Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.604.2023.1.KS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.604.2023.1.KS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: A., Uczelnia lub Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668), dalej: PSWN. Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są w szczególności: kształcenie, wychowanie studentów oraz prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Ponadto wskazać należy, iż A. jest podmiotem finansów publicznych, gdzie w zakresie swojej podstawowej działalności przychody Uczelni są zwolnione z podatku VAT. A. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza realizować Projekt pt. „(…)” wybranego w ramach I konkursu (…) - (…). Projekt jest realizowany przez A. w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 ze. zm.). W szczególności realizacja Projektu wpisuje się w realizację podstawowych zadań Uczelni wskazanych w art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. prowadzenie działalności naukowej, gdzie działalność naukowa obejmuje badania naukowe i prace rozwojowe.

Projekt będzie realizowany w ramach konsorcjum, gdzie Liderem jest B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), a A. w (…) jest konsorcjantem. Podmiotem finansującym realizację Projektu jest C. (C.) działająca jako instytucja pośrednicząca. Pomiędzy ww. Beneficjentami Projektu została podpisana z C. umowa o dofinansowanie Projektu nr (…) podpisanej przez Lidera 11 października 2023 r. W ramach podpisanej umowy z C. nie wystąpi stosunek zlecenia.

Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu pokrywać będzie w 100% kosztów poniesionych w związku z jego realizacją. Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 tejże umowy całkowity koszt realizacji Projektu wynosi (…) zł. Całkowita kwota kosztów kwalifikowalnych wynosi (…) zł, przy czym:

1)maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na badania przemysłowe wynosi (…) zł,

2)maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na prace rozwojowe wynosi (…) zł.

Zgodnie z § 6 ust. 3 i 4 umowy o dofinansowanie na warunkach określonych w Umowie, C. przyznaje dofinansowanie w kwocie nie przekraczającej (…) zł, przy czym:

1)maksymalna kwota dofinansowania na badania przemysłowe wynosi (…) zł,

2)maksymalna kwota dofinansowania na prace rozwojowe wynosi (…) zł, gdzie wydatki wykraczające poza całkowitą kwotę kosztów kwalifikowalnych, określoną w ust. 2, w tym wydatki wynikające ze wzrostu całkowitego kosztu realizacji Projektu po zawarciu Umowy, są ponoszone przez Lidera konsorcjum lub konsorcjanta i są kosztami niekwalifikowalnymi.

Wnioskodawca na realizację zadań projektowych:

(…)

otrzyma łączną kwotę (…) zł zgodnie z budżetem Projektu.

Zgodnie z umową konsorcjum podpisaną przez Lidera 2 listopada 2022 r. (dalej: Umowa Konsorcjum) celem zawiązania Konsorcjum jest realizacja Projektu pod nazwą „(…)”, zwanego w dalszej części „Projektem”, zgłoszonego do konkursu (…) - (…), organizowanego przez C.

Wedle § 3 ust. 2 Umowy Konsorcjum celem Projektu jest stworzenie innowacyjnego rozwiązania, mającego ostatecznie zwiększyć bezpieczeństwo i jakość żywności poprzez:

(…)

Zgodnie z § 4 ust. 1 Umowy Konsorcjum jednostką reprezentującą Konsorcjum jest B. Sp. z o.o. - Lider Konsorcjum (Beneficjent).

Zgodnie z § 5 Umowy Konsorcjum obowiązki Lidera to:

1)złożenie wniosku o dofinansowanie w imieniu Konsorcjum, po uzgodnieniu jego treści z Parterem,

2)reprezentowanie Uczestników Konsorcjum w kontaktach z C. oraz podmiotami zewnętrznymi w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu,

3)reprezentowanie wszystkich członków konsorcjum w postępowaniu w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu rozstrzyganym decyzją Dyrektora C., w tym w sprawie zmiany ww. decyzji,

4)zawarcie na rzecz i w imieniu Lidera oraz konsorcjanta umowy o dofinansowanie Projektu z C. i w razie potrzeb dokonywania w niej zmian, po wspólnym ustaleniu jej treści przez Uczestników Konsorcjum,

5)reprezentowanie konsorcjantów w związku z wykonywaniem umowy o dofinansowanie projektu,

6)pośredniczenie w przekazywaniu Partnerowi środków finansowych otrzymanych z C. i ich rozliczaniu,

