Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.637.2023.3.AB
Temat interpretacji
Opodatkowanie transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej, brak zwolnienia z opodatkowania tej dostawy, prawo do odliczenia podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek zabudowanych nr (...), (...) i (...), braku zwolnienia z opodatkowania tej dostawy oraz prawa do odliczenia podatku VAT przez Kupującego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 20 listopada 2023 r. (wpływ 22 listopada 2023 r.).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
(...) (dalej: Kupujący, Nabywca)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
(...) sp. z o.o. (dalej jako: Sprzedający, Zbywca)
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.Przedmiot składanego wniosku.
(...) (dalej „Nabywca") – Zainteresowany będący stroną postępowania – zamierza nabyć w ramach umowy sprzedaży od spółki (...) sp. z o.o. (dalej „Zbywca”) – Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (dalej Nabywca i Zbywca łącznie jako „Strony” lub „Zainteresowani”):
a) prawo użytkowania wieczystego zabudowanej nieruchomości położonej w (...), przy ul. (...), składającej się z działek ewidencyjnych nr (...) i (...), z obrębu (…), o powierzchni 5.586 m2, dla której Sąd Rejonowy dla (…) w (...), (...) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr (…) („Grunt 1”);
b) prawo własności posadowionego na Gruncie 1 czterokondygnacyjnego budynku biurowego o powierzchni zabudowy wynoszącej 1.561 m2 (dalej „Budynek”);
c) prawo własności posadowionych na Gruncie 1 budowli lub części budowli, w tym w szczególności zjazdu z drogi publicznej, parkingu, drogi wewnętrznej oraz sieci przesyłowe (dalej „Budowle 1”)
(dalej Grunt 1, Budynek oraz Budowle 1 łącznie jako „Nieruchomość 1”);
d) prawo użytkowania wieczystego zabudowanej nieruchomości położonej w (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę ewidencyjną nr (...), z obrębu, o powierzchni 379 m2, dla której Sąd Rejonowy dla (…) w (...), (...) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr (...) („Grunt 2”);
e) prawo własności posadowionych na Gruncie 1 budowli lub części budowli, w tym w szczególności parkingu oraz drogi wewnętrznej (dalej „Budowle 2”)
(dalej Grunt 2 oraz Budowle 2 łącznie jako „Nieruchomość 2”, a ponadto Budowle 1 oraz Budowle 2 łącznie jako „Budowle”, a Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 łącznie jako „Nieruchomości”);
f) inne składniki majątkowe wskazane w punkcie 5 opisu zdarzenia przyszłego
(dalej jako „Transakcja”).
Przedmiotem wniosku o wydanie wspólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest potwierdzenie konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług (w tym prawa Nabywcy do dokonania odliczenia podatku od towarów i usług) oraz podatku od czynności cywilnoprawnych planowanej Transakcji. W dalszych punktach przedstawią Państwo: (pkt 2) opis Nieruchomości będących przedmiotem planowanej Transakcji, (pkt 3) zarys działalności Zbywcy i Nabywcy, (pkt 4) okoliczności nabycia Nieruchomości przez Zbywcę oraz jej wykorzystanie w działalności gospodarczej Zbywcy (pkt 5) szczegółowy zakres planowanej Transakcji, a także (pkt 6) opis działalności, którą Zbywca i Nabywca będą prowadzili po Transakcji.
Opis nieruchomości będącej przedmiotem Transakcji.
Nieruchomość 1 jest własnością Skarbu Państwa, a Nieruchomość 2 jest własnością miasta (...). Nieruchomości położone były na obszarze obowiązywania tzw. (…) (dekret o użytkowaniu i własności gruntów na obszarze m. st. (...)). Skarb Państwa nabył własność obu Nieruchomości na podstawie tzw. (...) z dniem jego wejścia w życie, tj. 21 listopada 1945 r. Własność Nieruchomości 2 została nabyta przez miasto (...) z mocy prawa na podstawie ustawy komunalizacyjnej, co zostało potwierdzone decyzją wojewody (...) z 18 listopada 1991 r.
Od 2014 r. Grunty znajdują się w użytkowaniu wieczystym Zbywcy, a ponadto Zbywca jest właścicielem Budynku i Budowli wchodzących w skład Nieruchomości.
Budynek oraz wszystkie Budowle wchodzące obecnie w skład Nieruchomości i będące przedmiotem planowanej Transakcji, zostały wybudowane lub uzyskano dla nich pozwolenie na użytkowanie przed momentem ich nabycia przez Zbywcę (tj. przed 2014 r.). Po tej dacie Zbywca nie wybudował żadnych nowych obiektów na Nieruchomościach (tj. ani budynków ani budowli).
Poszczególne elementy składające się na Nieruchomości, tj. prawo użytkowania wieczystego Gruntów, Budynek i Budowle, zostały zakwalifikowane przez Zbywcę jako „środki trwałe”. Ponadto Budynek i Budowle są amortyzowane przez Zbywcę dla celów księgowych oraz dla celów podatkowych, na podstawie stosownych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Budynek i Budowle posadowione na Nieruchomości przynajmniej od momentu ich nabycia przez Zbywcę w 2014 r., nie były przedmiotem istotnych modernizacji (ulepszeń), w których nakłady na ulepszenia przekroczyłyby 30% ich wartości początkowej (kosztu ich wytworzenia). Ponadto do momentu planowanej sprzedaży Nieruchomości, Zbywca nie zamierza przeprowadzać żadnych istotnych prac modernizacyjnych ani dokonywać ulepszeń w zbywanych obiektach (Budynku i Budowlach), których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej któregokolwiek z tych obiektów.
Od momentu nabycia Nieruchomości przez Zbywcę, zlokalizowane na niej obiekty (powierzchnie użytkowe w Budynku oraz Budowle jako infrastruktura towarzysząca Budynkowi) były stale przedmiotem umów najmu (w momencie ich nabycia przez Zbywcę na zasadzie kontynuacji ówczesnych umów najmu zawartych przez poprzedników prawnych Zbywcy), z tym zastrzeżeniem, że z części powierzchni w Budynku Zbywca korzystał i korzysta na własne cele biurowe. Na moment złożenia wniosku większość powierzchni znajdującej się w Budynku (w wyłączeniem powierzchni wykorzystywanej przez Zbywcę na własne cele biurowe) jest przedmiotem umów najmu zawartych przez Zbywcę. Również Budowle, choć nie stanowią samodzielnych przedmiotów umów najmu, były i są wykorzystywane przez Zbywcę na potrzeby wynajmu – jako miejsca postojowe na parkingu dla najemców Budynku lub infrastruktura towarzysząca umożliwiająca należyte korzystanie z Budynku m.in. najemcom (wewnętrzne drogi dojazdowe, zjazd).
