Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.558.2023.3.MSU
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług usługi organizacji prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Związku w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług usługi organizacji prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas …. Festiwalu …..
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismami 20 października 2023 r. oraz 8 listopada 2023 r.
Opis stanu faktycznego
Wojewódzki Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych w …. z siedzibą w …, zwany dalej „Związkiem”, jest dobrowolnym, niezależnym i samorządnym zrzeszeniem:
1)Kółek Rolniczych,
2)Kół Gospodyń Wiejskich,
3)Kół Młodych Rolników,
4)Gminnych Związków Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
5)Rolniczych zrzeszeń branżowych i związków rolniczych zrzeszeń branżowych a także innych społecznych i gospodarczych organizacji rolników działających na obszarach wiejskich.
Związek jest niezależny od administracji państwowej, samorządowej, samorządu terytorialnego, państwowych i społecznych jednostek organizacyjnych, podmiotów gospodarczych oraz organizacji politycznych i związkowych.
Związek jest organizacją pożytku publicznego (OPP), o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. w Dz. U. z 2023r., poz. 571).
Zgodnie ze Statutem, celem Związku jest:
1)działalność wspomagająca rozwój gospodarczy obszarów wiejskich, w tym rozwój przedsiębiorczości,
2)działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności wiejskich,
3)kultywowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji narodowej,
4)wspomaganie edukacji, nauki, oświaty i wychowania w zakresie rozwoju wspólnot i społeczności wiejskich,
5)promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób obszarów wiejskich, pozostających bez pracy,
6)działalność charytatywna, promocja i organizacja wolontariatu,
7)działalność w zakresie ochrony i promocji zdrowia,
8)organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
9)upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa, ekologii oraz ochrony zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego,
10)podejmowanie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
Związek wykonuje zadania dzięki składkom członkowskim, darowiznom, dotacjom, subwencjom, lokatom, innym wpływom, które służą do realizacji wyłącznie celów statutowych.
Związek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Związek był organizatorem już ... edycji Festiwalu ..., Jarmarku …. oraz pokazu obrzędu wianków ….. Uczestniczące zespoły ludowe jak również Koła Gospodyń Wiejskich nie wnoszą opłat za rejestrację. Festiwal jest imprezą otwartą bez biletowania, niedochodową. Ma na celu promocję kultury ….. Wsparcia imprezie udzielają samorządy wojewódzki i lokalne w postaci grantów oraz umowy na zorganizowanie prezentacji dorobku kół gospodyń wiejskich oraz przeprowadzenie konkursu na najlepszy produkt regionalny.
W dniu 05 czerwca 2023r. pomiędzy Związkiem i Województwem …. została zawarta umowa nr …. na zorganizowanie prezentacji dorobku kół gospodyń wiejskich oraz przeprowadzenie konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas …. Festiwalu …. w czerwcu b.r.
W ramach tej umowy, Związek zobowiązał się do:
-przygotowania dla zgromadzonej publiczności prezentacji dorobku kół gospodyń wiejskich na ... stanowiskach: tj. prezentację rękodzieła i wyrobów ludowych charakterystycznych dla regionu reprezentowanego przez koło gospodyń wiejskich,
-przygotowania i wydania dla członków zespołów ludowych uczestniczących w festiwalu potraw kuchni lokalnej w ilości dla min. ... osób,
-przeprowadzenie konkursu na najlepszą potrawę regionalną i stoisko kół gospodyń wiejskich oraz nagrodzenie laureatów nagrodami w łącznej wysokości 2.400 zł,
-obsługę każdego stanowiska przez minimum 4 osoby,
-zapewnienie naczyń jednorazowych do przeprowadzenia degustacji potraw kuchni lokalnej w ilości wystarczającej dla ok. ... osób,
-oprawę artystyczną, tj. występ zespołu folklorystycznego w czasie trwania konkursu, prezentującego pieśni ludowe oraz przyśpiewki związane z regionem,
-bieżące sprzątanie oraz usunięcie śmieci po zakończeniu przedsięwzięcia zgodnie z wymogami właściciela terenu.
Za wykonanie zlecenia, zgodnie z umową, Związek otrzymał od Województwa …. wynagrodzenie w wysokości 20.000 zł brutto.
Impreza miała charakter otwarty i odbyła się w (...). Wszystkie osoby biorące udział w imprezie mogły poznać, bądź poszerzyć znajomość tradycyjnego, lokalnego folkloru - posłuchać pieśni ludowych wykonywanych przez zespoły ludowe, poznać i posmakować regionalnych potraw przygotowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich, obejrzeć i zakupić wyroby rękodzieła lokalnych twórców ludowych.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że jak wskazano w przesłanym wniosku ORD-IN, Wojewódzki Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych w …. z siedzibą w …, zwany dalej „Związkiem”, jest organizacją pożytku publicznego. Status organizacji pożytku publicznego Związek uzyskał w roku 2010.
