Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.642.2023.2.IK
Temat interpretacji
Zwolnienia od podatku usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup”
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup” jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W związku z Uchwałą nr … w sprawie centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w Powiecie … w skład jednostek organizacyjnych objętych scentralizowaniem wchodzi m.in. .PCS. PCS powstało na mocy Uchwały Nr ... Zgodnie z § 3 Statutu PCS „celem działalności centrum jest realizacja zadań Powiatu w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jego mieszkańców poprzez inicjowanie, upowszechnianie i wspieranie działań w obszarze kultury fizycznej, turystyki, rekreacji, promocji zdrowia i wychowania fizycznego.” Do zadań, które określono w § 4 Statutu PCS należą m.in.:
-realizacja zadań Powiatu w zakresie kultury fizycznej w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie powierzonego mienia,
-inicjowanie i upowszechnianie kultury fizycznej oraz turystyki poprzez organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców Powiatu, w tym letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży. PCS zatrudnia nauczycieli/trenerów, którzy prowadzą zajęcia, natomiast uczestnicy zajęć uiszczają opłatę za zajęcia na konto PCS-u. Oferta rekreacyjno-sportowa PCS-u obejmuje m.in. całoroczne (poza wakacjami) odpłatne zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej chłopców na poziomie juniorskim, męskiej koszykówki, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kicboxingu, zajęć pilatesowych, a także zajęć dedykowanych seniorom pod nazwą „zdrowy kręgosłup”. Jednostka swoją ofertę kieruje zarówno do młodzieży szkolnej jak i dorosłych.
Warto podkreślić, że Zarząd Powiatu poprzez swoją jednostkę budżetową realizuje zadanie własne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym w zakresie „kultury fizycznej i turystyki” art. 4 ust. 1 pkt 8 tej ustawy). Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w połączeniu z szeroko zakrojoną polityką prorodzinną ma swoje odzwierciedlenie w cenniku PCS-u. Seniorzy korzystają z rabatu podobnie jak kolejni członkowie wspólnego gospodarstwa domowego. Opłata za każde dodatkowe zajęcia dla odbiorców indywidualnych także podlega zniżce. Opłaty za zajęcia w PCS-ie są dalekie od stawek komercyjnych, a dochody z tego tytułu tylko w niewielkim stopniu rekompensują wydatki zawiązane z bieżącą działalnością instytucji.
Prowadzona działalność nie ma charakteru komercyjnego. Zgodnie z § 9 Statutu, PCS pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Powiatu, a pobierane dochody odprowadza na rachunek budżetu Powiatu. Rachunek ekonomiczny działalności tej jednostki wykazuje, że w 2022 roku Powiat dopłacił do działalności PCS-u kwotę 1.076.292,51 zł. Zrealizowane dochody, w tym głównie z opłat za uczestnictwo w zajęciach sportowych pokryły jedynie 18 % jego wydatków.
Art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT jest zbieżny z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT, który zakłada zwolnienie z podatku dla niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
1)Czy Powiatowe Centrum Sportu jest:
-klubem sportowym,
-związkiem sportowym,
-związkiem stowarzyszeń, lub
-związkiem innych osób prawnych,
którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?
Powiatowe Centrum Sportu nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i nie jest związkiem innych osób prawnych. Placówka dla celów ewidencji VAT zaliczana jest jako inna osoba prawna, ponieważ po centralizacji VAT, która miała miejsce w roku 2017 jej deklaracje VAT są wykazywane pod numerem NIP …. jako kontrahent …. Jednocześnie informujemy, że PCS w rejestrze REGON widnieje pod numerem REGON … z numerem NIP … jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej tj. powiatowa samorządowa jednostka organizacyjna, której celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Nadmieniamy, że numer NIP …PCS-u nie jest wykorzystywany w obrocie gospodarczym w zakresie ustawy VAT, ale jest wykorzystywany w wykazywaniu zatrudnienia pracowników jako NIP pracodawcy, co jest zasadne ze względu na centralizację VAT.
2)Czy usługi, o które Państwo pytają są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem?
Usługi, świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem.
3)Czy świadcząc usługi będące przedmiotem zapytania, są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia, czy są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
Powiatowe Centrum Sportu nie jest nastawione na osiąganie zysku w zakresie świadczonych usług będących przedmiotem zapytania, a w przypadku ich osiągnięcia zostałyby one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
4) Czy usługi organizacji letniego i zimowego wypoczynku świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport i czy są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu?
5) Jakie czynności składają się na organizację letniego i zimowego wypoczynku, jakie wykonują Państwo czynności w ramach tych świadczeń?
Powiatowe Centrum Sportu w zakresie organizacji zajęć oraz przedsięwzięć w czasie letniego i zimowego wypoczynku nie świadczy usług w zakresie działalności VAT, ponieważ jest to działalność statutowa nieodpłatna (finansowana z odrębnie ewidencjonowanych środków budżetowych), na którą nie są wystawiane faktury sprzedażowe i od których placówka nie odlicza VAT należnego z faktur zakupowych. Jednocześnie informują Państwo, że organizacja zajęć oraz przedsięwzięć w czasie letniego i zimowego wypoczynku realizowana przez PCS w zakresie działalności statutowej nieodpłatnej jest świadczona w większości na rzecz osób uprawiających sport, jednakże nie jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu.
6) Kto jest uczestnikiem letniego i zimowego wypoczynku?
Zajęcia oraz przedsięwzięcia organizowane w czasie letniego i zimowego wypoczynku są dedykowane dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z terenu Powiatu, ale korzystać mogą z nich także osoby spoza Powiatu.
