Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.676.2023.2.ICZ
Temat interpretacji
Czy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia w/w opłat?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta, za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca działa w formie prawnej jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest polskim podatnikiem podatku od osób prawnych oraz ma zamiar świadczyć usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przedmiotem działalności spółki są szeroko rozumiane usługi z branży IT. Obecnie spółka zastanawia się nad rozpoczęciem świadczenia usługi, której skutki podatkowe są przedmiotem niniejszej interpretacji.
Wnioskodawca jest operatorem strony internetowej, na której prowadzony będzie serwis internetowy administrowany przez Wnioskodawcę. Ideą serwisu internetowego będzie zainteresowanie potencjalnych użytkowników sieci internetowej (dalej: Użytkownicy) treściami (przede wszystkim - profil benficjenta wraz z informacją o jego działalności poza portalem, a w ramach informacji w tym profilu znajdują się teksty, grafiki, zdjęcia itp. - dalej: Informacje), jakie umieszczane będą na nim przez zarejestrowanych użytkowników serwisu (dalej: Beneficjentów). W założeniu informacje mają skłonić Użytkowników m.in. do zainteresowania się projektami Beneficjentów, ich twórczością, sytuacją osobistą, portfolio itp. Główną funkcjonalnością serwisu oprócz prezentowania Informacji na temat Beneficjentów będzie możliwość dokonania wpłaty na rzecz Beneficjentów.
Zgodnie z regulaminem celem Platformy jest umożliwienie otrzymywania przez Beneficjentów, dobrowolnych Wpłat dokonywanych przez Wpłacających. Korzystanie z Platformy nie polega na organizowaniu zbiórek pieniężnych, a jedynie stwarza możliwości technicznego przekazywania Wpłat wskazanym przez Wpłacających Beneficjentom.
Prawo do zarejestrowania się i publikacji Informacji przez Beneficjenta nie stanowi samo w sobie odpłatnej usługi, wymaga natomiast akceptacji regulaminu serwisu. Po rejestracji, beneficjent może publikować w Serwisie (w przypisanym mu miejscu - w swoim koncie) treści, które same w sobie nie przyniosą żadnych świadczeń na jego rzecz, o ile Informacje te są zgodne z zaakceptowanym regulaminem.
Korzystanie z serwisu, poza szczególnymi czynnościami wskazanymi poniżej, przez Beneficjentów oraz Użytkowników jest bezpłatne (nie jest odpłatną usługą) a Wnioskodawca nie będzie pobierał opłaty z tytułu tego rodzaju czynności realizowanych przez Beneficjentów lub Użytkowników. W szczególności bezpłatna będzie publikacja informacji, przeglądanie Informacji, rejestracja kont Beneficjenta lub Użytkowników, wpłaty środków pieniężnych przez Użytkowników lub przechowywanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wpłatami dokonanymi przez Użytkowników.
W ramach akceptacji regulaminu, Beneficjent będzie zobowiązany akceptować cennik czynności, z którymi związana będzie opłata tj. dokument określający ceny należne Operatorowi z tytułu Usług świadczonych w ramach Platformy. Akceptacja regulaminu, w tym cennika odbywa się w chwili rejestracji konta na serwisie.
Następnie Beneficjent po zalogowaniu się i zweryfikowaniu swojej tożsamości (w tym po rejestracji konta i akceptacji regulaminu Serwisu), uzyska prawo do publikacji Informacji w Serwisie a także do przyjmowania przez Wnioskodawcę na jego rzecz wpłat dokonywanych ze strony Użytkowników.
Natomiast Użytkownicy, po akceptacji Regulaminu, uprawnieni będą do przeglądania treści serwisu, zapoznania się z Informacjami Beneficjentów, nawiązania z nimi kontaktu a dodatkowo - do przekazywania Beneficjentom wpłat o nieokreślonej wysokości nie wyższej niż kwota ustalona Regulaminem.
