Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.529.2023.2.MG
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania. Uzupełnili go Państwo – pismami z 30 listopada 2023 r. (wpływ 30 listopada 2023 r. oraz 1 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność opodatkowaną VAT, zwolnioną) oraz działalność pozostająca poza zakresem podatku VAT. Gmina rozlicza się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zdecydowana większość wykonywanych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publiczno-prawnego.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą „(...)” w formie dotacji. W ramach programu priorytetowego „(...)” ze środków narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Projekt dotyczy budynku Szkoły Podstawowej zlokalizowanego przy ul. (…), nr księgi wieczystej: (...). Budynek wpisany jest do gminnej ewidencji zabytków – pozycja 24.
Budynek Szkoły Podstawowej w A został oddany do użytkowania w latach dwudziestych XX wieku. Posiada trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną. Murowane ściany oraz strop nad ostatnią kondygnacją są nieocieplone czego efektem jest przedostawanie się ciepła na zewnątrz budynku. Okna i drzwi posiadają wiele nieszczelności, które powodują wychładzanie się pomieszczeń oraz zużywanie większej ilość materiału opałowego, doprowadzając do zwiększonej emisji CO2. Kotłownia zmodernizowana została w roku 2013. Obecnie budynek ogrzewany jest piecem na pellet. Konieczność przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych przystosowujących budynek do obowiązujących norm wymusił przeprowadzony audyt energetyczny.
W ramach kosztów kwalifikowanych projektu zakłada się przeprowadzenie następujących prac:
─modernizację instalacji centralnego ogrzewania, montaż grzejników ok 80 szt. wraz z wymianą rurociągów o długości ok 800 mb,
─modernizację instalacji ciepłej wody użytkowej poprzez wymianę instalacji do ok. 10 punktów poboru,
─wymianę okien zewnętrznych,
─ocieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem,
─wymianę drzwi zewnętrznych,
─modernizację instalacji oświetlenia,
─montaż paneli fotowoltaicznych,
─zastosowanie systemu zarządzania energią w zakresie monitorowania zużycia energii elektrycznej dla budynku, wytworzenia ciepła na C.O., monitorowania istniejącej kotłowni poprzez (...).
Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, zmniejszenia emisji CO2 oraz poprawy warunków użytkowania budynku. Poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie budownictwa, zastosowanie odnawialnych źródeł energii wpłynie również na poprawę świadomości ekologicznej wśród obywateli.
Szkoła Podstawowa w A jest jednostką budżetową Gminy, a budynek będący przedmiotem projektu stanowi mienie Gminy.
Przedmiotowa inwestycja będzie wykonywana w budynku, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań własnych gminy, tj. do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w zakresie edukacji publicznej.
W bieżącym roku Szkoła Podstawowa w A była organizatorem półkolonii letnich w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, dla dzieci i młodzieży będących uczniami tej szkoły. Świadczenie usług związanych z ich organizacją było objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.
W chwili obecnej w budynku szkoły są wykonywane czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednostką realizującą zadanie jest Gmina. Faktury z tytułu wydatków ponoszonych na realizację projektu zostaną wystawione na Gminę. Właścicielem produktu po zakończeniu zadania będzie Gmina, jako organ prowadzący szkołę oraz właściciel nieruchomości. Gmina będzie również finansowała projekt po jego zakończeniu wykorzystując do tego celu środki z własnego budżetu.
Materiały i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez szkołę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Realizacja projektu pn. „(...)” będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.).
2.Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W ramach projektu, w celu ograniczenia kosztów zużycia energii elektrycznej, w tym obiekcie zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. W związku z tym dyrektor szkoły będzie zobowiązany do zawarcia z zakładem energetycznym umowy na podstawie, której energia wyprodukowana przez instalację będzie wprowadzana do sieci. Rozliczenie z tytułu energii pobranej z sieci oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci, w związku z działaniem instalacji, będzie odbywało się okresowo. Szkoła produkując energię i wprowadzając ją do sieci zamierza „odebrać” i zużyć na własne potrzeby w okresie, gdy produkcja energii ze źródeł fotowoltaicznych nie będzie możliwa. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Gmina nie dokonuje dostawy energii elektrycznej, a zatem nie będzie w ramach tej relacji traktowana jako podatnik VAT dokonujący czynności opodatkowanej VAT. Podsumowując, efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej VAT.
Pytanie
Czy Gmina A będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 listopada 2023 r.)
W ocenie Gminy, towary i usługi nabyte w związku z realizowanym projektem, w żaden sposób nie będą wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane w ramach realizacji zadania związane będą z zadaniami własnymi gminy, tj. zadaniami z zakresu edukacji publicznej. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy, wykorzystywane zostaną zatem do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo iż Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto jak wynika z opisu sprawy – materiały i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez szkołę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej. Realizacja projektu pn. „(...)” będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Z kolei efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej VAT.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.
Podsumowując, Gmina A nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania.
W związku z powyższym, stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).