Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia benefitów pozapłacowych w postaci kart A, B oraz C oraz braku opodatkowania podatkiem od... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.528.2023.4.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.528.2023.4.PRM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia benefitów pozapłacowych w postaci kart A, B oraz C oraz braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług ich nieodpłatnego przekazania na rzecz Prezesa Zarządu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 8 dotyczącym podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia benefitów pozapłacowych w postaci kart A, B oraz C oraz braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług ich nieodpłatnego przekazania na rzecz Prezesa Zarządu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 listopada 2023 r. (wpływ 28 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż urządzeń pomiarowych, między innymi takich jak czujniki ciśnienia oraz temperatury, termostaty a także przetworniki wilgotności, pod wiodącym kodem PKD 46.69.Z - Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż towarów i usług będących w ofercie handlowej Spółki nie jest zwolniona przedmiotowo z VAT. Spółka nie korzysta też ze zwolnienia podmiotowego.

Spółka obecnie korzysta z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego, faktury dotyczące rat leasingu są ujmowane w księgach Spółki co miesiąc, ponieważ jest to leasing operacyjny o zmiennej stopie procentowej (zatem kwoty na fakturze ulegają zmianom). Ten leasingowany przez Spółkę samochód służbowy jest powierzony Prezesowi Zarządu Spółki, który ten samochód wykorzystuje do celów służbowych (związanych z działalnością Spółki) jak i do celów prywatnych (niezwiązanych z działalnością).

Spółka ponosi także inne koszty związane z samochodem służbowym Prezesa Zarząd, tj. paliwo oraz inne koszty eksploatacyjne (płyny, oleje, myjnia, abonament (...), oraz polisa).

Obecnie, Prezesowi Zarządu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, z tytułu korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych przychód określany jest w sposób zryczałtowany (400 zł). W ryczałcie uwzględniane są także koszty paliwa.

Spółka nabywa także dodatkowe benefity pozapłacowe dla swoich pracowników (w tym dla Prezesa Zarządu). Usługi nabywane przez Spółkę opodatkowane są wg 8% stawki VAT (pakiet sportowy) lub zwolnione z VAT (pakiet medyczny). Do przychodów pracowników są dopisywane wartości brutto benefitów wynikające z faktur wystawionych przez podmioty trzecie na rzecz Spółki.

Informacje dotyczące Prezesa Zarządu

Prezes Zarządu jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Prezes Zarządu nie posiada statusu przedsiębiorcy, nie wnioskował o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, ani też nie planuje dokonać takiego zgłoszenia oraz nie zarejestrował się jako podatnik VAT. Działalność Prezesa Zarządu ogranicza się wyłącznie do wykonywania obowiązków zarządczych wobec Spółki.

Zakres obowiązków i uprawnień Prezesa Zarządu określają przepisy prawa, postanowienia: Umowy Spółki, Regulaminu Zarządu, Uchwały organów Spółki i inne wewnętrzne dokumenty Spółki oraz obecnie umowa o pracę, a od 2024 r. zamiast umowy o pracę kontrakt managerski (szerzej poniżej).

Obecnie Prezes Zarządu jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Natomiast od 2024 r. Spółka zamierza zmienić formę współpracy z Prezesem Zarządu na kontrakt managerski.

Miejscem wykonywania obowiązków jest (oraz będzie) siedziba Spółki, jak również inne miejsca, w których zasadne jest podjęcie czynności w celu realizacji obowiązków Prezesa Zarządu.

Do obowiązków Prezesa Zarządu należy prowadzenie spraw i interesów Spółki. Czynności te wymagają wyjazdów w miejsca wykonywania aktualnych obowiązków służbowych, w tym często poza siedzibę główną Spółki. Charakter pełnionych funkcji i wykonywanych czynności wymaga od Prezesa Zarządu stałej mobilności i stałej dyspozycyjności bez względu na porę dnia. W związku z tym, w celu realizacji obowiązków służbowych Prezesowi Zarządu powierzony jest samochód służbowy.

Obecnie Prezesowi Zarządu, w ramach umowy o pracę, przysługują dodatkowe benefity pozapłacowe (np. dodatkowa opieka zdrowotna B, karta A, karta żywieniowa C, a także ryczałt za pracę zdalną, samochód służbowy dla celów prywatnych).