Jedyną odpłatną usługą, jaka wynikać będzie z korzystania z Serwisu będzie techniczne umożliwienie przekazywania płatności pomiędzy Użytkownikami a Beneficjentem. Realizacja czynności dążących do odpłatnego przekazania środków na rachunek Beneficjenta wyglądać będzie następująco:
a) jeśli Użytkownik zdecyduje się dokonać płatności - po wyborze odpowiedniej opcji na serwisie uzyska przekierowanie do systemu płatniczego, w którym wybierze odpowiadającą mu formę dokonania wpłaty - czynność ta nie powoduje powstania jakichkolwiek opłat,
b) wpłata dokonana będzie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, przy czym zostanie ona przyporządkowana w jednoznaczny sposób konkretnemu beneficjentowi,
c) środki przyporządkowane będą Beneficjentowi, ale w okresie między ich wpłatą przez Użytkowników a zleceniem przez Beneficjenta ich wypłaty na jego rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie mógł nimi swobodnie dysponować, środki zgromadzone na rachunku Wnioskodawcy nie podlegają oprocentowaniu,
d) Wnioskodawca nie ingeruje w wysokość wpłat, jakie Użytkownicy będą przekazywali na rzecz Beneficjentów, jest to samodzielna decyzja Użytkownika, uzgodniona z Beneficjentem (w związku z ewentualnymi stosunkami prawnymi, jakie będą ich wiązać),
e) z tytułu przechowania środków pomiędzy datą wpłaty przez Użytkownika a datą wypłaty przez Beneficjenta Wnioskodawca nie pobierze żadnej opłaty; nie ma znaczenia długość okresu przechowania środków na rachunku Wnioskodawcy,
f) odpłatność wystąpi wyłącznie z tytułu technicznego umożliwienia przekazywania płatności na rachunek Beneficjenta (z tytułu dokonania transferu środków) w momencie dokonania dyspozycji przelewu na rachunek Beneficjenta (wypłaty środków); wysokość opłaty będzie pobierana w następujący sposób:
- Wnioskodawca pobiera prowizję w wysokości określonej Cennikiem; prowizja jest wymagalna i pobierana w momencie zlecenia dokonania przez Beneficjenta wypłaty środków zgromadzonych na jego rzecz;
- Wnioskodawca pobierać będzie dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków). Wynagrodzenie przysługuje zgodnie z Cennikiem, jest wymagalne i pobierane z wypłacanych środków w momencie zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków lub w momencie realizacji innej Usługi dodatkowej.
Wnioskodawca w dniu uruchomienia serwisu będzie wpisany do rejestru dostawców usług płatniczych i wydawców pieniądza elektronicznego w charakterze Małej Instytucji Płatniczej przez Komisję Nadzoru Finansowego, w związku z tym działalność Operatora podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. W efekcie opłaty wynikać będą z usług płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Zlecenie wypłaty środków lub wszystkie inne czynności wynikające z cennika mogą wystąpić w dowolnym momencie poprzez złożenie dyspozycji do ich przeprowadzenia przez Beneficjenta. Zlecenie nie jest związane z konkretną wpłatą ze strony Użytkownika, tzn. Beneficjent może otrzymać wiele wcześniejszych wpłat i dokonać jednej wypłaty poprzez złożenie jednej dyspozycji wypłaty lub dokonywać wielu wypłat środków. Zgodnie z warunkami regulaminu, realizacja przelewu następuje w terminie nie dłuższym niż 3 (trzy) dni robocze od momentu zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków.
Od momentu uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy, Użytkownik nie będzie posiadał możliwości, aby środki zostały mu zwrócone - wpłata na rzecz Wnioskodawcy (na rachunek Wnioskodawcy) jest wpłatą definitywną.
Korzystanie z serwisu oraz transfer środków między Użytkownikami a Wnioskodawcą są wyłącznie czynnościami pobocznymi, służącymi Wnioskodawcy wyłącznie w celu umożliwienia świadczenia usług o charakterze jednorazowym tj. usług dokonania transferu środków pomiędzy Wnioskodawcą a Beneficjentem lub innych jednorazowych usług związanych z wypłatą środków określonych cennikiem.
Dopuszczalnym jest, aby stosunek prawny, z jakiego dokonywana jest płatność, wynikała z czynności zrealizowanej (lub z umowy zawartej) poza platformą. W efekcie użytkownik nie musi być zainteresowany zawarciem stosunku prawnego za pośrednictwem platformy, a jedynie wpłata dokonywana jest z użyciem Platformy na rzecz Beneficjenta. Może się zatem zdarzyć, że Beneficjent otrzyma środki z tytułu rozliczenia jakiejś nieokreślonej umowy lub stosunku prawnego i będzie to także dobrowolna wpłata zgodnie z regulaminem, która nie jest jednak formą darowizny związanej z prezentacją treści w serwisie.