Do momentu zawarcia planowanej Transakcji, bieżące funkcjonowanie Nieruchomości Zbywca zapewnia m.in. przy wykorzystaniu zewnętrznych dostawców usług. W szczególności, Zbywca jest stroną m.in. następujących umów w tym zakresie:
a)umów na dostawę usług do Nieruchomości – np. (i) umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów, (ii) umowę z o świadczenie prac konserwacyjnych wind, schodów itd.;
b)umów na dostawę mediów do Nieruchomości (m.in. energia elektryczna, woda, gaz, internet, telefony).
Zbywca nie ma zawartej umowy o świadczenie usług pielęgnacji roślinności, ochrony i sprzątania Budynku. Czynności te wykonywane własnymi zasobami kadrowymi Zbywcy (tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych ze Zbywcą).
Dodatkowo należy zaznaczyć, że przez Grunt 1 oraz Grunt 2 przechodzić mogą/znajdować mogą się w nim instalacje (np. przyłącza lub sieci) będące własnością podmiotów trzecich, które w świetle Prawa budowlanego powinny być kwalifikowane jako budowle. Z perspektywy prawnej zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny takie instalacje nie są traktowane jako część składowa gruntu, ponieważ należą do przedsiębiorstwa przesyłowego. W konsekwencji, takie instalacje nie będą przedmiotem planowanej Transakcji.
Nieruchomości są położone na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla „(...)”, uchwalonym na podstawie uchwały Nr (…) rady miasta m. st. (...) z 4 października 2001 r. (dalej „MPZP”). Zgodnie z postanowieniami MPZP, większa część Gruntów przeznaczona jest pod zabudowę usługowo-handlowo-administracyjną (teren oznaczony symbolem „UHA”), natomiast: (a) niewielka północna część Gruntu 1 przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami (teren oznaczony symbolem „MW/3/P”), oraz (b) południowy fragment Gruntu 2 przeznaczony jest pod pętlę tramwajową (teren oznaczony symbolem „KA/P”).
Zarys działalności Nabywcy i Zbywcy.
Nabywca jest celową spółką należącą do grupy kapitałowej (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) stanowiącej cześć grupy kapitałowej (...) z siedzibą w (...) (…), której przedmiot działalności obejmuje głównie działalność deweloperską.
Nabywca jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. planuje zrealizowanie na nabytych Gruntach nowej inwestycji deweloperskiej polegającej na rozbiórce Budynku i innych obiektów znajdujących się na Nieruchomościach oraz budowie nowego budynku (lub budynków) mieszkalnych wielorodzinnych (z ewentualnym niewielkim udziałem usług towarzyszących) wraz z infrastrukturą techniczną i parkingiem podziemnym, a następnie komercjalizację ww. projektu poprzez sprzedaż lokali i miejsc postojowych w nowo wybudowanych obiektach.
W okresie pomiędzy (i) nabyciem Nieruchomości (w tym Budynku), a (ii) planowaną datą rozpoczęcia realizacji nowej inwestycji, Nabywca będzie, co prawda świadczyć (na zasadach kontynuacji) usługi wynajmu i wystawiał z tego tytułu faktury na najemców Budynku. Tym niemniej działalność Nabywcy w obszarze najmu ma z perspektywy Nabywcy charakter przejściowy i pomocniczy – tj. ma na celu wykorzystanie Budynku i obecnej infrastruktury w dotychczasowy sposób do momentu „wygaszenia” umów najmu i rozpoczęcia realizacji nowej inwestycji mieszkaniowej po uzyskaniu stosownych zezwoleń administracyjnych. W związku z powyższym, prowadzenie długotrwałej działalności w zakresie najmu nie jest zgodne z aktualnymi zamiarami Nabywcy. Zamiarem Nabywcy nie jest również wykorzystywanie Budynku na własne cele biurowe. Należy podkreślić, że aktualny model biznesowy Nabywcy zakłada czerpanie zysków z działalności deweloperskiej (tzn. związanej z budową, komercjalizacją i sprzedażą nowo wybudowanych budynków), a nie z długoterminowego wynajmu posiadanych nieruchomości. W szczególności, aktualnie zamiarem Zbywcy nie jest prowadzenie długotrwałej działalności polegającej na wynajmie powierzchni w Budynku i czerpanie dochodów z tego tytułu.
Nabywca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce (i pozostanie zarejestrowany także na moment zawarcia Transakcji).
Zbywca jest spółką, prowadzącą działalność gospodarczą zasadniczo w zakresie wynajmu na cele komercyjne powierzchni w Budynku, z wykorzystaniem również Budowli związanych z Nieruchomościami (w szczególności miejsc postojowych na parkingu przy Budynku). Działalność gospodarcza Zbywcy w zakresie wynajmu dotyczy powierzchni użytkowych. Nabywca nie świadczy usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania Nieruchomości ani jej części na cele mieszkaniowe (w tym zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług). Opisana powyżej działalność Zbywcy, w związku z jej charakterem, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z podstawową stawką tego podatku.
Dodatkowo wskazali Państwo, co następuje:
a) Nieruchomości nie są formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Zbywcy jako dział, wydział czy też oddział;
b) Zbywca nie prowadził ani nie prowadzi odrębnej księgowości/ksiąg rachunkowych dla Nieruchomości, ani nic sporządzał dla niej odrębnego bilansu;
c) Zbywca zatrudnia pracowników, a czynności związane z realizacją jego działalności gospodarczej są wykonywane częściowo na bazie własnych zasobów kadrowych a częściowo na podstawie umów usługowych zawartych z innymi podmiotami;
d) Nieruchomość stanowi jedno z kluczowych aktywów Zbywcy, natomiast Zbywca jest również w posiadaniu innych aktywów, w tym nieruchomości (którą planuje wnieść w najbliższym czasie aportem do spółki zależnej).
Ponadto Nabywca wskazał, że Strony nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Pomiędzy Stronami nie zachodzą również powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.
Okoliczności nabycia Nieruchomości przez Zbywcę oraz ich wykorzystanie w działalności gospodarczej Zbywcy.
Prawo użytkowania wieczystego do Gruntu 1 na rzecz przedsiębiorstwa państwowego (...), zostało pierwotnie ustanowione z mocy prawa, 5 grudnia 1990 r., na podstawie ustawy z 29 września 1990 o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Nabycie prawa użytkowania wieczystego do Gruntu 1 przez przedsiębiorstwo państwowe (...), zostało potwierdzone w decyzji nr (…) z 15 kwietnia 1991 r., wydanej przez wojewodę (...). W decyzji tej potwierdzono nabycie przez przedsiębiorstwo państwowe (...), z mocy prawa, 5 grudnia 1990 r., prawa użytkowania wieczystego do Gruntu 1 oraz własności Budynków i Budowli 1 ówcześnie na niej posadowionych.