Dodatkowo Spółka wskazuje, że przychód z tytułu opieki zdrowotnej B kalkuluje bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy). Te świadczenia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT są zwolnione z opodatkowania PIT, a zatem nie stanowią przychodu pracownika.

W ramach umowy o pracę, Spółka ponosi wydatki związane z wykonywaniem obowiązków przez Prezesa Zarządu, a mianowicie: wydatki związane z podróżami służbowymi (noclegi, bilety lotnicze, diety, itp.), dokształcanie: literatura branżowa, szkolenia oraz inne wydatki, np. na bilety parkingowe, wydatki na wyżywienie podczas podróży służbowych, a także drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami.

Wszelkie benefity pozapłacowe pracowników wynikają z umów o pracę, regulaminów czy porozumień.

Spółka rozpoznaje koszt uzyskania przychodu z tytułu przyznawanych benefitów pozapłacowych oraz innych wydatków pracowniczych (np. koszty doszkalania, podróże służbowe, itp.).

Informacje dotyczące benefitów managera - Prezesa Zarządu

Kontrakt managerski przewiduje w sposób ogólny, że Prezesowi Zarządu będą przysługiwały narzędzia niezbędne do wykonywania obowiązków managera, m.in. samochód służbowy.

Prezes Zarządu otrzyma również kartę paliwową oraz będzie miał możliwość dokonywania zakupów na rzecz powierzonego samochodu osobowego (wydatki eksploatacyjne). Spółka dopuszcza użytkowanie samochodu również do celów prywatnych.

Spółka rozważa trzy sposoby określania przychodu z nieodpłatnych świadczeń w przypadku samochodu służbowego, tj.:

WARIANT I: Przychód określany w wartości 50% wartości brutto raty leasingowej

Spółka planuje przypisywać do przychodu Prezesa Zarządu 50% wartości brutto raty leasingowej oraz 50% kosztów paliwa. Spółka wskazuje, że dotychczas Prezes Zarządu jedynie sporadycznie wykorzystywał samochód służbowy dla celów prywatnych, w znacznej części korzystanie z samochodu dotyczy dojazdów z domu do biura i z biura do domu oraz dojazdy do kontrahentów Spółki. Przejazdy prywatne mają miejsce najczęściej w weekend (choć nie zawsze). Samochód służbowy nie jest wykorzystywany podczas urlopu Prezesa Zarządu. Dodatkowo Prezes Zarządu ma swój własny prywatny samochód, którym realizuje przejazdy prywatne.

Spółka planuje określać wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych jako iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Spółkę (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu I (proporcja 50%).

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament D itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

WARIANT II: Przychód określany w oparciu o tzw. „kilometrówkę”

Kilometrówka będzie wymagała od Prezesa Zarządu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Zapisywane będą w niej wszystkie trasy przebyte na cele związane z wykonywaniem przez Prezesa Zarządu jego obowiązków, w tym ich odległość, cel i daty.

Nadwyżka wszystkich przejechanych w miesiącu kilometrów nad kilometrami przejechanymi w związku z wykonywaniem przez Prezesa Zarządu jego obowiązków będzie stanowiła dla Prezesa Zarządu dodatkowe świadczenie z tytułu korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych.

Wyliczenie kilometrówki (a w konsekwencji przychodu z nieodpłatnych świadczeń) będzie dokonywane jako iloczyn liczby przejechanych kilometrów oraz stawki ustalonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Natomiast wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych będzie stanowić iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Spółkę (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu II.

Oznacza to, że współczynnik paliwa zużytego do celów prywatnych stanowi iloraz kilometrów przebytych w ciągu miesiąca przez Prezesa Zarządu do celów prywatnych przez łączną sumę kilometrów przebytych w ciągu miesiąca do celów prywatnych i służbowych.

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament D itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

WARIANT III: Przychód określany w oparciu o system godzinowy

Wnioskodawca planuje przyjąć algorytm pozwalający na określenie przychodu w oparciu o system godzinowy. Prezes Zarządu, od poniedziałku do piątku pracuje 10h/dobę, natomiast w piątki Prezes Zarządu pracuje 6h/dobę. Oznacza to, że średni czas pracy Prezesa Zarządu w tygodniu wynosi 46h, więc średnio dziennie Prezes Zarządu pracuje 9,2 h.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia algorytm:

1.Określenie ilości godzin w ciągu miesiąca, w których samochód służbowy pozostaje do dyspozycji do celów prywatnych Prezesa Zarządu

Podstawą do obliczenia wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu użytkowania samochodu służbowego dla celów prywatnych Prezesa Zarządu jest czas (ilość godzin w miesiącu), w którym samochód służbowy pozostaje do dyspozycji Prezesa Zarządu poza czasem pracy (z wyłączeniem pory nocnej).