Organizacje pożytku publicznego, zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. w Dz. U. z 2023r., poz. 571), prowadzą działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy, mogą prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, przeznaczają nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego.
W zakresie statutowej działalności Związku, co zostało zawarte we wniosku ORD-IN, jest m.in. działalność kulturalna w zakresie kultywowania kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji narodowej.
Związek, zgodnie z ww. aktami prawnymi, jest podmiotem prawa publicznego, świadczącym usługi kulturalne. Związek podejmuje aktywne działania w zakresie kultury. W czerwcu 2023r., tj. w okresie zorganizowania prezentacji dorobku kół gospodyń wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas …. Festiwalu …., Związek również był podmiotem prawa publicznego świadczącym usługi kulturalne.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacje pożytku publicznego przeznaczają nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego.
Związek w swojej działalności kieruje się przepisami prawa. A zatem, co wynika z prawa, jeżeli Związek osiąga jakiekolwiek zyski, nie tylko z działalności kulturalnej, ale i innej statutowej, przeznacza je na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jak wskazano we wniosku ORD-IN, poszczególne Koła Gospodyń Wiejskich miały możliwość zaprezentowania wyrobów własnych - rękodzieła i regionalnych potraw, a zwieńczeniem ich prezentacji był wybór najlepszego produktu. Produkty prezentowane przez Koła Gospodyń Wiejskich wytwarzane są w oparciu o wiedzę przekazywaną z pokolenia na pokolenie w danym regionie, a więc stanowią część kultury regionalnej. Pojęcie „kultury” jest niezwykle szerokie, na co Związek zwrócił uwagę w złożonym wniosku o interpretację. Również szerokie jest rozumienie działalności kulturalnej polegającej nie tylko na tworzeniu, ale i upowszechnianiu oraz ochronie kultury, co wynika z przepisów prawa wskazanych przez Związek w złożonym wniosku ORD-IN.
Zorganizowanie przez Związek imprezy umożliwiającej prezentację dorobku Kół Gospodyń Wiejskich jest niewątpliwie usługą mającą na celu upowszechnianie tego dorobku poprzez zapoznanie i zainteresowanie uczestników imprezy regionalnym dorobkiem kulturowym. Impreza miała charakter otwarty i skierowana była do szerokiego kręgu odbiorców, zarówno lokalnej społeczności, jak i osób spoza regionu.
Upowszechnianie kultury w takiej formie ma ogromne znaczenie dla zachowania dziedzictwa kulturowego i w konsekwencji jego ochrony, ponieważ zaangażowanie Związku w pozytywny odbiór prezentacji przez jej uczestników zachęca lokalne społeczności do dalszego kultywowania tradycji.
A zatem usługi wykonane przez Związek w ramach organizacji prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich są czynnościami kulturalnymi, przejawiającymi się w upowszechnianiu i ochronie regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości
b)i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
c)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
d)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
W złożonym wniosku ORD-IN, Związek szczegółowo przedstawił na czym polega wykonana przez niego usługa. W opisie nie wymienił żadnej z czynności wymienionych powyżej. A zatem przedmiotowa usługa świadczona przez Związek nie jest żadną z usług wymienionych w ww. katalogu wyłączeń.
Jak wskazano w niniejszych wyjaśnieniach oraz w złożonym wniosku ORD-IN, działalność Związku obejmuje m.in. upowszechnianie i ochronę kultury. Zadania te Związek realizuje poprzez umożliwianie szerokiego odbioru lokalnej kultury - zapoznanie i zainteresowanie odbiorców różnymi formami wytworów materialnej i niematerialnej kultury regionalnej. Beneficjentami tej działalności są zarówno mieszkańcy regionu, jak i osoby z zewnątrz poszukujące kontaktów z przedstawicielami lokalnych społeczności. Uczestnicy tego rodzaju imprez mają możliwość aktywnego uczestnictwa w kulturze regionu, co jest elementem wzmocnienia jej wartości w kręgach odbiorców.
Umożliwienie prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenie konkursu na najlepszy produkt regionalny w ramach Festiwalu stanowi realizację ww. zadań Związku. Organizacja tej i innej tego rodzaju prezentacji sprzyja kontynuowaniu tradycji Kół Gospodyń Wiejskich a tym samym zapewnia jej istnienie i ochronę. Zatem organizacja przez Związek przedmiotowej prezentacji jest formą upowszechniania i ochrony kultywowanej przez Koła Gospodyń Wiejskich lokalnej kultury.
Ponadto, zapraszanie lokalnych twórców kultury na tego rodzaju prezentacje, w tym Koła Gospodyń Wiejskich, mobilizuje lokalne środowiska do aktywnego przekazu regionalnego dziedzictwa kultury. W prace te zaangażowani są często przedstawiciele wielu pokoleń i kręgów społecznych. Pośrednio więc, Związek realizuje twórczy element kulturowy, poprzez angażowanie lokalnej społeczności w tworzenie poczucia tożsamości kulturowej.