Następnie przedsiębiorstwo państwowe (...) zostało przekształcone w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, tj. (...) S. A., na podstawie aktu przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną z 10 czerwca 1992 r. (...).
(...) S.A. uzyskała prawo użytkowania wieczystego do Gruntu 2 na podstawie umowy z 27 października 1998 r. o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego zawartej pomiędzy Gminą (…) (obecnie miasto (...)) a (...) „(...)” S.A (…), zgodnie z którą Gmina (…) ustanowiła na rzecz (...) S.A. prawo użytkowania wieczystego do Gruntu 2.
Następnie, na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego dla Miasta z 2 listopada 1999 r. (...) S.A. zostało połączone z (...) (...) S.A. W ramach połączenia (...) (...) S.A. była spółką przejmującą, która przejęła cały majątek (...) „(...)” S.A., w tym prawo użytkowania wieczystego do Nieruchomości i własności Budynku i Budowli.
Kolejno, na podstawie umowy z 23 stycznia 2004 r. prawo użytkowania wieczystego do Nieruchomości 1 (wraz z własnością Budynku i Budowli 1) zostało przeniesione przez (...) (...) S.A. na (...) (...) sp. z o.o. (uprzednio działającą pod firmą (...) sp. z o.o.). Umowa ta została zawarta w wykonaniu zobowiązania (...) (...) S.A. do wniesienia aportu w celu opłacenia udziałów objętych w podwyższonym kapitale zakładowym (...) (...) sp. z o.o. Umowa ta została następnie aneksowana 3 lutego 2004 r. (…). Aneksem dokonano przeniesienia Nieruchomość 2 (tj. prawa użytkowania wieczystego Gruntu 2 i prawa własności naniesień w postaci Budowli 2), z (...) (...) S.A. na (...) (...) sp. z o.o. w ramach aportu na podwyższony kapitał zakładowy tej ostatniej.
W dniu 24 października 2006 r. (...) (...) sp. z o.o. i spółka (...) S.A. zawarły umowę zamiany, na podstawie której (...) S.A. przeniosła prawo użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w (…) stanowiącej działkę nr (...) na rzecz (...) (...) sp. z o.o., a (...) (...) sp. z o.o. przeniosła na rzecz (...) S.A. 1/6 udziału w prawie użytkowania wieczystego do Gruntu 1 oraz własności Budynku. 24 września 2007 r. (...) (...) sp. z o.o. i (...) S.A. zawarły umowę sprzedaży, na podstawie której (...) (...) sp. z o.o. nabył (odkupił) od (...) S.A. ww. udział 1/6 w prawie użytkowania wieczystego do Gruntu 1 oraz we własności Budynku.
Zbywca nabył od (...) (...) sp. z o.o. prawo użytkowania wieczystego do Gruntów oraz prawo własności Budynku i Budowli posadowionych na Gruntach na podstawie umowy z 10 lutego 2014 r. (akt notarialny, rep. (…)), która została zawarta w wykonaniu zobowiązania (...) (...) sp. z o.o. do wniesienia aportu na podwyższony kapitał zakładowy Zbywcy.
Przedmiot i okoliczności towarzyszące Transakcji.
W ramach Transakcji (lub – odpowiednio – w związku z Transakcją) na Nabywcę zostaną przeniesione w szczególności:
1) Nieruchomości (tj. prawo użytkowania wieczystego Gruntów oraz prawo własności Budynku i Budowli) – opisane szczegółowo w punkcie 1 powyżej;
2) prawo własności ruchomości, które na dzień Transakcji stanowić będą własność Zbywcy oraz będą związane z Budynkiem (jak również – potencjalnie – z Budowlami i innymi urządzeniami Zbywcy zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie Budynku);
3) prawa i obowiązki wynikające z umów najmu dotyczących powierzchni w Budynku (tj. w tym tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego), w tym również prawa i obowiązki dotyczące miejsc postojowych, z których mogą korzystać najemcy Budynku;
4) prawa i obowiązki wynikające z instrumentów zabezpieczenia wykonania zobowiązań najemców Budynku wynikających z umów najmu (w tym w formie gwarancji bankowych, gwarancji spółki macierzystej i oświadczeń o dobrowolnym poddaniu się egzekucji oraz kaucji najemców) w zakresie, w jakim takie instrumenty będą istniały i będą zbywalne na dzień Transakcji;
5) dokumentacja techniczna związana z funkcjonowaniem Nieruchomości, zawierająca m.in. decyzje administracyjne dotyczące Budynku, całą dokumentację techniczną dotyczącą budowy Budynku i Budowli (w tym dziennik budowy), dokumentację dotyczącą prac wykończeniowych, projekty architektoniczne Budynku, podręczniki i inne instrukcje dotyczące utrzymania i funkcjonowania Nieruchomości, protokoły inspekcji i opinie ekspertów technicznych dotyczące Budynku, dokumentację powykonawczą, pomiary Budynku, karty dostępu do Budynku, kody do systemu zarządzania Budynkiem, itp.;
6) znajdująca się w posiadaniu Zbywcy wybrana dokumentacja prawna i rachunkowa dotycząca przedmiotu Transakcji:
a) wszystkie umowy najmu, a także wszystkie dokumenty dotyczące zabezpieczeń, protokoły przekazania dotyczące wynajmowanych pomieszczeń, polisy ubezpieczeniowe najemców (jeśli okazanie ich kopii jest przewidziane w umowach najmu) oraz kopie wszelkiej istotnej korespondencji i dokumentów z tym związanych;
b) dokumenty związane z zarządzaniem Budynkiem, analizą regulowania zobowiązań przez najemców, jeżeli oraz w zakresie, w jakim dokumenty takie będą w posiadaniu Zbywcy w dacie dokonania Transakcji;
c) wzór umowy najmu;
d) kopie materiałów udostępnionych Nabywcy na potrzeby przeprowadzenia badania (due diligence) w związku z Transakcją.
W celu uniknięcia wątpliwości wskazali Państwo również, że przeniesienie powyższych składników w ramach Transakcji nastąpi w prawnie dopuszczalnym zakresie (tj. o ile nie wystąpią ograniczenia natury faktycznej lub prawnej) oraz o ile poszczególne składniki będą istniały na dzień Transakcji i będą przysługiwały Zbywcy.
W ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę w szczególności następujących elementów:
1) praw i obowiązków wynikających z umów na dostawę mediów oraz umów (...); planowane jest, że na dzień Transakcji lub około tej daty, w tym w niedługim czasie po Transakcji, umowy o dostawę mediów oraz umowy (...) zostaną wypowiedziane lub rozwiązane; należy przy tym dodać, iż Nabywca we własnym zakresie zawrze nowe umowy na dostawę mediów/umowy (...), z preferowanymi przez siebie dostawcami mediów/usług (...) (przy czym nie można wykluczyć, że mogą to być dostawcy, którzy będą dostarczać media do Nieruchomości w okresie przed Transakcją, a także że w wyjątkowych przypadkach może dojść do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z takich umów);
2) praw i obowiązków wynikających z umowy najmu siedziby Zbywcy (zlokalizowanej w innym obiekcie niż zbywany Budynek);
3) praw i obowiązków wynikających z umów i dokumentów innych niż wymienione w powyższym opisie zakresu planowanej Transakcji, takich jak prawa i obowiązki wynikające z dokumentów finansowania (w szczególności z umów pożyczek oraz umowy kredytu bankowego) oraz umów z profesjonalnymi doradcami podatkowymi, prawnymi i księgowymi Zbywcy (w tym umowy o prowadzenie ksiąg);
4) dokumentacji prawnej i księgowej innej – co do zasady – niż dokumentacja wskazana w powyżej w opisie zakresu planowanej Transakcji, w tym np. kopii ksiąg rachunkowych i kopii dokumentów księgowych Zbywcy, a także kopii dokumentów podatkowych Zbywcy;
5) praw i obowiązków Zbywcy wynikających z umów rachunków bankowych zawartych przez Zbywcę i bank;
6) praw wynikających z należnych, lecz niezapłaconych wierzytelności z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych, płatnych przez najemców, przysługujących Zbywcy w chwili dokonania Transakcji, zafakturowanych przez Zbywcę na najemców przed datą Transakcji (w zakresie, w jakim takie wierzytelności będą istniały na dzień Transakcji);
7) praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczeniowych;
8) środków pieniężnych innych niż ewentualne kaucje najemców, o których mowa w opisie przedmiotu Transakcji;
9) praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie Nieruchomością (z uwagi na brak takiej umowy po stronie Zbywcy który obecnie samodzielniej zarządza Nieruchomością ), przy czym Strony planują, że w dniu zawarcia Transakcji Nabywca zawrze ze Zbywcą (jako, odpowiednio, najemcą i zleceniobiorcą) umowę najmu przez Zbywcę części Budynku na cele biurowe oraz umowę o zarządzanie Nieruchomościami przez Zbywcę, w obu przypadkach na okres nie dłuższy niż do 30 czerwca 2025 r.
Tym samym, należy zatem podkreślić, iż w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę należności i zobowiązań Zbywcy (z zastrzeżeniem wyjątków opisanych we wniosku). W szczególności, w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę praw i obowiązków wynikających z kredytów bankowych i pożyczek służących finansowaniu działalności Zbywcy.
Dodatkowo wskazali Państwo, co następuje:
- miejsce Nieruchomości w strukturze działalności Zbywcy: Nieruchomości stanowią kluczowe aktywa Zbywcy, a wynajem powierzchni w Budynku (wraz z udostępnieniem najemcom infrastruktury towarzyszącej w postaci Budowli) stanowi główne źródło przychodów operacyjnych Zbywcy;
- umowa o zarządzanie Nieruchomością: obecnie Zbywca nie posiada żadnej umowy o zarządzenie Nieruchomością (zarządzenie jest realizowane w oparciu o własne zasoby kadrowe Zbywcy); natomiast Strony planują, że już po Transakcji Nabywca zawrze nową umowę w tym zakresie ze Zbywcą jako zarządcą;
- przejściowe korzystanie przez Nabywcę z umów zawartych przez Zbywcę: jak wskazano powyżej, Państwa intencją jest rozwiązanie umów o dostawę mediów i umów (...) z dniem Transakcji lub około tej daty i zawarcie z dniem Transakcji nowych umów w tym zakresie przez Nabywcę (w wyjątkowych przypadkach może dojść do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z takich umów); nie wyklucza się jednak tymczasowego korzystania przez nabywcę z praw wynikających z niektórych z powyższych umów zawartych przez Zbywcę (do czasu zawarcia odpowiednich umów przez Nabywcę i przy zachowaniu odpowiednich rozliczeń pomiędzy Stronami); powyższe może mieć miejsce w szczególności wówczas, gdy warunki umów wiążące Zbywcę z dostawcami (w tym umowne okresy wypowiedzenia) nie będą umożliwiały ich rozwiązania lub wypowiedzenia ze skutkiem na datę Transakcji lub około tej daty; niemniej, w takim wypadku Zbywca wypowie przedmiotowe umowy w związku z Transakcją i rozpocznie się bieg okresów ich wypowiedzenia; w wyjątkowych sytuacjach może też się zdarzyć, że dana umowa będzie kontynuowana przez Zbywcę (dotyczy to umów, które przewidują kary lub dodatkowe opłaty z powodu wcześniejszego ich rozwiązania);
- brak przejścia zakładu pracy: Transakcja nie będzie skutkować przeniesieniem poszczególnych pracowników Zbywcy na Nabywcę, ani przejściem „zakładu pracy” Zbywcy na Nabywcę w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy.
Na dzień Transakcji będą Państwo zarejestrowani w Polsce jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni. Planowana Transakcja zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez Zbywcę (jeśli zasadność i prawidłowość takiego działania zostanie potwierdzona w interpretacji wydanej na podstawie wniosku).
Końcowo, wskazali Państwo, że dążą do opodatkowania Transakcji podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, w takim zakresie w jakim (a) Transakcja podlegałaby ewentualnie fakultatywnemu zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz (b) Strony będą spełniać wymogi formalne do rezygnacji z analizowanego zwolnienia z podatku od towarów i usług – Strony złożą zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług w formie i terminie przewidzianymi w tym przepisie.
Opis działalności Nabywcy i Zbywcy po Transakcji.
Po nabyciu Nieruchomości, Nabywca zamierza jedynie przejściowo prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmie Nieruchomości (na bazie kontynuacji umów najmu przejętych z mocy prawa po Zbywcy). Działalność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższa działalność będzie prowadzona przez Nabywcę przy pomocy Zbywcy i profesjonalnych usługodawców.
