Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.635.2023.1.MKA
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, z faktury wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika dokumentującej nabycie przez Spółkę Nieruchomości e toku licytacji przeprowadzonej w ramach postępowania egzekucyjnego.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, z faktury wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika dokumentującej nabycie przez Państwa Nieruchomości w toku licytacji przeprowadzonej w ramach postępowania egzekucyjnego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca wygrał licytację komorniczą prowadzoną przez Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w (...) (zwanego dalej „Komornikiem Sądowym”), pod nadzorem Sądu Rejonowego w (...), której przedmiotem była nieruchomość zabudowana budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej, znajdująca się w (...), dla której Sąd Rejonowy w (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr: (...) (zwana dalej „Nieruchomością”).
Dotychczasowym właścicielem Nieruchomości była spółka pod firmą A. OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, NIP: (...) (zwana dalej „Dłużnikiem”).
Cena wylicytowanej Nieruchomości wyniosła (...) zł brutto (tj. (...) zł - kwota netto, (...) zł - kwota podatku VAT).
Licytacja oraz postanowienie o przybiciu nastąpiły 2 sierpnia 2022 r. Po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu, Sąd Rejonowy w (...) wydał postanowienie o przysądzeniu własności Nieruchomości, które uprawomocniło się 18 września 2023 r. Postanowienie o przysądzeniu własności zostało wydane przez sąd po zapłacie przez Wnioskodawcę całej ceny sprzedaży wynikającej z licytacji.
Dłużnik przez cały okres trwania postępowania egzekucyjnego widniał jako czynny podatnik podatku VAT, jednakże z nieznanych Wnioskodawcy przyczyn Dłużnik został wykreślony z Rejestru podatników podatku VAT 6 kwietnia 2023 r. na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Komornik Sądowy po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu własności wystawił, w imieniu Dłużnika, fakturę VAT nr (...)/2023 dokumentującą sprzedaż Nieruchomości, na kwotę (...) zł brutto, tj. cena netto: (...) zł oraz podatek VAT (...) zł. Jako nabywca na fakturze VAT został wskazany Wnioskodawca.
Wnioskodawca nabył Nieruchomość w celu wykorzystania jej do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy dla Wnioskodawcy (Nabywcy Nieruchomości) podatek VAT w kwocie (…) zł wynikający z faktury VAT nr (…)/2023 wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika Sądowego, dotyczącej nabycia przez Wnioskodawcę Nieruchomości w toku licytacji przeprowadzonej w ramach postępowania egzekucyjnego, będzie stanowił podatek VAT naliczony podlegający możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę od podatku VAT należnego?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy podatek VAT w kwocie (...) zł wynikający z faktury VAT nr (...)/2023 wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika Sądowego, dotyczącej nabycia przez Wnioskodawcę Nieruchomości w toku licytacji przeprowadzonej w ramach postępowania egzekucyjnego, będzie stanowił podatek VAT naliczony i będzie podlegał możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę od podatku VAT należnego.
Uzasadnienie:
Na początku należy podkreślić, że opodatkowanie danej transakcji podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną łącznie przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (1) i charakterze podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez podmiot będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i działający w takim charakterze (2).
Wskazać należy, że odpłatne zbycie nieruchomości należy potencjalnie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynki, budowle oraz grunty spełniają bowiem definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Aby dostawę towarów (nieruchomości) uznać za wykonywaną przez podmiot w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik zachowywał się jak profesjonalny handlowiec, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej.
W dacie dokonania transakcji, której dotyczy niniejszy wniosek, tj. prawomocnego nabycia własności Nieruchomości przez Wnioskodawcę Dłużnik istniał i funkcjonował w obrocie, jako podmiot gospodarczy prowadzący działalność gospodarczą, tj. nie został wykreślony z Rejestru Przedsiębiorców KRS oraz nie zawiesił działalności gospodarczej. Z tego względu należało uznać Dłużnika za podmiot będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
Z powyższych względów nabycie Nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz była dokonana w imieniu i na rzecz podmiotu (Dłużnika), objętego dyspozycją art. 15 ustawy o VAT jako wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, a więc będącego podatnikiem podatku VAT.
W konsekwencji Komornik Sądowy zgodnie z art. 18 ustawy o VAT wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego jest płatnikiem podatku od dostawy towarów, dokonywanej w trybie egzekucji, będących własnością dłużnika.
Komornik sądowy w myśl art. 106c ustawy o VAT obowiązany jest do wystawienia faktur dokumentujących dostawę towarów, o której mowa w art. 18 ustawy o VAT, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiając je w imieniu i na rzecz dłużnika.
Dlatego też Komornik Sądowy był w niniejszej sprawie upoważniony do wystawienia faktury VAT obrazującej sprzedaż Nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej. Nadto, miał prawo zamieścić dane Dłużnika, jako sprzedawcy Nieruchomości na fakturze VAT.
Przechodząc do istoty zadanego pytania w niniejszym wniosku wskazać należy, że jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, które wynika z samej konstrukcji podatku VAT.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas gdy spełnione są przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył od Komornika Sądowego działającego w imieniu Dłużnika Nieruchomość, która jest i będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktura dokumentująca nabycie Nieruchomości wystawiona została na rzecz Wnioskodawcy przez Komornika Sądowego, który dokonał sprzedaży z majątku należącego do Dłużnika. Na wystawionej przez Komornika Sądowego fakturze wykazana została kwota podatku VAT.
