Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury oraz okresu rozliczeniowego, w którym powinni Państwo dokonać odliczenia podatku ... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.513.2023.1.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.513.2023.1.MK

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury oraz okresu rozliczeniowego, w którym powinni Państwo dokonać odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury oraz okresu rozliczeniowego, w którym powinni Państwo dokonać odliczenia podatku naliczonego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.)). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 ww. ustawy). Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.o.s.g, Gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina posiada status czynnego podatnika VAT. Gmina rozlicza się z tego podatku za okresy miesięczne.

W 2018 roku Gmina (…) zawarła umowę z Konsorcjum 3 Firm (dalej Konsorcjum lub Wykonawca) reprezentowanym przez Lidera na zaprojektowanie oraz budowę hali sportowej MOSiR. Umowa przewidywała zarówno odbiory częściowe jak i końcowe prac. Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie końcowe winno zostać zapłacone na podstawie faktury po podpisaniu przez wszystkie strony protokołu odbioru końcowego.

W grudniu 2022 roku lider Konsorcjum dokonał jednostronnego odbioru końcowego i w dniu 14 grudnia 2022 roku wystawił fakturę na kwotę (…) zł (faktura końcowa). Faktura wpłynęła do gminy 16 grudnia 2022 roku. W związku z tym, że prace nie zostały do końca zrealizowane, faktura w dniu 30 grudnia 2022 roku została odesłana jako bezpodstawnie wystawiona. Nie została zaksięgowana, ani zaewidencjonowana nigdzie przez gminę. Następnie, faktura ponownie wpłynęła do gminy 8 marca 2023 roku, jednak w dniu 28 marca br. została z przyczyn jak wyżej ponownie odesłana.

Jednocześnie pismem z dnia 7 marca 2023 r. Wykonawca wezwał Wnioskodawcę do ustanowienia gwarancji bankowej zapłaty wynagrodzenia za wykonanie umowy, zgodnie z art. 649 (1) kodeksu cywilnego. W maju 2023 r. została wypłacona gwarancja bankowa na wskazaną w fakturze kwotę.

W dniu 8 maja 2023 roku ponownie wpłynęła do Wnioskodawcy faktura z dnia 14 grudnia 2022 r. Gmina faktury nie odesłała, a w czerwcu 2023 dokonała odbioru końcowego, przy czym na podstawie postanowień zawartej umowy obniżył do kwoty (…) zł należne wynagrodzenie z uwagi na stwierdzone wady. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wniósł o wystawienie faktury korygującej. Wykonawca jednak nie zgadza się na wystawienie faktury korygującej.

Wskazać należy również, że cała inwestycja wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych.

Pytania

1)Czy w tak przestawionym stanie faktycznym Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej w dniu 14 grudnia 2022 r. w części przypadającej na zaakceptowane i odebrane prace?

2)W rozliczeniu za który okres rozliczeniowy Gmina powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w pyt. 1?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1. W ocenie Gminy ma ona prawo odliczenia podatku naliczonego z faktury z dnia 14 grudnia 2022 r. w tej części, w jakiej faktura ta dotyczy odebranych prac bez wad. W pozostałej części Gmina uznaje bowiem fakturę za pustą.

Ad 2. Gmina powinna dokonać odliczenia VAT w miesiącu maju 2023 r. lub rozliczeniu za kolejne trzy okresy rozliczeniowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej również jako ustawa o VAT), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis ten wskazuje, że uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, o ile spełnione są następujące warunki:

1)podmiot musi być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o VAT,

2)nabyte towary lub usługi muszą służyć działalności opodatkowanej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a tej ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b)(uchylona);

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony);

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony);

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z powyższego wynika zatem zakaz odliczania podatku naliczonego w tej części w jakiej dotyczy on czynności niewykonanych.

Za takie należy uznać czynności zakwestionowane przez Gminę a pomimo tego wykazane na fakturze z 14 grudnia 2022 r.

