Interpretacja indywidualna w zakresie uznania świadczonych przez usług zarządzania budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanych symbolem PKWiU: 68.32.11 i ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.632.2023.2.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.632.2023.2.MSO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna w zakresie uznania świadczonych przez usług zarządzania budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanych symbolem PKWiU: 68.32.11 i 68.32.12 za korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania świadczonych przez Państwa usług zarządzania budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanych symbolem PKWiU: 68.32.11 i 68.32.12 za korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 listopada 2023 r.(data wpływu 2 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy prowadzą działalność w formie spółki cywilnej, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, ponadto spółka cywilna (dalej: Wnioskodawca) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie sklasyfikowaną w PKD 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie – jest to zarazem główne oraz jedyne PKD Wnioskodawcy.

Strony umowy tj. Wnioskodawca jako przedsiębiorca wykonujący zarządzanie nieruchomościami na zlecenie oraz wspólnoty mieszkaniowe, bądź właściciele nieruchomości mieszkalnych zawiązują umowę, której treść jest określona w następujący sposób (wyciąg z umowy):

„1. Przedmiot umowy

 1. Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi zarządzania nieruchomością na rzecz Zleceniodawcy w zakresie objętym niniejszą umową.

 2. Strony oświadczają, że nieruchomość Zleceniodawcy składa się z działek gruntu oraz domu (budynku) mieszkalnego – stosownie do treści zapisów w dziale I księgi wieczystej KW nr: XYZ, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w XYZ Wydział Ksiąg Wieczystych.

2. Obowiązki Zleceniobiorcy

Ponadto należy wyjaśnić, że zakres usług, które wykonuje na rzecz klientów Wnioskodawca jest sklasyfikowany symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2008 dla usług z zakresu zarządzania nieruchomościami, to: 68.32.11 i 68.32.12.

Natomiast symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków, których dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami to grupy budynków: 111, 112, 113. Wnioskodawca nie dokonuje wyceny nieruchomości, nie świadczy również takich usług jak np. sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci, usługi ochrony, a w zawiązku z tym wynagrodzenie, które pobiera, nie obejmuje wynagrodzenia za te czynności.

Czynności, które zostały przytoczone w niniejszym wniosku z umowy jako „Obowiązki Zleceniobiorcy” składają się na jedną, złożoną usługę świadczoną na podstawie zawartej z klientem umowy zlecenia.

Należy również wyjaśnić, że dotychczas Wnioskodawca korzystał i nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Jednakże w związku z tym, że jego działalność rozwija się to istnieje duże prawdopodobieństwo, iż w którymś momencie prowadzenia działalności przekroczy w trakcie roku przychody 200 000,00 zł, a tym samym zostanie z mocy ustawy czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, bądź będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Jednakże na dzień dzisiejszy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie przekroczył w trakcie roku przychodów 200 000,00 zł, w związku z tym z ostrożności korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W związku z tym, że obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, to niniejszy wniosek został przedstawiony jako zdarzenie przyszłe.

Pismem z 2 listopada 2023 r. uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1) Czy zawierają/będą Państwo zawierać ze wspólnotami mieszkaniowymi bądź właścicielami nieruchomości mieszkalnych jedną umowę na wykonanie kompleksowego świadczenia usługi zarządzania nieruchomością?

Wnioskodawca zawiera i będzie zawierał jedną umowę na świadczenie usług zarządzania nieruchomościami, Wnioskodawca nie zawiera żadnych dodatkowych umów ze Wspólnotą (Wspólnotami), w związku z czym można stwierdzić, że jest to umowa kompleksowa, jednakże dotyczy tylko i wyłącznie zarządzania. Wnioskodawca nie świadczy usług pobocznych takich jak: usługi sprzątania, usługi remontowe, usługi wywozu śmieci, ponadto Wnioskodawca nawet nie refakturuje żadnych usług na rzecz Wspólnoty od innych podmiotów. Wnioskodawca na podstawie niniejszej umowy tylko zawiera umowy w imieniu wspólnoty z innymi podmiotami zajmującymi się usługami m.in. komunalnymi na rzecz wspólnoty oraz zajmuje się innymi sprawami wchodzącymi w zakres zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie.

  2) Jakie czynności składają się na wykonanie złożonej usługi zarządzania?

Strony umowy tj. Wnioskodawca jako przedsiębiorca wykonujący zarządzanie nieruchomościami na zlecenie oraz wspólnoty mieszkaniowe, bądź właściciele nieruchomości mieszkalnych zawiązują umowę, której treść jest określona w następujący sposób (wyciąg z umowy zawierający czynności, które składają się na wykonanie złożonej usługi):

Obowiązki Zleceniobiorcy

 1. Zleceniobiorca wykonuje niniejszą umowę zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa, zobowiązany jest wykonywać czynności na rzecz Zleceniodawcy kierując się zasadą ochrony jego interesu, ze szczególną starannością.