A zatem zorganizowanie przez Związek przedmiotowej prezentacji dorobku kulturowego Kół Gospodyń Wiejskich stanowi nie tylko formę upowszechniania i ochrony regionalnego dziedzictwa, ale również ma wpływ na proces twórczy kultury regionu.
Pytanie ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku
Czy usługa organizacji przez Związek prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas Festiwalu korzysta ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 3 listopada 2023 r.)
Związek stał i stoi na stanowisku, że przedmiotowa usługa zorganizowania prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas Festiwalu jest usługą kulturalną spełniającą warunki zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Państwa Związek jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W myśl art. 2 tej ustawy:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Art. 1 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że:
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy:
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Mając to na uwadze, uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa, kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Związek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Związek jest organizacją pożytku publicznego (OPP), o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W zakresie statutowej działalności Związku jest m.in. działalność kulturalna w zakresie kultywowania kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji narodowej. 05 czerwca 2023r. pomiędzy Związkiem i Województwem … została zawarta umowa nr ….. na zorganizowanie prezentacji dorobku kół gospodyń wiejskich oraz przeprowadzenie konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas …. Festiwalu … w czerwcu b.r. Impreza miała charakter otwarty i odbyła się w Parku …. w …. Poszczególne Koła Gospodyń Wiejskich miały możliwość zaprezentowania wyrobów własnych - rękodzieła i regionalnych potraw a zwieńczeniem ich prezentacji był wybór najlepszego produktu. Produkty prezentowane przez Koła Gospodyń Wiejskich wytwarzane są w oparciu o wiedzę przekazywaną z pokolenia na pokolenie w danym regionie, a więc stanowią część kultury regionalnej. Zorganizowanie przez Związek imprezy umożliwiającej prezentację dorobku Kół Gospodyń Wiejskich jest niewątpliwie usługą mającą na celu upowszechnianie tego dorobku, poprzez zapoznanie i zainteresowanie uczestników imprezy regionalnym dorobkiem kulturowym. Impreza miała charakter otwarty i skierowana była do szerokiego kręgu odbiorców, zarówno lokalnej społeczności, jak i osób spoza regionu. Upowszechnianie kultury w takiej formie ma ogromne znaczenie dla zachowania dziedzictwa kulturowego i w konsekwencji jego ochrony, ponieważ zaangażowanie Związku w pozytywny odbiór prezentacji przez jej uczestników zachęca lokalne społeczności do dalszego kultywowania tradycji. A zatem usługi wykonane przez Związek w ramach organizacji prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich są czynnościami kulturalnymi, przejawiającymi się w upowszechnianiu i ochronie regionalnego dziedzictwa kulturowego. Ponadto wskazali Państwo, że przedmiotowa usługa świadczona przez Związek nie jest żadną z usług wymienionych w katalogu wyłączeń, o których mowa w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Biorąc zatem pod uwagę wskazany we wniosku całokształt działalności statutowej Państwa Związku, w tym m.in. kultywowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji narodowej, Państwa Związek należy uznać za podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Państwa usługi, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).
Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.
Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, zorganizowanie przez Państwa Związek imprezy umożliwiającej prezentację dorobku Kół Gospodyń Wiejskich realizowane jest w ramach prowadzonej przez Państwa działalności kulturalnej. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, zorganizowanie przez Państwa Związek imprezy umożliwiającej prezentację dorobku Kół Gospodyń Wiejskich jest usługą mającą na celu upowszechnianie tego dorobku, poprzez zapoznanie i zainteresowanie uczestników imprezy regionalnym dorobkiem kulturowym. Organizacja tej prezentacji sprzyja kontynuowaniu tradycji Kół Gospodyń Wiejskich a tym samym zapewnia jej istnienie i ochronę. Organizacja przez Państwa Związek przedmiotowej prezentacji jest formą upowszechniania i ochrony kultywowanej przez Koła Gospodyń Wiejskich lokalnej kultury.
Tym samym zorganizowanie przez Państwa Związek imprezy umożliwiającej prezentację dorobku Kół Gospodyń Wiejskich stanowi usługę kulturalną.
W Państwa przypadku spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak Państwo wskazali, jeżeli Związek osiąga jakiekolwiek zyski, nie tylko z działalności kulturalnej, ale i innej statutowej, przeznacza je na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Ponadto, jak Państwo wskazali, przedmiotowa usługa świadczona przez Państwa Związek nie jest żadną z usług wymienionych w katalogu wyłączeń o których mowa w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że usługa organizacji przez Państwa Związek prezentacji dorobku Kół Gospodyń Wiejskich oraz przeprowadzenia konkursu na najlepszy produkt regionalny podczas …. Festiwalu … stanowi usługę kulturalną korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Związek i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Związku będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Związek zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).