W konsekwencji analizując stanowisko wypracowane w doktrynie prawa podatkowego, orzecznictwie sądowym oraz wydanych interpretacjach indywidualnych można wyrazić ostrożne stanowisko, że podatnicy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot istniejący, ale niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny w sytuacji, gdy: otrzymane faktury dokumentują rzeczywiste transakcje (1), faktury VAT spełniają wszystkie wymogi formalne (2), nabyte towary mają związek ze sprzedażą opodatkowaną (3), sama transakcja, czy też kontrahent nie wzbudzał żadnych podejrzeń w zakresie możliwego nadużycia prawa (4). Te wszystkie okoliczności występują w niniejszej sprawie.
Wnioskodawca ma mimo wszystko wątpliwości czy w momencie nabycia przez Wnioskodawcę prawa własności Nieruchomości Dłużnik był podatnikiem podatku od towarów i usług, ze względu wyłącznie na fakt wykreślenia Dłużnika z rejestru czynnych podatników podatku VAT i czy przypadkiem ten fakt nie skutkuje (mimo braku jakichkolwiek przesłanek negatywnych w art. 88 ustawy o VAT) tym, że Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego.
Wydaje się jednak, że brak stosownego wpisu Dłużnika w Rejestrze czynnych podatników podatku VAT nie uniemożliwia potraktowania Dłużnika jako podatnika podatku VAT. Wnioskodawca powołuje stanowisko zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 8 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 1041/11, w którym wskazano, że: „(...) Sam fakt niezarejestrowania się wystawcy (...) faktur nie jest wystarczający do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia zależy jedynie od stwierdzenia przez organy podatkowe, czy usługodawca był podatnikiem w rozumieniu art. 15 VAT, faktycznie wykonał czynności podlegajgce opodatkowaniu, czy dane zawarte w fakturze VAT pozwalają ustalić tożsamość wystawcy faktury i z tytułu zrealizowanych transakcji był on zobowiązany do zapłaty podatku VAT”.
Takie samo stanowisko zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 28 marca 2014 r., sygn. akt III SA/GI1599/13, w którym wskazano, że: „Fakt braku rejestracji do podatku od towarów i usług stanowić może co najwyżej sygnał, że mamy do czynienia z podmiotem nieistniejqcym, jednak nie może przesądzać o takiej kwalifikacji.”
Podsumowując, mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, a także orzecznictwo sądów administracyjnych, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury obrazującej nabycie Nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej.
W opisanej sytuacji Dłużnika należy bowiem uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Sam fakt wykreślenia Dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie skutkuje tym, że dla danej transakcji sprzedaży nie może on być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
Podobne stanowisko wynika również z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lipca 2018 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:
1) ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
2) ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
a) (uchylona),
b) uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
3) ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w 88 ust. 3a pkt 2, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy podkreślić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik zachowywał się jak profesjonalny handlowiec, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nabyliście Państwo w drodze licytacji komorniczej nieruchomość zabudowaną budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej („Nieruchomość”). Dotychczasowym właścicielem Nieruchomości była spółka z o.o. (Dłużnik). Licytacja nastąpiła 2 sierpnia 2022 r. Po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu, Sąd wydał postanowienie o przysądzeniu własności Nieruchomości, które uprawomocniło się 18 września 2023 r. Ww. postanowienie zostało wydane przez sąd po zapłacie przez Państwa całej ceny sprzedaży wynikającej z licytacji. Dłużnik przez cały okres trwania postępowania egzekucyjnego widniał jako czynny podatnik podatku VAT. Z nieznanych przyczyn został wykreślony z Rejestru podatników podatku VAT 6 kwietnia 2023 r.
Komornik po uprawomocnieniu się postanowienia wystawił w imieniu Dłużnika, fakturę VAT na Państwa jako nabywcę dokumentującą sprzedaż Nieruchomości.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że nabyliście tę Nieruchomość w celu wykorzystania jej do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, z faktury wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika dokumentującej nabycie przez Państwa Nieruchomości w toku licytacji przeprowadzonej w ramach postępowania egzekucyjnego.
Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zgodnie z którą:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Na podstawie art. 106c tej ustawy:
Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:
1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zauważyć, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas gdy spełnione są przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 tej ustawy.
Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, Nieruchomość została nabyta przez Państwa w celu wykorzystania jej do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Faktura dokumentująca nabycie Nieruchomości wystawiona została na Państwa rzecz przez Komornika Sądowego. Sam fakt, wykreślenia dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie skutkuje tym, że dla danej transakcji sprzedaży nie może być on uznany za podatnika podatku VAT.
W konsekwencji, należy zgodzić się z Państwem, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej w imieniu Dłużnika przez Komornika dokumentującej nabycie nieruchomości zabudowanej budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy dostawa Nieruchomości udokumentowana fakturą stanowiła czynność zwolnioną czy też nie, ponieważ w tym zakresie nie sprecyzowali Państwo pytania, ani własnego stanowiska.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).