Brak powstania obowiązku podatkowego po stronie Spółki Przejmującej oraz po stronie Gminy w związku z połączeniem Spółki Przejmowanej i Spółki Przejmu... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.509.2023.4.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.509.2023.4.SR

Temat interpretacji

Brak powstania obowiązku podatkowego po stronie Spółki Przejmującej oraz po stronie Gminy w związku z połączeniem Spółki Przejmowanej i Spółki Przejmującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie braku powstania obowiązku podatkowego po stronie Spółki Przejmującej oraz po stronie Gminy w związku z połączeniem Spółki Przejmowanej i Spółki Przejmującej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 listopada 2023 r. (wpływ 6 listopada 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Gmina;

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest spółką komunalną o formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej wyłącznym (jedynym) udziałowcem jest Gmina, a przedmiotem działalności są usługi o charakterze komunalnym, świadczone na rzecz społeczności Gminy oraz mieszkańców gmin okolicznych (w szczególności zbieranie i zagospodarowanie odpadów). Obecnie Wnioskodawczyni rozważa połączenie z inną spółką komunalną – Y. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, nr KRS (…), w której również jednoosobowym udziałowcem jest Gmina, a której przedmiotem działalności jest dostawa energii cieplnej na rzecz społeczności. Obie spółki prowadzą faktycznie działalność gospodarczą o charakterze komunalnym oraz stanowią funkcjonujące przedsiębiorstwa.

Przyczyną połączenia jest wola osiągnięcia korzyści ekonomicznej z takiego połączenia, przede wszystkim w sferze oszczędności kosztów w sferze administracyjnej – połączenie pozwoli zredukować koszty ponoszone na opłaty związane z istnieniem dwóch odrębnych podmiotów prawnych (koszty wynagrodzenia zarządu, opłaty administracyjne, sądowe, koszty prowadzenia biurowości i księgowości). Z drugiej strony, wymiar i rodzaj odrębnych działalności obu powyższych podmiotów nie są na tyle znaczące, aby nie dało się ich skumulować w jednym podmiocie.

Połączenie zostanie zrealizowane poprzez przeniesienie całości majątku spółki Y. Spółka z o.o. na Wnioskodawczynię, za wyemitowaniem na rzecz Gminy dodatkowych udziałów, zgodnie z przepisem art. 499 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych. Po zrealizowaniu połączenia Gmina pozostanie jednym udziałowcem Wnioskodawczyni, zarówno z uwagi na udziały dotychczas posiadane, jak i udziały nowo objęte tytułem połączenia.

Wnioskodawczyni przejmie majątek Spółki przejmowanej – Y. Spółka z o.o. – według historycznych wartości początkowych, przyjmowanych w księgach tej Spółki przejmowanej dla celów amortyzacji podatkowej: Wnioskodawczyni będzie w całości kontynuować plan amortyzacji podatkowej prowadzonej w spółce przejmowanej i według wartości odpisów amortyzacyjnych tam dokonywanych.

Po połączeniu składniki majątku Spółki przejmowanej zostaną przypisane dotychczasowej działalności tej Spółki przejmowanej, prowadzonej już w ramach Spółki przejmującej (Wnioskodawczyni), na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Co do udziałowca obu Spółek – Gminy, udziały w obu Spółkach stanowią majątek własny Gminy oraz nie zostały objęte przez Gminę ani w ramach wymiany udziałów, ani w ramach wcześniejszego połączenia spółek z udziałem Gminy.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Czy przedmiotem przeniesienia przez spółkę Y. Sp. z o.o. w wyniku połączenia, o którym mowa we wniosku, będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo „Potwierdzam, iż przedmiotem przeniesienia przez spółkę Y. Sp. z o.o. w wyniku połączenia, o którym mowa we wniosku, będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.”

Na pytanie Organu „Czy X. Sp. z o. o. będzie miało faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez spółkę Y. Sp. z o. o. w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji?”, wskazali Państwo „Potwierdzam, iż X. Sp. z o.o. będzie miało faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez spółkę Y. Sp. z o. o. w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji (połączenia).”

Na pytanie Organu „Czy X. Sp. z o.o. będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez spółkę Y. Sp. z o.o. w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji?”, podali Państwo „Potwierdzam, iż X. Sp. z o.o. będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez spółkę Y. Sp. z o.o. w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji (połączenia).”