7)dokonywanie zmian w umowie z C. o dofinansowanie Projektu, po wspólnym ustaleniu jej treści przez Uczestników Konsorcjum,

8)upoważnienie Uczestnika Konsorcjum do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych oraz ustalenie szczegółowych zasad rozliczeń pomiędzy Liderem a Partnerem,

9)niezwłoczne przekazywanie Uczestnikowi Konsorcjum na jego żądanie wszelkich informacji uzyskanych od C. w związku z realizacją Projektu, w tym udostępnianie na każdorazowy wniosek umowy o dofinansowanie Projektu oraz aneksów do przedmiotowej umowy,

10)przeprowadzenie oceny realizacji Projektu przez niezależny audyt.

Nadto w zakresie koniecznym do realizacji obowiązków wskazanych w ust. 1 powyżej Partner upoważnił Lidera do działania w imieniu i na swoją rzecz w zakresie:

1)złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu w imieniu A. jako Partnera oraz w imieniu Konsorcjum,

2)reprezentowania A. jako Partnera w kontaktach z C. w sprawach związanych z realizacją Projektu,

3)reprezentowania Partnera w postępowaniu w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie Projektu rozstrzyganym decyzją Dyrektora C., w tym w sprawie zmiany ww. decyzji,

4)zawarcia w imieniu i na rzecz A. jako Partnera umowy o dofinansowanie Projektu z C.,

5)dokonywania zmian w umowie o dofinansowanie Projektu poprzez zawieranie w imieniu A. jako Partnera aneksów do umowy o dofinansowanie Projektu, których zawarcie jest konieczne ze względu na realizację celu umowy konsorcjum, jak i umowy o dofinansowanie Projektu,

6)reprezentowania Partnera w związku z wykonywaniem umowy o dofinansowania Projektu,

7)pośredniczenia w przekazywaniu Uczestnikom konsorcjum środków finansowych otrzymanych z C. i ich rozliczaniu oraz działania w imieniu i na rzecz Konsorcjum.

Wedle § 9 ust. 1 Umowy Konsorcjum zgodnie z umową o dofinansowanie z C. prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych, będących rezultatem Projektu, obejmujące:

a.przedmioty praw własności intelektualnej, to jest: (i) utwory w rozumieniu prawa autorskiego, (ii) przedmioty praw pokrewnych, (iii) przedmioty praw własności przemysłowej, w tym rozwiązania w postaci: wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, topografii układów scalonych oraz projektów racjonalizatorskich, powstałych w ramach lub przy okazji realizacji Projektu lub dostarczonych przy wykonywaniu Umowy, (iv) bazy danych per se,

b.prawa do uzyskania praw wyłącznych i praw wyłącznych do powyższych rozwiązań,

c.prawa do informacji i doświadczeń technicznych potrzebnych do korzystania z tych rozwiązań,

d.prawa do wyników badań przemysłowych oraz prac rozwojowych realizowanych w ramach Projektu,

e.prawa do zorganizowanego zbioru informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa (w tym know-how) i zawartych w wynikach Projektu,

przysługują Uczestnikom Konsorcjum w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych tychże badań lub prac, przy czym Strony rozumieją, iż jest to równoważne twierdzeniu, iż prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu przysługuje Uczestnikom Konsorcjum w zakresie wytworzonych przez nich Produktów, a w przypadku Produktów tworzonych wspólnie w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych danego Produktu.

Wedle z kolei § 9 ust. 2-6 Umowy Konsorcjum:

1)przekazanie posiadanych praw do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych albo prac rozwojowych będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem i Partnerem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw, jeśli wdrożenie wyników Projektu przyjmuje formę sprzedaży praw do wyników lub udzielenia licencji na korzystanie z praw do wyników,

2)każda ze Stron zapewnia, że łączy ją z podmiotami, którymi posługuje się przy wykonaniu Umowy Konsorcjum i realizacji Projektu, taki stosunek prawny, na mocy którego wytworzone przez te osoby lub podmioty wyniki Projektu stają się własnością Członka konsorcjum bez ograniczeń uniemożliwiających realizację postanowień Umowy Konsorcjum,