Mając na uwadze, że:
1) w ramach Transakcji na Nabywcę nie przejdą prawa i obowiązki wynikające z umowy o zarządzanie Nieruchomością (z uwagi na brak takiej umowy po stronie Zbywcy);
2) zasadniczo planowane jest rozwiązanie lub wypowiedzenie umów (...), umów o dostawę mediów przed Transakcją lub około tej daty (oprócz umów, które przewidują kary lub dodatkowe opłaty z powodu ich wcześniejszego rozwiązania);
3) w ramach Transakcji na Nabywcę nic przejdą prawa i obowiązki z umów z profesjonalnymi doradcami podatkowymi, prawnymi i księgowymi Zbywcy;
4) Zbywca zatrudnia pracowników, ale w ramach Transakcji nie dojdzie do transferu żadnych pracowników Zbywcy na Nabywcę;
- w celu wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, Nabywca – w oparciu o własne zasoby (przy czym Nabywca nie zatrudnia żadnych pracowników) lub na podstawie umów z podmiotami zewnętrznymi – zapewni: (1) zarządzanie Nieruchomościami, (2) dostawę mediów oraz świadczenie innych usług niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Nieruchomości, (3) zabezpieczenie obsługi kwestii podatkowych, prawnych i księgowych dotyczących obsługi Nieruchomości.
Podjęcie przez Nabywcę kroków w powyższym zakresie będzie niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości w okresie „przejściowym” zgodnie z jej tymczasowym przeznaczeniem w strukturze Nabywcy – tj. wynajmem powierzchni w Budynku.
Jeszcze raz Państwo podkreślili, że zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej Nabywcy jest działalność deweloperska, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano powyżej podstawową intencją biznesową dla Nabywcy w kontekście planowanej Transakcji jest pozyskanie gruntów inwestycyjnych i przeprowadzenie na nabytych Nieruchomościach planowanej nowej inwestycji deweloperskiej polegającej na rozbiórce Budynku i innych obiektów znajdujących się na Nieruchomościach oraz budowie budynku lub budynków mieszkalnych wielorodzinnych (z ewentualnym niewielkim udziałem usług towarzyszących) wraz z infrastrukturą techniczną i parkingiem podziemnym, a następnie komercjalizacja ww. projektu poprzez sprzedaż lokali i miejsc postojowych w nowo wybudowanych obiektach.
Przed zawarciem Transakcji Nabywca będzie podejmował działania w celu uzyskania dla Nieruchomości uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej w oparciu o ustawę z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.
Po zrealizowaniu ww. nowego projektu inwestycyjnego i wypłacie zysku z tego tytułu na rzecz wspólników, Nabywca, jako celowa spółka projektowa, zostanie zlikwidowana.
Z kolei po realizacji Transakcji (zbyciu Nieruchomości na rzecz Nabywcy), Zbywca będzie wykorzystany przez udziałowców do realizacji dalszych planów biznesowych właścicieli Zbywcy z wykorzystaniem środków pieniężnych pozyskanych z Transakcji.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Grunt 1 jest zabudowany następującymi obiektami – Budynkiem, budowlami (składającymi się na Budowle 1 opisane we wniosku) oraz urządzeniami budowlanymi:
1)Budynkiem – tj. czterokondygnacyjnym budynkiem biurowym o powierzchni zabudowy wynoszącej 1.561 m2;
2)fragmentem drogi publicznej – która stanowi „obiekt liniowy” (zgodnie z art. 3 pkt 3a prawa budowlanego) mieszczący się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
3)częścią parkingu (utwardzonego nawierzchnią asfaltową i kostką brukową) –mieszczącego się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
4)częścią drogi wewnętrznej – która stanowi „obiekt liniowy” (zgodnie z art. 3 pkt 3a prawa budowlanego), mieszczący się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
5)fragmentami sieci przesyłowych (energetycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej, telefonicznej) w tym studzienką i fragmentem kanału telekomunikacyjnego, w którym znajduje się linia telefoniczna – które stanowią „obiekty liniowe" (zgodnie z art. 3 pkt 3a prawa budowlanego), mieszczące się w definicji „budowli" (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
6)częścią murowanej altany śmietnikowej (zlokalizowanej na granicy Gruntu 1 oraz Gruntu 2) – mieszczącej się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
7)chodnikami z kostki brukowej – mieszczącymi się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
8)oświetleniem (latarniami) – stanowiącymi „urządzenia budowlane” (zgodnie z art. 3 pkt 9 prawa budowlanego), a nie samodzielną budowlę (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego).
Grunt 2 jest zabudowany następującymi obiektami, w tym budowlami (składającymi się na Budowle 2 opisane we wniosku) oraz urządzeniami budowlanymi:
1) częścią parkingu (utwardzonego nawierzchnią asfaltową i kostką brukową) - mieszczącego się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
2) częścią drogi wewnętrznej – która stanowi „obiekt liniowy” (zgodnie z art. 3 pkt 3a prawa budowlanego) mieszczący się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
3) fragmentami sieci przesyłowych (energetycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej) – które stanowią „obiekty liniowe” (zgodnie z art. 3 pkt 3a prawa budowlanego) mieszczące się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
4) częścią murowanej altany śmietnikowej (zlokalizowanej na granicy Gruntu 1 oraz Gruntu 2) – mieszczącej się w definicji „budowli” (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego);
5) ogrodzeniem (wykonanym z metalowych słupków bez podmurówki oraz panelu ogrodzeniowego) zlokalizowanym wzdłuż granicy Gruntu 2 - stanowiącym „urządzenia budowlane” (zgodnie z art. 3 pkt 9 prawa budowlanego), a nie samodzielną budowlę (zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego).
Wyjaśnili Państwo, że w punkcie 1 podpunkcie „e)” opisu zdarzenia przyszłego wniosku, chodziło Państwu o naniesienia znajdujące się na Gruncie 2. W związku z powyższym poprawna treść opisu z tego punktu powinna mieć następujące brzmienie:
„e) prawo własności posadowionych na Gruncie 2 budowli lub części budowli, w tym w szczególności parkingu oraz drogi wewnętrznej (dalej „Budowle 2”)”.
Przez Grunt 1 oraz Grunt 2 przechodzą (znajdują się w nim) instalacje (np. przyłącza i sieci) będące własnością podmiotów trzecich, które w świetle Prawa budowlanego powinny być kwalifikowane jako „budowle”. Obiekty te nie są traktowane jako część składowa gruntu, ponieważ stanowią własność przedsiębiorstw przesyłowych w rozumieniu regulacji Kodeksu cywilnego i jako takie nie będą przedmiotem planowanej Transakcji.
Do tego rodzaju obiektów należą:
a) zlokalizowane w Gruncie 1 fragmenty sieci przesyłowych (energetycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej, telefonicznej) w tym studzienka i fragment kanału telekomunikacyjnego, w którym znajduje się linia telefoniczna, opisane w punkcie powyżej; oraz
b) zlokalizowane w Gruncie 2 fragmenty sieci przesyłowych (energetycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej).