Usługa Wnioskodawcy nie wynika również z czynności przechowania. Faktycznie środki pieniężne są w posiadaniu Wnioskodawcy i przechowuje je niemniej nie pobiera z tego tytułu opłat. W efekcie niezależnie od tego, jak długo środki znajdować się będą w dyspozycji Wnioskodawcy, nie pobierze on prowizji lub innej formy opłaty z tego tytułu. Przechowanie środków pieniężnych następuje wyłącznie w celu ostatecznego doprowadzenia przez strony do wypłaty środków, co po stronie Wnioskodawcy powoduje naliczenie procentowej opłaty (w efekcie im wyższa kwota jest przedmiotem wypłaty - tym wyższa będzie kwota prowizji. Zaznacza się, że prowizja jest stała i nie zależy w żaden sposób od długości przechowywania środków lub formy, w jakiej dochodzi do ich wypłaty.
Wprowadzanie powyższych odpłatnych czynności (usług) w związku z wprowadzaniem serwisu spowodowały, że Wnioskodawca powziął wątpliwość co do daty, w której powinien czynności rozliczyć w aspekcie podatkowym.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia w/w opłat?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uznaje, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu usługi transferu środków na rachunek bankowy Beneficjenta powstaje w dacie zlecenia dyspozycji wypłaty tj. w dacie potrącenia prowizji lub opłaty dodatkowej za dokonanie wypłaty środków na rzecz Beneficjenta, z przekazywanych (transferowanych) środków.
Na powyższe wskazuje następująca interpretacja przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej ustawa.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1 a, 1 b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6. art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4
Odpłatna usługa transferu (przekazu) bankowego oferowana przez Wnioskodawcę świadczona będzie w sposób wynikający z regulaminu zaakceptowanego przez Beneficjenta.
Zgodnie z regulaminem świadczenia usług:
- prowizja jest wymagalna i pobierana w momencie zlecenia dokonania przez Beneficjenta wypłaty środków zgromadzonych na jego rzecz;
- Wnioskodawca pobierać będzie dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków). Wynagrodzenie przysługuje zgodnie z Cennikiem, jest wymagalne i pobierane z wypłacanych środków w momencie zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków lub w momencie realizacji innej Usługi dodatkowej,
- realizacja przelewu następuje w terminie nie dłuższym niż 3 (trzy) dni robocze od momentu zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków.
Aktualnym co do subsumpcji w niniejszym pytaniu pozostaje podjęta w odp. nr 1 interpretacja zagadnienia z wyroków TSUE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service srl, ECLI:EU:C:2008:108, pkt 51-53; z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro, ECLI:EU:C:2009:365, pkt 17-19 oraz z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV, ECLI:EU:C:2009:722, pkt 36-38, z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen).
Odpowiednio właściwa jest wykładnia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z interpretacji z dnia 18.08.2023 r. (sygn. akt. 0111-KDSB1-1.440.153.2023.4.MC); "świadczenie kompleksowe ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy, dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej), niezależnie opodatkowane świadczenia".
Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie zamierza publikacji treści, możliwości przeprowadzenia wpłat na rzecz Beneficjentów czy też przechowywania środków traktować jako formy usługi, za którą należy się wynagrodzenie. Opłaty za transfer będą zatem uniezależnione w pełni od innych czynności na serwisie, bez znaczenia dla wysokości tych opłat pozostanie również długość przechowywania środków oraz ich wysokość. W efekcie Wnioskodawca nie łączy tych czynności wynikających z kontaktu i z działań pomiędzy Beneficjentem a Użytkownikami z czynnościami, które mają być odpłatnymi w stosunkach między nim a Beneficjentem.
Powoduje to, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstawać powinien zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w dacie złożenia dyspozycji wypłaty środków pieniężnych na rachunek bankowy Beneficjenta tj. w dacie potrącenia prowizji lub opłaty dodatkowej za dokonanie wypłaty środków na rzecz Beneficjenta, z przekazywanych (transferowanych) środków, o czego potwierdzenie Wnioskodawca niniejszym wnosi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów LISTNUM - i usług, w kwestii jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy,
obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Stosownie do treści art. 19a ust. 8 ustawy,
jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z powyższych przepisów wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek jest wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dostarczono towar bądź świadczono usługę i powinien być rozliczony za ten okres.
Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc ze Słownikiem języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa – www.sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Stosownie do powyższego, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.
Aby uznać wpłacaną kwotę za zaliczkę/przedpłatę na poczet przyszłych dostaw towarów lub świadczenia usług, istotne jest aby przyszłe świadczenie było jasno określone w sposób umożliwiający jego identyfikację, a strony świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki/przedpłaty, nie miały woli dokonywania jego zmian w przyszłości.
Obowiązek podatkowy nie powstanie w sytuacji, gdy strony nie dokonały ostatecznego skonkretyzowania przyszłych dostaw, na poczet których dokonano wcześniej wpłaty.