2.Obliczenie stawki godzinowej świadczenia

W celu ustalenia stawki godzinowej świadczenia, miesięczna rata leasingowa samochodu dzielona jest przez ilość godzin w miesiącu przy zastosowaniu 16 godzinnej doby (tj. po wyłączeniu pory nocnej).

Przykład:

  • Czynsz najmu wyniósł w miesiącu 3.000 PLN
  • Ilość godzin w miesiącu 31 dni x 16 h = 496 h
  • Stawka godzinowa świadczenia 3.000 PLN/496 h = 6 PLN/1 h

3.Obliczenie wartości pieniężnej świadczenia

Wartość świadczenia stanowi iloczyn ilości godzin w ciągu miesiąca, w których samochód służbowy pozostaje do dyspozycji do celów prywatnych (jest to różnica pomiędzy 16h a ilością godzin spędzonych w pracy) oraz stawki godzinowej świadczenia.

Przykład:

  • Czas spędzony w pracy (średnio w miesiącu 21 dni roboczych): 21 dni x 9,2h pracy dziennie = 193,2h
  • Czas spędzony prywatnie: (496 -193,2) = 275,8 h
  • Wartość nieodpłatnego świadczenia: 275,8 h x 6 PLN = 1 654,8 PLN.

Natomiast wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych będzie stanowić iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Spółkę (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu III.

Oznacza to, że współczynnik paliwa zużytego do celów prywatnych stanowi iloraz godzin spędzonych w pracy w ciągu miesiąca przez Prezesa Zarządu przez ilość godzin w miesiącu (po pomniejszeniu o porę nocną).

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament D itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

Prezes Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego będzie ponosił koszty związane z wykonywaniem obowiązków, a mianowicie: wydatki związane z podróżami służbowymi (diety, noclegi, bilety lotnicze itp.), dokształcanie: literatura branżowa, szkolenia, bilety parkingowe, wydatki na wyżywienie podczas podróży służbowych, a także drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami. Spółka będzie jednak refinansowała ww. koszty, a zwrot wydatkowanych kwot będzie następował po dostarczeniu faktur dokumentujących te zakupy i posiadających dane Spółki (ponieważ wydatki będą ponoszone w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy). Spółka będzie refinansowała koszty szkoleń związanych z podnoszeniem przez Prezesa Zarządu kompetencji niezbędnych do zarządzania Spółką. Kwestie zwrotów związane z dokształcaniem czy podróżami służbowymi będą uregulowane w kontrakcie managerskim oraz w odpowiednich porozumieniach i załącznikach do tego kontraktu.

Dodatkowo, w porozumieniu będącym częścią kontraktu managerskiego znajdują się postanowienia dotyczące dodatkowych składników wynagrodzenia - tj. benefitów. Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że takie same benefity przysługują obecnie Prezesowi Zarządu na podstawie umowy o pracę. Te benefity to dodatkowa opieka zdrowotna B, karta A, karta żywieniowa C, a także ryczałt za pracę zdalną.

Zasadnicze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowego ustalenia przychodu Prezesa Zarządu z kontraktu managerskiego z tytułu benefitów oraz samochodu służbowego. Z tego względu Wnioskodawca zwraca się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Kontrakt managerski wskazywał będzie na obowiązek dokształcania się przez Prezesa Zarządu.

Są/będą to szkolenia branżowe oraz szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem. Obowiązki wykonywane przez managera - Prezesa Zarządy wymagają także specjalistycznej wiedzy z marketingu i zarządzania.

Tak jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, Prezes Zarządu nie prowadzi oraz nie będzie prowadził działalności gospodarczej. Tym samym, należności związane z podróżami służbowymi nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez Prezesa Zarządu. Wydatki są związane z wykonywaniem obowiązków Prezesa Zarządu na rzecz Spółki, a zatem zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę.

