Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.542.2023.2.KAK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.542.2023.2.KAK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 listopada 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Centrum ... w … jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, jest czynnym podatnikiem Vat i rozlicza się składając comiesięczne deklaracje podatkowe. Centrum zgodnie ze statutem prowadzi działalność o charakterze medycznym oraz działalność w zakresie udzielania usług m.in. hotelarskich, utylizacji odpadów medycznych oraz rekreacji i sportu, i w związku z tym podatek naliczony służący innej działalności niż medyczna odliczany jest przy użyciu wskaźnika struktury obliczonego na podstawie proporcji wg art. 90 ustawy o VAT.

Centrum planuje przeprowadzić inwestycję w budynkach „…”, mającą na celu zmniejszenie zużycia energii cieplnej i elektrycznej, a w efekcie tego redukcji emisji CO2. Zadanie będzie finansowane przy współudziale środków pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W zakres działań inwestycji wchodzą następujące zadania:

·docieplanie ścian zewnętrznych, stropów, stropodachów,

·wymiana drzwi i okien,

·wymiana oświetlenia na LED,

·modernizacja instalacji c.o. – m.in. wymianę grzejników i regulację hydrauliczną instalacji,

·montaż zaworów regulacyjnych,

·montaż instalacji fotowoltaicznych,

·modernizacje instalacji wentylacyjnej,

·wdrożenie systemu zarządzania energią.

Inwestycja realizowana będzie w budynkach, w których prowadzona jest tylko działalność medyczna zwolniona z podatku VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 18–19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją inwestycji Centrum planuje dokonywać zakupy usług i towarów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18–19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwolnienie obejmuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym. Dodatkowo są spełnione łącznie dwa warunki zwolnienia przedmiotowego z VAT:

1.świadczone usługi w zakresie opieki medycznej służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (także w zakresie dostawy oraz świadczenia usług ściśle z nimi związanych),

2.usługi wykonywane są przez podmioty zarejestrowane w Polsce jako podmioty lecznicze działające pod rządami ustawy o działalności leczniczej.

W związku z powyższym Centrum nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług i towarów służących realizacji powyższej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1. Na kogo są/będą wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pn. „…”?

Odpowiedź: Faktury będą wystawiane na Centrum ...

2. Czy modernizowane budynki Centrum wraz ze wszystkimi instalacjami będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie to do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali ww. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami tj. czy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź: Modernizowane budynki Centrum wraz ze wszystkimi instalacjami będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

3. Czy będą Państwo dokonywać na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej?

Odpowiedź: Nie, wyprodukowana energia zostanie w 100% wykorzystana przez centrum.

4. Czy sprzedaż energii elektrycznej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

5. Do jakich czynności będzie przez Państwa wykorzystywana powstała instalacja fotowoltaiczna, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana przez Centrum tylko do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

6. W sytuacji gdy efekty projektu, tj. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź: Efekty projektu, tj. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami będą przez Centrum wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług medycznych.

7. W sytuacji gdy efekty projektu, tj. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedź: Efekty projektu, tj. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami będą przez Centrum wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Centrum, że w przypadku planowanej realizacji inwestycji dotyczącej poprawy efektywności energetycznej w budynkach nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług z nią związanych?

Państwa stanowisko w sprawie

Centrum stoi na stanowisku, iż podczas dokonywania zakupów służących realizacji powyższej inwestycji w budynkach, w których świadczone są wyłącznie usługi medyczne (art.43 ust.18-19a ustawy o VAT) Podatnik nie ma prawa odliczyć podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i

·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ jak wynika z opisu sprawy efekty projektu powstałe w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, że efekty projektu, tj. budynki wraz ze wszystkimi instalacjami będą przez Centrum ... wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT i nie było to przedmiotem oceny.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).