Na pytanie Organu „Czy ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą będzie przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku (nie wyższą od wartości rynkowej tych składników)?”, odpowiedzieli Państwo „Potwierdzam, iż – ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia – wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego (otrzymanego przez Spółkę Przejmującą) będzie przewyższać (i) wartość składników tego majątku, przyjętą dla celów podatkowych; ta ostatnia wartość nie jest wyższa od wartości rynkowej tych składników.”

Na pytanie Organu „Czy ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę przejmującą będzie przewyższać wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcowi Spółki przejmowanej?”, wskazali Państwo, że „Ustalona – na dzień poprzedzający dzień łączenia – wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego, gdzie majątek ten w wyniku łączenia otrzymuje Spółka przejmująca, będzie odpowiadać (i) wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcowi Spółki przejmowanej i nie będzie wyższa od tej ostatniej wartości. Przez wartość emisyjną udziałów Wnioskodawca rozumie cenę (wartość), po jakiej obejmowane są te udziały przez udziałowca Spółki przejmowanej, zgodnie z art. 4a pkt. 16 (a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Na pytanie Organu „Czy wartość składników majątkowych podmiotu przejmowanego otrzymanych przez Spółkę przejmującą w drodze łączenia, Spółka przejmująca:

a)przyjmie dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego?

b)przypisze do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu?”,

odpowiedzieli Państwo „Potwierdzam, iż wartość składników majątkowych podmiotu przejmowanego – otrzymanych przez Spółkę przejmująca w drodze łączenia – Spółka przejmująca przyjmie (dla celów podatkowych) w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego. Potwierdzam, iż wartość składników majątkowych podmiotu przejmowanego – otrzymanych przez Spółkę przejmującą w drodze łączenia – Spółka przejmująca przypisze w całości do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale bez pośrednictwa zagranicznego zakładu, gdyż żaden z podmiotów uczestniczących w transakcji połączenia nie posiada zagranicznego zakładu.”

Na pytanie Organu „Czy przyjęta przez wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę przejmującą nie jest wyższa niż wartość udziałów w Spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia?”, wskazali Państwo „Potwierdzamy, iż przyjęta przez wspólnika (dla celów podatkowych) wartość przyszłych udziałów – planowanych do przydzielenia temu wspólnikowi w Spółce przejmującej, przez tę Spółkę przejmującą, w rezultacie połączenia – nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce przejmowanej, przyjmowana przez tego wspólnika dla celów podatkowych, bez uwzględnienia transakcji połączenia. Doprecyzowując – przyjmowana dla celów podatkowych – wartość:

a)przydzielonych wspólnikowi udziałów w Spółce przejmującej, na skutek planowanej transakcji połączenia (w miejsce dotychczasowych udziałów tego wspólnika w Spółce przejmowanej, a unicestwianych na skutek transakcji połączenia),

– nie będzie wyższa niż:

b)przyjmowana dla celów podatkowych wartość aktualnie posiadanych przez wspólnika udziałów w Spółce przejmowanej, bez uwzględnienia transakcji połączenia.”

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

Co do podatku od towarów i usług:

a)czy na gruncie tak opisanego stanu faktycznego w wyniku połączenia po stronie Wnioskodawczyni (Spółki przejmującej) powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług?

b)czy na gruncie tak opisanego stanu faktycznego w wyniku połączenia po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Co do pytania trzeciego litera (a) (3a): Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego w wyniku połączenia po stronie Wnioskodawczyni (Spółki przejmującej) nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. W pierwszej kolejności, przedmiotem przeniesienia na Spółkę przejmującą jest przedsiębiorstwo Spółki przejmowanej, stanowiące zorganizowany zespół składników majątkowych i niemajątkowych służących realizowaniu funkcji gospodarczych, a w tej sytuacji przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały w ogóle zastosowania, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Niezależnie od tego połączenie spółek w trybie art. 499 §1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych nie stanowi ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu tej ustawy.

