W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację Projektu, nie będzie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku na... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.587.2023.1.DS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.587.2023.1.DS

Temat interpretacji

W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację Projektu, nie będzie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie w art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizacją projektu „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina przystępuje do projektu „(…)” (dalej „Projekt”) w celu zwiększenia cyfrowej odporności na zagrożenia, podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Miasta oraz jednostkach podległych, tj. Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Centrum Usług Wspólnych. Planowany jest zakup serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą.

Planowane zakupy zwiększą znacznie poziom bezpieczeństwa cyfrowego w Gminie, szczególnie danych w Urzędzie Stanu Cywilnego, Ewidencji Ludności, Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Centrum Usług Wspólnych. Rozwiązania backupowe umożliwią gromadzenie, na indywidualnych kontach pracowników zdygitalizowanych dokumentów urzędu.

Zapewnienie zwiększonego cyberbezpieczeństwa będzie możliwe po wykonaniu audytu cyberbezpieczeństwa oraz przeglądu dokumentacji związanej z cyberbezpieczeństwem. Planowane rozwiązania są rozbudowane, dlatego też koszt wdrożenia jest wysoki. Dodatkowo w ramach tych kosztów jest przekonfigurowanie aktualnie posiadanego środowiska na potrzeby integracji z tym, które zostaną wdrożone.

Projekt będzie obejmować:

1.opracowanie, wdrożenie, przegląd, aktualizacja dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI), w tym między innymi wprowadzenie lub aktualizacja polityk bezpieczeństwa informacji (PBI), na analizy ryzyka (w tym opracowanie i wdrożenie metodyk), np. procedury: obsługi incydentów, ciągłości działania i zarządzania kryzysowego, stosowania kryptografii i szyfrowania, kontroli dostępu, bezpieczeństwa pracy zdalnej, używania urządzeń mobilnych, itp. – UM, MOPS, CUW;

2.audyt SZBI, audyt zgodności KRI/uoKSC przez wykwalifikowanych audytorów, (re?)certyfikacja SZBI na zgodność z normami. UM, MOPS, CUW;

3.podstawowe szkolenia (lub dostęp do platform szkoleniowych) budujące świadomość cyberzagrożeń i sposobów ochrony dla pracowników JST, UM;

4.szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla wybranych przedstawicieli kadry JST, istotnych z punktu widzenia wdrażanej polityki bezpieczeństwa informacji i systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, kadra zarządzająca JST;

5.szkolenia specjalistyczne dla kadry zarządzającej i informatyków w zakresie zastosowanych (planowanych do zastosowania) środków bezpieczeństwa w ramach projektu grantowego, kadra zarządzająca JST;

6.szkolenia powiązane z testami socjotechnicznymi, które będą weryfikować świadomość zagrożeń i reakcji personelu, w szczególności reagowanie specjalistów posiadających odpowiednie obowiązki w ramach SZBI w zgodzie z przyjętymi procedurami;

7.zakup, wdrożenie i utrzymanie systemów teleinformatycznych, w tym urządzeń, oprogramowania i usług zapewniających prewencję, detekcję i reakcję na zagrożenia cyberbezpieczeństwa, z niezbędnym wsparciem producenta;

8.zakup, wdrożenie i utrzymanie rozwiązań ciągłego monitorowania bezpieczeństwa, skanery podatności, zarządzanie podatnościami, zarządzanie zasobami IT i aktywami podlegającymi ochronie oraz innych rodzajów narzędzi wymienionych poniżej w katalogu klas rozwiązań;

9.zakup, wdrożenie, konfiguracja oraz utrzymanie urządzeń i oprogramowania z zakresu cyberbezpieczeństwa;

10.zakup usług wsparcia realizowanych przez zewnętrznych ekspertów z zakresu cyberbezpieczeństwa;

11.zakup testów i badań bezpieczeństwa, dostępu do informacji bezpieczeństwa (np. ang. feeds) oraz inne usługi integracyjne dotyczące obszaru cyberbezpieczeństwa.

Jak już wskazano powyżej, zakupione wyposażenie i usługi w ramach Projektu służyć będą zapewnieniu bezpiecznej realizacji usług publicznych określonych zarówno w katalogu zawartym w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jak i w szeregu przepisów szczególnych, w tym m.in. w ustawach:

1)z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;

2)z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;

3)z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego;

4)z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;

5)z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

6)z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;

7)z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska

oraz w wielu innych przepisach.

Świadczenie przez samorząd gminny tychże usług nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a jedynie podlega w określonych przypadkach i na szczególnych zasadach regulacjom ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Nie są to jednak usługi regulowane prawem cywilnym, a dotyczą sfery prawa administracyjnego i co za tym idzie nie mogą stanowić przesłanki upoważniającej Gminę do dokonania odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych ze świadczeniem tychże usług, w tym również realizacją przedmiotowego Projektu.

Projekt będzie realizowany w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (…). Wysokość przyznanego dofinansowania: 100% z Unii Europejskiej: (…) zł.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym), jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje powyższe czynności samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

W ramach swojej działalności Gmina wykonuje szereg czynności zarówno podlegających podatkowi VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz niepodlegających podatkowi VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na Gminę w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598, 1852), w ewidencji prowadzonej dla celów podatku VAT, Gmina odlicza podatek naliczony w następujący sposób:

·w przypadku, kiedy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych – odlicza podatek w 100%;

·w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

·w stosunku do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej i związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi od opodatkowania podatkiem VAT, Gmina odlicza podatek naliczony w części proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT;

·odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Gmina nie odlicza podatku.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem Projekt służyć będzie realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, a nabyte w ramach Projektu zakupy serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkolenia administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą, będą wykorzystywane wyłącznie do bezpiecznego i stabilnego procesu obsługi mieszkańców i utrzymaniu ciągłości pracy administracji publicznej. Jednocześnie nabyte wyposażenie i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 6. oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598, 1852).

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację Projektu ze środków funduszy europejskich na zakup serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą, Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje jedynie w przypadku, gdy towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tym przypadku Gmina działa jako organ władzy publicznej i w zakresie realizowanych zadań, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją Projektu.

Projekt służyć będzie do realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, a nabyte w ramach Projektu serwery, zasilacze awaryjne, urządzenia aktywne zwiększające szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązania backupowe, oprogramowanie przeciwdziałające wyciekowi danych wrażliwych, szkolenia administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą będą wykorzystywane wyłącznie do bezpiecznego i stabilnego procesu obsługi mieszkańców i utrzymaniu ciągłości pracy administracji publicznej. Jednocześnie nabyte wyposażenie i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją Projektu, polegającego na zakupie serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą.

Ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że przystępują Państwo do realizacji Projektu w celu zwiększenia cyfrowej odporności na zagrożenia, podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Miasta oraz jednostkach podległych, tj. Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Centrum Usług Wspólnych. Planowany jest zakup serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą. Nabyte wyposażenie i usługi nie będą służyć wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację Projektu na zakup serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą, przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak Państwo wskazali, nabyte wyposażenie i usługi nie będą służyć wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Podsumowując, w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację Projektu ze środków funduszy europejskich na zakup serwerów, zasilaczy awaryjnych, urządzeń aktywnych zwiększających szybkość i bezpieczeństwo sieci logicznej, rozwiązań backupowych, oprogramowania przeciwdziałającego wyciekowi danych wrażliwych, szkoleń administratorów bezpieczeństwa oraz pracowników wraz z kadrą zarządzającą, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

W myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).