W konsekwencji Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury jedynie w tej części, która dotyczy wykonanych i niezakwestionowanych usług. Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 23 sierpnia 2017 r. znak 0114-KDIP1-3.4012.164.2017.1.ISZ

„Artykuł 88 ust. 3a pkt 4 lit. b ustawy o VAT, daje bowiem organowi możliwość zakwestionowania prawa podatnika do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego jedynie wówczas, gdy kwota podana w fakturze, dotyczącej przykładowo umowy sprzedaży, jest niezgodna z rzeczywistością, jeżeli nie wskazuje prawdziwej ceny, jaką uzgodniły strony umowy, co oznacza, że według nieformalnych ustaleń nabywca, za zgodą zbywcy, faktycznie ceny takiej w ogóle nie zapłaci lub zapłaci ją w odmiennej wysokości niż to wynika z faktury. Przepis ten nie będzie miał natomiast zastosowania w sytuacji, w której nie ma wątpliwości, że transakcja opodatkowana zaistniała i wykreowała podatek naliczony, a zmiana ceny została przez strony transakcji uzgodniona i zaakceptowana, co w efekcie nie poskutkowało obniżeniem podstawy opodatkowania, a podmiot świadczący dane usługi nie skorygował faktury. W takiej sytuacji podatnik nie powinien być pozbawiany prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ doprowadziłoby to w istocie do naruszenia zasady neutralności.

W opisanym we wniosku zdarzeniu (w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą faktycznie wykonaną na Jego rzecz usługę z błędnie określoną kwotą należnego wynagrodzenia za usługi - kwoty są wyższe niż określone w umowie), kwota podana w fakturze, dotyczącej umowy o świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, jest niezgodna z rzeczywistością, tzn. nie wskazuje prawdziwej ceny, jaką uzgodniły strony umowy, co oznacza, że według ustaleń Wnioskodawca za zgodą kontrahenta, faktycznie zapłaci cenę w odmiennej wysokości niż to wynika z faktury”.

Zaprezentowana interpretacja dotyczy wprawdzie innego stanu faktycznego, niż w niniejszej sprawie, niemniej wskazuje kierunek interpretacji art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe faktura z dnia 14 grudnia 2022 roku nie wyłącza możliwości odliczenia VAT w ogóle, ale jedynie w części w której nie dokumentuje czynności faktycznie wykonanych, a więc w części w której Gmina uznaje ją za tzw. fakturę pustą. Ustawodawca bowiem we wskazanym art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a wprost posługuje się sformułowaniem  „w części”, zakazując odliczeń tylko właśnie co do części podatku naliczonego, która dotyczy czynności niewykonanych. W pozostałym zakresie zatem podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury.

Jednocześnie w myśl art. 86 ust. 10 VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Zgodnie jednak z art. 86 ust. 10b prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

1)ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;

2)ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:

a)(uchylona),

b)uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;

3)ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 11 tej ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z powyższym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest możliwe dopiero w miesiącu otrzymania faktury. Za taki nie można uznać miesiąca otrzymania faktury, którą Gmina następnie odesłała. Nie znajdowała się bowiem w momencie dokonywania odliczenia w posiadaniu faktury. Dopiero zatem maj 2023 roku jest pierwszym miesiącem, w rozliczeniu za który Gmina mogła dokonać odliczenia. Wówczas bowiem definitywnie weszła w posiadanie faktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności.

Oznacza to, że prawo do odliczenia może dotyczyć wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane – przysługuje ono tylko wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Kwestia prawa do odliczenia i jego warunku w postaci istnienia faktycznej dostawy towarów lub faktycznego świadczenia usług pozostaje przedmiotem licznych rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zgodnie z jego ugruntowanym orzecznictwem, jeżeli brak jest faktycznej dostawy towarów lub faktycznego świadczenia usług, nie może powstać prawo do odliczenia, zaś fikcyjna transakcja nabycia nie może uprawniać do odliczenia VAT, ponieważ taka transakcja nie ma żadnego związku z transakcjami obciążonymi podatkiem należnym (wyrok TSUE z 25 maja 2023 r. nr C-114/22 i przytoczone tam orzecznictwo).

We wskazanych przepisach ustawy sformułowany został istotny warunek formalny prawa do odliczenia, zgodnie z którym na kwotę podatku naliczonego składają się kwoty wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Posiadanie jej, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym pozwala na realizację zasady neutralności VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:

Przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (w szczególności potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie jest jednak związane tylko z otrzymaniem faktury, choćby od strony formalnej poprawnej, bowiem przysługuje ono w związku z nabyciem towarów i usług. Uprawnienie to może dotyczyć wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane. Samo posiadanie faktury nie tworzy bowiem prawa do odliczenia podatku na niej wykazanego. Przysługuje ono wyłącznie wówczas, gdy doszło do rzeczywistego nabycia towaru/wyświadczenia usługi oraz gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazali Państwo, że w 2018 r. zawarli Państwo umowę z Konsorcjum 3 Firm reprezentowanym przez Lidera na zaprojektowanie oraz budowę hali sportowej MOSiR. Umowa przewidywała zarówno odbiory częściowe jak i końcowe prac. Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie końcowe powinno zostać zapłacone na podstawie faktury po podpisaniu przez wszystkie strony protokołu odbioru końcowego.