Ponadto w Budynku znajdują się 3 stacje transformatorowe, stanowiące własność przedsiębiorstwa przesyłowego i niebędące tym samym przedmiotem planowanej Transakcji.
Wskazali Państwo również, że Nieruchomości będące przedmiotem planowanej Transakcji Nabywca nabędzie wyłącznie w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1. Czy planowana Transakcja stanowić będzie dostawę odrębnych składników majątkowych (zasadniczo dostawę Nieruchomości), a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu regulacji VAT i w konsekwencji Transakcja ta będzie podlegać przepisom Ustawy o VAT?
2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dostawa Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, na skutek rezygnacji Wnioskodawców z fakultatywnego zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zgodnie z przepisami na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT?
3. Czy po dokonaniu planowanej Transakcji, z uwagi na wykorzystywanie Nieruchomości przez Nabywcę do celów działalności opodatkowanej VAT, Nabywca będzie uprawniony do: (i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT) po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, oraz do (ii) zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawców planowana Transakcja stanowić będzie dostawę odrębnych składników majątkowych (zasadniczo dostawę Nieruchomości), a nie zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu regulacji VAT i w konsekwencji Transakcja ta będzie podlegać przepisom Ustawy o VAT.
Ad.2
Zdaniem Wnioskodawców dostawa Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, na skutek rezygnacji Wnioskodawców z fakultatywnego zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zgodnie z przepisami na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT.
Ad.3
Zdaniem Wnioskodawców po dokonaniu planowanej Transakcji, z uwagi na wykorzystywanie Nieruchomości przez Nabywcę do celów działalności opodatkowanej VAT, Nabywca będzie uprawniony do: (i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT) po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, oraz do (ii) zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania nr 1
Uwagi wstępne
W celu rozstrzygnięcia, czy nabycie Nieruchomości w ramach Transakcji będzie opodatkowane VAT, w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy przedmiotowa Transakcja mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania podatkiem VAT, wskazanych w art. 6 Ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, dostawa nieruchomości komercyjnych, a taki charakter ma Nieruchomość, stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Dopiero w przypadku uznania, że przedmiot transakcji stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej również jako „ZCP”) możliwe jest wyłączenie takiej transakcji z zakresu opodatkowania. Sytuacja taka stanowi jednak wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania. Mając na uwadze, że wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania mają charakter wyjątkowy, powinny podlegać ścisłej, literalnej wykładni. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z dnia 11 grudnia 2018 r. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych” (dalej: „Objaśnienia”).
W celu dokonania prawidłowej oceny, czy dana transakcja podlega VAT konieczne jest ustalenie, czy jej przedmiot będzie stanowił przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zdaniem Wnioskodawców, wykładnia terminów użytych w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - przedsiębiorstwo oraz jego zorganizowana część - ma kluczowe znaczenie dla oceny ich sytuacji podatkowej, gdyż rozstrzyga o tym, że planowana Transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawców, organ wydający interpretację powinien dokonać wykładni terminów „przedsiębiorstwo” i „zorganizowana część przedsiębiorstwa”, użytych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i, tym samym, dokonać oceny, czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT'.
II. Brak możliwości uznania przedmiotu Transakcji za przedsiębiorstwo lub zorganizowana cześć przedsiębiorstwa
Wnioskodawcy pragną wskazać, że zgodnie z Objaśnieniami „przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za (i) przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, czy też (ii) zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, uwzględnić należy następujące okoliczności:
i.zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
ii.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji”.
Minister Finansów podkreśla, że w przypadku dostawy wynajętej nieruchomości „uznać należy daną transakcję za zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP, jeżeli na moment transakcji spełnione są łącznie następujące kryteria:
i. przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i wystarczający do prowadzenia tej działalności;
ii. nabywca - w ramach swojej działalności - ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji”.
Zgodnie z Objaśnieniami, ustalając czy przenoszony zespół składników majątkowych umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i czy jest do jej prowadzenia wystarczający, należy wziąć pod uwagę czy taki zespół składników majątkowych nie będzie wymagać od nabywcy:
i.angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub
ii.podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.
Zdaniem Ministra Finansów, „W celu ustalenia czy przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę należy ustalić czy oprócz przeniesienia standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT na nabywcę są przeniesione wszystkie poniżej wskazane elementy:
i.prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;
ii.umowy o zarządzanie nieruchomością;
iii.umowy zarządzania aktywami;
iv.należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem. (...)
Dodatkowo, za okoliczność wykluczającą możliwość stwierdzenia, że przenoszony na nabywcę zespól składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę, należy uznać sytuację, w której konieczne jest podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, w którym nabywca sam zawarł lub zawiera umowy o zarządzanie nieruchomością i zarządzanie aktywami, nawet z tymi samymi podmiotami, które świadczyły w. usługi zarządzania na rzecz zbywcy. W takim przypadku bowiem nabywca podejmuje dodatkowe działania w celu kontynuowania działalności gospodarczej zbywcy”.
W świetle powyższych Objaśnień, należy przypomnieć istotne, wskazane przez Wnioskodawców elementy Transakcji. I tak, przedmiotem Transakcji będą składające się na Nieruchomości: Grunty, Budynek i Budowle, prawa i obowiązki z umów najmu, które przechodzą na Nabywcę z mocy prawa oraz niektóre prawa i obowiązki ściśle związane z Nieruchomościami (np. dotyczące zabezpieczeń umów najmu, itd.).
Natomiast przedmiotem Transakcji nie będą objęte: (a) żadne umowy związane z finansowaniem działalności Zbywcy dotyczącej Nieruchomości (przy czym Zbywca nie jest stroną takich umów) (b) umowa o zarządzenie nieruchomością (Zbywca nie jest stroną takiej umowy), (c) umowy zarządzania aktywami (przy czym należy wskazać, że Zbywca nie jest obecnie stroną tego typu umowy), czy też (d) należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonymi Nieruchomościami (poza ew. kaucjami najemców).
W konsekwencji, Wnioskodawcy pragną wskazać, że spośród elementów, których przeniesienie warunkuje możliwość uznania przenoszonego zespołu składników za umożliwiający kontynuowanie działalności prowadzonej przez zbywcę, przedmiot Transakcji będzie zawierać jedynie „standardowe elementy typowe dla transakcji nieruchomościowych”, czyli Nieruchomość oraz prawa i obowiązki z umów najmu, które zasadniczo przechodzą z mocy prawa. Do Przedmiotu Transakcji nie wejdzie żaden z czterech dodatkowych kluczowych elementów wskazanych przez Ministra Finansów, co zdaniem Wnioskodawców, jednoznacznie wskazuje na to że przedmiot Transakcji nie stanowi przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części.