3)każda ze Stron zapewnia, że łączy ją z jej pracownikami, przy pomocy których wykonuje Umowę Konsorcjum i realizuje Projekt, tego rodzaju stosunek prawny, który skutkuje wykonaniem przez nich Projektu w warunkach określonych, odpowiednio, w art. 12 ust. 1 oraz 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062), bez jednoczesnego mniej korzystnego dla pracodawcy niż ustawowy, uregulowania kwestii utworów pracowniczych, na mocy którego autorskie prawa majątkowe nabywa pracodawca. Jednocześnie każda ze Stron oświadcza, że nie zobowiązywała się w stosunku do autorów wyników Projektu do rozpowszechnienia ich w jakimkolwiek terminie, ani nie określiła go, ani jego poszczególnych wyników, jako przeznaczonych do rozpowszechnienia. Ponadto każda ze Stron oświadcza, że nabędzie od wszystkich innych osób, którymi posłużyła się przy wykonywaniu Umowy Konsorcjum, a wnoszących wkład twórczy w wytworzenie wyników Projektu, a także od jego pracowników, autorskie prawa majątkowe do wyników ich prac - wraz z prawem do wykonywania autorskich praw zależnych w zakresie niezbędnym dla wykonania Umowy Konsorcjum,

4)członek konsorcjum oświadcza i gwarantuje, że korzystanie z wyników Projektu przez Lidera konsorcjum nie spowoduje naruszenia jakichkolwiek praw osób trzecich (w szczególności praw własności intelektualnej osób trzecich), ani obowiązku zapłaty wynagrodzenia, o którym mowa w art. 22 i 23 ustawy Prawo własności przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 324, dalej jako „pwp”). W przypadku wystąpienia przez osoby trzecie z jakimikolwiek roszczeniami dotyczącymi korzystania przez Lidera konsorcjum z wyników Projektu, Lider konsorcjum zawiadomi o tym Członka konsorcjum i poinformuje go o znanych Liderowi konsorcjum szczegółach zaistniałego zdarzenia. Lider konsorcjum i Członek konsorcjum zobowiązują się współpracować ze sobą w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego w sprawie i ustalenia zasadności wysuniętych roszczeń. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw osób trzecich lub obowiązku zapłaty wynagrodzenia, o którym mowa w art. 22 i 23 pwp, Członek konsorcjum zobowiązuje się zwolnić Lidera konsorcjum z obowiązku zaspokojenia tych roszczeń,

5)podział praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych albo prac rozwojowych będących rezultatem Projektu, dokonywany jest zgodnie z ust. 1 i 2 powyżej.

W § 10 Umowy Konsorcjum Strony ustaliły, iż:

1)sprzedaż praw do wyników Projektu lub udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantowi praw do wyników Projektu powinno zostać dokonane po cenie rynkowej,

2)Strony ustalają, że w okresie realizacji Projektu i w okresie trwałości Projektu podział zysków z ewentualnej sprzedaży Nowatorskiego rozwiązania Y. jest następujący: Lider 50% a Partner 50%. Potencjalne przychody ze sprzedaży w pierwszej kolejności powinny pokryć koszty poniesione przez Uczestników Konsorcjum w ramach realizacji umowy o dofinansowanie (zadeklarowany wkład własny) - proporcjonalnie i równoczasowo do wkładów własnych Stron oraz według tej samej zasady, koszty sprzedaży wytworzonych Produktów (w tym marketingowych), przy czym strategia sprzedaży wymaga uzgodnienia Stron zawartego w odrębnej umowie,

3)po okresie trwałości Projektu, określonego w § 2 ust. 1 niniejszej umowy, podział zysków ze sprzedaży Nowatorskiego rozwiązania Y. będzie podlegał ponownemu uzgodnieniu przez Strony, przy czym w sytuacji nie dojścia przez Strony do porozumienia odnośnie nowego podziału zysków ze sprzedaży będą obowiązywały zasady określone w zdaniu pierwszym powyżej,

4)powyższe nie wyklucza innych uzgodnień Stron w tej kwestii, które zostaną zawarte w pisemnej umowie pod rygorem nieważności,

5)Lider konsorcjum jest uprawniony do korzystania z wyników Projektu w ramach realizacji zadań Projektu. Korzystanie z wyników Projektu, niestanowiących własności Lidera, w działalności gospodarczej Lidera Projektu winno odbywać się na zasadach rynkowych ustalonych w odrębnie zawartej umowie. Korzystanie z wyników Projektu nie może naruszać obowiązku zachowania poufności.