W grudniu 2022 roku lider Konsorcjum dokonał jednostronnego odbioru końcowego i w dniu 14 grudnia 2022 roku wystawił fakturę na kwotę (…) zł (faktura końcowa). Faktura wpłynęła do Państwa 16 grudnia 2022 roku. W związku z tym, że prace nie zostały do końca zrealizowane, faktura w dniu 30 grudnia 2022 roku została odesłana jako bezpodstawnie wystawiona. Nie została przez Państwa nigdzie zaksięgowana, ani zaewidencjonowana. Następnie, faktura ponownie wpłynęła do Państwa 8 marca 2023 roku, jednak 28 marca br. została z przyczyn jak wyżej ponownie odesłana. Jednocześnie pismem z 7 marca 2023 r. Wykonawca wezwał Państwa do ustanowienia gwarancji bankowej zapłaty wynagrodzenia za wykonanie umowy, zgodnie z art. 649 (1) kodeksu cywilnego. W maju 2023 r. została wypłacona gwarancja bankowa na wskazaną w fakturze kwotę.

8 maja 2023 roku ponownie wpłynęła do Państwa faktura z 14 grudnia 2022 r. Nie odesłali Państwo faktury, a w czerwcu 2023 dokonali Państwo odbioru końcowego, przy czym na podstawie postanowień zawartej umowy obniżono do kwoty (…) zł należne wynagrodzenie z uwagi na stwierdzone wady. Z uwagi na powyższe wnieśli Państwo o wystawienie faktury korygującej. Wykonawca jednak nie zgadza się na wystawienie faktury korygującej. Wskazać należy również, że cała inwestycja wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej w dniu 14 grudnia 2022 r. w części przypadającej na zaakceptowane i odebrane prace.

Jak wynika z opisu sprawy posiadają Państwo status czynnego podatnika VAT, posiadają Państwo fakturę z 14 grudnia 2022 r., która wpłynęła 8 maja 2023 r., a w czerwcu 2023 r. dokonali Państwo odbioru końcowego, przy czym na podstawie postanowień zawartej umowy należne wynagrodzenie z uwagi na stwierdzone wady zostało obniżone do kwoty  (…) zł. Ponadto, cała inwestycja wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych.

Zatem, należy stwierdzić, że jeżeli otrzymana faktura odzwierciedla w części nabycie usług – to w tej części stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego. W  konsekwencji, należy stwierdzić, że obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione –  są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a cała inwestycja wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych. Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej 14 grudnia 2022 r. w części przypadającej na zaakceptowane i odebrane prace. Prawo to przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwo stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, w rozliczeniu, za który okres rozliczeniowy powinni Państwo dokonać odliczenia podatku naliczonego.

Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Według art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o  których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1.za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2.za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dotyczącej odebranych prac bez wad w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w miesiącu, w którym otrzymali Państwo ww. fakturę, lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych. Natomiast jeśli nie dokonali Państwo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktury dotyczącej odebranych prac bez wad w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy, to mogą Państwo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez dokonanie korekty stosownych deklaracji VAT za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, realizacja prawa do odliczenia podatku powinna nastąpić na zasadach zawartych w art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 ustawy, przy czym jeżeli nie dokonali Państwo dotychczas odliczenia podatku naliczonego, to powinni Państwo uwzględnić także regulacje art. 86 ust. 13 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że byli Państwo uprawnieni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za maj 2023 r., gdyż wtedy powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 ustawy, lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy). Jeśli nie dokonali Państwo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktury dotyczącej odebranych prac bez wad w ww. terminach, mogą Państwo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez dokonanie korekty stosownych deklaracji VAT za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (maj 2023 r.), nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że nie jestem władny do oceny charakteru sporu jaki zaistniał pomiędzy Państwem a Wykonawcą i wpływu tego sporu na rozliczenie podatkowe. Takiej oceny może dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia  30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).