Z przytoczonych wyżej okoliczności wynika, że podjęcie przez Nabywcę działalności w oparciu o nabywane składniki majątkowe wymaga przedsięwzięcia przez niego szeregu czynności, takich jak np. zawarcie umów z dostawcami mediów (w zakresie w jakim zostaną rozwiązane przez Zbywcę), ubezpieczenia, umów o zarządzanie nieruchomością, zapewnienie obsługi księgowej, prawnej, itd. Bez tych działań, w oparciu wyłącznie o nabywane w ramach Transakcji składniki majątkowe, Nabywca nie będzie w stanie prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie Nieruchomości (stanowiącej przejściową działalność dla Nabywcy). Innymi słowy, zespół składników majątkowych będący przedmiotem planowanej Transakcji nie ma obecnie w przedsiębiorstwie Zbywcy zdolności do niezależnego funkcjonowania jak samodzielny podmiot gospodarczy, z uwagi na fakt, że bez zapewnienia opisanych powyżej funkcji, które nie zostaną przekazane Nabywcy w ramach Transakcji (ani w żaden inny sposób), nie jest on wystarczający do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni komercyjnych w sposób samoistny. Dopiero po uzupełnieniu przedmiotu Transakcji przez Nabywcę o dodatkowe elementy zapewniające realizację funkcji związanych z wynajęciem Budynku, utrzymaniem i obsługą najemców, zarządzaniem Budynkiem, jego obsługą techniczną, dostawami mediów oraz różnorakich usług (np. pobieranie płatności czynszowych, rozliczanie opłat eksploatacyjnych, zarządzanie dostawcami usług bieżącego utrzymania) będzie on mógł służyć mu do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni komercyjnych - która, co należy podkreślić, ma dla Nabywcy jedynie przejściowy (tymczasowy) charakter (o czym szerzej poniżej).
W celu wyjaśnienia kluczowego dla analizy przedmiotowego zagadnienia kryterium kontynuowania działalności prowadzonej przed transakcją przez zbywcę. Objaśnienia zawierają kilka przykładów ilustrujących jak należy to kryterium analizować. Jeden z przykładów przedstawionych w Objaśnieniach (Przykład 4) wskazuje, na sytuację, w której nabywca nie zamierza kontynuować działalności zbywcy w oparciu o nabytą nieruchomość komercyjną lecz planuje usunąć dotychczasową zabudowę i zastąpić ją nową zabudową, zgodną z potrzebami działalności nabywcy: "Przykład 4. Zbywca jest właścicielem pawilonu z lokalami usługowymi, a po jego nabyciu nabywca wyburzy pawilon i wybuduje hale magazynową dla potrzeb prowadzonej działalności hurtowej sprzedaży środków spożywczych. Możliwe jest utrzymywanie przez pewien czas umów najmu, które przechodzą na nabywcę z mocy prawa. Przed zawarciem transakcji nabywca wystąpił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali magazynowej. „W tym zakresie autorzy Objaśnień wskazują, że "Transakcja nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. Nabywca nie nabył nieruchomości z zamiarem ich wykorzystania do komercyjnego najmu. Na moment transakcji zachowanie nabywcy potwierdzało zamiar zmiany dotychczasowego sposobu wykorzystania nieruchomości, tj. wystąpił o wydanie decyzji stanowiącej element procesu budowy hali magazynowej.”
W przypadku gdy zbywca nieruchomości prowadzi działalność polegającą na wynajmie nieruchomości, a nabywca, prowadzący głównie działalność deweloperską, planuje usunięcie dotychczasowej zabudowy i realizację na nabytej nieruchomości nowej inwestycji deweloperskiej (w celu jej komercjalizacji w formie sprzedaży) to w ocenie Wnioskodawców jednoznacznie brak jest możliwości stwierdzenia zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP, z uwagi na fakt, że nabywca nie ma zamiaru kontynuowania działalności zbywcy (przedmioty działalności zbywcy i nabywcy są różne).
Warto wskazać, że powyższej kwalifikacji dotyczącej braku kontynuacji działalności zbywcy przez nabywcę względem nabywanej nieruchomości komercyjnej nie stoi na przeszkodzie również przejściowe (tymczasowe) realizowanie na zakupionej nieruchomości działalności zbieżnej z działalnością zbywcy (w formie wynajmu). W Objaśnieniach czytamy bowiem w tym zakresie m.in., że: „Podkreślić należy, że kontynuowanie wynajmu nieruchomości komercyjnej przez jakiś okres po zawarciu transakcji nie stanowi samoistnej okoliczności potwierdzającej zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę, jeżeli z obiektywnych okoliczności wynika, że Jego zamiarem - na moment zawarcia transakcji - było wykorzystanie nieruchomości dla własnych celów gospodarczych niepolegających na wynajmie nieruchomości komercyjnych.”.
Zdaniem Wnioskodawców, mając na względzie podejście zastosowane przez Ministra Finansów w przywołanym fragmencie Objaśnień (w tym w przytoczonym przykładzie) może być zatem również zastosowane do zdarzenia przyszłego analizowanego w niniejszym wniosku.
W konsekwencji, należy stwierdzić, że przedmiot Transakcji nie będzie stanowić przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części przede wszystkim ze względu na brak kontynuowania działalności Zbywcy przez Nabywcę. Nabywca bowiem w oparciu o nabyte składniki majątku będzie prowadził odmienną rodzajowo działalność aniżeli Zbywca.
Konkluzja
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawców przedmiot Transakcji nie będzie stanowić przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
W związku z powyższym, Transakcja nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji, zbycie Nieruchomości przez Zbywcę nastąpi w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, tj. w ramach odpłatnej dostawy towarów.
2. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania nr 2
Dostawa Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT.
Sprzedaż Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji będzie stanowiła dostawę prawa użytkowania wieczystego do zabudowanych Gruntów, wraz z posadowionymi na nich Budynkiem oraz infrastrukturą towarzyszącą w postaci Budowli.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, rozumie się natomiast rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zasada ta dotyczy również dostawy prawa użytkowania wieczystego zabudowanych gruntów. Z powyższego przepisu wynika, że w celu prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania dostawy nieruchomości konieczna jest analiza statusu podatkowego znajdujących się na nieruchomości budynków oraz budowli.
Zgodnie z ogólną zasadą, sprzedaż nieruchomości zabudowanych dokonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy traktować jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części, potencjalnie może mieć jednak zastosowanie jedno z ze zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a Ustawy o VAT.