Wnioskodawca w ramach realizacji Projektu dokona zakupu środków trwałych, które będą w pełnej dyspozycji Uczelni. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na A. Celem Projektu jest stworzenie innowacyjnego rozwiązania, mającego ostatecznie zwiększyć bezpieczeństwo i jakość żywności poprzez:

(…)

Rozwiązanie będzie przeznaczone dla:

(…)

Y. przeznaczony jest do (…) w stosunku do stosowanych obecnie analiz (…).

Zgodnie z § 11 Umowy Konsorcjum:

1)za prawidłowe wykonanie umowy o dofinansowanie wobec C. odpowiedzialny jest Lider,

2)każdy z Uczestników konsorcjum ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim, będące wynikiem jego działania lub zaniechania, z zastrzeżeniem ust. 1,

3)Uczestnicy konsorcjum odpowiadają za wyrządzone sobie wzajemnie szkody, będące wynikiem ich działania lub zaniechania,

4)jeżeli jedna ze Stron konsorcjum poniesie odpowiedzialność za szkody wyrządzone C. lub innemu podmiotowi w związku z realizacją umowy konsorcjum, a szkoda będzie wynikiem działania lub zaniechania innego uczestnika konsorcjum, Strona konsorcjum, która poniosła odpowiedzialność będzie mogła żądać od takiego uczestnika konsorcjum naprawienia poniesionej szkody,

5)Członkowie konsorcjum odpowiadają za szkody, będące wynikiem działania lub zaniechania osób, którymi posługują się przy wykonaniu umowy,

6)Członek konsorcjum odpowiedzialny za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zadeklarowanych w ramach konsorcjum obowiązków przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym. Cały Projekt ma tylko charakter naukowo-badawczy i obejmuje jedynie fazę badawczą, co oznacza tym samym, iż A. uczestniczy jedynie w realizacji zadań z zakresu fazy badawczej Projektu.

Główne zadanie dla A. w Projekcie to przeprowadzenie badań naukowych i utworzenie finalnej dokumentacji projektowej w zakresie prowadzonych badań naukowych. Wydatki w ramach tych czynności będą polegały na zakupie sprzętu badawczego wraz z osprzętem do przeprowadzania analiz naukowych, jak również zakupie odczynników i materiałów oraz pokrycia kosztów prac badawczych pracowników A. Nadto środki trwałe, w tym aparatura po zakończeniu Projektu będą wykorzystywane do utrzymania efektów Projektu oraz prowadzenia badań naukowych zarówno do działalności badawczo-rozwojowej (niekomercyjnej), jak i dydaktycznej. Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny, w całym zakresie związania celem, czyli przez 5 lat od płatności końcowej dokonanej przez C. z tytułu dofinansowania Projektu. W ramach Projektu zostaną opracowane publikacje naukowe do czasopism o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a wyniki badań uzyskane w Projekcie będą prezentowane na konferencjach naukowych i branżowych, często także o zasięgu międzynarodowym, tudzież podczas zajęć dydaktycznych dla studentów (inżynierantów, magistrantów) oraz słuchaczy szkoły doktorskiej.

Wynikiem Projektu będzie rozwiązanie przeznaczone dla:

(…)

