Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wykonywaniem zadania. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.467.2023.2.ID

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.467.2023.2.ID

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wykonywaniem zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina (…) podpisała umowę o przyznaniu pomocy Nr (…) oraz aneks nr 1 dc umowy z (…) r. z Województwem (…) z siedzibą w (…) ul. (…) na realizację operacji pn. (…), która prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego głównego dla poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju w obszarach wiejskich, objętego PROW na lata 2014-2020, w zakresach: 4.6 Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej.

W wyniku realizacji operacji założono osiągnięcie następującego celu: „(…)”.

W ramach operacji Gmina zagospodaruje część terenu objętego projektem (...) i przeznaczy go na cele turystyczno-rekreacyjne dla społeczności lokalnej i obszaru LGD oraz obsługę ruchu turystycznego, poprzez umożliwianie korzystania z miejsc parkingowych dla turystów indywidualnych i wycieczek.

Zakres prac inwestycyjnych dla tego etapu obejmuje:

1.postawienie obiektu kubaturowego – pawilonu wolnostojącego WC z dostępem dla osób niepełnosprawnych wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi (instalacja kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, elektrycznej);

2.zagospodarowanie i wykonanie dojazdów i dojść, w tym:

·przejazdów przy parkingach o pow. (…) m2,

·wykonanie miejsc postojowych ((...) samochodów), jako parking dla samochodów osobowych o pow. (…) m2,

·wykonanie chodników pow. (…) m2,

·przygotowanie terenu – powierzchnia biologicznie czynna – (…) m2

oraz zamknięcie prac budowlanych poprzez wbudowanie krawężników i obrzeży.

Ze względu na lokalizację obszaru do zagospodarowania, (…) zasadnym jest zagospodarowanie części terenu, jako ogólnodostępne i niekomercyjne miejsce dla zwiększenia atrakcyjności turystycznej Gminy (…).

Na wykonanie operacji/inwestycji Gmina wyłoniła Wykonawcę – A i zawarła umowę nr (…), aneks nr 1 do umowy z (…) r. i aneks nr 2 do umowy z (…) r. na wykonanie zadania pn. (…), w ramach realizacji zadania pn. „(…)”. Roboty są prowadzone, a termin zakończenia prac przewiduje się do (…) r.

W związku z powyższym inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę (…), w związku z jej działalnością jako organu publicznego, stosownie do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 poz. 572 i poz. 1463; dalej ustawa o samorządzie gminnym).

Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 1 pkt 10 przytoczonej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne w szczególności obejmują sprawy turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i gminnych dróg i placów.

Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat za wjazd i postój na parkingu ani za dostęp i korzystanie z wybudowanej infrastruktury drogowej (parking), rekreacyjnej i zamontowanych obiektów i urządzeń (pawilon WC i ławki solarne). Teren będzie ogólnodostępny. Zagospodarowany teren wraz z obiektem WC oraz zamontowane elementy małej architektury, w formie ławek solarnych nie będą stanowić źródła przychodu ani nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Wszelkie realizowane w ramach operacji działania mają na celu rozwój infrastruktury turystycznej i urządzenie miejsc do rekreacji i wypoczynku.

Wnioskodawca podkreśla, że po wykonaniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania dla społeczności lokalnej sołectw i mieszkańców oraz w ramach obsługi ruchu turystycznego nie będzie wykorzystywać zagospodarowanego/urządzonego terenu w (…) do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług. Przedmiot wykonanej inwestycji nie będzie stanowił źródła przychodu dla Gminy.

Wykonana inwestycja w (…) będzie wykorzystywana do wykonywania zadań własnych Gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w szczególności w zakresie turystyki i rekreacji).

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od faktur, które otrzyma od Wykonawcy na podstawie zawartej umowy nr (...) r. wraz z aneksem nr 1 do umowy z 11 kwietnia 2023 r. i aneksem nr 2 do umowy z 21 sierpnia 2023 r. w związku z wykonaniem zadania – operacji pn. „(…)”.

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzyma od Wykonawcy na podstawie zawartej umowy nr (...) r., aneksu do umowy z (...) r. oraz aneksu nr 2 do umowy z (...) r. w związku z wykonaniem zadania – operacji pn. „(…)”.

Uzasadnienie stanowiska Gminy/Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatku VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT, natomiast w pozostałym zakresie np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące promocji Gminy oraz kultury fizycznej i turystyki (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ww. ustawy).

Przedmiotem projektu pn. „(…)” jest rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej i promocja walorów turystycznych gminy oraz regionu (…), z bogatą ofertą dla mieszkańców gminy i turystów/gości odwiedzających nasz region. Gmina (…) jako miejscowość o charakterze typowo turystycznym, jest zobowiązana do poszerzania oferty rozwoju usług okołoturystycznych oraz zapewnienia miejsc rekreacji i wypoczynku, na turystycznym szlaku.

Zagospodarowany i urządzony teren w (…) wraz z elementami małej architektury w wyniku realizacji operacji/projektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym i będzie wykorzystywany do celów działalności publicznoprawnej.

Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, aby dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest spełnienie określonych warunków:

·odliczenie jest dokonane przez podatnika VAT,

·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystane do czynności podatkowych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przywołane powyżej przepisy wynikające z ustawy o VAT oraz ustawy o samorządzie gminnym należy podkreślić, że celem projektu jest realizacja zadań własnych gminy wynikających z odrębnych przepisów. Gmina nie zamierza osiągnąć z tytułu powstałego mienia żadnych przychodów i nie działa w tym zakresie jako przedsiębiorca. Oznacza to, że przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 nie zostały spełnione i Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego w zakresie wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

W ocenie Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż realizowana w ramach projektu operacja pn. „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje operację pn. (…). Zakres prac dla tego etapu obejmuje: postawienie obiektu kubaturowego – pawilonu wolnostojącego WC z dostępem dla osób niepełnosprawnych wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, zagospodarowanie i wykonanie dojazdów i dojść, tj. przejazdów przy parkingach, wykonanie miejsc postojowych, wykonanie chodników, przygotowanie terenu – powierzchnia biologicznie czynna oraz wybudowanie krawężników i obrzeży. Powstały w wyniku realizacji operacji teren będzie ogólnodostępny, Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat za wjazd i postój na parkingu ani za dostęp i korzystanie z wybudowanej infrastruktury drogowej, rekreacyjnej i zamontowanych obiektów i urządzeń. Zagospodarowany teren wraz z obiektem WC oraz zamontowane elementy małej architektury nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonywana inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania zadań własnych gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur, które otrzyma od Wykonawcy w związku z wykonaniem zadania – operacji pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jak wskazała Gmina przedmiotowe zadanie realizowane jest/będzie w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zrealizowana inwestycja nie jest/nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych ponieważ powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i Gmina nie pobiera/nie będzie pobierać opłat za dostęp i korzystanie z przedmiotowej infrastruktury.

Tym samym, Gmina nie ma/nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z wykonywaniem zadania.

Podsumowując, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur, które otrzyma od Wykonawcy w związku z wykonywaniem zadania – operacji pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).