Przez opiekę profilaktyczną należy rozumieć wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie w zakresie wskazanym przez lekarza medycyny pracy. Tak jak już Spółka wskazywała, planuje kalkulowanie przychodu Prezesa Zarządu w ramach kontraktu managerskiego bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy). Te świadczenia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT są zwolnione z opodatkowania PIT, a zatem nie stanowią przychodu.

Spółka podjęła decyzję o zapewnieniu Prezesowi Zarządu możliwości nieodpłatnego (lub częściowo odpłatnego) korzystania z wybranego pakietu medycznego, karnetu sportowego czy C. stojąc na stanowisku, że takie świadczenia sprzyjają zarówno pozyskiwaniu na rynku najlepszych specjalistów, jak i służą motywacji obecnie zatrudnionych (w tym także motywacji Prezesa Zarządu).

Jednocześnie, w ocenie Spółki, zapewnienie Prezesowi Zarządu świadczeń medycznych oraz pakietów sportowych czy C. powoduje, że ich ogólny stan zdrowia jest lepszy, a umożliwiając Prezesowi Zarządu korzystanie z szerokiego wachlarza badań, ewentualnie nieobecności wynikające z chorób lub innego rodzaju dolegliwości, są efektywnie minimalizowane. Jednocześnie karta sportowa pomaga utrzymać stan zdrowia w należytej formie, co także jest działaniem profilaktycznym, dzięki któremu Prezes Zarządu będzie mógł wykonywać swoje obowiązki.

Oznacza to, że poniesione przez Spółkę wydatki na A, B czy C pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z wykonywaną przez Spółkę działalnością, ponieważ:

  • zmniejszają nieobecność w pracy - pakiety medyczne pozwalają w krótszym czasie otrzymać opiekę medyczną, a co za tym idzie, szybciej powrócić do pełnej sprawności i w konsekwencji wrócić do wykonywania swoich obowiązków;
  • wpływają na zwiększenie motywacji oraz przyczyniają się do poprawy wizerunku Spółki jako dbającej zarówno o swoich pracowników jak i Prezesa Zarządu;
  • powodują lepszą atmosferą w zakładzie pracy – zadowolenie przekłada się na ich większe zaangażowanie w pracę, co skutkuje osiągnięciem przez Spółkę zysków w przyszłości;
  • zarząd jest organem wykonawczym Spółki, a Prezes Zarządu jest związany stosunkiem organizacyjnym ze Spółką, co przekłada się bezpośrednio na osiągany przez Spółkę przychód;
  • przyznanie benefitów Prezesowi Zarządu wynikało będzie z kontraktu managerskiego (a obecnie wynika z umowy o pracę).

Podsumowując zatem, wydatki te stanowią przejaw i wyraz starań Spółki o stan zdrowia Prezesa Zarządu, co może przyczyniać się do poprawy atmosfery i w konsekwencji do zwiększania wydajności z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody.

Ponoszone wydatki związane z podróżami służbowymi to koszty noclegów, wyżywienia, diet, taxi, paliwa, najmu samochodu, przelotów czy wydatków na inne środki komunikacji.

Katalog wydatków uzależniony jest od rodzaju podróży i możliwości komunikacyjnych.

Tak, są/będą to szkolenia branżowe oraz szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem. Obowiązki wykonywane przez managera - Prezesa Zarządu wymagają także specjalistycznej wiedzy z marketingu i zarządzania.

Powyższe wydatki są związane z działalnością Spółki - szkolenia branżowe pozwalają na poszerzenie wiedzy branżowej. Natomiast szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem związane są z wykonywaniem obowiązków Prezesa Zarządu, korzystnie wpływają na zarządzanie Spółką oraz mają korzystny wpływ na działania marketingowe Spółki. Zdaniem Spółki, powyższe wskazuje na bezpośredni związek tych wydatków z działalnością Spółki.

Przez „drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami” należy rozumieć niewystawny posiłek (czyli np. obiad + niealkoholowy napój do tego obiadu).

Tak, w 2024 r. przekazywane karty żywieniowe C. będą miały wartość 450 zł.

Tak, karta żywieniowa C. daje możliwość zakupu jedynie posiłku, co oznacza, że towary które można zakupić w zamian za środki przypisane na karcie żywieniowej są określone. Warunki wykorzystania karty żywieniowej C. pozwalają na zakup usługi gastronomicznej (restauracja, posiłek w piekarni).

