.
Jak stanowi art. 95 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm. ), dalej jako Kodeks cywilny:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.
Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
Brzmienie art. 96 Kodeksu cywilnego wskazuje, że:
Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
Artykuł 99 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego określa, że:
Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.
Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego stwierdzić należy, że zgodnie z przepisami powołanej uprzednio ustawy Kodeks cywilny strona może działać przez przedstawiciela, pełnomocnika. Dlatego też zwrot podatku może otrzymać osoba, która przedstawi sprzedawcy prawidłowo wypełniony, spełniający wszystkie wymogi określone w art. 128 ustawy o podatku od towarów i usług dokument TAX FREE wystawiony na podróżnego oraz przedstawi imienne upoważnienie do odbioru kwoty określonej w przedmiotowym dokumencie wystawione na osobę, której dane widnieją na dokumencie TAX FREE.
Zatem w okresie obowiązywania przepisów dotyczących zwrotu podatku VAT podróżnym przed 2022 r. nie był wykluczony odbiór zwrotu podatku przez upoważnionego do tej czynności pełnomocnika podróżnego. Natomiast po 1 stycznia 2022 r. w związku z wprowadzeniem zapisu art. 128 ust. 1a ustawy, zwrot podatku nie może być już dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.
W konsekwencji stwierdzić należy, że w sytuacji spełnienia warunków określonych w art. 128 ustawy VAT, mogliście Państwo jako czynny podatnik podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 25 stycznia 2020 r. do 1 stycznia 2022 r. w każdym przypadku tj. zarówno w przypadku, gdy o zwrot podatku w systemie TAX FREE występował podróżny jak i pełnomocnik podróżnego (na podstawie przedstawionego pełnomocnictwa), stosować stawkę podatku 0% wynikającą z art. 129 ustawy VAT.
Zatem Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Niniejszą interpretację wydano w zakresie pytania nr 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).