  2. Do obowiązków Zleceniobiorcy należy:

 a) prowadzenie aktualnego wykazu lokali i ich właścicieli oraz przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej,

 b) reprezentowanie Zleceniodawcy przed sądami w sprawach związanych z zarządem nieruchomością wspólną, na podstawie odrębnego pełnomocnictwa, w szczególności dochodzenia na drodze postępowania polubownego, sądowego i egzekucyjnego należnych od właścicieli lokali zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej (w tym na fundusz remontowy), przypadających na nich a ponoszonych przez Zleceniodawcę opłat na pokrycie kosztów utrzymania lokali, a także innych należności Zleceniodawcy,

 c) prowadzenie i aktualizowanie spisu właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej,

 d) prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wspólnej w sposób prawem przewidziany,

 e) przygotowanie planów remontowych, wyszukiwanie wykonawców robót budowlanych, dokonywanie odbiorów prac wraz z udziałem przedstawicieli Wspólnoty,

  f) zlecanie, w imieniu Zleceniodawcy, określonych przepisami prawa budowlanego kontroli technicznych i okresowych przeglądów budynków i urządzeń stanowiących ich wyposażenie,

 g) kontrola wykonania i rozliczanie umów o dostawę energii elektrycznej, zimnej wody i odprowadzenia ścieków, wywozu śmieci, domofonu oraz innych umów zawartych przez Zleceniodawcę,

 h) negocjowanie i przygotowywanie umów w zakresie świadczenia usług na jej rzecz,

  i) windykacja należności stanowiących należności, pożytki oraz inne przychody z nieruchomości wspólnej,

  j) rozliczanie wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie:

  - kosztów zarządu nieruchomością wspólną – raz w roku, na koniec roku obrachunkowego – stosownie do wielkości udziałów poszczególnych właścicieli w nieruchomości wspólnej;

  - kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, dostarczania ciepła bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów wywozu nieczystości – w sposób i w terminach wynikających z regulaminu rozliczeń zatwierdzonego uchwałą właścicieli lokali,

 k) prowadzenie dla nieruchomości wspólnej określonej przez Zleceniodawcę ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej – w sposób określony w uchwale właścicieli lokali,

  l) sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego oraz innych sprawozdań i deklaracji, jeżeli przepisy nakładają na Zleceniodawcę taki obowiązek,

m) odczyty i rozliczanie wskazań wodomierzy i ciepłomierzy zainstalowanych w lokalach i w nieruchomości wspólnej,

 n) sporządzenie projektu rocznego planu gospodarczego oraz przygotowywanie informacji o zrealizowaniu rocznego planu gospodarczego, z podziałem kosztów na poszczególnych właścicieli,

 o) udzielanie każdemu z właścicieli na jego żądanie informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach,

 p) przechowywanie, zabezpieczenie i archiwizowanie dokumentów i dokumentacji dotyczącej nieruchomości wspólnej,

 q) organizacja zebrań właścicieli lokali, w tym powiadamianie o ich terminach, przygotowanie miejsca na zebranie, projektów uchwał oraz powiadamianie właścicieli lokali o treści uchwał podjętych w drodze indywidualnego zbierania głosów,

  r) prowadzeniu rachunku bankowego Wspólnoty i dokonywaniu rozliczeń poprzez ten rachunek w ramach udzielonego pełnomocnictwa, prowadzeniu rozliczeń z dostawcami mediów, rozliczaniu mediów dla właścicieli lokali w oparciu o podjęty regulamin przez Wspólnotę.

 3. W przypadku zmiany cen umownych lub urzędowych za media lub inne wykonywane usługi Zleceniobiorca dokona stosownych przeliczeń opłat i powiadomi w zawiadomieniu o nowych wysokościach zaliczek wszystkich właścicieli lokali oraz wynikłych z tych zmian różnicach w przypadających im do zapłaty kosztów zarządu nieruchomością wspólną i opłat za media dostarczane do lokali.

 4. W przypadku nagłej awarii, przekraczającej zakres bieżącej konserwacji i zagrażającej bezpieczeństwu ludzi i mienia, a także groźby powiększenia szkody, Zleceniobiorca może samodzielnie do kwoty 1 000 zł (słownie złotych: jeden tysiąc) zlecić usunięcie awarii i jej skutków. Zleceniobiorca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić Zleceniodawcę o tym zdarzeniu.

 5. Zleceniobiorca nie jest upoważniony do dokonywania jakichkolwiek czynności przekraczających zakres niniejszej umowy”.

3) Jaki jest symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z roku 2015 dla wykonywanych przez Państwa na rzecz wspólnot mieszkaniowych bądź właścicieli nieruchomości mieszkalnych czynności, które będą Państwo świadczyli – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.)?