7) Czy uczestnikami letniego i zimowego wypoczynku to osoby uprawiające sport?
Uczestnikami zajęć oraz przedsięwzięć organizowanych w czasie letniego i zimowego wypoczynku są zarówno osoby uprawiające sport, jak i osoby, które sportu nie uprawiają.
Pytanie
Czy w związku z powyższym, w przypadku usług świadczonych przez PCS ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym zastosowanie może mieć art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570)?
Państwa stanowisko
Powiat, w ramach realizacji usług z zakresu sportu i wychowania fizycznego w ramach opłat pobieranych od uczestników zajęć powinien wykazywać zwolnienie z podatku VAT.
UZASADNIENIE:
PCS jest samorządową jednostką budżetową, jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej.
Według naszej opinii PCS spełnia warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, tzn.:
-usługi świadczone przez jednostkę są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
-świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków, są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
co w powiązaniu z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE, który określa jedynie, że podmioty te (organizacje) nie mogą być nastawione na osiąganie zysku, bez dodatkowego ograniczenia dotyczącego formy prawnej.
Zatem nie ma podstaw do zawężania kręgu podmiotów korzystających z tego zwolnienia. uznać należy, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT oraz art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy należy tak interpretować, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku, do których należy zaliczyć PCS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup” jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Z analizy powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo (Powiat) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nie są Państwo klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i nie są Państwo związkiem innych osób prawnych. W związku z Uchwałą Zarządu Powiatu w sprawie centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w Powiecie w skład jednostek organizacyjnych objętych scentralizowaniem wchodzi m.in. Powiatowe Centrum Sportu (PCS). „Celem działalności centrum jest realizacja zadań Powiatu w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jego mieszkańców poprzez inicjowanie, upowszechnianie i wspieranie działań w obszarze kultury fizycznej, turystyki, rekreacji, promocji zdrowia i wychowania fizycznego.” Do zadań, które określono w Statucie PCS należą m.in.:
-realizacja zadań Powiatu w zakresie kultury fizycznej w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie powierzonego mienia,
-inicjowanie i upowszechnianie kultury fizycznej oraz turystyki poprzez organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców Powiatu, w tym letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży.
PCS zatrudnia nauczycieli/trenerów, którzy prowadzą zajęcia, natomiast uczestnicy zajęć uiszczają opłatę za zajęcia na konto PCS-u. Oferta rekreacyjno-sportowa PCS-u obejmuje m.in. całoroczne (poza wakacjami) odpłatne zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej chłopców na poziomie juniorskim, męskiej koszykówki, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kicboxingu, zajęć pilatesowych, a także zajęć dedykowanych seniorom pod nazwą „zdrowy kręgosłup”. Jednostka swoją ofertę kieruje zarówno do młodzieży szkolnej jak i dorosłych.
Usługi, świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem.
Powiatowe Centrum Sportu nie jest nastawione na osiąganie zysku w zakresie świadczonych usług będących przedmiotem zapytania, a w przypadku ich osiągnięcia zostałyby one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Powiatowe Centrum Sportu w zakresie organizacji zajęć oraz przedsięwzięć w czasie letniego i zimowego wypoczynku nie świadczy usług w zakresie działalności VAT, ponieważ jest to działalność statutowa nieodpłatna (finansowana z odrębnie ewidencjonowanych środków budżetowych), na którą nie są wystawiane faktury sprzedażowe i od których placówka nie odlicza VAT należnego z faktur zakupowych. Jednocześnie informujemy, że organizacja zajęć oraz przedsięwzięć w czasie letniego i zimowego wypoczynku realizowana przez PCS w zakresie działalności statutowej nieodpłatnej jest świadczona w większości na rzecz osób uprawiających sport, jednakże nie jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu.
Zatem spełniają Państwo wstępne warunki (są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy i realizującym określone w tych przepisach cele statutowe) wskazane w analizowanych przepisach dotyczących zwolnienia od podatku VAT.
W następnej kolejności należy przeanalizować, czy spełnione są pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk(9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.
Należy również odnieść się do wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.
Inicjują i upowszechniają Państwo kulturę fizyczną oraz turystykę poprzez organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców Powiatu. Oferta rekreacyjno-sportowa obejmuje zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męskiej koszykówki, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup”. Wskazali Państwo, że usługi te są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są ściśle związane z usługą związaną ze sportem. Ponadto nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysku w zakresie świadczonych usług , a w przypadku osiągniecia zysku, środki te zostałyby przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zatem odnosząc się do usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męskiej koszykówki, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup” oraz biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że w złożonym wniosku wskazali Państwo, że:
- nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysku, a w przypadku osiągnięcia zysku, zostałby on przeznaczony w całości na kontynuacje lub doskonalenie świadczonych usług,
- usługi te są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
- usługi te są ściśle związane ze sportem.
- oraz to, że z wniosku nie wynika, aby usługi te były związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną
wskazać należy, że zostały spełnione przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a-c ustawy.
Wobec powyższego usługi obejmujące zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup” są i będą usługami ściśle związanymi ze sportem, koniecznymi do organizowania i uprawiania sporu korzystającymi ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku usług obejmujących zajęcia z akrobatyki i nowoczesnych form ruchu, piłki siatkowej na poziomie juniorskim, męską koszykówkę, tenisa stołowego, łucznictwa, jogi relaksacyjnej, kickboxingu, zajęć pilatesowych, zajęć dedykowanych seniorom „zdrowy kręgosłup” jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie kwestie poruszone we wniosku a nieobjęte pytaniem (opodatkowanie letniego i zimowego wypoczynku) nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.