W chwili emisji tych kart nie jest znane miejsce dostawy towarów, których karta dotyczy oraz kwota należnego podatku VAT. Podsumowując, w momencie emisji kart, nie jest wiadomo na jaki produkt i jak opodatkowany dojdzie do wymiany środków z tej karty.

Tak, Spółka dokonuje i będzie dokonywać zakupu kart C we własnym imieniu i na własny rachunek.

Nabycie kart A, B oraz C finansowane jest przez Spółkę w całości ze środków obrotowych.

Pytanie nr 8 wskazane we wniosku

Czy Wnioskodawca w przypadku nieodpłatnego przekazywania Prezesowi Zarządu benefitów (karta A, C, B) rozpoznaje podatek należny, a w konsekwencji czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych benefitów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnego przekazywania Prezesowi Zarządu benefitów (karta A, C, B) Spółka nie powinna rozpoznawać podatku VAT należnego, a w konsekwencji Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych benefitów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup ze środków własnych firmy (celem nieodpłatnego przekazania Prezesowi Zarządu) nie służy celom prowadzonej działalności gospodarczej. Nabyte usługi mają na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych Prezesa Zarządu i nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Spółki.

Zdaniem Spółki, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabyte usługi (A, C, B), ale nie będzie także musiała opodatkować tego nieodpłatnego przekazania Prezesowi Zarządu nabytych usług.

Powyższe stanowisko Spółki potwierdzane jest także w orzecznictwie podatkowym, np.:

  • w interpretacji z 12 lutego 2020 r., 0113-KDIPT1-2.4012.746.2019.2.JR:

„W związku z powyższym należy uznać, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zatem brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.”;

  • w interpretacji z 19 września 2019 r., 0111-KDIB3-1.4012.439.2019.3.KO:

„Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zatem brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.”;

  • w interpretacji z 12 stycznia 2021 r., 0114-KDIP4-2.4012.607.2020.1.WH:

„w przypadku finansowania przez Wnioskodawcę z własnych środków składek dla pracowników (pracownik uzyskuje ochronę nieodpłatnie), Wnioskodawca dokonuje nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników. Jak wskazano powyżej, wartość składki ubezpieczenia sfinansowana z własnych środków Wnioskodawcy, która rozpoznawana jest jako przychód pracownika, nie spełnia jednak wskazanej w art. 8 ust. 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem.

Powyższe oznacza, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, o których mowa w opisie sprawy nie mieszczą się w definicji dostawy towaru bądź świadczenia usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług [...].

W konsekwencji, z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro czynności nieodpłatnego przekazania świadczeń zdrowotnych pracownikom Wnioskodawcy nie stanowią podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług świadczenia usług, to w związku z tym nie powinny być również uwzględniane przy kalkulacji proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Powyższe stanowisko wynika także z Pigułki wiedzy opublikowanej 14 października 2022 r. przez Krajową Informację Skarbową (ID Informacji: 513266, https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/513266,~keyWords=karty%20(...); dostęp na dzień 29.08.2023 r.).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnego przekazywania Prezesowi Zarządu benefitów (karta A, C, B) Spółka nie rozpozna podatku należnego, a w konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych benefitów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku VAT naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Dział II ustawy o podatku od towarów i usług reguluje kwestie związane z zakresem opodatkowania tym podatkiem.

I tak zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać również należy, że w myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z wyżej powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z wniosku wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonujecie sprzedaży towarów i usług wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywacie Państwo - we własnym imieniu i na własny rachunek - m.in. benefity pozapłacowe dla swoich pracowników, w tym również dla Prezesa Zarządu, w postaci pakietów sportowych (A) opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8% oraz pakietów medycznych (B) zwolnionych od podatku VAT. Nabywają Państwo także karty C w wysokości 450 zł dające możliwość zakupu określonego posiłku. Nabycie przez Państwa kart A, B oraz C w całości finansowane są ze środków obrotowych.