Po stronie A. będą jak wyżej wskazano badania podstawowe (wstępne). Dodatkowo A. w ramach publikacji wykorzysta wyniki Projektu w zakresie takim w jakim będą one mogły być wykorzystane. W realizację Projektu zaangażowani będą studenci, gdzie wyniki tego Projektu będą wzbogacały program dydaktyczny studentów Instytutu (…) A. W Projekcie nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanych wyników. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji Projektu nie będzie sprzedawać licencji do wyników prac powstałych w ramach ww. Projektu. Efekty prac powstałych w ramach ww. Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie w prowadzonej działalności dydaktycznej i naukowej, o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ponadto nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu). Zgodnie z założeniami Projektu wyniki Projektu, po jego zakończeniu, nie zostaną zastosowane i skomercjalizowane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W Projekcie brak również zamiaru odpłatnego wdrożenia jego efektów. Realizowane w ramach Projektu przez Wnioskodawcę zadania związane z tym Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez A. Ponadto Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje zadania na potrzeby Projektu i kwalifikuje w koszty Projektu całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z obrotem opodatkowanym ani opodatkowanym i zwolnionym. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Dodatkowo zauważyć należy, iż otrzymywana przyznana i wypłacana przez A. w (…) dotacja na realizację Projektu przeznaczona jest na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie jako zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotacja podlegać będzie rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia (dopłaty do wynagrodzenia) za wykonanie jakiekolwiek świadczenia (dostawy towarów, świadczenia usług) dla Wnioskodawcy. Otrzymana dotacja przez A. będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (będzie miała charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotować się będzie bowiem poszczególnych wykonawców Projektu, a nie konkretną, świadczoną przez nich usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację. Dotacja na realizację Projektu będzie pokrywać tylko koszty z nim związane, a przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy. W związku z realizacją Projektu A. nie otrzyma sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów. Otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie będzie stanowiła czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w czasie trwania Projektu ani po jego zakończeniu, Uczelni przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Uczelnia nie ma prawa na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z następujących powodów. Po pierwsze w ramach realizacji Projektu Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej, a zatem nie podlega pod ustawę o podatku VAT. W związku z powyższym brak jest możliwości odliczenia w tym przypadku naliczonego podatku VAT, skoro wszystkie zakupy do Projektu będą wykonywane poza prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tezą braku prowadzenia działalności w tym zakresie jest fakt, iż realizacja Projektu odbywa się w ramach podstawowych i statutowych zadań uczelni, które z definicji mają charakter niegospodarczy. W tym zakresie Wnioskodawca jako publicznej szkoły wyższej nie można uznać jako podatnika podatku VAT, gdyż brak w tym przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, z którą danina ta jest immanentnie związana. Równocześnie w związku realizacją Projektu, poza dotacją, A. nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów, a jeśliby nawet takie przychody uzyskała to i tak środki te, jako środki publiczne, których wydatkowanie obwarowane jest ustawą o finansach publicznych i dyscyplinie finansów publicznych, musiałby być reinwestowane w podstawową i statutową działalność uczelni, w tym rozbudowę infrastruktury badawczej.

Zatem skoro Projekt wpisuje się w realizację podstawowych i statutowych zadań Uczelni, bądź w formę prowadzenia niezależnej działalności badawczej i rozwojowej mającej na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym współpracy w zakresie badań i rozwoju, bądź rozpowszechniania wyników badań, to działalność ta ma charakter niegospodarczy, a zatem uczelnia w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT. Po drugie, w niniejszej sprawie brak jakichkolwiek podstaw do uznania, że czynności wykonywane przez A. w ramach realizowania Projektu, stanowią odpłatne świadczenie usług. Przede wszystkim w relacjach pomiędzy Uczelnią a podmiotem przyznającym dotację (C.) brak jest jakichkolwiek relacji ekwiwalentności dokonywanych przysporzeń majątkowych. Z opisu zdarzenia wynika, że dotacja podlegać będzie rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Sama umowa o dofinansowanie Projektu nie ma tylko charakteru umowy cywilnoprawnej, ale zawiera liczne elementy administracyjnoprawne. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 27 października 2014 r. w sprawie sygn. akt II GPS 2/14 wyjaśnił, że „Po analizie regulacji ustawowych i umownych dotyczących powstałego stosunku dofinansowania trzeba stwierdzić, że nie wszystkie elementy tej relacji mają charakter cywilnoprawny. Ustawodawca wprowadził do tych stosunków prawnych, łączących strony umowy o dofinansowanie elementy publicznoprawne, stanowiące dodatkowe gwarancje, zapewniające prawidłową realizację umowy. Wyposażył instytucję zarządzającą w atrybut władzy administracyjnej w postaci orzekania o zwrocie dofinansowania w drodze decyzji administracyjnej. (...)”.