Co do pytania trzeciego – litera (b) (3b): Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego w wyniku połączenia po stronie Gminy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Gmina w toku realizacji połączenia nie jest stroną żadnej transakcji objętej opodatkowaniem podatkiem VAT, w szczególności nie dokonuje dostawy żadnego towaru ani nie dokonuje żadnego świadczenia usług objętego opodatkowaniem tym podatkiem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy :

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym użyte w ww. przepisie sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczyć również należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Dlatego też dla potrzeb tych przepisów należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i materialnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Należy jednocześnie podkreślić, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją.

W tym miejscu należy wskazać na instytucję łączenia spółek, wynikającą z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.), zwanej dalej KSH.

Zgodnie z art. 491 § 1 KSH:

Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH:

Połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Według art. 493 § 1 i § 2 KSH:

Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507.

Z kolei art. 494 § 1 i § 2 KSH, jako główny skutek połączenia spółek, co dotyczy również łączenia przez przejęcie, wskazuje zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej.

Zgodnie z art. 494 § 1 KSH:

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

W myśl art. 494 § 2 KSH:

Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 pkt 1 powołanej ustawy:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Stosownie do treści art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy:

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Jak wynika z opisu sprawy, X. Sp. z o.o. jest spółką komunalną o formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej wyłącznym (jedynym) udziałowcem jest Gmina, a przedmiotem działalności są usługi o charakterze komunalnym, świadczone na rzecz społeczności Gminy oraz mieszkańców gmin okolicznych (w szczególności zbieranie i zagospodarowanie odpadów). Obecnie X. Sp. z o.o. rozważa połączenie z inną spółką komunalną – Y. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której również jednoosobowym udziałowcem jest Gmina, a której przedmiotem działalności jest dostawa energii cieplnej na rzecz społeczności. Połączenie Spółek zostanie zrealizowane poprzez przeniesienie całości majątku spółki Y. Sp. z o.o. na X. Sp. z o.o., za wyemitowaniem na rzecz Gminy dodatkowych udziałów. Przedmiotem przeniesienia przez spółkę Y. Sp. z o.o. w wyniku połączenia, będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Po połączeniu składniki majątku Spółki Przejmowanej zostaną przypisane dotychczasowej działalności tej Spółki Przejmowanej, prowadzonej już w ramach Spółki Przejmującej. X. Sp. z o.o. będzie miało faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez spółkę Y. Sp. z o. o. w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji (połączenia) i będzie kontynuowało tę działalność.

Państwa wątpliwości dotyczą powstania obowiązku podatkowego po stronie Spółki Przejmującej oraz po stronie Gminy w związku z połączeniem Spółki Przejmowanej i Spółki Przejmującej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy mieć na uwadze, że na mocy powołanego art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, jak już wyżej wspomniano, pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym również łączenie się przez przejęcie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH.

W przypadku łączenia się osób prawnych mamy do czynienia – co do zasady – z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że transakcje, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo – z uwagi na wyłączenie przewidziane w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana transakcja połączenia Spółek dokonana na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH i skutkująca przeniesieniem całego majątku Spółki Przejmowanej, stanowiącego przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, do Spółki Przejmującej, będzie mieściła się w pojęciu „zbycia przedsiębiorstwa”.

W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, planowana transakcja połączenia Spółek przez przejęcie jednej z nich będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opcja wyłączenia od opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu transakcji, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług – następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

Zatem skoro zbycie przedsiębiorstwa Spółki Przejmowanej polegające na jego przejęciu przez Spółkę Przejmującą – jak wykazano powyżej – nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, po stronie Spółki Przejmującej jako następcy prawnego nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w związku z tą transakcją.

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w związku z ww. transakcją połączenia Spółek nie powstanie również po stronie Gminy – udziałowca ww. Spółek. Jak wynika z treści wniosku, transakcja zostanie dokonana pomiędzy spółką X. Sp. z o.o., a spółką Y. Sp. z o.o. – połączenie Spółek nastąpi poprzez przeniesienie całości majątku spółki Y. Sp. z o.o. na spółkę X. Sp. z o.o. Tym samym Gmina nie będzie stroną ww. transakcji.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i przywołanych przepisów należy zatem zgodzić się z Państwem, że w związku z ww. czynnością połączenia Spółek również po stronie Gminy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w wyniku połączenia po stronie Spółki Przejmującej, jak również po stronie Gminy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

X. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.