W kontekście powyższego, Wnioskodawcy chcieliby zauważyć, że w odniesieniu do planowanej Transakcji nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obejmujące dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeśli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Nieruchomość nie była i do dnia Transakcji nie będzie wykorzystywana przez Zbywcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT. Tym samym, przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie zostały spełnione.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Grunty są zabudowane Budynkiem i Budowlami (tj. Grunt 1 Budynkiem oraz Budowlami 1, a Grunt 2 Budowlami 2). Tym samym, dostawa prawa użytkowania wieczystego Gruntów wchodzących w skład Nieruchomości nie będzie objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT i będzie „dzieliła” sposób opodatkowania VAT właściwy dla dostawy Budynku i Budowli posadowionych odpowiednio na Gruncie 1 i Gruncie 2.
Równocześnie, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, poza następującymi wyjątkami:
i.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
ii.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z kolei, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu kupującemu lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu, lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie wskazane zwolnienie, należy zatem w pierwszej kolejności ustalić, czy względem Budynku i Budowli wchodzących w skład Nieruchomości nastąpiło przed Transakcją (lub nastąpi na moment Transakcji) „pierwsze zasiedlenie” tych obiektów.
Mając na względzie okoliczności zaprezentowane w opisie zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawców pierwsze zasiedlenie w rozumieniu regulacji ustawy VAT w zakresie poszczególnych obiektów (tj. Budynku oraz Budowli) zlokalizowanych na Nieruchomościach, miało miejsce najpóźniej w 2014 r. (a w praktyce, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, wiele lat przed tą datą, kiedy to rozpoczęła się ich eksploatacja).
Jednocześnie należy nadmienić, że ani Budynek ani Budowle nie były po ww. dacie nabycia Nieruchomości przez Nabywcę (tj. po 2014 r.) przedmiotem istotnych modernizacji (ulepszeń), w których nakłady na ulepszenie w jednym roku przekroczyłyby 30% wartości początkowej, któregokolwiek z tych obiektów. Ponadto przed planowaną sprzedażą Nieruchomości, Zbywca nic zamierza przeprowadzać prac uposażeniowych w Budynku i w zakresie Budowli, które spełniałyby ww. kryteria. W konsekwencji należy uznać, że tego rodzaju okoliczność związana z ulepszeniem Budynku lub Budowli nie będzie wpływać na moment „pierwszego zasiedlenia” Budynku i Budowli w rozumieniu regulacji VAT i przed Transakcją nie dojdzie już do zmiany referencyjnych dat w tym zakresie.
W konsekwencji, w odniesieniu do Budynku oraz wszystkich Budowli upłynęło już więcej niż dwa lata od ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu regulacji VAT. W efekcie, dla Budynku i wszystkich Budowli w dacie Transakcji będą spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10.
Ustawy o VAT, a w konsekwencji do ich dostawy znajdzie zastosowanie przedmiotowe zwolnienie.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawców do Transakcji dostawy Budynku oraz Budowli (a w konsekwencji na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, także dostawy całych Nieruchomości 1 oraz 2) nie będzie miał również zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Powołaną podstawę do zwolnienia dostawy budynku, budowli lub ich części z VAT należy przeanalizować jedynie wówczas, gdy dostawa ta nic jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Na tej podstawie, w ocenie Wnioskodawców analizowane obiekty (Budynek i Budowle) nie będą objęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, Zbywca oraz Nabywca zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT zrezygnować z ew. zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w zakresie w jakim miałby on zastosowanie) i wybrać dla dostawy Budynku i Budowli (a w konsekwencji całych Nieruchomości) opodatkowanie zgodnie z właściwą stawką VAT. W tym celu, przed dniem dokonania planowanej dostawy Nieruchomości, Zbywca i Nabywca zamierzają złożyć właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego albo zawrzeć w ramach aktu notarialnego dokumentującego sprzedaż Nieruchomości, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy Budynku i Budowli (a tym samym całych obu Nieruchomości), spełniające wymogi określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.
Podsumowując, dostawa Budynku i Budowli (a w konsekwencji na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, także dostawa prawa użytkowania wieczystego Gruntów na których są posadowione) będzie w całości podlegała opodatkowaniu VAT według znajdującej zastosowanie stawki VAT, na skutek rezygnacji przez Strony z fakultatywnego zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT oraz braku spełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT, przewidzianych w art. art. 43 ust. 1 pkt 2, 9 i 10a ustawy o VAT.
3. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania nr 3
Biorąc pod uwagę, że sprzedaż Nieruchomości nie będzie stanowiła zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz będzie opodatkowana VAT, wyłączenie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego lub zwrotu nadwyżki VAT naliczonego wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT nie będzie miało zastosowania. Konsekwentnie, w celu oceny, czy Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego) należy przeanalizować spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu. Po nabyciu Nieruchomości, Nabywca będzie prowadził działalność polegającą tymczasowo na wynajmie komercyjnym powierzchni Nieruchomości, a docelowo działalność polegającą na realizacji i komercjalizacji (sprzedaży) nowej inwestycji deweloperskiej. Taki typ działalności, jako odpłatne świadczenie usług (najem) lub dostawa towarów (sprzedaż lokali), podlega co do zasady efektywnemu opodatkowaniu VAT, według właściwej stawki VAT. W konsekwencji, jak wynika z powyższego, nabycie Nieruchomości będzie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Zdaniem Wnioskodawców, po wyborze opcji opodatkowania z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, nabycie Nieruchomości w ramach Transakcji będzie w całości opodatkowane VAT według odpowiedniej stawki. A zatem, okoliczności wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nic jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT, nie będą miały miejsca.
W świetle powyższego, po dokonaniu przedmiotowej Transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości i wykazany na przedmiotowej fakturze (lub fakturach) VAT, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 10. ust. 10b i ust. 11 ustawy o VA1, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Nadwyżka podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym podlegać będzie zwrotowi na zasadach określonych w art. 87 ustawy o VAT.
Podsumowując, Nabywca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości, jak również w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym wartość podatku naliczonego (w tym podatku naliczonego w związku z Transakcją) będzie przewyższała wartość podatku należnego wykazanego w tym okresie rozliczeniowym. Nabywca będzie uprawniony do wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, na wskazany przez Nabywcę rachunek bankowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Końcowo nadmieniam, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2023 r. poz. 1570 ze zm.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Kwestia dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Podkreślić ponadto należy, że ewentualna ocena zasadności zwrotu różnicy podatku VAT leży w kompetencji właściwego dla nabywcy organu podatkowego tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego/Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(...) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1364 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, że
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.