Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.547.2023.1.DP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.547.2023.1.DP

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miasto (…) (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest zarejestrowana jako płatnik podatku od towarów i usług. Jako podatnik podatku od towarów i usług składa w urzędzie skarbowym JPK_V7M za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Miasto realizowało projekt o nazwie „(…)”.

Zakres rzeczowy Projektu

W wyniku realizacji projektu dokonano rewitalizacji otwartej przestrzeni publicznej trzech parków miejskich: Parku 1, Parku 2 i Parku 3 przy nadaniu tym przestrzeniom różnych funkcji i zachowaniu ich regionalnej tożsamości. Poprawa funkcjonalności rewitalizowanych przestrzeni umożliwia zwiększenie podaży bezpłatnych, ogólnodostępnych usług społecznych i rekreacyjno-sportowych, co poprawia atrakcyjność obszaru rewitalizacji, miasta, a także regionu i obszaru funkcjonalnego.

Zakres rzeczowy:

1.Park 1: utworzenie i wyposażenie w urządzenia sportowo-rekreacyjne: (…). Wykonanie nawierzchni: mineralnej ((…)), piaszczystej ((…)), eko-zrębki ((…)).

2.Park 2: przebudowa układu ścieżek pieszych, ścieżki parkowe, budowa miasteczka rowerowego (nawierzchnia podstawowa mineralno-asfaltowa, trawniki), rozbudowa monitoringu, wykonanie elementów małej architektury.

3.Park 3: wykonanie asfaltowych nawierzchni: pieszych, pieszo-jezdnych, ścieżki rowerowej, ogrodu (…), przebudowa fontanny, nasadzenia, regeneracja trawnika, wykonanie elementów małej architektury.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia oraz wzmocnienie więzi społecznych mieszkańców obszaru problemowego poprzez uporządkowanie niewykorzystanej przestrzeni publicznej, znajdującej się w obszarze zdegradowanym oraz przywrócenie jej funkcji społecznych, w tym rekreacyjnych. Projekt realizuje także cele szczegółowe:

  • zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług publicznych, w tym społecznych: edukacyjnych, kulturalnych, wypoczynkowych i rekreacyjnych,
  • wzrost atrakcyjności przestrzennej i gospodarczej obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji ­– zapewnienie dostępu do zmodernizowanej przestrzeni publicznej, pozbawionej barier architektonicznych.

Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, oraz z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki - daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta; w pozostałych przypadkach - daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową). Zgodnie z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zachowana zostanie trwałość projektu.

Beneficjent (Miasto) środków zobowiązał się do utrzymania efektów realizacji projektu w okresie co najmniej 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej. Ponadto przedmiot projektu nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom mającym wpływ na charakter lub warunki jego realizacji lub powodującym uzyskanie nieuzasadnionej korzyści oraz wynikającym ze zmiany charakteru własności.

Właścicielem infrastruktury/środków trwałych powstałych w wyniku realizacji projektu, po zakończeniu jego realizacji (zarówno w okresie trwałości, jak i po zakończeniu tego okresu) jest Beneficjent, tj. Miasto, reprezentowana przez Prezydenta Miasta.

W imieniu Prezydenta Miasta zmodernizowaną w wyniku realizacji projektu infrastrukturą/środkami trwałymi oraz jej eksploatacją, zarządzać i odpowiadać będzie beneficjent-Gmina. Środki finansowe na utrzymanie wytworzonej w ramach projektu infrastruktury pochodzić będą ze środków budżetu miasta.

Podatek naliczony w projekcie stanowił koszt kwalifikowalny, ponieważ Wnioskodawca ze względu na charakter i cele projektu, nie miał możliwości jego odzyskania. W przedmiotowym projekcie brak było jakiegokolwiek związku zakupu towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Pytanie

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z realizacją przedmiotowego projektu, był możliwy do odliczenia przez beneficjanta?

Państwa stanowisko w sprawie

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy. Podatek VAT w projekcie stanowił koszt kwalifikowalny, ponieważ Wnioskodawca ze względu na charakter i cele projektu, nie miał możliwości jego odzyskania. W przedmiotowym projekcie brak było jakiegokolwiek związku zakupu towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik [podatku] od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem zgodnie z opisaną wyżej zasadą nie ma możliwości w przedmiotowym projekcie dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek naliczony zawarty w dokonywanych przez beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

A zatem organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Realizowali Państwo projekt o nazwie „(…)”, który obejmował:

1.Park 1: utworzenie i wyposażenie w urządzenia sportowo-rekreacyjne: (…). Wykonanie nawierzchni: mineralnej ((…)), piaszczystej ((…)), eko-zrębki ((…)).

2.Park 2: przebudowa układu ścieżek pieszych, ścieżki parkowe, budowa miasteczka rowerowego (nawierzchnia podstawowa mineralno-asfaltowa, trawniki), rozbudowa monitoringu, wykonanie elementów małej architektury.

3.Park 3: wykonanie asfaltowych nawierzchni: pieszych, pieszo-jezdnych, ścieżki rowerowej, ogrodu (…), przebudowa fontanny, nasadzenia, regeneracja trawnika, wykonanie elementów małej architektury.

Poprawa funkcjonalności rewitalizowanych przestrzeni umożliwia zwiększenie podaży bezpłatnych, ogólnodostępnych usług społecznych i rekreacyjno-sportowych, co poprawia atrakcyjność obszaru rewitalizacji, miasta, a także regionu i obszaru funkcjonalnego.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia oraz wzmocnienie więzi społecznych mieszkańców obszaru problemowego poprzez uporządkowanie niewykorzystanej przestrzeni publicznej, znajdującej się w obszarze zdegradowanym oraz przywrócenie jej funkcji społecznych, w tym rekreacyjnych.

Środki finansowe na utrzymanie wytworzonej w ramach projektu infrastruktury pochodzić będą ze środków budżetu miasta. W projekcie brak było jakiegokolwiek związku zakupu towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z  czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).