Ponadto w opisanym zdarzeniu brak jest możliwości określenia odbiorcy rzekomych usług (brak konsumpcji rzekomych usług). W żadnym zakresie beneficjentem świadczenia nie jest ani uczelnia, ani podmiot udzielający dotacji, czy też inni partnerzy Projektu. W ramach realizacji projektu Uczelnia nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT ani na rzecz innych Beneficjentów Projektu, ani na rzecz podmiotu udzielającego dotacji, w związku z czym nie wystawia faktur na rzecz tych podmiotów. Uczelnia jest jedynie współwykonawcą Projektu dofinansowanego przez podmiot udzielający dotacji. Dotacja nie została przewidziana w umowie o dofinansowanie Projektu jako wynagrodzenie za czynności opodatkowane VAT, gdzie dotacja podlega rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi wraz odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Po trzecie zauważyć trzeba, iż otrzymywana dotacja przez A. będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotuje się bowiem poszczególnych wykonawców Projektu, a nie konkretną, świadczoną przez nich usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację. Skoro dotacja na realizację Projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, to przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu A. w (…) nie otrzyma zatem sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów. A zatem otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 26 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 697/16). Zaznaczyć bowiem trzeba, iż celem A. w (…) w realizacji Projektu nie jest cel zarobkowy i komercyjny, a przede wszystkim wykonywanie Jej podstawowych zadań, do których została powołana, tj. prowadzenie i rozwijanie badań naukowych. Innymi słowy udział A. w (…) w realizacji Projektu nie jest powodowany możliwością uzyskania określonego przychodu, czy też odniesienia zysku (co jest cechą immanentną i warunkiem koniecznym działalności gospodarczej), ale pierwszą i podstawową przyczyną podjęcia decyzji o udziale w Projekcie jest możliwość prowadzenia badań naukowych. Powyższe stanowisko, w analogicznej sprawach, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami służącymi realizacji Projektu finansowanego z dotacji otrzymanej z C. zostało potwierdzone w prawomocnych wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 938/16) oraz z 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 936/16) oraz w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 lutego 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 845/17), z 3 lipca 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 3087/17) oraz z 18 września 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 4139/17). Podobne stanowisko w niemal identycznym stanie faktycznym zostało zajęte także w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydanych na wniosek A. Warszawie, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Delegatura w Płocku z 17 grudnia 2018 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.700.2018.1.AKO), z 24 kwietnia 2019 r. (znak: 0112-KDIL4.4012.68.2019.2.AR), z 1 sierpnia 2019 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.349.2019.2.KM), z 9 września 2022 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.462.2022.1.IG), z 19 stycznia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.703.2022.2.PS), z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.216.2023.2.MC) z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.226.2023.2.MC), z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.260.2023.1.APR) oraz z 14 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.267.2023.1.RMA).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):

podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo realizować Projekt pn.: „(…)”. Projekt będzie realizowany w ramach konsorcjum. Celem Projektu jest stworzenie innowacyjnego rozwiązania, mającego ostatecznie zwiększyć bezpieczeństwo i jakość żywności. Główne zadanie dla Państwa w Projekcie to przeprowadzenie badań naukowych i utworzenie finalnej dokumentacji projektowej w zakresie prowadzonych badań naukowych. Wydatki w ramach tych czynności będą polegały na zakupie sprzętu badawczego wraz z osprzętem do przeprowadzania analiz naukowych, jak również zakupie odczynników i materiałów oraz pokrycia kosztów prac badawczych Państwa pracowników. Środki trwałe, w tym aparatura po zakończeniu Projektu będą wykorzystywane do utrzymania efektów Projektu oraz prowadzenia badań naukowych zarówno do działalności badawczo-rozwojowej (niekomercyjnej), jak i dydaktycznej. Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny, w całym zakresie związania celem, czyli przez 5 lat od płatności końcowej. W ramach Projektu zostaną opracowane publikacje naukowe do czasopism o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a wyniki badań uzyskane w Projekcie będą prezentowane na konferencjach naukowych i branżowych, bądź podczas zajęć dydaktycznych dla studentów oraz słuchaczy szkoły doktorskiej. W Projekcie nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanych wyników. Po zakończeniu realizacji Projektu nie będą Państwo sprzedawać licencji do wyników prac powstałych w ramach ww. Projektu. Efekty prac powstałych w ramach Projektu będą Państwo wykorzystywać wyłącznie w prowadzonej działalności dydaktycznej i naukowej, o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ponadto nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą Państwo wykorzystywać do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu). W Projekcie nie ma również zamiaru odpłatnego wdrożenia jego efektów. Realizowane w ramach Projektu przez Państwa zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto będą Państwo wykorzystywać efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku, efekty prac powstałych w ramach Projektu będą Państwo wykorzystywali wyłącznie w prowadzonej działalności dydaktycznej i naukowej, o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W związku z realizacją Projektu nie otrzymają Państwo sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, lecz zwrot poniesionych kosztów. Nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu będą Państwo wykorzystywali do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu). Realizowane w ramach Projektu przez Państwa zadania związane Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie będą służyć Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków Konsorcjum.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).