Obecnie Prezesa Zarządu zatrudniają Państwo na podstawie umowy o pracę. Prezes Zarządu nie posiada statusu przedsiębiorcy, nie wnioskował o wpis do CEiDG, ani też nie planuje dokonać takiego zgłoszenia oraz nie zarejestrował się jako podatnik VAT. Działalność Prezesa Zarządu ogranicza się wyłącznie do wykonywania obowiązków zarządczych wobec Państwa Spółki. Natomiast od 2024 r. współpraca będzie opierać się na kontrakcie managerskim, którego częścią będą postanowienia dotyczące dodatkowych składników wynagrodzenia - tj. dodatkowa opieka zdrowotna B, karta A, karta żywieniowa C.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy są Państwo obowiązani do rozpoznania podatku VAT należnego, a w konsekwencji czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych benefitów tj. kart B, kart A oraz kart C na rzecz Prezesa Zarządu współpracującego z Państwem na podstawie kontraktu managerskiego.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na istotę prawa do odliczenia podatku VAT w kontekście opodatkowania czynności w podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności należy dokonać analizy w zakresie prawa Spółki do odliczenia podatku VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem Prezesowi Zarządu pozapłacowych benefitów w postaci kart B, C oraz A.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości należy podkreślić, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jak już wcześniej wskazano, aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Określając prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności należy więc ustalić z jakim rodzajem wykonywanych czynności mają bezpośredni związek dokonane przez niego zakupy. Dopiero gdy brak byłoby takiego bezpośredniego związku z jakąś konkretną sprzedażą, można rozważać ewentualny „dalszy” związek z inną czynnością.

W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „potrzeb osobistych”. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami „osobistymi” są takie potrzeby, które „dotyczą danej osoby” i które są jej potrzebami „prywatnymi”, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tą osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika, czy pełnioną funkcją.

W odniesieniu do powyższego można przywołać orzeczenie TSUE z 16 października 1997 r., wydane w sprawie C-258/95 pomiędzy Juliusz Fillibeck Söhne GmbH & CO.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy). Wyrok ten dotyczy wprawdzie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników dowozu do pracy jednakże, został w nim poruszony także temat kiedy przekazana usługa jest świadczeniem dla celów osobistych pracowników, a kiedy jest świadczeniem na potrzeby działalności gospodarczej pracodawcy.

Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, a więc potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, itp.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że przekazywane przez Państwa na rzecz Prezesa Zarządu pozapłacowych benefitów nie ma zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego związku z Państwa działalnością gospodarczą, gdyż przekazanie Prezesowi Zarządu kart B, A i C jest czynnością wynikającą z Państwa dobrej woli. Przekazane benefity w głównej mierze służą zaspokojeniu osobistych/prywatnych potrzeb Prezesa Zarządu. W przedmiotowej sprawie do korzyści jakie osobiście odniesie Prezes Zarządu to m.in. można zaliczyć utrzymanie kondycji psychofizycznej, czy też opieka medyczna. Korzyści Prezesa Zarządu wynikające z otrzymanych benefitów nie przedłożą się na funkcjonowanie i rozwój związany z Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia kart A, B oraz C przekazanych bezpłatnie na rzecz Prezesa Zarządu. W rozpatrywanej sprawie ww. wydatki, poniesione przez Państwa nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, gdyż jak wskazano powyżej służą one do zaspokojenia potrzeb prywatnych Prezesa Zarządu. Tym samym podatek VAT naliczony wynikający z zakupu przez Państwa kart C, A i B nie podlega odliczeniu. Nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadzę powyższą analizę w kontekście obowiązku rozpoznania przez Państwa podatku VAT należnego od zakupionych benefitów tj. kart B, kart A oraz kart C, które przekażą Państwo nieodpłatnie na rzecz Prezesa Zarządu współpracującego z Państwem na podstawie kontraktu managerskiego należy odkreślić, że brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.

Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07, który stwierdził, że:

„(...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników” (vide pkt 40 opinii).

Jedną z przesłanek opodatkowania nieodpłatnego przekazania usług jest to, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów. Jak już wcześniej wskazano nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupionych benefitów pozapłacowych w postaci kart B, kart A oraz kart C, które następnie przekazywane będą nieodpłatnie m.in. Prezesowi Zarządu. W konsekwencji, w rozpatrywanej sprawie nieodpłatne świadczenie usług przez Państwa na rzecz Prezesa Zarządu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Usługi świadczone przez Państwa nieodpłatnie na rzecz Prezesa Zarządu nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a tym samym nie będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 8 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, wskazujemy, że przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana w odrębnych rozstrzygnięciach.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).