W wyroku z 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd i Goldsborough Developments Ltd przeciwko Commissioners of Customs & Excise, TSUE stwierdził, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy VAT, nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Należy wskazać, że art. 10 ust. 2 akapit drugi powyższej Dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy zapłata następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczenia usług, podatek staje się wymagalny w momencie otrzymania płatności i od jej wysokości.
W powyższym wyroku TSUE podkreślił również, że „(...) w przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał w takiej sytuacji, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub przyszłe świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności, (...) w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone”.
Powyższy wyrok TSUE zachowuje swoją aktualność na gruncie obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.).
Jednocześnie należy wskazać, że zaliczka, przedpłata nie tworzą samodzielnego bytu podatkowego, lecz są ściśle związane z konkretnym świadczeniem i nie można rozpatrywać ich jako czynności „oderwanej” od sprzedaży. Nie są one dodatkowymi czynnościami, lecz są integralnie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na poczet których zostały uiszczone. W przypadku zaliczek, przedpłat ustawa określa jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego, niż w przypadku sprzedaży dokonywanej bez pobrania zaliczki.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta, za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Państwa w dacie potrącenia ww. opłat.
Z opisu sprawy wynika, że na zlecenie Beneficjenta będą Państwo zobowiązani przelać przyporządkowane do niego środki na jego rachunek bankowy. Za przekazanie środków na rachunek Beneficjenta pobiorą Państwo prowizję lub dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków) w wysokości określonej Cennikiem.
Dokonując analizy przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że w odniesieniu do każdej otrzymanej przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą płatności pieniężnej należy rozpatrywać, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś konkretne świadczenia (np. za dostawę towarów lub za świadczenie usług) wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie konkretne świadczenie, to wówczas otrzymaną płatność należy potraktować jako wynagrodzenie za to świadczenie. W przypadku więc, gdy określony podmiot uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji, zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług lub odpłatna dostawa towarów.
Wyjaśnili Państwo, że będą wykonywać usługę transferu środków pieniężnych pomiędzy Użytkownikiem a Beneficjentem. Schemat czynności będzie wyglądał następująco, Beneficjent po zalogowaniu się i akceptacji regulaminu Serwisu, uzyska prawo do publikacji Informacji w Serwisie a także do przyjmowania za pośrednictwem Państwa serwisu wpłat dokonywanych ze strony Użytkowników. Beneficjent będzie zobowiązany akceptować cennik czynności, z którymi związana będzie opłata tj. dokument określający ceny należne Operatorowi czyli Państwu z tytułu Usług świadczonych w ramach Platformy. Akceptacja regulaminu, w tym cennika odbywa się w chwili rejestracji konta na serwisie.
Za wykonywaną usługę transferu środków pieniężnych otrzymają Państwo wynagrodzenie w postaci prowizji lub opłaty dodatkowej, której wysokość będzie ustalana według Cennika, który będzie akceptowany przez Beneficjenta w momencie rejestracji do serwisu internetowego. Prowizja lub dodatkowa opłata będą stanowić całość zapłaty przed wykonaniem usługi transferu środków pieniężnych na rzecz Beneficjenta. Realizacja przelewu nastąpi bowiem w terminie nie dłuższym niż 3 (trzy) dni robocze od momentu zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w efekcie każdorazowo naliczenie i pobranie wynagrodzenia nastąpi przed zakończeniem usługi, tj. przed dokonaniem transferu (przekazu) środków na rzecz Beneficjenta. Skoro zatem naliczenie i pobranie nastąpi przed zakończeniem usługi, to momentem powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy będzie data pobrania prowizji lub dodatkowej opłaty, która będzie dokonywana w momencie potrącenia jej z rachunku Beneficjenta.
Zatem Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 2, w myśl którego obowiązek podatkowy powstawać powinien zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w dacie złożenia dyspozycji wypłaty środków pieniężnych na rachunek bankowy Beneficjenta tj. w dacie potrącenia prowizji lub opłaty dodatkowej za dokonanie wypłaty środków na rzecz Beneficjenta, z przekazywanych (transferowanych) środków, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
We własnym stanowisku przywołali Państwo Wiążącą Informację Stawkową (WIS) - sygn. akt. 0111-KDSB1-1.440.153.2023.4.MC, która rozstrzyga kwestię świadczenia kompleksowego oraz wyroki TSUE, które odnoszą się do tej kwestii.
Należy wyjaśnić, że organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzygała kwestii świadczenia kompleksowego, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem Państwa zapytania, zatem powołane orzeczenia TSUE oraz Decyzja WIS nie mają zastosowania w tej sprawie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.