W ramach swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie sklasyfikowaną w PKD 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie sklasyfikowana pod nr PKWiU ex 68.32.11. i PKWiU ex 68.32.12.

Pytanie

Czy usługa zarządzania wynikająca z umowy ze wspólnotami bądź osobami fizycznymi o zarządzanie budynkami mieszkalnymi, w skład której wchodzą wszystkie opisywane czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych w ramach tej umowy, będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jako usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczona na zlecenie (PKWiU ex 68.32.11. i PKWiU ex 68.32.12.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Zwolnienie dotyczy zatem następujących usług zarządzania nieruchomościami, sklasyfikowanych w dwóch kategoriach:

- PKWiU 68.32.11.0 – usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności,

- PKWiU 68.32.12.0 – usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z powyższego przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona. Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość. Z przywołanych wcześniej przepisów wynika, że dla określenia stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku dla usług zarządzania nieruchomością na zlecenie ważne jest nie tylko zakwalifikowanie tych usług według PKWiU czy też budynku według PKOB, ale również zakres tych usług i charakter przeznaczenia przedmiotu (tj. nieruchomości czy jej części), którego one dotyczą.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 – zbiorowego zamieszkania. Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, nawet jeżeli znajduje się w nim np. garaż lub inne lokale użytkowe, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast, jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu stawką 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o zarządzanie nieruchomościami, w zakresie zarządzania budynków mieszkalnych mogą podlegać zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).

Art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkalnego, zgodnie z którą, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego – rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

1) w grupie 111:

        - w klasie 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Klasa nie obejmuje: budynków gospodarstw rolnych (1271), budynków o dwóch mieszkaniach (1121), budynków o trzech i więcej mieszkaniach (1122),

2) w grupie 112:

        - w klasie 1121 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Klasa obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach,

        - w klasie 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa nie obejmuje: budynków zbiorowego zamieszkania (1130), hoteli (1211), schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212),

3) w grupie 113:

        - w klasie 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich. Klasa nie obejmuje: szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264), zabudowań koszarowych (1274).

Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te (np. część wspólna budynku, czy też przynależny teren) nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT odpowiedniej dla przedmiotu świadczonej usługi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność w formie spółki cywilnej i nie są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzystają Państwo ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. W ramach swojej działalności wykonują Państwo usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie. Jak Państwo wskazali zawierają Państwo i będą zawierali jedną umowę na świadczenie usług zarządzania nieruchomościami, nie zawierają Państwo żadnych dodatkowych umów ze Wspólnotą (Wspólnotami). Zakres usług, które wykonują Państwo na rzecz klientów jest sklasyfikowany – jak Państwo podali – pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 dla usług z zakresu zarządzania nieruchomościami, to: ex 68.32.11 i 68.32.12. Natomiast symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków, których dotyczą świadczone przez Państwa przedmiotowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami to grupy budynków: 111, 112, 113. Nie świadczą Państwo usług wyceny nieruchomości oraz usług pobocznych takich jak: usługi sprzątania, konserwacja, usuwanie śmieci.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania wykonywanych czynności jako świadczenie usługi korzystającej ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Jak wskazano powyżej, przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.

Jak Państwo wskazali, zarządzane budynki stanowią nieruchomość mieszkalną należącą do grupy budynków: 111, 112, 113, a świadczona na zlecenie wspólnoty lub osób fizycznych usługa nie jest usługą w zakresie wyceny. Symbol PKWiU świadczonej usługi to ex 68.32.11 i 68.32.12. Nie świadczą Państwo również takich usług jak sprzątanie, konserwacja, usuwanie śmieci, czy usługi ochrony.

Tym samym, w odniesieniu do opisanego przez Państwa we wniosku świadczenia kompleksowego, spełnione zostaną przesłanki z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia warunkujące zwolnienie od podatku VAT.

Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że kompleksowe usługi zarządzania, polegające na zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz klientów wskazanych przez Państwa we wniosku, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11 i ex 68.32.12 – Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania i przedstawionego stanowiska, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku a nie objęte pytaniem, w szczególności dotyczące okoliczności, czy usługi świadczone przez Państwa są kompleksowe, nie były przedmiotem rozstrzygnięcia, gdyż nie sformułowali Państwo pytania i nie przedstawili Państwo stanowiska w tym zakresie.

Powyższa informacja, że świadczą Państwo usługę kompleksową zarządzania, została potraktowana jako element opisu zdarzenia zawartego we wniosku.

Należy podkreślić, że wydając niniejszą interpretację, tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W szczególności interpretację indywidualną wydano przy założeniu, że świadczą Państwo usługi dotyczące nieruchomości mieszkalnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.32.11 i 68.32.12 z 2015 r. tj. usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany powyższej klasyfikacji – wydana interpretacja traci ważność.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

        - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

        - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.), dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.